Pony op proef weg doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DutchRiders

Pony op proef weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 18:37

Hallo bokkers,

Wij hebben onze E pony te koop staan, en hebben een leuk geïnteresseerd gezin gevonden die belang heeft bij onze pony.

Nu willen de mensen onze pony kopen, op voorwaarde van een proef periode.
Dit houdt in dat ze een contract willen opstellen en we vooraf geld krijgen.
Mocht het niet bevallen om wat voor een reden dan ook, krijgen we de pony retour.

Nu houden wij hier niet van, stel dát er iets gebeurd zitten wij met de problemen.
Wat is jullie visie hierop?

Alvast bedankt

heidy_wilco

Re: Pony op proef weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:39

Ik heb er geen verstand van, maar als je je er niet goed bij voelt niet doen!

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:40

Dan zou ik zwart op wit laten zetten dat als de pony lichamelijk/geestelijk letsel heeft, jullie hem niet terug nemen. Maar als hij zich gewoon niet gedraagt ze hem wel mogen terug brengen.

Maar ik zelf zou het sowieso niet doen.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:41

Hoe ver wonen ze bij jou vandaan? Anders de pony wel op proef, maar thuis laten staan. Wij hebben het ook wel eens gedaan, en mee gegeven, en dat is goed gegaan. Maar je hoort ook wel eens andere verhalen. En als je al een pony op proef mee geeft zorg er dan voor dat je eerst het geld binnen hebt, en doe de periode niet te lang. 1 of 2 weken lijkt mij lang zat.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:42

Gewoon een boete clausule erin verwerken.
Bij schade / letsel wordt niet het gehele bedrag terug gestort.

Het blijft een risico, maar op deze manier kun je wel de da kosten verhalen op hun.

StormMilagro

De manege waar ik rij heeft dit gedaan met een pony. Ze werden vooraf betaald en als er binnen een maand geen bericht was, bleef de pony daar. Ik zou alleen zelf wel willen dat die nieuwe mensen contact met je opnemen eens per week ofzo

FriesWytske

Als je nu al twijfelt moet je het niet doen. Het is vakantie, dus dan zouden ze ook een aantal keren bij jouw kunnen komen om te rijden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:44

Ik zou zelf wel graag een pony even op proef hebben.
Mocht er iets gebeuren in die periode, zijn DA kosten voor mij, dus dat zou ik wel echt even zwart op wit vaststellen

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:45

Je kan samen met die mensen een contract opstellen waarin je zet dat het gaat om gedrag en de klik tussen pony en ruiter etc en niet om evt andere dingen waar jij niets aan kan doen?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:45

Je zou ook een dierenarts (eventueel op hun kosten) het dier nu laten keuren en in het contract zetten dat jullie het dier in die toestand op proef stellen, waarin dus de gebreken/afwijkingen die het dier eventueel heeft staan vastgesteld. Mochten er dan andere gebreken en/of afwijkingen naast de bestaande ontstaan zijn zij verantwoordelijk en jullie niet verplicht het dier terug te nemen óf het hele bedrag terug te storten.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:49

Nee zijn we heel duidelijk in. Als het paard/pony vd plak gaat is hij betaald en def. verkocht.
Voor die tijd mogen ze keuren en proberen wat ze willen, maar wel waar wij bij zijn.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:51

Mijn vroegere paard is bij verkoop op proef mee geweest. Wel van tevoren gekeurd en in het koopcontract stond dat hij ook in die toestand terug zou moeten komen. Dat is prima verlopen.

Zonder keuren vooraf zou ik niet doen.

Corelli

_Cowgirl schreef:
Je zou ook een dierenarts (eventueel op hun kosten) het dier nu laten keuren en in het contract zetten dat jullie het dier in die toestand op proef stellen, waarin dus de gebreken/afwijkingen die het dier eventueel heeft staan vastgesteld. Mochten er dan andere gebreken en/of afwijkingen naast de bestaande ontstaan zijn zij verantwoordelijk en jullie niet verplicht het dier terug te nemen óf het hele bedrag terug te storten.

Dan moet je wel ook keuren als de pony evt weer terug komt, wie zou je dit dan laten betalen? :)
Geen aanval hoor, vind het namelijk een prima plan maar er gaan wel kosten mee gemoeid, dus ben benieuwd hoe je dat ziet

TS, wat zijn voor jou de plus- en minpunten? Zet die op papier, dat helpt je een afweging te maken

eva1969

Ik zou dat dus niet doen. Je hebt er geen zicht op, geen idee wat er gaat gebeuren qua voer en beweging etc. Ik zou de mensen voorstellen dat ze zo vaak als ze willen mogen komen rijden, poetsen en knuffelen. Je kan zelfs voorstellen om samen met de pony naar vreemd terrein te gaan zodat ze daar een keer kunnen rijden, maar daar zou het wat mij betreft wel bij blijven. Als ze dan nog niet weten of ze een klik hebben dan gaat dat volgens mij na een maand ook niet lukken toch?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:53

Zelf zou ik het niet doen. je weet niet wat er met de pony gebeurt en straks krijg je een pony terug met problemen.
Wij doen het altijd zo je mag net zo vaak komen proberen als je wilt en allerlei omstandigheden maar pony gaat niet bij ons weg zonder dat wij er bij zijn.

Groetjes genja

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 18:55

Bedankt voor jullie mening! Super,

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:13

-> TAO

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:19

Ik zou het zelf niet doen.
Het is nu vakantie periode, erg leuk om dan voor een paar weekjes een paard voor bijna niets te hebben.
Beetje weidegang en misschien wat voer.
En dan tegen het eind van de vakantie terug komen met een verhaal dat hij niet bevalt. Handje ophouden om het geld terug te krijgen.
Zo dat waren 6 top weken, wat een leuke vakantie!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:22

Weg = weg. *D
Proefperiode is de grootste onzin in mijn ogen. Maar goed, ieder zn mening zal daar anders over zijn. Ik zou het iig niet doen! Dan maar uitnodigen om nog eens te komen rijden.

Wij hebben het zelf nooit gebruikt en ook nooit gegeven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:23

jorika1986 schreef:
Ik zou het zelf niet doen.
Het is nu vakantie periode, erg leuk om dan voor een paar weekjes een paard voor bijna niets te hebben.
Beetje weidegang en misschien wat voer.
En dan tegen het eind van de vakantie terug komen met een verhaal dat hij niet bevalt. Handje ophouden om het geld terug te krijgen.
Zo dat waren 6 top weken, wat een leuke vakantie!

Hier zelfde gedachte.

En ik zou het nooit doen, van het erf af is definitief verkocht.

Op proef??? prima maar wel op de eigen stal en ze mogen komen proefdraaien met het dier.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:16

Wie zegt dat proef 6 weken duurt? Hier was het 2 weken en ik kan me er weinig bij voorstellen dat men stalling gaat zoeken en betalen om 2 weken een "gratis" paard te hebben.

Ieder zijn eigen ding, maar bij een toekomstig nieuw paard zou ik een proef periode best waarderen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:23

Mijn Hercule heb ik 15 jaar geleden als hengst gekocht (met begeleiding). Ik was zo groen als gras, had wel paar verzorgpaarden gehad. We hadden hem zes weken op proef. Mijnheer was niet gemakkelijk want was een vader hengst. De proeftijd is verlengd. Toen wij besloten om hem te laten blijven en te laten ruinen zij de verkoper (die we wel gelijk betaald hadden), dat is OK, maar ik neem geen ruin terug.
Dat vonden wij heel erg terecht. Ik denk dus dat onze proeftijd wel drie maanden heeft geduurd. Paard is gebracht, stal is gecheckt en verkoper is aantal malen geweest om te helpen en hield het geheel goed in de gaten. O ja, paard was ook goed gekeurd van te voren. VOnd het toen een hele fijne manier van kopen. Verkoper ging voor ons omdat ze het gevoel had dat paard bij ons een goed tehuis zou vinden en we het uiteindelijk heel goed met elkaar zouden hebben. Dat heeft ze goed gezien.
Voor ons gaf het net allemaal die extra ruimte die ik toen nodig had. Dus ja hij was daardoor wel wat duurder dan normaal maar zeker de moeite waard.
De tweede hebben we via een vriendin uit de kudde geplukt en gekocht zonder terug gave beding. Maar toen waren we al 10 jaar "door de wol geverfd" met een eigen paard.

Mystic_Dawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:40

Bij mij ligt t altijd een beetje dubbel. Aan de ene kant is een proeftijd fijn om te kijken of het paardje echt bij je past, aan de andere kant lijkt het me als eigenaar minder fijn. Proeftijd op eigen terrein vind ik ook het beste klinken.
Maar als het voor de "kopers" ver weg is lijkt het mij niet handig.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:46

Nee niks geen proef periode hier, zeker mijn paard even in die tijd naar de kloten rijden en wanneer hij stug is terug brengen omdat hij niet functioneert. Wanneer ze hem kopen en het paard toch niet bevalt zetten ze hem maar mooi zelf in de verkoop. :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:51

Ik zou het ook niet zo snel doen. Maar omdraaien kan misschien wel;
Dat het gezin bijvoorbeeld een poosje bij jou, onder jouw toezicht, de pony komt verzorgen/rijden.
Dan merken ze ook vanzelf of het klikt en bevalt. En jij kunt mooi een oogje in het zeil houden.