opzegging stal bij verkoop paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

opzegging stal bij verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 21:24

Hallo
Ik ga misschien een pony kopen die nu zon 15 km verderop staat. Ik wil de pony ergens anders stallen. Nu zegt de staleigenaar dat ik de pony daar moet laten staan omdat ik de opzegtermijn uit moet zitten. Ik kwam op 4 juli ermee en mag de pony van de staleigenaar 1 sept. Pas ophalen. Ik denk dan... ik heb niks met de staleigenaar te maken want ik heb geen huur contract. (Ook de eigenaar vd pony heeft geen huurcontract met de staleigenaar, contract is door beide partijen nooit getekend)
Nu is mijn vraag: kan de staleigenaar mij of de eigenaar vd pony (die er nog een 2e pony heeft lopen) ons of iig mij wat maken als ik de pony koop en haar dus ergens anders wil stallen eind deze maand?
Alvast bedankt!

maj0

Re: opzegging stal bij verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:25

Lijkt mij toch niet. Maar ik lees ff mee

Xrachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:26

Ik denk het niet er is geen contract getekend

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:27

Uiteraard want dan hoeft de huidige eigenaar niet te betalen, helaas voor haar kan ze jou dit niet verplichten.. Maar goed jij kan haar niet verplichten het dier aan jou te verkopen als jij hier niet mee akkoord gaat..

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:27

Nee hoor, de oude eigenaar zit met de opzegtermijn... Jij hebt daar niets mee te maken. Als de oude eigenaar geen contract met de nieuwe eigenaar had, zowel schriftelijk als mondeling niet, geld er altijd een opzegtermijn van minimaal één maand.. Maar die komt voor rekening van de oude eigenaar en absoluut niet voor jouw. Gewoon dus je nieuwe pony ophalen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:28

Nou daar heb ik nog nooit wat van gehoord. Dat zou wat zijn. Stel ik koop een pony ergens in Zuid Holland dan mag ik hem niet mee naar huis nemen als ik het koop omdat de staleigenaar wil dat ik als koper een opzegtermijn heb. In mijn ogen lariekoek. Het kan wel zo zijn dat de huidige eigenaar aan een opzegtermijn vast zit, maar jij als nieuwe eigenaar niet, volgens mij.
Je hoeft dan ook geen rekening houden als de huidige eigenaar nog door moet betalen tot het einde van het opzegtermijn.

Kieffertje

Ook al was er een contract getekend, dan zou dit volgens mij alleen kunnen als jij hiermee instemde. Ze kan natuurlijk wel weigeren je de pony te verkopen als jij hier niet mee instemt (als jullie niet al een definitieve afspraak over verkoop hebben).

Evelijn

Lijkt me dat jij als koper van de pony er weinig mee te maken hebt. Dat is toch afspraak tussen de staleigenaar en de huidige eigenaar van de pony. Dat de huidige eigenaar de hele maand moet betalen terwijl zijn paard al verkocht is gebeurd vast vaker.
Ik zou het niet jou problemen maken en verwijzen dat je de pony koopt niet de stalling erbij. Ik zou de verkoper duidelijk maken dat het zijn probleem is.. en dat je niets met de staleigenaar te doen wil hebben.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:29

gewoon ophalen en anders niet kopen. belachelijk iets.. de pony kan vast wel weg als de eigenaar gewoon betaald voor die opzegtermijn?

meestal is dat trouwens een maand en kan je paard wel weg.. betaal je alleen wel voor die maand. maar niet als koper.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:29

Als jij de pony koopt kan je het dier mee nemen en ergens anders stallen. De oude eigenaar moet maar met de staleigenaar in discussie gaan over hoelang er nog stalling moeten worden betaald. Daar heb jij niets mee te maken en dat is ook niet jouw probleem.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:30

Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk als er geen huurcontract is. Mocht er toch iets van een huurcontract met een maand opzegtermijn zijn: dan kan je op 3 augustus weg. Opzegtermijnen gaan door een andere wet in per dag.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 21:36

Ik kan erg goed met de huidige eigenaar overweg en wil niet dat er problemen komen omdat er nog een pony van hem loopt. Mijn vraag is eigenlijk kun je als staleigenaar eisen dat de normale opzegtermijn in acht wordt genomen bij de verkoop van een dier
*edit. Als de huidige eigenaar straks geen eigenaar meer is, vervalt dan ook de huurovereenkomst (die niet getekend is) niet?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:39

nee.. maar het is jou probleem niet... leuk dat je vrienden bent met de huidige eigenaar... maar die moet het zelf regelen met die staleigenaar en niet de koper van zijn pony erin betrekken..

de huidige eigenaar heeft een stal/weide gehuurd .. niet de pony zelf.. dus de huidige eigenaar moet gewoon zijn afspraken over de stalling nakomen
afspraken tussen hem en stalhouder... ga daar nou niet bij zitten.. daar word jij alleen maar minder van.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:42

Dit is inderdaad voor de oude eigenaar. Stel dat je je paard wil verplaatsen zonder dat hij van eigenaar wisselt, dan kan dat altijd, alleen kan het zijn dat je de huur dan wel moet doorbetalen tot het eind Vd termijn.
In dit geval zijn die kosten voor de oude eigenaar.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 21:42

Het ligt wat anders als jullie nu opvatten. Ik kan de pony gratis krijgen gezien zijn financieen. Vandaar dat hij dus het land niet lang meer kan betalen en daarom de pony aan mij wil geven op voorwaarde dat als hij tot sept moet gaan betalen dat ik de pony niet deze maamd al weghaal daar. Maar kan een staleigenaar echt eisen dat hij tot 1 sept het land betaald voor een pony die niet meer van hem is

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:52

In de OP heb je het over kopen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:52

Als de opzegtermijn netjes betaald is dan mag je gaan wanneer je wilt.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:53

Oke, als het een voorwaarde is die de nieuwe eigenaar stelt voordat hij de pony aan jou schenkt. Dan maakt dat het verhaal al anders. Als er een contract is waar in staat dat er een opzeg termijn is van drie maanden voor de huidige eigenaar, dan zal hij zich daar aan moeten houden. Als de huidige eigenaar dan vind dat jij dat moet betalen, dan is het aan jou of je dan wel of niet de pony neemt met deze voorwaarden. Meestal is het opzeggen een maand, ik vind drie maanden nog al lang, eerlijk gezegd.
Als het alleen over land gaat, aan wat voor bedrag moet er dan gedacht worden, wat er betaald moet worden tot september?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:56

Afhankelijk van het bedrag zou ik het dan zelf betalen. Je krijgt immers ook al een gratis paard...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:06

Als de huidige eigenaar toch voor dat land moet betalen maakt het toch geen reet uit of dat beest er staat of niet? Het zal allicht schelen in evt voerkosten die er dan niet zijn.

Ik heb bij mijn vorige paard de pensionhouder op de hoogte gesteld van mijn verkoopplannen en hij is de 3e van de maand vertrokken en die maand heb ik zelfs niet meer hoeven te betalen omdat het "maar 3 dagen was".
Overigens kan dat nooit jouw probleem zijn maar het probleem van de "verkoper" of in dit geval de "weggever". Ik zou alleen maar blij zijn als het beest weg is, loop je ook geen risico's meer. Wat nou als je hem daar tot september laat lopen en hij krijgt onder de hoede van de oude eigenaar koliek? Wie gaat dat betalen dan?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 22:10

Kopen ja omdat de pony van eigenaar veranderd. Ik heb idd in overweging om het zelf te betalen. Opzegtermijn is 1 maand. Aangezien we 4 juli hebben gevraagd hoe het precies zat met de opzegging kregen we te horen dat er per elke 1ste vd maand opgezegd kan worden (we waren dus 3 dagen te laat) en dat per de 1ste de maand opzegtermijn ingaat zo komen we dus op 1 sept. Uit.
Nogmaals er is geen contract ondertekend en vind dit echt heel kinderachtig dat er zo aan die opzegtermijn vastgehouden wordt. Bij de meeste stallen kun je daar wel wat over afspreken. Zoals deze maand nog betalen en dan klaar. Zwart wit gezien staat de landeigenaar in zijn recht mits er een contract is en dat is er dus niet.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 22:12

Als ik besluit de pony te nemen zijn alle kosten vanaf dan voor mij. Alleen wil ik het land waar die nu staat niet overnemen. De landeigenaar probeerd te rekken dat de pony zo lang mogelijk blijft staan en dat vind ik niet eerlijk

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:14

Ik zou hem dan gewoon naar stal halen, kosten zijn dan voor de oude eigenaar tenzij jij dat wil betalen als soort vergoeding maar dat kan jij alleen bepalen

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 22:16

Ik wil ook niet dat als ik de pony neem dat de oude eigenaar voor de kosten opdraait.als ik het besluit te doen is het vanaf dan mijn pony dus mijn zorg. Dus dan zal ik die land eigenaar betalen en de pony direkt weghalen. Deze maand is al betaald dus zou ik voor 1 maand dubbele kosten hebben

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:20

Dus even heel simpel bekeken, betaal je dan 1 maand dubbele kosten voor een paard wat je krijgt??
En mag ik vragen wat dat bedrag is??