Reserveband op trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij een reserveband op je trailer?

Ja
51 (77%)
Nee
15 (22%)

Totaal aantal stemmen: 66

Bismarck

Reserveband op trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 22:11

Ik wil binnenkort een nieuwe trailer aanschaffen, nu vroeg ik mij af wie er allemaal een reserveband op zijn of haar trailer heeft? Ik heb het idee dat heel veel mensen dit niet hebben maar misschien klopt dit niet.

En ik ben ook benieuwd wie zijn reserveband al eens nodig heeft gehad?

Alvast bedankt allemaal!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:21

Het is beter voor je band om het ding niet buitenop te hebben, dus verstandige mensen hebben het reservewiel ín de trailer en uit de zon. Misschien dat je daarom denkt dat weinig mensen een reservewiel hebben?
Ik heb in ieder geval wel een reservewiel en het ding ook al eens nodig gehad bij mijn vorige trailer.

Ibonn

Re: Reserveband op trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:23

Ik heb er ook een ad binnenkant laten monteren, heb je geen last van, alleen gemak als er eentje lek gaat :D

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 22:25

Waar laten jullie hem dan aan de binnenkant? Ik wil een tweepaardstrailer met zadelkamer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:26

Je hebt trailers met een geheime ophanging onderin waar hij in kan. Net als veel auto´s.
Je zult jezelf dankbaar zijn als je ooit langs de weg komt te staan :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:28

Ik heb hem aan de buitenkant met hoes. Al 12 jaar lang. Toevallig vandaag bandeninspectie gedaan en de vier die erop liggen moeten vervangen worden, maar de reserveband is nog als nieuw.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:31

Voorin maar heb dus geen zadelkast. Vind dat ondingen die veel te klein zijn om fijn je zadel te hangen dus zadel in auto en reservewiel in trailer :D je ka natuurlijk ook iedere keer een reservewiel in de auto gooien als je toch al je spullen in de zadelkast opbergt :+

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:58

Ibbel schreef:
Het is beter voor je band om het ding niet buitenop te hebben, dus verstandige mensen hebben het reservewiel ín de trailer en uit de zon. Misschien dat je daarom denkt dat weinig mensen een reservewiel hebben?
Ik heb in ieder geval wel een reservewiel en het ding ook al eens nodig gehad bij mijn vorige trailer.

Die 4 banden die er onder zitten staan ook de zon hoor. Maar wat net zo belangrijk is……. Gereedschap om het wiel te kunnen wisselen :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:01

Wat als je met een lekke band komt te staan en geen reserve wiel hebt? Moet er niet aan denken. Ons reserve wiel zit in de trailer. Wij hebben geen zadelkamer, die is ook helemaal niet nodig. Alles ligt in de auto.

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:04

Wij hebben de reserveband ook aan de zijkant van de trailer hangen. Tot nu toe (gelukkig) nooit nodig gehad, maar het is natuurlijk wel slim om een reserve band EN gereedschap bij te hebben.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:05

Dat gereedschap heb je normaal gezien toch al bij het reservewiel van de auto liggen? :) Nou rij ik meestal met een Jeep waar allerlei "zooi" in ligt dus dat scheelt..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:06

bij mijn vorige trailer heb ik er 1 in laten monteren aan de binnenkant
nu heb ik sinds kort een andere trailer en deze heeft geen reserve band
maar nu ga ik ook niet meer ver weg, heb de reserve band nooit nodig gehad in 8 jr
nu heb ik onder mijn trailer net 4 nieuwe banden laten zetten [ deze waren van 2001 ] buitenkant niks gesleten de trailer was amper gebruikt maar de padding erin was wel uitgedroogd
trailer staat al vanaf begin in een plantenkas gestald waar het bloedheet is in de zomer

ik laat er nu geen reserve band meer inzetten, mocht ik een lekke band krijgen bel ik stal of ze me ophalen met de stal trailer.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:23

mirgino schreef:
ik laat er nu geen reserve band meer inzetten, mocht ik een lekke band krijgen bel ik stal of ze me ophalen met de stal trailer.

Dat is leuk als je op een stal staat maar dat staan wij niet. Als wij aan de kant komen te staan zullen we het toch echt zelf moeten oplossen. Voor mij is een reserveband in de trailer net zo essentieel als de reserveband van de auto.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:33

Percy schreef:
mirgino schreef:

Dat is leuk als je op een stal staat maar dat staan wij niet. Als wij aan de kant komen te staan zullen we het toch echt zelf moeten oplossen. Voor mij is een reserveband in de trailer net zo essentieel als de reserveband van de auto.

:D
daarom had ik in mijn vorige trailer er ook 1
toen ging ik ook op de rit , bijna 200km verderop maar nu hooguit 20km verder
en nog nooit een lekke band [ gelukkig]
deze trailer heb ik van mijn stalhoudster overgenomen en zij heeft een nieuwe gekocht, in nood helpt ze iedereen :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 00:30

Bismarck schreef:
Waar laten jullie hem dan aan de binnenkant? Ik wil een tweepaardstrailer met zadelkamer.

Ik heb hem voor in de zadelkamer liggen. Past precies en ik heb er geen last van met de zadels. En ik rij western dus mijn zadels zijn een stukkie groter dan gemiddeld :D
De trailer is een Humbaur Madero.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 00:37

De band hangt hier onder de trailer.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 04:21

Ik heb een keer aan de weg gestaan met een lekke band, merrie en veulen langs de snelweg. Gelukkig wel bij de afrit en waren wij bijna op bestemming.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 05:47

Wij hebben geen reserveband. In principe is een trailer een dubbelasser. Gaat er een band lek, dan kun je met 3 banden en aangepast rijden prima naar een garage oid rijden waar ze je aan een nieuwe band kunnen helpen (en er meteen onder kunnen leggen). De meeste plekken (met name snelweg) is toch niet veilig genoeg om onder je trailer een band te verwisselen. Het veiligst is namelijk om de paarden even uit de trailer te halen tijdens het verwisselen en dat kan op de meeste plekken niet veilig langs de weg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 07:06

Karreman schreef:
Ibbel schreef:

Die 4 banden die er onder zitten staan ook de zon hoor. Maar wat net zo belangrijk is……. Gereedschap om het wiel te kunnen wisselen :)

Nee, maar die controleer je over het algemeen vaker. Meeste lekke banden komen trouwens omdat de banden die eronder liggen te oud zijn. Dat je banden iedere 6 jaar zou moeten vervangen doet ook niemand.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 07:17

We hadden ooit een keer een lekke band gehad met onze trailer , toen hadden we geen reserve band bij ons. Dat was erg vervelend , vanaf die tijd hadden we een reserve band hangen in de trailer!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 07:37

Citaat:
Nee, maar die controleer je over het algemeen vaker. Meeste lekke banden komen trouwens omdat de banden die eronder liggen te oud zijn. Dat je banden iedere 6 jaar zou moeten vervangen doet ook niemand.

Jawel hoor ik!!
Toen ik mijn eerste paardenvrachtwagen gekocht had, nieuwe APK erop en rijden maar.... Klapband... Gelukkig bij de dubbele wielen maar toen bleek dat de banden die zo door de APK kwamen 15 jaar oud te zijn :oo
Toen ik twee jaar geleden mijn trailer kreeg gelijk nieuwe banden eronder. Die waren ook 6 jaar en dat blijf ik nu ook doen.
Toevallig van de week bij impex geweest omdat ik nieuwe wanden krijg en vroeg ook waar ik reservewiel wilde hebben, die vertelde me dat je dus gewoon met 3 banden terug kan rijden zelfs met twee paarden. Maar hij komt er gewoon weer aan bij mij

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 07:56

Onze trailers hebben beide reserveband 1 op zijkant en 1 achterop (IW).
Ik maak nogal wat km's en vaak met merrie met veulen dus moet niet denken aan omladen langs de snelweg oid.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:00

Ook ik heb m al eens nodig gehad, was door enorme parkers heen gereden en de band was goed lek. Was gelukkig ook net voordat ik op de eindbestemming was. Heb in de auto altijd de nodige spullen liggen om een wiel te kunnen wisselen. Ook bij mij zit deze aan de buitenkant. Maar onze trailer staat niet buiten maar binnen en dat scheelt wel. Trailer gaat elk jaar weg voor een beurt en dan worden alle 5 de banden gecontroleerd. Heb ze inderdaad ook vervangen tussentijds, niet omdat ze versleten waren maar puur omdat ze er al 7 jaar onderzaten en voor de veiligheid, wil geen gezeur onderweg wat voorkomen had kunnen worden!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:02

Ik heb een reserveband voorin de trailer (geen zadelkamer) en ik heb ook nog een traileraid.
Er zijn van die plekken waar je je paard echt niet uit wilt laden en dat hoeft dan ook niet.
Ik heb hem 1x nodig gehad en toen was ik erg blij dat ik hem had.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:12

Je kunt inderdaad doorrijden op 3 banden - als de banden per stuk een dusdanig gewicht kunnen hebben dat ze nog steeds de handel kunnen dragen. Dat betekent dat je onder een volle 2-paards dan dus banden van 750 kilo moet hebben. Met banden van 600 kilo red je het dan eigenlijk al niet goed.
Desalniettemin wordt alsnog aangeraden slechts op drie banden door te rijden tot de eerste de beste plek waar je wel veilig een band kunt verwisselen.

Heeft iedereen trouwens al getest of de wielsleutel van z'n auto wel op de doppen van de wielen van de trailer past? ;) Anders sta je alsnog raar te kijken :D