Aanmaning voor dagvaarding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maxipaxixxx

Aanmaning voor dagvaarding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 18:30

Hallo Bokkers!

Mijn excuses als het niet goed staat hier. Maargoed, mijn huidige paard, een 9 jarige vosse merrie heeft op 14-02-2013 koliek gehad.
Zij was toen niet mijn volledige eigendom, ik was alleen de ruiter en betaalde wel wat nodige dingen.
Maar zij was dus niet mijn verantwoordelijkheid. Was een vrij ernstige koliek dus de VA was gebeld.
Zij heeft aan de telefoon gezeten met de huidige eigenaar en die heeft toestemming en zijn gegevens gegeven voor de kosten. Paard is behandeld en verder niks meer gehoord.
Paar maanden later is het volledig mijn paard geworden. Afgelopen zomer, kreeg ik een telefoontje van de desbetreffende kliniek dat er nog een rekening openstaat à €246,54.
Ik heb het verhaal uitgelegd en hij zou het verder regelen met de oude eigenaar.
Al die tijd niks meer gehoord. Nu loop ik vanmorgen naar de brievenbus, ligt er een brief van Juris-dictie; laatste aanmaning voor dagvaarding.
Ik citeer;

" Geachte mevrouw,

Ondanks eerdere schriftelijke verzoeken van juris dictie over uw schuld bij ....
Heeft u nog niet betaald en ook geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid een regeling met ons af te spreken. .... Wil u nu gaan dagvaarden "

(Op de puntjes staat de naam van de desbetreffende kliniek)

Ik schrok hier erg van. Ik heb geen enkele andere brief binnen gekregen en na dat enkele telefoontje in de zomer van 2013 ook niks meer gehoord.
Sterker nog ik ben daar in diezelfde zomer nog geweest voor het aftekenen van haar paspoort en heb er niks over gehoord. Verder staat er; datum:12-03-2013factuurnummer:.........koliek behandeling paard vos, ben ik de enige die die datum vreemd vindt aangezien zij op 14-02-2013 is behandeld?
De datum van de eerste factuur is het ook niet lijkt mij in verband met de tijd tussen de behandeling en die datum.
In de brief staat dat ik zo'n €180 over moet maken binnen 48uur. Ik heb meteen gemaild en heb geen antwoord gehad. Ik ga morgen meteen bellen.

Wat vinden jullie hiervan? Zijn er tips? Mensen met dezelfde ervaring?

Ben mijn wachtwoord vergeten van mijn andere account (maxipaxixx) en die email heb ik ondertussen al een jaar geleden verwijderd, dus heb maar een nieuwe aangemaakt :+

Char_elle

Re: Aanmaning voor dagvaarding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:33

Wat een vervelende situatie. Ik zou morgenvroeg meteen even bellen als ik jou was. Eventueel een mail er achteraan sturen en vragen om uitstel van betaling. Dan zit je iig niet aan die 48 uur vast en heb je wat meer tijd het een en ander uit te zoeken

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:45

En misschien de kliniek ook even bellen. Wellicht is het een "kostbaar" foutje. En dan kan je direct vragen naar de verkeerde (?) datum?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:51

wanneer ben jij eigenaar geworden? Rekeningen van voor die tijd zijn sowieso voor de oude eigenaar. Maar dan is het nog vreemd, hoe weten ze dan dat jij de nieuwe eigenaar bent? of heb jij dezelfde dierenarts? Ik kan geen enkele reden bedenken waarom ze een oude rekening naar de nieuwe eigenaar sturen? Ik vermoed dat ze destijds geprobeerd hebben de kosten te verhalen op de oude eigenaar maar dat deze blijkbaar niet heeft (willen?) betaald. Nu komen ze erachter dat er nog een bedrag openstaat en nu ben jij het slachtoffer. Op je strepen gaan staan, bellen, laat ze maar verklaren naar welk adres die oude factuur is gestuurd, waar de aanmaningen naartoe gestuurd zijn en waarom dit nu bij jou terecht komt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:53

Heb je een aankoopscontract met datum? Dat is een goed bewijs dat jij destijds geen eigenaar was.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:57

Heb jij destijds de veearts gebeld en oodracht gegeven voor de behandeling? Want zo ja, dan bij jij opdrachtgever en dan is de rekening voor jou.

Net als bij een keuring, diegene die opdracht geeft, betaalt. En niet de eigenaar.

Ook als je een gewonde kat vindt en die laat opereren, als je oodracht geeft, ben je verantwoordelijk voor de rekening. Dat moet je dan zelf zien te verhalen op de eigenaar
Laatst bijgewerkt door janouk op 04-07-14 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:59

Even contact opnemen met de kliniek? Heb je papieren met data's liggen zodat je kan aantonen dat het paard op een andere datum is geholpen.

Tillie20

janouk schreef:
Heb jij destijds de veearts gebeld en oodracht gegeven voor de behandeling? Want zo ja, dan bij jij opdrachtgever en dan is de rekening voor jou.

Net als bij een keuring, diegene die opdracht geeft, betaalt. En niet de eigenaar.

Ook als je een gewonde kat vindt en die laat opereren, als je oodracht geeft, ben je verantwoordelijk voor de rekening. Dat moet je dan zelf zien te verhalen op de eigenaar

"Zij heeft aan de telefoon gezeten met de huidige eigenaar en die heeft toestemming en zijn gegevens gegeven voor de kosten. Paard is behandeld en verder niks meer gehoord. "

Denk het dus niet.

Kentaro

Is het contact met de oude eigenaar goed?? (vraag het me af, lijkt wel of die niet betaald en het naar jou doorgeschoven heeft... :o )
Zou daar eerst eens heen bellen!
En ik hoop ook dat je een aankoopcontract met datum hebt en je hebt sowieso het paspoort over laten schrijven toch?!

Janouk, ik vraag me af of dat zo is?! Laatst stond er op m'n werk een man aan de balie of ik een taxi voor hem wilde bellen. Heb dat uiteraard gedaan, maar zou toch wat wezen als de rekening dan voor mij zou zijn :P

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:03

@kentaro
Helaas toch wel.
Als de klant besluit toch niet met de taxi te gaan, zal de taxi de rekening bij de beller leggen. Simpelweg omdat iedereen wel kan zeggen dat een ander het had gevraagd.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:43

waarschijnlijk gewoon een misverstand. Even bellen dan komt het vast goed.

maxipaxixxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 23:13

Super bedankt voor alle reacties!
Nee het contact met de oude eigenaar is verre van goed en ik heb ook sterk het vermoeden dat hij inderdaad simpelweg, geen "zin" heeft om te betalen en het nu naar mij schuift.
Ik ga morgen inderdaad bellen en proberen te achterhalen hoe ze bij mij komen, naja niet hoe, maar waarom ze bij mij komen.
Hij heeft toen inderdaad met de vee arts aan de telefoon gezeten en ik sta daar dus buiten. Ik was wel alleen bij het paard. Heb ook geen contract of iets dergelijks, heb wel zat "getuigen".
De kliniek was niet mijn vaste adres maar het paard stond net op een pension stalling en ik was redelijk in paniek (paard is al twee keer geopereerd aan koliek en dacht nu dat het echt over was).
Een stalgenootje heeft toen het nummer gegeven van haar vee arts en die was in de buurt. Dus had haar toen wel zo ongeveer als vee arts voor de jaarlijkse inenting etc. Heb meerdere slechte ervaringen bij de desbetreffende kliniek en ben nu dus ook over gestapt...
Er is ook geen mogelijkheid om met de oude eigenaar in contact te komen, de samenwerking daar is niet prettig tot een eind gekomen en het leek wel een vecht scheiding als het om het paard gaat, ik heb wel gewonnen.
Hij had meerdere meldingen bij de dierenbescherming wegens mishandeling en uithongeren etc.
Heb hem toen zover gekregen om naar een pension stal te verhuizen, ik wilde dan wel wat bij betalen, zij kreeg toen die koliek en heb haar daarna overgenomen. Uiteindelijke betaalde ik al bijna alles.
Dat is toen geregeld en sinds maart-april 2013 is ze officieel helemaal van mij.

maxipaxixxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 23:16

En nee heb dus geen enkel bewijs van behandeling , qua datum. Omdat alles naar hem is (de oude eigenaar) gestuurd. Ik heb dus niks.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:25

Kan de kliniek niet in hun computer kijken wanneer je er bent geweest? Verder zou ik voorzichtig zijn en eerst vragen of die brief daadwerkelijk van hun afkomstig is aangezien er nep bureaus zijn die mensen geld aftroggelen. Mijn moeder kreeg toen ook een bericht dat ze 4000 euro moest betalen voor 25-13-2013...

Succes en ik ben benieuwd naar de afloop!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 09:05

Omdat dit geen medische vraag is verplaats ik dit topic van MD naar TAO.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 11:43

Niet bellen!!
Alles schriftelijk beantwoorden dan wel via de mail, dan heb je altijd bewijs.
Netjes aangeven dat je toen geen eigenaar was van dit paard, dat de eigenaar overleg heeft gehad met de dienstdoende DA en zelf toestemming heeft gegeven voor de behandeling toendertijd en dat ze zich dienen te melden bij de eerdere eigenaar, evt. kan je die gegevens nog doorgeven.
Je hoeft niet in te gaan op een verkeerde datum e.d., is voor nu niet relevant, zij moeten zich melden en het oplossen met de oude eigenaar, jij staat er geheel buiten.

Kort maar krachtig, zowel naar de desbetrefrende kliniek mailen als naar het incassobureau. Dit ook aangeven in je e-mail.

In principe heb jij, even ongeacht of men bij jou moet zijn of niet, niets te maken met het incaossobureau, je hebt geen overeenkomst met hen, ook nooit betalen aan hen (incassobureau)!
Je niet laten bang maken of onder druk laten zetten, ook als ze niet reageren.
Voor meer info mag je een PB sturen, succes.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:46

Helemaal eens met Josie, dat wat je in je OP schrijft mailen aan incassoburo en praktijk. Ik zou afsluiten met een zinnetje als " rekenend op een correcte afwikkeling en dat je graag zo spoedig mogelijk een creditnota ontvangt" . Niet je bang laten maken inderdaad.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:08

waarom zou TS een creditnota moeten ontvangen? ze heeft nooit een nota gehad en daarnaast is hij niet voor haar dus creditnota is in het geheel niet van toepassing.

Snap ook niet dat het incassoburo schermt met aanmaningen en betalingsregeling etc en TS daar nooit wat van gezien heeft, vraag dat ook maar eens op dan komen ze vanzelf achter hun fout.

maxipaxixxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 12:35

Nou.. Heb eindelijk een mail terug. Kort gezegd staat er in: uit coulance heeft de oude eigenaar een deel betaald de rest is voor u.
Het is uw paard dus jou rekening. Kunt u meteen betalen of in delen?
Ik heb nu in het kort terug geschreven dat het toendertijd NIET mijn paard was, en ik het vande zotte vind dat ik zomaar die rekening op m'n bord krijg.
Houdt dus in dat ik vanalles kan laten doen en de rekeningen naar jan en alleman kan sturen. Ben benieuwd naar hun reactie. Volgende mail zal ik zeker jullie advies meenemen.
Pfff wat een eikel is die oude eigenaar toch :r

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:38

Ik wilde al zeggen: hoezo coulant? Op dat moment was het ZIJN paard! Maar ik zou ook even juridisch advies inwinnen voor als ze het ver willen laten komen. Dan weet jij ook wat je te doen staat en wat jouw rechten zijn.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:40

maxipaxixxx schreef:
Nou.. Heb eindelijk een mail terug. Kort gezegd staat er in: uit coulance heeft de oude eigenaar een deel betaald de rest is voor u.
Het is uw paard dus jou rekening. Kunt u meteen betalen of in delen?
Ik heb nu in het kort terug geschreven dat het toendertijd NIET mijn paard was, en ik het vande zotte vind dat ik zomaar die rekening op m'n bord krijg.
Houdt dus in dat ik vanalles kan laten doen en de rekeningen naar jan en alleman kan sturen. Ben benieuwd naar hun reactie. Volgende mail zal ik zeker jullie advies meenemen.
Pfff wat een eikel is die oude eigenaar toch :r

Inderdaad !!! Voet bij stuk houden. Jij hebt gewoon gelijk (als het verhaal indd zo is als jij zegt hier :o )

Lara_Silver

De oude eigenaar is inderdaad een eikel. Maar dit bewijst wel maar weer hoe waardevol het is sommige dingen op papier te hebben... Zoals het koopcontract etc., dan kun je namelijk bewijzen dat je het paard nà de rekening gekocht hebt.

Kinke

en dat verklaart ook niet waarom jij nooit een rekening en aanmaning(en) hebt gehad. En precies wat jij zegt…lekker makkelijk van hun om zomaar die kosten op jou te willen verhalen. Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:44

Belachelijk zeg! Volhouden!
JIJ was geen eigenaar, en hoeft dus ook geen rekeningen te betalen die anderen gemaakt hebben.

Femzjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:46

Ik zou ook even contact opnemen met rechtsbijstand. Zij weten vast wel wat te doen.