Paard gevallen in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JorisDy

Paard gevallen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 10:45

Zaterdag is Appie op de terugweg gevallen in de trailer. We reden net het erf af toen wij een enorm kabaal hoorde en de trailer flink zagen bewegen.
Zijn uiteraard gelijk de auto gaan stil zetten en naar de trailer gerend. Toen ik het deurtje open deed zag ik daar mijn liefste maatje liggen en happen naar lucht.

Ik heb een twee paardstrailer en hij lag met zijn hoofd op de voorstang, zijn voorbenen onder zijn lijf en 1 achterbeen onder het schot door. Ik had nog nooit een paard naar lucht zien happen en dit hoop ik ook nooit meer mee te maken.

Snel is de paniekhaak los gemaakt wat hem weer wat meer ruimte gaf en hebben wij de klep achter los gemaakt. Gelukkig kon hij opstaan zonder dat wij de stang achter hem los hoefde te maken anders had ik hem er nooit meer opgekregen! Toen hij stond even snel de trailer geïnspecteerd en helaas toch flinke schade.

Het lampje boven de zadelkamer was eraf, mat in de trailer lijkt op een golfslagbad, tussenschot los en ontwricht en zijkant van de trailer ontzet. Goed aan de klep gehangen en die gaf geen centimeter mee dus snel naar huis.

Thuis aangekomen paard van de trailer en in dikke paniek natuurlijk. Zagen her en der wel wat bloed dus gelijk mee de spuit plaats op. Waar we hem op hebben moeten lokken met een appeltje want hij durfde echt niet.

Bij het afspuiten vonden wij 1 wondje toch wel erg lelijk en sowieso zat de hele val mij niet lekker dus mijn dierenarts gebeld die er met 20 minuutjes was. Appie vluchtig nagekeken en toen verdoving erin, been opscheren en een echo. Mijn dierenarts was even bang voor een peesschede maar gelukkig is van binnen alles heel. Appie staat nu op de pijnstilling en maakt het lichamelijk erg goed.

Mijn punt nu is dat Appie al een trailertrauma had en dit eigenlijk heel goed ging, maar naar dit ben ik bang dat ik weer op 0 mag beginnen.
Appie is nu aan de hand ook erg nerveus en trillerig. Voor dit voorval was hij een heel relaxed paard en ben dus opzoek naar mensen die dit ook hebben meegemaakt en tips hebben.

Anoniem

Re: Paard gevallen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:46

Gevallen? Hij zal wel mooi raar hebben lopen doen. Korter vastzetten, rustig rijden en geen trauma's aanpraten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:51

Wellicht tijd om hulp in te roepen? Je zult zelf waarschijnlijk blijven zien wat je hebt gezien, en gaan meevoelen met je paard. Natuurlijk doe je dat, maar het is niet bevorderlijk als je zelf spanning hebt voor het laden, en daarmee je paard gerust moet stellen. Iemand die de achtergrond niet "voelt" zal je paard meer op z'n gemak kunnen stellen, en daarmee je paard ook beter kunnen helpen.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:54

Interessant topic, ik lees even mee..
Mijn IJslander is ook al 2 keer gevallen in de trailer, ondanks erg rustig rijden, kort binden, tussenschot, stevige vloer, ... we krijgen hem er nog wel op, maar op de trailer staat hij constant te trillen en zweten van angst. Terwijl ik zelf toch wel heel "down to earth" ben met dit soort dingen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:56

Grote kans dat jij er nu een groter drama van maakt dan je paard (begrijp me goed, ik snap dat het geen leuk gezicht is om je paard zo opgevouwen in de trailer te zien, maar hij kwam er zelf weer uit en heeft zo te horen niet veel overgehouden aan zijn avontuur). Volgende keer dat je met de trailer weg wilt "gewoon" doen en jezelf geen trauma aanpraten. Als je paard er toch moeite mee heeft merk je dat vanzelf wel en kan je daaraan altijd nog gaan werken.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 11:00

Angela: Uiteraard komt er, weer, hulp bij.
Het hele punt is alleen dat mijn paard toen ik hem kocht al moeilijk te laden was en dit eindelijk na 1,5 jaar redelijk onder controle is. Dit is natuurlijk weer een flinke deuk voor zijn vertrouwen..

Merk nu ook dat mijn paard nog steeds nerveus is en ook andere bevestigen dit

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:31

Heeft je paard al de mogelijkheid gehad om de stress er uit te rennen, of kan dat door de verwondingen/dierenarts advies niet?

Als mijn paarden rillerig waren (bijvoorbeeld na oud en nieuw) dan hielp het altijd als ze even flink gas konden geven (bij ons deden ze dat het liefste los in de rijbaan, betere ondergrond als het gras waarop ze anders stonden). Daarna leken ze het echt kwijt te zijn.

Verder zou je bach rescue kunnen geven, dat maakt ze rustiger.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 14:18

Dat is een goede Angela! Hij staat wel de hele dag in de paddock, echt losgooien durf ik nog niet i.v.m. de verwondingen en het gevoelig/kreupel lopen. Bach rescue, stom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht! Ga ik straks gelijk even voor hem halen.

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:56

Mooie case voor suelza die kun je hier voor benaderen op bokt ;) denk dat ze jou en appie prima hiermee kan begeleiden

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:59

wat vervelend zeg, je zal wel flink geschrokken zijn. en je paard natuurlijk ook.

paard van een vriendinnetje van mij is laatst ook in de trailer gevallen, ook daar was de mat verschoven.. misschien dat dat een tip kan zijn.. zorgen dat de mat goed vast ligt.

sterkte, ik hoop dat je paard er snel weer vertrouwen in krijgt!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:01

Heb je na de val arnica erin gegooit

Ik zou even rustig aan doen en jezelf niet gek maken
Omdat je jezelf er nu zo over op loopt te winden voelt hij dat ook en zal ook nerveus zijn

Even lekker zijn gang laten gaan en stapje terug maar jij ook

Laat hem eerst maar een bijkomen van de schrik

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 16:43

De mat heeft altijd goed vast gelegen. Denk dat deze echt verschoven is door al het geweld wat binnen in de trailer heeft plaatsgevonden.

Ik maak mijzelf absoluut niet gek en ben er echt heel nuchter onder :). Gisteren is meneer gemasseerd en dat heeft hem goed gedaan. Nu een paar dagen later wordt hij steeds rustiger. Heb al contact gehad met mijn trailerlaadster en zodra de trailer gechecked en gemaakt is komt zij weer langs. Het is inderdaad zo dat als ik nu met hem ga laden ik onbewust spanning heb en ik daardoor zelf ook het vertrouwen ga verliezen en dat is iets wat ik absoluut niet wil.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:50

Mijn paard heeft tijdens het inladen een glijer gemaakt en dr been gebroken.
Toen we naar de kliniek moesten na een jaar heb ik haar door iemand anders laten laden en liep ze er in 1 keer in.
Op de terug weg was de klep glad van de regen en zodra ze dat door had ging ze in de ankers.
Tegenwoordig laad ik dr met een spoor van biks in, op mijn dooie gemakje.

Ik zou de eerste keer dus door een ander laten laden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 18:48

JorisDy schreef:
De mat heeft altijd goed vast gelegen. Denk dat deze echt verschoven is door al het geweld wat binnen in de trailer heeft plaatsgevonden.

Ik maak mijzelf absoluut niet gek en ben er echt heel nuchter onder :). Gisteren is meneer gemasseerd en dat heeft hem goed gedaan. Nu een paar dagen later wordt hij steeds rustiger. Heb al contact gehad met mijn trailerlaadster en zodra de trailer gechecked en gemaakt is komt zij weer langs. Het is inderdaad zo dat als ik nu met hem ga laden ik onbewust spanning heb en ik daardoor zelf ook het vertrouwen ga verliezen en dat is iets wat ik absoluut niet wil.

Dat paard ga je wel weer op de trailer krijgen, met of zonder hulp.
Punt blijft: WAAROM? ging ie onderuit??

Je zegt dat je voorzichtig hebt gereden, maar wat is jouw definitie van "voorzichtig"?
En dan nog: ik ken een paard dat ondanks voorzichtig rijgedrag nog steeds niet blij is van de trailer. Een van de redenen is omdat de chauffeur er nog moeite mee heeft om autorijden 3.0 onder de knie te krijgen. Dat paard heeft namelijk een hekel aan de zijdelingse schommeling, bijvoorbeeld door oneffenheden in de zijkant van de weg. Dat vergt een manier van vooruit kijken die blijkbaar erg lastig is voor deze chauffeur.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 17:41

Moyra: jemig wat heftig!

Ikke: nou ik weet echt wel wat voorzichtig en netjes rijden met de trailer inhoud en er is zeker niets geks gebeurd! Waarom mijn paard is gevallen? Tja dat kan hij mij niet vertellen.. De dierenarts zegt dat hij zichzelf heeft aangetikt en daardoor gevallen is, maar dat blijft gissen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:55

Ts ik zou je bijna afraden op het moment zelf nog met dit paard aan de gang te gaan qua trailerladen. Aan je posts te zien was en ben je (logischerwijs) erg onder de indruk van de situatie. Dat gaat het laden de volgende keer hoe dan ook slecht beïnvloeden. Paard laten herstellen, lichamelijk en psychisch en daarna gewoon een ervaren persoon vragen hem weer eens op te trailer te zetten. Met een beetje geluk brengt het paard de val niet in connectie met het daadwerkelijke laden, jij doet dat wel en zal dat ook (onbewust) laten merken, niet goed dus. Eerst kijken hoe het gaat met een ander persoon en als er zich inderdaad weer een laadprobleem hebben gevormd dan kun je altijd nog professionele hulp inschakelen.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 20:57

Ben ook niet van plan de eerste keer alleen te laden, maar weer gelijk met professionele hulp. Dit ook omdat ik al 1,5 jaar bezig ben met het laden en het ondertussen al zoveel geld heeft gekost dat ik daar zeker niet op ga bezuinigen.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:10

Er moet toch een reden zijn waarom een paard valt op de trailer. Voor deze situatie is dit nu moeilijk te achter halen. Maar ik zou zeker de volgende keer een cameraatje in de trailer hangen, dan zie je (of liever de bijrijder ;-) ) tenminste wat er gebeurt. Die dingen kosten tegenwoordig echt niet veel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:22

Wat vervelend zeg dat gebeurt is |(

Over korter vast zetten, ik zou dat juist weer niet doen. Mij is verteld dat het paard zijn hoofd gebruikt om zijn evenwicht te houden.
zie website van Eddy Modde

Om die reden heb ik vastbind haak in mijn trailer verplaatst van de zij kant naar een punt voor in de trailer. Voordeel is dat paard op die manier maximaal zijn hoofd naar voren, achteren, links en rechts kan bewegen zonder dat die zich kan omdraaien in de trailer, voordeel 2 hij kan ook niet meer zijn hoofd onder de borst stang doen, voordeel 3 je hebt maar 1 touw nodig.
Sinds dien snap ik niet waarom dit niet standaard is in een paarden trailer.
Voor rest waar even naar kunnen kijken is vloer niet glad, en hou je hem wel goed schoon, mest, urine, zand, hooi, enz kan vloer glad maken.
En niet helemaal duidelijk in je verhaal, maar gebruik je een losse mat in je trailer? Want je schrijft over mat wat leekt op golfslagbad. Maar komt dat door het vallen, of is mat gaan glijden/golven en is daardoor het paard gevallen?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:29

Ik ben altijd bang dat ze bij het vastzetten aan een ring voorin de trailer over de stang kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:35

Dankje, dat is dan iets wat ik dan weer niet bedacht heb. Maar denk dat daar gelukkig geen zorgen over hoef te maken, maar wel goed om in gedachten te houden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:39

JorisDy schreef:
Ben ook niet van plan de eerste keer alleen te laden, maar weer gelijk met professionele hulp. Dit ook omdat ik al 1,5 jaar bezig ben met het laden en het ondertussen al zoveel geld heeft gekost dat ik daar zeker niet op ga bezuinigen.

Top! Maak je vooral niet al te veel zorgen voor de eerstvolgende keer laden, probeer gewoon met een schone lei te beginnen. Echt met een beetje geluk heeft hij het verband niet getrokken en kan je hem toch weer een beetje op hetzelfde punt oppakken. Hoe gaat het overigens nu met je paard? Stresst hij nog steeds? Wellicht kan een Rescue kuurtje verlichting bieden. Enkele druppels over het voer of in het drinkwater, baat het niet dan schaadt het niet.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 08:45

Het enige dat ik mij kan bedenken is dat hij gevallen is doordat we hem juist langer hebben gezet.. Na zijn val gelijk weer korter en toen bleef hij staan.
Ik reed trouwens niet zelf met de auto en trailer :). Een camera gaat er ook zeker komen. Mochten jullie een goede weten laat het mij gerust weten.
Appie is gelukkig weer helemaal zichzelf eigenlijk vanaf maandag al. Nog wel stijf en vandaag mag hij weer lekker aan het werk. Masseur is er ook bij geweest en dat heeft hem natuurlijk ook goed gedaan.

Zelf ben ik ook al een stuk kalmer onder de situatie en is het nu gewoon afwachten hoe hij straks weer reageert op de trailer. Wat hierboven ook word aangehaald denk ik niet dat hij het laden koppelt met vallen..

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:55

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Dit was ook eentwee paards trailer en stonden er twee in. Gebeurde beide keren dezelfde rit op de snelweg. Mijn ervaring. Zo snel mogelijk weer op de trailer al is het maar een proef rondje. Dwing hem de trailer niet in. Als hij erop staat laat hem dan maar een kwartier staan xonder stang erachter. Als dat goed gaat iedere keer een stapje verder. Het moet voor hem vertrouwd voelen en ontspannen. Als hij al mega gestrest is is dat vragen om problemen. Succes ermee.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 09:45

Guenirve: bedankt voor je tip! Alleen een kwartier gaan wij niet redden ben al blij als hij er 5 minuutjes opstaat. Mat kan ik rechtrrekken en dan kan hij inderdaad gewoon staan met mij erbij! Daar heb ik zelf helemaal niet aangedacht wat dom