E rijbewijs halen, kunnen slechte chauffeurs dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

E rijbewijs halen, kunnen slechte chauffeurs dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 21:25

Stomme titel misschien. Ik wil in de zomervakantie graag mijn trailerrijbewijs halen. Nu rijd ik een klein picantotje en kan ik niet eens achteruit inparkeren :+ Dus de vraag: Is dit mogelijk?

Ik zou het willen halen omdat mijn ouders wel een grote auto die een trailer mag trekken hebben en ik deze zou mogen lenen als het nodig is. Denk aan een keer naar de duinen, naar een kliniek mocht het nodig zijn maar bijvoorbeeld ook in de toekomst een bankstel oid vervoer ik ook niet op het dak van mn autotje.

Zijn er hier echt chauffeurs die voor geen hout konden rijden en toch hun E hebben kunnen halen? En hoe is dit je gelukt? Ik snap dat ik het met een dagcursus niet ga halen maar kan ik zoiets uberhaupt wel halen?

Goof

Re: E rijbewijs halen, kunnen slechte chauffeurs dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:27

Als je een picanto al niet kunt parkeren, hoe ga je een auto + trailer dan ooit kunnen manouvreren?? :+

m0niekkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:28

Haha, ik volg even, ben ook wel benieuwd :o

_Zoe

Hoe heb je ooit je gewone rijbewijs gehaald dan :P (gewoon interesse hoor, ik ben namelijk al 5x gezakt en moet woensdag weer dus misschien heb jij nog een super geweldige tip haha :') )

ilaan

Eh waarom leer je niet eerst je eigen auto onder controle te hebben en te weten wat die doet? Vraag me dan af wat je doet in onverwachte situaties als je er een trailer achter hebt hangen..

Want met een kleine auto achteruit of met een grotere + trailer is toch wel fv wat anders. Maar wie weet leer je daardoor ook je eigen auto te parkeren haha

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:29

titel nou nee want ik zou hem ook zo neer gezet hahahaha :+ :+
ik twijfel ook heel erg namelijk. maar denk oefenen baart kunst meid..
achteruit rijden vind ik geen probleem maar met iets er achter wel hij schaart bij mij altijd..
je moet tegensturen en dat vergeet ik altijd hihi..
heb je al eens met een aanhanger gereden of zo.
ene oefenen op een groot terrein hihihi zonder auto´s

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:30

Niet doen. Mocht je door een wonder het rijbewijs halen, dan ben je een gevaar op de weg met een trailer als je geen goed gevoel over de richting van de trailer hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:30

Misschien dat je het met veel geluk nog wel een keer kan halen. Maar als je zelf al weet dat je niet zo'n goede chauffeur bent, durf je dan wel met trailer en paard te rijden? Willens en wetens het risico nemen dat je jezelf, je paard en andere weggebruikers in gevaar brengt?

Met trailer rijden is niet bijster ingewikkeld, maar zonder verstand kan het dodelijke gevolgen hebben.....

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:31

geloof me ik kan ook niet parkeeropdrachten met de kleinste auto van de wereld, maar heb toch mijn E rijbewijs binnen 6 uur les gehaald (rij nog maar 1 jaar auto). Ze kijken vooral naar het rijden en je moet twee bijzondere manoeuvres doen. Eentje hiervan mag je best erg verpesten als je op de weg goed rijdt. Zo heb ik hem ook kunnen halen. Tegenwoordig moet ik vaak een keertje extra steken of trailer recht trekken dan de rest, maar ja :Y). Kortom: ja het is mogelijk :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:31

Normaal achteruit kunnen rijden en de auto zo manoeuvreren als jij wil is toch wel een pre voordat je met aanhanger kunt rijden. Er zijn namelijk altijd situaties dat je niet vooruit kunt rijden en je dus wel achteruit moet (inparkeren). Daarnaast moet je inparkeren of keren tijdens je examen en dan is het ook wel handig dat de kar de goede kant uit gaat :P

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 21:33

Ik heb ooit een keer achteruit in hoeven parkeren maar moest zelf alleen met de koppeling doen, mijn instructeur bediende het stuur. En met goed geluk nooit met mijn bijzondere verrichtingen hoeven doen.

Ik rijd prima alleen achteruit kan ik niet, ik kan niet op spiegels rijden omdat ik nooit geleerd heb op spiegels achteruit te rijden of te parkeren.

Risico ben ik in mijn ogen niet omdat ik gewoon mn gezond verstand gebruik tijdens het rijden.. alleen mocht ik in een situatie komen dat ik dus achteruit moet of moet inparkeren in zijn achteruit wordt het toch wel wat lastig haha.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:33

Ik rij beter met trailer dan zonder :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:35

Waarom neem je niet een proefles. Dan merk je snel genoeg of het een haalbare kaart is.

Spiegels rijden is denk ik wel te leren, gewoon alvast mee oefenen als je zonder trailer rijdt.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:37

Dan leer je met de lessen voor je e rijbewijs zeker je spiegels te gebruiken....kan je de picanto ook achteruit inparkeren daarna :D

Zoek wel een goede instructeur dan leer je het echt wel!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 21:42

Bedankt! misschien eerst maar goed gaan oefenen met inparkeren op een leeg parkeerterrein ofzo.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:45

Met de combi achterwaarts parkeren gaat mij gemakkelijker af dan met mijn eigen koekblik. Je hebt gewoon meer tijd om indien nodig te corrigeren dan met een kleine auto.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:52

elinedeau95 schreef:
geloof me ik kan ook niet parkeeropdrachten met de kleinste auto van de wereld, maar heb toch mijn E rijbewijs binnen 6 uur les gehaald (rij nog maar 1 jaar auto). Ze kijken vooral naar het rijden en je moet twee bijzondere manoeuvres doen. Eentje hiervan mag je best erg verpesten als je op de weg goed rijdt. Zo heb ik hem ook kunnen halen. Tegenwoordig moet ik vaak een keertje extra steken of trailer recht trekken dan de rest, maar ja :Y). Kortom: ja het is mogelijk :D

2 bijzondere manoeuvres?

Ik bocht 2 a 3x achteruit waarvan 2 in bocht of scheve weg, 2x keren (dus eigenlijk ook bochtje achteruit op kruising), en achteruit en stoppen voor een overheaddeur (soort van laden lossen).
Veel gereden in Bredevoort (voor de mensen die het kennen)....

Tuurlijk mag je corrigeren. En bij de overheaddeur ben ik er zelfs even uit geweest. Maar blijven corrigeren en niet weten wat je doet? Nee.....

Waarom ga je niet gewoon langdurig lessen? Neem eerst 10 lessen, mocht je jezelf onderschatten kun je altijd sneller overgaan op examen.

ik heb 2x 45 minuten les gehad.. maar reed dan ook al jaren in een B aanhanger combi. Waar ik vooral aan moest wennen was 'het nieuwe rijden'. Want had min B rijbewijs al 10 jaar en reed nog volgens de oude methodiek. Maar de manoeuvres... die gingen best.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:56

Ik heb mijn BE gelijk achter mijn B gehaald.
Dan ben je vooral nog best wel onzeker. Ik heb veel extra lessen genomen en thuis geoefend met een kleine kar op de weg.
Nu rijd ik al meer dan een jaar met de trailer zonder problemen rond :)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:01

Haha oh jeej. Dat wordt flink oefenen. Vroeger kon ik wel heel goed overweg met me skelter en aanhangwagen :P. Ik wil ook mijn E-rijbewijs halen. Maar ik kan wel achteruit inparkeren met mijn auto. Gewoon heel veel oefenen en dan aan het e-rijbewijs beginnen denk ik..

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:02

Ik heb hem nu zo'n 2 maanden geleden geloof ik gehaald maar geloof me valt niet mee, ik heb hem wel in 1x gehaald maar vaak moet je hem achteruit in een docking station van een vrachtwagen neerknallen _O- nou dan is het wel handig als je in ieder geval een beetje achteruit kan parkeren hihi!
Ik reed trouwens met een 12,5 meter lange combinatie :') Dodge ram pick-up met aanhanger erachter!

Ik zeg, gewoon lekker gaan lessen en hun leren het je wel!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:06

Volgens mij kan iedereen het wel halen. Dat achteruit rijden moet wel in een zo verschrikkelijk laag tempo dat je onderhand uren hebt om een klein foutje te corrigeren, je ziet de aanhanger dan al de verkeerde kant uit rollen in slakkentempo. Kun je het achteruit rijden met aanhanger/trailer niet al oefenen met een combinatie geschikt voor B rijbewijs?

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:07

Ik zou eerst even een lesje of 2 a 3 nemen met een personenauto puur voor de bijzondere verrichtingen.. Dat kan gewoon hoor, ook al heb je al je rijbewijs ;) Is niet alleen handig en veilig als je dat goed kan wanneer je met een aanhanger rijdt. Maar ook in het dagelijks leven is het wat makkelijker een parkeerplekkie vinden :')

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:09

Natuurlijk kan je dat wel halen :j
Ik was niet zozeer een slechte chauffeur, ik had mijn rijbewijs gewoon al heeeeeeeel lang :P en dan krijg je van die slechte gewoontes :x

Een dagcursus was geen succes en ik heb een paar jaar daarna gewoon geinvesteerd in (veel)les. En dan leer je het echt wel. Ook achteruit steken.
Veel belangrijker is het vooruit kijken en verkeerssituaties overzien met zo'n aanhanger.

Ik heb het gehaald en ik kan ook nog steeds achteruit steken dat is er echt ingeramd.
En ik ben ook in het gewone verkeer een betere chauffeur geworden.
Lekker gaan doen.
Je kunt ook een dagdeel even zo'n aanhangertje huren om extra te oefenen maar het spiegels kijken en verkeerssituaties overzien is echt belangrijker.

En ik rijd nu lekker met mijn paardje in de trailer rond *\o/*

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:43

Ik vind het knap dat sommige van jullie (zo goed als niet) met de trailer achteruit kunnen rijden, maar toch wel trailer rijden. Als ik met de trailer op stap ga, moet ik altijd wel een stuk achteruit inparkeren. Op ieder wedstrijdterrein, bij les, thuis. Ik zou niet zonder het achteruit rijden kunnen, en ook niet willen. Lijkt me vreselijk als je niet weet of je wel weg kunt uit de plek waar je staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:46

Angela, dat kan ik wel uitleggen. Hoe vaak er al aan mij niet gevraagd is door een hopeloos-kijkende dame om mij als heer op te stellen en even hun trailer om te zetten :+ :=