Paard kopen, vervoer en papieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Paard kopen, vervoer en papieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 08:55

Dag allemaal.

Gisteren ben ik bij een paard gaan kijken dat me erg bevallen is. Een belangrijke vraag voor mij aan de verkoper was of het paard gebracht kon worden van daar in Nederland, naar hier in België. Ik heb hierbij ook aangegeven dat dit voor ons erg belangrijk is. Dat kon. Vervolgens heb ik gezegd het paard te kopen.
Vervolgens heb ik gisterennamiddag/-avond een mail gehad met voorgestelde data of dat ik hem eventueel zelf kan halen. Vannacht heb ik een mail gekregen dat ze hem toch niet willen brengen omwille van afstand/tijdgebrek.

Echter... Het paard is nog niet ingeschreven bij het stamboek of iets dergelijks. Er zat een vaccinatieboekje en een overschrijvingsakte bij, geen paspoort. Het paard werd tegen een meerprijs verkocht als ik wou dat zij hem inschreef bij het stamboek. Het paard is dus ook nog niet gechipt, wel al dik twee jaar oud. Ze zegt wel aan aan het AVS te willen aangeven dat ik hem vervoer, maar ik vraag me af of dit wettelijk allemaal voldoende is.

Ik wil niet riskeren met een paard te zitten dat ik eigenlijk niet mag vervoeren, een boete te krijgen doordat er geen registratie is geweest (moet dat niet binnen x-aantal maanden) of hier in België in de problemen te komen bij bv. BAPS of Confederatie van het paard.

Ik wil het paard graag hebben natuurlijk, maar ik wil geen wettelijke overtredingen begaan.

Ibbel

Re: Paard kopen, vervoer en papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:00

Zonder chip en paspoort mag je niet vervoeren. Dus dat moet sowieso door de verkoper worden geregeld (die is nú al in overtreding).
Registratie bij AVS/BAPS als dat niet als veulen is gebeurd, kan alleen nog dmv DNA-onderzoek, en kost dus extra.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 09:02

Dat DNA-onderzoek is bij mijn weten wel gebeurd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:02

Een paard mag zonder chip en paspoort niet verkocht en niet vervoerd worden. En dat is het pakkie an van de verkoper. De kans op controle onderweg is klein en je kunt het thuis nog doen, maar stel je wordt langs de kant gezet dan heb je een probleem.
Een boete voor het late inschrijven krijg je niet, maar als hij echt een stamboekpapier moet hebben (en niet alleen het paspoort) heb je een hoop ellende met DNA-bepaling etc. etc.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 09:05

Dus ik kan best een akkoord maken dat zij hem alsnog laat registreren en zo verder?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 09:18

Ok, ik heb nu gewoon voorgesteld aan de oorspronkelijke prijs te kopen, maar dat zij hem wel laat registreren en chippen. Uiteindelijk kan ik hem dan later nog bv. op mijn naam zetten mbv het verkoopscontract.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:26

Ergens vraag ik mij dan af waarom ze eerst zeggen hem wel te brengen, vervolgens een andere datum willen en kort daarna helemaal niet willen brengen.
Zal dit dan gewoon een smoes zijn dat ze de chip en registratie niet willen regelen?
Ja ze willen het regelen maar jij moet betalen voor hun achterstallig werk, dat vind ik een beetje apart.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:28

De regels zijn in Belgie volgens mij iets anders dan in NL.
Hier moet hij voor vervoer een chip met paspoort hebben maar dat hoeft niet via het stamboek. Het is dus net wat je wil (en wat de regels zijn in Belgie maar dat zal jij beter weten dan ik.)

edit: misschien hebben ze zich een beetje verkeken op de afstand en de tijd die het kost? Ik heb ook weleens een pony verkocht en die mensen wilden haar komen halen. Allemaal prima tot ik een telefoontje kreeg of ze misschien naast een brommer kon lopen want ze kon echt geen auto regelen, toen heb ik hem alsnog gebracht ;)
blijft dat ik het van deze mensen niet zo erg netjes vind.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 09:30

Ja palousa_boy, ik eb dat gevoel ook wel nu, moet ik zeggen , daarom vermeld ik het er ook bij dat het eerst wel zo afgesproken was. Ik moet wel zeggen dat ik bij de bezichtiging absoluut een eerlijke indruk had van deze mensen en wat betreft het paard zelf heb ik geen twijfels.

Nu ja, in de advertentie stond wel dat hij aan de daarvermelde prijs ingeschreven kon worden. Ik moet toegeven dat ik de uitleg daar niet helemaal begreep en dat heb ik gisteren dan ook aan hun gevraagd. Ik denk dat ze zelf ook niet wisten dat hij op deze manier niet vervoerd mag worden, aangezien ze hem aanvankelijk wel wilden brengen. Ik wist het ook niet. Voor mij is het geen probleem om die prijs te betalen, want hij is het imo wel waard. Maar dan moet hij in orde zijn vooraleer hij bij mij komt en niet achteraf pas met de risico's vandien.

Als hij toch geregistreerd moet worden nog, heb ik het liefst dat het via het stamboek gaat in zijn geval.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:32

Ik zou bijna gaan denken dat er een luchtje aan het hele verhaal zit en het paard dan ook pas echt kopen als alle papieren rompslomp geregeld is. Zijn er dekbewijzen aanwezig? Weet je zeker dat het paard "stamboek waardig" is? Vraag dan ook naar de bewijzen van het DNA onderzoek of informeer bij het AVS?
Misschien zie ik beren op de weg, maar er wordt teveel gerommeld met paarden en papieren dus overtuig je er van dat alles klopt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 09:32

Ik heb contact opgenomen met het AVS via mail. Ik weet zeker dat hij stamboekwaardig is en ben ook zeker van zijn afstamming, heb hier ook een papier van gezien. Hij was ook goed op internet te vinden vanaf zijn geboorte, dus daarvan ben ik wel overtuigd.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:39

Helaas zijn er mensen die heel goed toneel kunnen spelen, maar zeg niet dat dat hier het geval is.

Ik kan me namelijk ergens best voorstellen dat je het ff druk hebt en geen tijd hebt om de chip etc te regelen. 2 jaar vind ik dan wel weer lang.

Houd trouwens ook rekening met het feit dat je paard straks in nl geregistreerd is en daarna uitgevoerd moet worden naar België. Ik weet niet hoe in België de regels zijn kwa invoer van paarden?
Misschien ook even iets om uit te zoeken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:42

Ts gewoon op staan dat ze de papieren in orde maken. Op zich als alles oké is is dat echt niet heel veel werk maar het hoort er gewoon bij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:49

De verkoper moet het paard laten chippen (en dat moet eigenlijk voordat het dier 6 maanden oud is), en hij moet ook de afstammingspapieren bij het AVS plus het paspoort regelen. De verkoper moet vervolgens (bij verkoop over de grens) een exportcertificaat aanvragen bij het AVS en met dat exportcertificaat kun jij, de koper, hem vervolgens bij het BAPS inschrijven.

Wat op dit moment waarschijnlijk goedkoper is, is het paard door de koper wel laten chippen en een paspoort laten aanvragen via het AVS, maar géén AVS registratie laten doen. Hoewel ik me afvraag of het AVS daartoe bereid zal zijn (wel paspoort afgeven maar geen stamboekpapieren).
Jij kunt dan met de DNA-gegevens het paard registreren bij het BAPS. Je koopt dan formeel een paard zónder stamboekpapieren (maar wel met paspoort uiteraard)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 10:01

Bedankt voor de info, Ibbel. Kijk, mij maakt het niet uit hoe het in orde gemaakt wordt, als het maar wettig in orde geraakt bij het stamboek (AVS of BAPS of weet ik veel) door de verkoper vooraleer hij vervoerd wordt.

Abel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:09

In het paspoort komt nu wel te staan dat hij niet geslacht mag worden.
Dat is standaard na 6 maanden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 10:14

Dat hoeft voor mij nog geen probleem te zijn.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:34

Ik kan maar 1 ding zeggen. Laat de verkoper die hele papierhandel en chip regelen. Ken teveel verhalen dat mensen een paard kopen, papieren later geregeld moeten worden en daar van alles spaak loopt. Het veel meer kost dan ze gedacht hadden enz enz. Dan maar een paar centen meer betalen maar dan heb je wel alles compleet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 10:35

Dat is precies wat ik nu wil. Ik ga het AVS bellen, kan er niet tegen als ik niet snel duidelijkheid heb :+

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 10:39

AVS is enkel van maandag tot donderdag bereikbaar. Nja.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 11:00

Ik heb de koop afgezegd zojuist. Zou wou het in orde brengen, maar dan zou ik nog stalgeld moeten betalen (en de vervoerskosten ook nog natuurlijk) en de kosten voor import en dergelijke. Dat is me te veel.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:11

Import is idd duur, van baps naar avs kostte mij ruim 300 euro. Makkelijker zou zijn om direct baps in te schrijven maar aangezien hij uit een avs merrie komt (gok ik) weet ik niet of dat kan. Andersom in elk geval niet, daarom moest mijn merrie geïmporteerd, wordt anders enorm gedoe als ik er een veulen bij heb.

Kan me voorstellen dat het allemaal te gek werd qua kosten.

mag ik vragen om welk paard het gaat? Evt via pb :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:42

Waarom moet hij dan per se over van stamboek naar stamboek? Importeren heb ik nog nooit gedaan hoor, paarden mogen vrij de grens over in de Benelux dus ik laad ze op en pak ze mee. (twee kanten op)
Voor wedstrijden, lessen, clinics, zelfs buitenrijden gaan ze gewoon allemaal met grote regelmaat de grens over dus ik doe niet moeilijk over importeren bij aan- en verkoop.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 12:45

Urielle, ik moet toegeven dat ik zelf vrij weinig weet over stamboekwerking en dergelijke. Ik wil gewoon een paard dat ingeschreven staat bij een stamboek en dat ik hem ook op mijn naam kan zetten. Of dat nu via het AVS of BAPS moet en hoe die stappen precies waren, dat wou ik aan het AVS vragen, maar die waren niet bereikbaar.
Na pb's met verschillende bokkers denk ik wel dat dit een goeie beslissing is. Bovendien zou ik nog een boete van honderden euro's geriskeerd hebben, schijnt het.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:51

verkoper had het dier zo en zo moeten laten chippen en zit dus echt fout naar mijn weten,
ik denk dat je er goed aan gedaan hebt door af te zeggen