Paard valt in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jojoni

Paard valt in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 18:08

Hallo,

Ik schrijf dit topic voor mijn buurmeisje en haar moeder, die ongeveer niet meer weten wat te doen. Sinds een jaar geleden hebben ze een nieuwe wedstrijdpony waarmee dus wekelijks naar de club moet gereden worden en waar ook vaak wedstrijden mee gereden worden. De pony had al wedstrijdervaring en was altijd rustig in de trailer (maar stond er dwars in). Ook toen ze de pony gingen halen en in de eerste maanden geen problemen in de trailer.

Maar...
Sinds een half jaar geleden heeft de pony problemen vanaf het moment dat ze aanrijden, met periodes. De ene maand gaat het heel goed, de maand erna gaat hij zo tekeer dat alles kapot is..
Nu ben ik laatst is meegegaan bij hun in de trailer (ifor williams) en heb ik de hele weg achterom gekeken naar het paard.
Het lijkt erop dat het paard (staat links) zich door zijn linkerbeen laat vallen (linkerheup tegen de buitenkant van de trailer), vervolgens zijn evenwicht verliest en op zijn kont gaat zitten/valt en daarna probeert terug recht te komen waarbij hij zichzelf verwond (net onder de beschermer op de rand van de hoef en de beschermer zelf kapot).

Ze hebben al vanallerlei beschermers geprobeerd maar alle beschermers worden compleet vernield. Het paard blijft zichzelf verwonden tot bloedens toe (het was afgelopen weekend echt heel erg - op 3 kwartier rijden wel 4 keer moeten stoppen, paard met schuim op zijn rug, overal bloed en uiteindelijk besloten het laatste stuk maar te wandelen..).

Het laatste idee dat we kregen is dat hij misschien last heeft van een lichte epilepsie, waarbij hij last heeft van het licht door de raampjes (combinatie licht - bomen - warmte geeft een lichte aanval) dus de volgende stap is om de raampjes te blinderen..

Maar de vraag is dus of iemand hier nog ervaringen mee heeft of dat iemand nog ideeën heeft 'wat kan het zijn? zijn er beschermers die we nog kunnen proberen?'

essie_blue

Re: Paard valt in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:10

Wat bedoel je met 'stond er dwars in'? Bij zijn vorige eigenaren?

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 18:12

essie_blue schreef:
Wat bedoel je met 'stond er dwars in'? Bij zijn vorige eigenaren?

Daar stond hij met zijn neus aan de buitenkant van de trailer zeg maar.. Zo'n driepaardstrailer waar ze niet naar 'voren' kijken maar naar de 'zijkant'. Is het zo duidelijker?

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:14

Vreselijk klinkt dat.. Misschien een DA laten komen of een paardenmasseur die kan kijken of het idd epilepsie is?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:15

paard aan de andere kant zetten van de trailer, de weg is altijd bol dus aflopend aan de zijkanten

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 18:18

speurneusc schreef:
paard aan de andere kant zetten van de trailer, de weg is altijd bol dus aflopend aan de zijkanten

Dat hebben ze eens geprobeerd (sorry vergeten te vermelden) en toen lag het paard met 4 benen omhoog in de trailer.. Ander paard eruit, tussenschot eruit en daarna kregen ze hem pas rustig genoeg om eruit te gaan..

Het paard laat zich overigens wel super gemakkelijk laden, daar heeft hij totaal geen problemen mee..
En als het afdekken van de raampjes helpt gaat er een DA komen om te kijken of het inderdaad epilepsie is en of medicatie kan helpen..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:24

in wat voor trailer staan het? 1,5 of tweepaardstrailer? Klinkt als een balans probleem wat mijn pony ook heeft, hem kan je beter in een anderhalfpaards trailer vervoeren omdat hij dan genoeg ruimte heft met de achterbenen om zijn evenwicht te kunnen bewaren :j

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 18:26

Somebitch schreef:
in wat voor trailer staan het? 1,5 of tweepaardstrailer? Klinkt als een balans probleem wat mijn pony ook heeft, hem kan je beter in een anderhalfpaards trailer vervoeren omdat hij dan genoeg ruimte heft met de achterbenen om zijn evenwicht te kunnen bewaren :j

Ze staan nu in een tweepaardstrailer omdat de andere pony wat breder is en in een anderhalfspaardtrailer heeft die te weinig plaats..
De tweepaardstrailer hebben ze trouwens pas 3 maanden geloof ik en het probleem was ervoor ook al..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:29

Klinkt toch als een probleem door het te smal staan. Test het eens uit, haal het schot eruit (moet je wel een lange bilstang halen) en probeer het eens zonder schot, of met het schot opzij.

Dat verklaard namelijk ook waarom ze in de driepaardstrailer wel rustig staat, meer balans. :j

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 18:31

Somebitch schreef:
Klinkt toch als een probleem door het te smal staan. Test het eens uit, haal het schot eruit (moet je wel een lange bilstang halen) en probeer het eens zonder schot, of met het schot opzij.

Dat verklaard namelijk ook waarom ze in de driepaardstrailer wel rustig staat, meer balans. :j

We zullen het wel eens proberen want alle tips zijn natuurlijk welkom! Moeten we alleen kijken wanneer we tijd hebben om te gaan rijden met 1 paard :) Wij dachten dat het verschil met de driepaards vooral was dat ze in de driepaards zijwaarts staan..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:35

Klopt maar als jij in een tweepaardstrailer het schot eruit haalt kan je paard ook scheef staan :) ik heb het getest met een trailer met camera, mijn pony stond met zijn neus aan de ene kant en de achterbenen aan de andere kant van de trailer waardoor het genoeg stabiliteit heeft om voor hem prettig te kunnen reizen. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:36

Bestaat er een verband tussen het rijden en de momenten waarop ie onderuit gaat?

Paard van stalgenoot was (en is) niet blij op de trailer en dat blijkt mede te komen omdat ie erg onzeker wordt van zijdelingse schommelingen van de trailer (als je door een hobbel aan de zijkant van de weg rijdt, bijvoorbeeld)

Wanneer je weet wat de oorzaak is, kun je er wat aan doen, eerder niet. Enne, epilepsie; op basis van jouw posts lijkt me dat volstrekt uit de lucht gegrepen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:40

Hier ook de ervaring dat mijn vorige haflinger zichzelf liet vallen als hij niet breed genoeg kon staan met zijn benen. Op de helft van een tweepaardstrailer zag je zijn kont verdwijnen, zakte naar beneden schuin weg en voor hij echt viel kwam hij met een hoop kabaal weer overeind. Bij het minste bocht gebeurde het opnieuw.
En ja, we reden echt rustig.

Hij was daarvoor gewend om schuin op een vrachtwagentje te staan. Toen we een vrachtwagentje hadden ging het goed. Hij stond wel recht, maar hij had meer ruimte in de breedte en op de camera konden we zien dat hij met zijn voorbenen ook vrij breed stond.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:47

Hier hetzelfde probleem gehad. Tussenschot eruit (of opzij, dat bleek later voldoende), lange stang erachter en probleem opgelost!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:54

In een Ifor twee paards kan het schot niet zo opzij als in een gewone tweepaards vanwege de balk in het midden. Het scheelt net een cm of 30 extra ruimte in een gewone tweepaards als je het schot opzij zet met een stang van een anderhalfpaards. Kwestie van uitproberen.
Laatst bijgewerkt door cissy op 09-06-14 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:57

Ik heb geen oplossing, maar wat een braaf dier dat hij iedere keer gewoon de trailer op blijft lopen zeg +:)+

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:14

Grit schreef:
Hier ook de ervaring dat mijn vorige haflinger zichzelf liet vallen als hij niet breed genoeg kon staan met zijn benen. Op de helft van een tweepaardstrailer zag je zijn kont verdwijnen, zakte naar beneden schuin weg en voor hij echt viel kwam hij met een hoop kabaal weer overeind. Bij het minste bocht gebeurde het opnieuw.

Mijn Haflinger, nu 7 jaar, al 5 jaar in mijn bezit doet hetzelfde als bovenstaande Haflinger. Nooit iets gebeurd, ik ben de enige die rijd, supermakkelijk te laden en maakt zo'n 150 km per week op de trailer. Ik heb haar nu achter breed staan, door het tussenschot schuin te zetten en achter een lange stang te gebruiken, sindsdien geen problemen meer met reizen.

Livana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:19

Ik heb een hond met epilepsie gehad en sommige kenmerken zoals het schuim en het verliezen van het evenwicht had mijn hond ook tijdens zo'n aanval.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 17:55

We gaan het zeker proberen met het breder maken van de trailer! We moeten alleen even kijken of het dan in te oefenen is omdat ze wekelijks naar de training moeten met 2 paarden (en met 2 auto's rijden is niet mogelijk).

@Goof: inderdaad echt super van het paard he! Het is echt een hele lieve en echt super knap dat hij erop blijft lopen maar de eigenaren (mijn buren) zijn ook hele geduldige mensen en ze willen hem alle kansen geven die ze kunnen

@Livana: wij hebben ook een hond met epilepsie en die symptomen zag ik dus ook terug met daarbij dat we dachten aan de combinatie licht-scherp licht. Onze hond heeft er namelijk ook meer last van bij scherp licht enzo. Daarom snap ik dus niet waarom hierboven wordt geinsinueerd dat epilepsie uit de lucht komt vallen...

Allemaal alvast heel erg bedankt voor de antwoorden, deze week rijdt de eigenaar met geblindeerde ramen en een lichtje in de trailer en volgende week gaan we bekijken wat we kunnen doen om de trailer breder te zetten

Livana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:45

Ja klopt, het zou best kunnen, maar ik hoop het niet voor jullie.. , Mijn hond is er namelijk aan overleden. ;(

Laat je wel een berichtje achter hoe het gegaan is met geblindeerde ramen? Ben heel erg benieuwd!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 13-06-14 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:00

Ik zou niet gelijk epilepsie wegstrepen.
Aangezien het paard toch weer braaf de trailer inloopt telkens, heb ik er wel een beetje mijn vraagtekens bij...
Ik hoop voor jullie dat het makkelijk op te lossen is!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:04

Hier hadden we ook zoon soort geval. Last van evenwichtsorgaan (waardoor hij zichzelf liet vallen). Misschien kun je daar eens naar kijken?

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:05

Wij horen vaker dat het raam van de Ifor Williams dit soort problemen veroorzaakt, ik zou idd beginnen met het raam dicht te maken.
Daarnaast zou ik idd ook het tussenschot wijder uitzetten, wij hebben een B Welsh die staat pas stil als hij in een soort van split kan gaan staan :oo en dat kan dus alleen als ze de ruimte zijwaarts hebben

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:13

Lijkt mijn paard wel! Mijn paard is gezond.

Probeert hele weg tegen de linker zijwand te hangen met linker schouder. Achter staat ze heel erg wijd.

Wat ik al geprobeerd heb en niet werkt:
Strak/smal zetten, dan valt ze achterover.
Rechts zetten valt dan ook achterover.
Tussenschot tot op de grond, valt achterover
Stro op de vloer (glijd onderuit)

Wat een beetje werkt:
Zeer stroeve bodem (rubber gietvloer)
Grote degelijke en ruime trailer (toch wel ifor)

Wat het beste werkt:
achterste voren of overdwars in trailer (maar helaas slecht uitvoerbaar)
1,5 paards trailer met sterke linker wand en rubber gietvloer

Allerbeste is vrachtwagen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 15:09

Het zou best nog kunnen doordat hij te smal staat in de 2-paards trailer :-)

Een van onze paarden ging prima op de vrachtwagen, prima in een anderhalfpaards trailer, maar een 2-paards brak ze volkomen af. Ze kon haar balans niet houden in een 2-paards trailer.

Ik nam haar meestal mee in een anderhalfpaards trailer en dan hoorde ik haar elk bochtje omstappen en bijsturen (dus met haar reed ik zo mogelijk nog voorzichtiger op rotondes dan normaal gesproken met de andere paarden).
Laden ging prima, afladen ook, alleen dat balans houden tussendoor was echt moeilijk :(:)