1,5 of 2paardstrailer voor 1 paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marein

1,5 of 2paardstrailer voor 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 14:05

Wij (ons gezin dus) hebben ons eerste eigen paardje gekocht, 5 jaar oud, nog maar net onder het zadel. We gaan haar komende zaterdag ophalen en vanaf dan staat ze bij ons thuis op de weide. Hopelijk klikt het goed met onze 2 Poitou-jongens!

Nu onze volgende aankoop: een goede trailer. Het is de bedoeling dat Chumani (onze appaloosa) 2 keer per week op les gaat, en vanaf het voorjaar - als ze er klaar voor is - ook regelmatig mee op wedstrijd gaat (mijn dochter heeft de ambitie om trec met haar te doen).

Wat is beter: een trailer voor 1,5 paard of voor 2 paarden? Is in een 2 paardtrailer het gewicht geen probleem als daar maar telkens 1 paard in staat?
Mijn man kijkt eerder uit naar een 2 paard trailer, terwijl ik zelf de voorkeur geef aan een 1,5 paard trailer. Ik denk gewoon dat je daarin een betere verdeling van het gewicht hebt en dat de trailer dan beter achter de auto ligt. Of zie ik dat verkeerd?

Maureen95

Re: 1,5 of 2paardstrailer voor 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:06

Ik weet wel bij een 2 paardtrailer dat het handiger is dat je je paard aan de linkerkant zet. Zo heeft je auto en trailer meer evenwicht als je bochten neemt en over rotondes gaat. 2 paardstrailer kan je later altijd nog een 2de paard in meenemen :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:09

Het belangrijkste is de kogeldruk. Die is bij de meeste 2paards trailers 100 kg en bij 1½ vaak 75 kg. Bij veel gewone auto's mag de druk op de trekhaak niet meer dan 75 kg zijn.

Daarbij is een nette 1,5 paards makkelijker te vinden en ik denk ook wel tegen een betere prijs. Zolang je geen plannen hebt om twee paarden tegelijk te vervoeren zie ik geen reden om voor een 2paards te gaan.

Zie ook [TAO] Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:11

Waarom zou je een 2-paards willen hebben als je nu niet van plan ben ooit met meer dan 1 paard te reizen?
Voor het paard is een 1,5 paards fijn, want dan kan het een beetje scheef staan en zo stabieler reizen. Een 2-paards is krapper. Weliswaar krijgen ze daar steunen om hun heen.
Wil je op de trailer opzadelen (handig bij regen en/of druk paard), dan is een 1,5 paards echt veel handiger.
Een 2-paards vraagt om een zwaardere auto. De trailers zelf zijn circa 100kg zwaarder. Maar als je er een 1.500kg trekgewicht auto voor hebt, mag je ook echt geen 2e paard op die trailer zetten.
2-paards trailers zijn in aanschaf duurder.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:11

Persoonlijk vind ik een 1,5 paards trailer fijner als ik met 1 paard op pad ben. Idd om de reden die jij al aangeeft, het gewicht is evenrediger verdeeld achter de auto.

Wat wel een nadeel kan zijn (maar ook een voordeel) dat het paard niet tussen de balken opgesloten staat en als je een paard hebt wat moeite heeft met balans onderweg, dan is dat in de 1,5 paards lastiger. Is een kwestie van beide trailers een keer lenen/huren en uittesten wat voor jullie paard het fijnste is.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:12

Ik had een 2-paards trailer en dat is leuk als je soms eens samen op buitenrit iod gaat maar ik merkte dat ik toch mijn trailer vaak voor een ander had ipv voor mezelf

Ik ben overgestapt op een 1,5 paards trailer en het bevalt me prima
Helaas als je wel eens met iemand zonder trailer op buitenrit iod wilt dan kan dat niet maar ik vind ook dat hij veel fijner staat op mijn 1,5 paards trailer dan op die 2 paards

Maar het is wat je er in de toekomst mee wilt en wat je plannen zijn

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 14:21

De auto is geen probleem, we rijden met een zware bestelwagen dubbele cabine. Hij kan het gewicht zeker trekken.

De reden voor 2 paard is idd de toekomst: misschien ooit 2 paarden en we overwegen om Poitou's te fokken, dan moet je 1 keer per jaar naar Frankrijk met moeder en veulen voor de keuring en inschrijving in het A of B stamboek. Maar dat is maar 1 keer per jaar en dat zijn ook toekomstplannen die nog verre van concreet zijn.
Vandaar mijn voorkeur voor een 1,5.

Het huren en uittesten is wel een goed idee!

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:21

Verschillende goede redenen al gehoord hier:

Voordelen 1,5 prds:
- goedkoper in aanschaf vergeleken met gelijke 2 prds
- meer ruimte om op te zadelen
- je kan een kleinere, lichtere auto ervoor zetten die de trailer met paard mag trekken.
- je paard heeft ruimte om zich schrap te zetten op een manier die hij fijn vindt
- je hebt maar 1 paard, dus niet meer nodig

Voordelen 2 prds:
- ligt aan je paard, sommige paarden staan steviger en fijner in een 2 prds omdat ze meer opgesloten staan door het tussenschot, maar dat is uitproberen. Zoals hierboven al genoemd, leen een keer een 1,5 prds en een keer een 2 prds en dan weet je het
- je kunt anderen een keer meenemen op wedstrijd of op buitenrit (als je dat leuk vindt).
- je kunt er naast je paard, tegelijk andere spullen in vervoeren (fiets, brommer, paardenspullen bij buitenritten, verhuizingen).

Hoe de trailer achter de auto ligt, ligt helemaal aan het type auto en type trailer. Kan namelijk erg verschillen. Wij hebben een 2 prds heja en die ligt heel mooi stabiel achter de auto, nog meer nu we een kia sorento hebben ipv een bmw 5 serie.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:21

Wij hebben een tweepaardstrailer terwijl ik ook altijd maar met 1 pony op stap ging. Ik legde mijn spullen aan de andere kant (wel zo dat het niet kan gaan schuiven) en we konden ook een fiets meenemen (makkelijk bij een buitenrit of een buitenconcours). Later ging mijn shet ook weleens mee, dus toen was het helemaal ideaal. Daarvoor hadden we overigens een 1,5 paardstrailer.

Een 1,5 paardstrailer is wel wat lichter, dus die zul je makkelijker achter een bepaalde auto kunnen hangen dan een 2 paards.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:26

Hier ook iemand die met 1 paard toch gekozen heeft voor 2 paards, veel meer ruimte in de trailer je kunt makkelijker een baaltje hooi meenemen, schot kan opzij met een stang van een 1,5 paards trailer voor meer ruimte. Scheelt in aanschaf helemaal niet zoveel met 1,5 paards en je kunt eens met zn 2tjes weg.

Maar inderdaad de kogeldruk kan een probleem zijn en totaal gewicht vd trailer is hoger dan van een 1,5 paards maar dat is een kwestie van nawegen op een weegbrug.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:53

Wij hadden een 1,5 trailer en een grote BWP'er en dat ging prima, hij zetten zich steeds een beetje scheef zodat hij vooraan rechts en achteraan links steunde tegen de wanden.
Toen we hem verkochten en een paint merrie kochten die een pak kleiner is ging het niet zo goed meer.
Zij vond geen goede houding en plaats in de trailer en werd zo onrustig.
We hebben de 1,5 trailer verkocht en een 2 paard Ifor Williams gekocht en de problemen waren over, hier vond ze wel een goede plaats en houding.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:00

Marein schreef:
De auto is geen probleem, we rijden met een zware bestelwagen dubbele cabine.
captain obvious: jullie hebben E achter B ?

Citaat:
De reden voor 2 paard is idd de toekomst:
Wie dan leeft, dan zorgt. Als je een trailer inruilt voor een ander "vanwege veranderde ambities" zal Bokt een heel stuk minder over je heen vallen dan wanneer je dat voor je paard aankondigt ;)

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 08:45

Rex_Rolfo schreef:
captain obvious: jullie hebben E achter B ?

As it is obvious: of course we have...

Rex_Rolfo schreef:
Wie dan leeft, dan zorgt. Als je een trailer inruilt voor een ander "vanwege veranderde ambities" zal Bokt een heel stuk minder over je heen vallen dan wanneer je dat voor je paard aankondigt ;)

Dat laatste zijn we niet van plan, maar niemand kan een kijkje in de toekomst nemen. In ieder geval beslissen we steeds een dier in huis te nemen met de bedoeling dat hij / zij bij ons mag oud worden. En tot nu toe hebben we deze ambitie al steeds kunnen waarmaken.

Jullie redeneringen hebben wel de doorslag gegeven: we gaan op zoek naar een (tweedehands) 1,5 paardstrailer. Het valt me wel op dat op tweedehandssites toch vooral 2 paardstrailer worden aangeboden...

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:50

Wij hebben een 2 paards trailer, super handig als er toch iemand mee wilt en mijn verzorgpaard staat daar ook veel fijner in dan in een 1,5. Te veel ruimte en dan blijft ze maar trappelen.
In een 2 paards blijft ze netjes staan, wel altijd links vastzetten

Succes met de zoektocht naar een goede trailer

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:50

De reden voor ons om een 2 paards trailer aan te schaffen ipv een 1,5 paards was gewoon de extra ruimte.
Ik rij endurance dus je neemt onwijs veel zooi mee.
We wilden sowieso een trailer met zadelkamer want dan hoeft je zadel enz al niet in de auto te liggen. Maar met een 2 paards trailer kun je ook nog van alles naast je paard stapelen en meenemen.
Dat scheelt voor ons enorm!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:28

Mijn pony( en veel paarden die ik ken) laad ik in een 2 paards alleen en in een 1,5 met heel veel moeite. 2 paards is ruimtelijk er ondanks ze minder ruimte hebben.
Ik koop nooit meer een 1,5.
Anderhalf word veel minder verkocht en is dus ook minder doorverkoop in.

sanneveenma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:43

Een 2-paards trailer is het handigste denk ik. Bij een 2-paardstrailer kun je het tussenschot er uit halen als het goed is en dan kan één paard gewoon in het midden staan. Tenminste, is bij de stal waar ik rij wel zo.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 09:16

Update: we hebben een 1,5 paardstrailer gekocht. Er is een mogelijkheid om via een tussenschot de trailer iets kleiner te maken, moest blijken dat ze zo comfortabeler staan.

Voor de rest hebben we vooral gezocht naar "kwaliteit", het topic van het paard dat door de trailer vloer zakt indachtig. Brrrr, ik moet er niet aan denken.
Alu onderstel, bodem en laadklep, polyester bovenbouw. Beter dan een "vernieuwde" houten vloer denk ik toch.

Chumani vertrekt over 2 weken naar de stal om zadelmak gemaakt te worden, de trailer gaat mee, want ze krijgt er meteen ook trailertraining. Weer een stapje vooruit!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:30

Marein schreef:
Update: we hebben een 1,5 paardstrailer gekocht. Er is een mogelijkheid om via een tussenschot de trailer iets kleiner te maken, moest blijken dat ze zo comfortabeler staan.

Voor de rest hebben we vooral gezocht naar "kwaliteit", het topic van het paard dat door de trailer vloer zakt indachtig. Brrrr, ik moet er niet aan denken.
Alu onderstel, bodem en laadklep, polyester bovenbouw. Beter dan een "vernieuwde" houten vloer denk ik toch.

Chumani vertrekt over 2 weken naar de stal om zadelmak gemaakt te worden, de trailer gaat mee, want ze krijgt er meteen ook trailertraining. Weer een stapje vooruit!

Ik heb 10 jaar geleden een nieuwe bodem in mijn trailer gelegd. Kom maar aanwijzen waar ie slecht is........

Kwaliteit is relatief, net zoals aluminium, zeker voor het onderstel.
Ben ik wel benieuwd welke criteria voor jou onder de noemer "kwaliteit" vallen.

Verhalen over rotte bodems zegt meer over de aandacht voor de technische staat en het onderhoud dan over de daadwerkelijke kwaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:32

Aluminium kan net zo goed kapot gaan en niet goed zijn aangebracht. Want dat is hetgeen wat met rotte houden vloeren vaak het geval is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:40

De keuze tussen een 2 paardstrailer of een 1,5 paards is afhankelijk van meerdere factoren.

Aller eerst de wegligging.
Door de breedte van de trailer heeft een 2 paardstrailer een betere wegligging dan een 1,5 paards.

Sommige mensen vinden het fijn om de trailer te kunnen zien achter de auto. Als je een smalle auto hebt zie je een 1,5 paards trailer nog wel in je spiegels, maar bij een gewone auto zie je de trailer niet in je spiegels. Dat kan er al voor zorgen dat je liever een 2 paards trailer hebt.

Voordeel van een 2 paards trailer is de spullen die je kan meenemen als je maar 1 paard meeneemt. Zeker met de trec wedstrijden heb je een hoop zooi nodig. Balen met hooi kan je makkelijk naast je paard stapelen.

Bij een 1,5 paards trailer heeft je paard meer bewegingsruimte als bij een 2 paardstrailer. Hier is het afhankelijk van je paard en je eigen voorkeur wat het prettigste is.
Ik heb mijn paarden het liefst opgesloten zodat ze zo min mogelijk kunnen bewegen en zodat ze stabieler staan. Sommige paarden worden daar echter angstig van.

Met een 2 paardstrailer kun je altijd iemand meenemen als die geen trailer heeft. Leuk voor als je gezamenlijk een bosrit wilt maken oid.

Een 2 paardstrailer is echter prijstechnisch wel duurder en je auto moet het mogen trekken en dat is bij de meeste niet het geval...

Edit: zie dat je al gekozen hebt :+

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:50

ondanks 1 paard in bezit, hebben wij ook gekozen voor 2-paards trailer.
Wegligging is beter, en we hebben weer ruimte op de trailer zodat ik op de trailer kan zadelen, schroeven draaien etc. Ideaal!
hebben een aankoopkeuring laten doen, want dan weet je precies in wat voor staat het is en kom je niet snel voor vervelende verrassingen te staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:53

meer ruimte om op te zadelen enzo? Hoe moet ik dat voor je me zien, in de tweepaardstrailer pastte ik er echt niet bij tussen paard en schot? In mn 1,5 paard wel daar kan ik gewoon in opzadelen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:54

Vergeet niet dat een trailer veel wind vangt. Smaller scheelt daarom in verbruik. Ik ben me het eerste ritje met de trailer lam geschrokken, we gingen hem ophalen en ik had met mijn blonde brein niet verwacht dat ie ook leeg zo zwaar voor de auto was.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:50

Gypsy schreef:
Vergeet niet dat een trailer veel wind vangt. Smaller scheelt daarom in verbruik. Ik ben me het eerste ritje met de trailer lam geschrokken, we gingen hem ophalen en ik had met mijn blonde brein niet verwacht dat ie ook leeg zo zwaar voor de auto was.

Nope, maakt niet uit. Of je nu 1:3 zuipt of 1:3 zuipt, wat is het verschil?
Daarnaast, TS heeft een bestelbus. Daar verdwijnt nagenoeg je hele trailer achter en daarmee maakt dat dus ook nauwelijks uit.