Ervaringen E rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Ervaringen E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 08:04

Hee Bokkers!

Ik heb besloten om mijn E rijbewijs te gaan halen, maar ik vind het doodeng! Ik heb nog nooit gereden met een kar erachter... Ik krijg 6 uur les en ga daarna afrijden, kan natuurlijk altijd nog extra lessen nemen als het nodig is :)

Wat zijn jullie ervaringen? Wat is het moeilijkste? Achteruit rijden lijkt me erg moeilijk haha. Vind het wel stoer hoor, zo'n jonge kleine meid met een trailer rijbewijs 8-) Haha barst los alsjeblieft :D

_Nelleke_

Re: Ervaringen E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:07

Ik heb m'n E gehaald gelijk achter m'n B aan toen ik 18 was. Ik had dus nog 0 rijervaring. Vond het helemaal niet moeilijk.

Heb destijds wel 4 losse lessen gehad ipv 6 uur achter elkaar.

Het enige wat ik moeilijk vond was hellingproef met zo'n zware kar. Vond ik zonder kar trouwens destijds ook al moeilijk. :+ Later kwam ik erachter (toen ik eenmaal ging autorijden) dat het eigenlijk heel simpel was.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:09

Wij hebben een combinatie met B rijbewijs en mijn man is me daar nu mee aan het leren rijden.. Vooruit rijden is natuurlijk niet zo moeilijk maar je moet in de bochten rekening houden dat de trailer altijd wat naar binnen komt dus ruim rijden.
Achteruit rijden is ook niet simpel want je moet bijna continu tegensturen. Heb gisteren voor het eerst geprobeerd bocht om achteruit te rijden om ergens te kunnen draaien. Dat viel vies tegen :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:13

Ik heb dat ook gedaan. Als je de mogelijkheid hebt: ga voor je les een paar uur vast oefenen. Het is heel zwaar zo'n dag en volgens mijn instructeur toen zakken veel mensen. Zeker als je er nog geen ervaring mee hebt, moet je enorm veel feeling voor het rijden hebben.
Ik heb de dag ervoor ook met een karretje geoefend en daar was ik achteraf wel blij mee.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:15

Ik heb van te voren ook geoefend met mijn eigen trailer en mn vriend. Ben toen wel in 1x geslaagd. Het bocht achteruit rijden vond ik het meest moeilijk.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:19

Amanda schreef:
Ik heb dat ook gedaan. Als je de mogelijkheid hebt: ga voor je les een paar uur vast oefenen. Het is heel zwaar zo'n dag en volgens mijn instructeur toen zakken veel mensen. Zeker als je er nog geen ervaring mee hebt, moet je enorm veel feeling voor het rijden hebben.
Ik heb de dag ervoor ook met een karretje geoefend en daar was ik achteraf wel blij mee.

Inderdaad. Gisteren bijna 2 uur geoefend en daarna was ik echt bekaf. Het was de tweede keer dat we gingen oefenen en ging al een pak beter dan de eerste keer maar zo 6 uur achter elkaar als je er voor de eerste keer mee rijdt en direct examen lijkt mij niet heel fijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:21

In 6 uur vind ik het wel heel krap.
Vriend van mijn man had dat ook geregeld... op advies van mijn man met onze trailer geoefend en kwam erachter dat hij nog veel meer wou oefenen. Minstens 6 uur geweest met mijn man ernaast.
Achteraf ook gezegd dat hij het anders niet had gehaald.....
Deze vriend reed altijd met een pittige bus en had al jaren ervaring met auto rijden...

succes

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:22

Ik had ook nog nooit met een kar gereden. Bij mij kreeg je 1 proefles en dan kon de instructeur beoordelen of het met zo weinig rijtijd zou lukken.
Hij zei bij mij dat het zo was. Ik ben ook in 1 keer geslaagd. Ik heb 4 uur les gehad en daarna meteen examen.
Ik vond eigenlijk niks moeilijk. Ik heb een aantal jaren 2 keer met een trailer gereden en we hebben sinds kort zelf een trekauto met trailer. Ook na die paar jaar niet rijden gaat het prima. Ik denk wel dat je er feeling voor moet hebben. Zelfs mensen die al jaren hun E hebben lukt het niet om fatsoelijk achteruit te rijden. Die zie je als een gek dat stuur ronddraaien... :+

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:26

Ik heb mijn E ongeveer een half jaar na mijn B gehaald.
Ook via een dag opleiding.
Maar ik had van te voren ook al een flink aantal keren geoefend met de eigenaar van de paarden die ik destijds reed, en zijn auto en trailer.
Kon er prima mee rijden, maar door de zenuwen helaas onnodige fouten gemaakt. 2e keer gelukkig wel geslaagd.

Je moet er iig niet te licht over denken, je moet het gevoel krijgen met rijden, en er niet over na gaan denken.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:26

Om met trailer te mogen rijden hoef je niet altijd een e rijbewijs te hebben. Het is natuurlijk altijd goed om het wel goed te leren. Nu het e rijbewijs niet meer nodig is heb ik er voor gekozen om het te leren van mn vader aangezien hij goed kan rijden. Achteruit rijden is in het begin heel lastig maar veel oefening maakt het makkelijker. Succes!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 08:55

Wauw, wat een reacties al. Super bedankt iedereen :D

Ik ga het trouwens niet in 1 dag leren, de 6 uur worden verspreid. In 1 dag zou ik niet kunnen denk ik... Dan ben je doodmoe denk ik.

Bedankt voor jullie tips! Ik ga eens rondvragen of ik ergens mag oefenen met iemands auto en trailer :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:56

Allereerst wat een fijne beslissing dat je voor je E gaat, tijdens de lessen krijg je wat meer handigheid met een aanhanger.
Verstandigste is om een proefles te nemen en zo je instructeur te laten beoordelen of het haalbaar is in 6u.
edit: goed dat je het niet in 1 dag doet, je kan dan evt zelf oefenen met een lichte aanhanger
Dat achteruit rijden is natuurlijk belangrijk maar daar krijg je van een goede instructeur genoeg handigheidjes voor, daarnaast mag je de combi tijdens het examen altijd een keer strekken als het toch wat lastiger gaat.

Waar je je niet op moet verkijken is het vooruit rijden, je bent natuurlijk een stuk langer dus met inhalen en passeren moet je er rekening mee houden, inloop en uitzwaai in bochten en de plaats waar je je opstelt. Met een auto kan je vaak nog tussen een fietspad en de rijbaan staan op een kruispunt en met een combi zal je dan het hele kruispunt in een keer moeten beoordelen aangezien je ook in het midden niet kan gaan stilstaan.

Succes!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 09:03

Ik vond vooral het trage optrekken van de combinatie lastig. Zelf geoefend met een sterke auto en een lege trailer en moest toen met een bus en zware (moet een minimaal gewicht in liggen) aanhanger gaan rijden... Dus voor ik 80 reed op de snelweg mocht ik alweer bijna uitvoeren pff. Voelde niet zo veilig.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 09:07

Ik heb anderhalve dag les gehad, daarna meteen afgereden en het gehaald :D
Opzich is het niet zo moeilijk. Je moet alleen met meer dingen rekening houden.
Gaat je wel lukken hoor :j heel veel succes!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 09:28

e rijbewijs is heel goed te doen. Ik heb hem ook gehaald direct achter mijn b aan. De eerste les denk je dat je het achteruit rijden nooit gaat leren maar daarna heb je het zo door. Zelf al een keer rijden om te oefenen is goed maar let op dat je jezelf bijvoorbeeld met achteruit rijden geen foute dingen aanleert.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 09:31

Ik ben nu aan het lessen voor mijn E. Ik had ook nog nooit met een aanhanger gereden en ik vond het ook doodeng. Het is me heel erg mee gevallen! :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:06

Ik vond het vooral ontzettend leuk en stoer om te doen. Zelf had ik ook nog nooit met een aanhanger gereden.
Mijn tip: vooral niet te veel doen/sturen, maar vooral heel goed kijken wat je aanhanger doet.
En daar dan weer op anticiperen. Succes en veel plezier!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:54

Yontheke schreef:
Wij hebben een combinatie met B rijbewijs en mijn man is me daar nu mee aan het leren rijden.. Vooruit rijden is natuurlijk niet zo moeilijk maar je moet in de bochten rekening houden dat de trailer altijd wat naar binnen komt dus ruim rijden.
Achteruit rijden is ook niet simpel want je moet bijna continu tegensturen. Heb gisteren voor het eerst geprobeerd bocht om achteruit te rijden om ergens te kunnen draaien. Dat viel vies tegen :)

Daarom neem je dus lessen. Een van de dingen die je daar leert is dat je niet moet "zwengelen" maar rustig sturend moet kijken wat er gebeurt en corrigeren als dat nodig is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:56

Ik heb het achteruit rijden nooit een probleem gevonden eigenlijk. :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:57

ikke schreef:
Yontheke schreef:

Daarom neem je dus lessen. Een van de dingen die je daar leert is dat je niet moet "zwengelen" maar rustig sturend moet kijken wat er gebeurt en corrigeren als dat nodig is.

Daarom dat mijn man me dus ook leert rijden :) Die legt het ook zo uit en laat me ook wel eens fouten maken die ik dan moet oplossen. Het gaat overigens steeds beter. Gaat nog wel even duren eer ik zo ver ben dat ik mijn paard op de trailer durf zetten om er mee te rijden...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:10

_Nelleke_ schreef:

Dat dacht ik ook altijd, totdat ik het met 25 ton ging proberen....... viel best tegen :o

@Yontheke: er komt bij paardenvervoer meer kijken dan een bochtje kunnen nemen. Ik zie toch wel erg vaak combi's door de bocht gegooid worden dat ik me afvraag hoe simpel die paarden nog te laden zijn. Anders gezegd: ik begrijp heel goed waar al die trailerlaadcursussen van kunnen bestaan.....

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:22

Maar met je e rijbewijs moet je wel doorrijden en niet in je achterhoofd houden dat jij straks een paard wil vervoeren.

Eenmaal een rijbewijs en paard in de trailer is het idd belachelijk langzaam door de bochten, geen gas voordat de trailer recht achter de auto staat en zoveel mogelijk uitrijden ipv remmen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:22

ikke schreef:
_Nelleke_ schreef:

Dat dacht ik ook altijd, totdat ik het met 25 ton ging proberen....... viel best tegen :o

@Yontheke: er komt bij paardenvervoer meer kijken dan een bochtje kunnen nemen. Ik zie toch wel erg vaak combi's door de bocht gegooid worden dat ik me afvraag hoe simpel die paarden nog te laden zijn. Anders gezegd: ik begrijp heel goed waar al die trailerlaadcursussen van kunnen bestaan.....

Ik woon naast een rotonde in een dorp met veel paarden. Je moet het mij niet vertellen.
Ik heb een paard dat niet makkelijk laad. Daarom dat ik ook eerst heel zeker wil zijn met de trailer vooraleer ik ooit met hem ga rijden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:57

ikke schreef:

:D Heb je ook wel een ander rijbewijs voor nodig dan alleen een E achter B.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:55

_Nelleke_ schreef:
ikke schreef:

:D Heb je ook wel een ander rijbewijs voor nodig dan alleen een E achter B.

Dat klopt, maar ik behoor tot het uitstervende ras dat E nog cadeau gekregen heeft. Voor de vrachtwagen was ik echter te laat.