BE rijbewijs halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

BE rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 10:00

Ik wil ooit graag eens mijn BE rijbewijs halen, maar ik vind het nogal duur. Nu zag ik een aanbieding van marktplaats
http://aanbieding.marktplaats.nl/deal/r ... RxoBxwWNY6
waar je 50% korting krijgt voor lessen.
Weet iemand of dit nou echt zo goedkoop is voor BE lessen? En is het te verwachten dat je maar 3 lessen nodig hebt? Hoeveel heb je in totaal zelf moeten betalen voor je BE rijbewijs?

Vesceron

Re: BE rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:04

3 lessen lijkt me onwaarschijnlijk. Ik heb in totaal 6 lessen gehad, maar reed al jaren met een trailer (toegestane combinatie voor B rijbewijs) dus was meer even het kijken e.d. weer onder de knie krijgen ;-)
Ik was in totaal incl. examen 750 euro kwijt.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:38

Ik denk dat je jezelf al de juiste vraag hebt gesteld: kan het in drie lessen?

Zou je daarin genoeg uren rijervaring krijgen om veilig en verantwoord met een combinatie de weg op te gaan? (wordt het rijden met BE een automatisme, of moet je dan nog steeds overal bij nadenken, zodat je geen aandacht aan het verkeer kunt geven?)

Hoeveel waarde vertegenwoordigd een beladen combinatie? Hoeveel is veiligheid je waard?
...en voor hoeveel euro wil je bezuinigen?

Zelf heb ik geen BE gehaald, ik heb de route B-->C-->CE gedaan. Niet echt vergelijkbaar natuurlijk qua tijdsduur en kosten.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:46

Ik heb het is een dagcursus gedaan, en eigenlijk iedereen die ik ken doet het zo.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:57

Ik heb het aan de hand van een intake in 3 x 2 uur gedaan, ik vind dat ten opzichte van een dagcursus een aanrader, heb je even tijd om het tussendoor het te laten bezinken.

Misschien is het verstandig om naast de kosten vooral ook naar het slagingspercentage van een rijschool te kijken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:02

Hangt er vanaf hoeveel ervaring je hebt, ben je erg zenuwachtig voor examens enz.
Het is in ieder geval erg goedkoop. Een paar jaar geleden heb ik m'n vriendin zo'n dagcursus cadeau gedaan. (En heeft ze gehaald. ;) ) ik was, incl. het examen 450,- kwijt. Ik geloof dat ze ook niet veel meer dan 3 uur gereden heeft. Dus het kan wel.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:05

Gemiddeld rijden mensen 6-7u voor een BE examen.
Dit tip van Gaucho kan ik alleen maar beamen, kijk ook eens naar het slagingspercentage maar vergeet dan niet het aantal examens (die op hetzelfde schema te vinden zijn) niet, bezuinigen op lessen is leuk maar als je dan 3x examen moet doen ben je nog duurder uit.
Ik vind overigens dat soort aanbiedingen altijd iets om heel snel langs te scrollen, ik heb zelf al een aantal leerlingen gehad die bij vergelijkbare acties een poging tot rijbewijs halen gedaan hebben en dan na 3x examen eens verder gaan kijken. Als je die dan in je auto krijgt schaam je je dood voor je "collega's".
Spaar gewoon wat langer en zoek een ervaren rijschool met een goed slagingspercentage!
Hoe heb je dat met je school eigenlijk gedaan? Ook de goedkoopste gezocht?

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:09

Ik denk dat je op zo'n dingen beter niet bespaard ;-)
Het is heel belangrijk om met een goede basis te beginnen. Misschien kun je eerst is een aanhangwagen lenen van iemand ( leeg ) en hiermee eerst trainen. Eerst met een enkele as en dan met een dubbele as ( paarden van heeft een dubbele as).
Waarom eerst enkel? Die is iets makkelijker te manoeuvreren dan een dubbele. Probeer dus eerst met gewone aanhangwagens te oefenen ( als dan niet op een parking, hoe "beginner" het ook wel lijkt).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:15

Ik zou juist eerst een intake les nemen, je hebt dan wel een beetje een idee wat ze willen en je instructeur kan je eea uitleggen waar je mee aan de gang kan. Verkeerde dingen afleren is moeilijker dan iets in 1x goed aanleren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:28

Ik heb samen met mijn vriend een dagcursus gedaan, uiteindelijk hebben we ieder 6 uur gereden voor het examen. Deze 3 x 50 minuten les vind ik erg weinig.
Om eerlijk te zeggen denk ik dat ze op het volgende stukje ook de winst uit halen:

Citaat:
Advies van instructeur m.b.t. de te nemen rijlessen dient te worden opgevolgd voordat u kunt afrijden

Die zullen aangeraden worden en zijn ongetwijfeld van een dusdanige prijs dat je nog net zo duur uit bent.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:36

Volgens mij liep hier op bokt nog een topic over. Misschien dat je daar ook nog advies weg kan halen.
Zelf heb ik een cursus van 6 uur met examen erachter aan gedaan. Verdeeld over 2 uur in de 1e week en 4 uur in de 2e week. Kon ik in de tussenliggende week mooi oefenen.
Ik denk zelf na het lezen van de advertentie dat je niet goedkoper uitbent. Net wat hiervoor genoemd werd; de adviezen van de instructeur wb de lessen dienen te worden opgevolgd....

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:41

Ik heb het Zelf in 5 uur gedaan 1x een intake van 60 min daarna 4 uur en daarna gelijk examen totale kosten 650 euro bij een goede erkende rijschool preeker Krommenie

Dian_Dina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:46

Ik heb mijn BE rijbewijs gehaald via vakantieveilingen. Ik heb voor ongeveer 3,5 uur les en het examen 250 euro betaald. Ik heb van te voren wel veel geoefend met een kleine karretje (waarmee ik mocht rijden met m'n B rijbewijs), en dit heeft me wel enorm geholpen. Ik hoefde daardoor het achteruit rijden nog nauwelijks te oefenen tijdens de dagcursus en kon ik me vooral concentreren op de rest van de regeltjes/handigheidjes. Het kan dus wel degelijk, maar ik denk dat dit voor iedereen persoonlijk verschilt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:56

Ligt eraan hoe handig je bent; mijn vriend had echt niet meer nodig, maar hij was al gewend op afgesloten terrein met grote aanhangers te rijden. (En zijn B rijbewijs had ie ook in 5 lessen := )

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:00

Ik heb een dagcursus gedaan. 8 uur beginnen en om 14 uur afrijden. Ik had geen ervaring... maar wel geslaagd! Was ook een actie voor 350, dit was 9 jaar geleden.

slowhandfh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:09

Bij Blomverkeerschool haal je het in 1 dag, alles inclusief. Denk dat 3 uur niet genoeg is. Mijn vrachtwagenrijbewijs heb ik daar ook gehaald, in anderhalve dag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:18

een rijschool die graag lessen verkoopt schreef:
Meer informatie

Zodra u wilt rijden met een trailer voor uw boot of paard, een caravan of aanhangwagen is rijbewijs BE is een vereiste. En door een wetswijziging medio 2014 dient u bij een aanhanger met een gewicht van 750 kilo of meer al in het bezit te zijn van rijbewijs BE. Het halen van rijbewijs BE is een kleine tijdsinvestering, maar u zult er jarenlang plezier van hebben.

Heeft iemand voor mij dat wetsvoorstel??
Zo niet, is het klinkklare onzin..........

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:20

Ik vind de advertentie ook niet echt betrouwbaar overkomen eigenlijk..

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:56

ikke schreef:
een rijschool die graag lessen verkoopt schreef:
Meer informatie

Zodra u wilt rijden met een trailer voor uw boot of paard, een caravan of aanhangwagen is rijbewijs BE is een vereiste. En door een wetswijziging medio 2014 dient u bij een aanhanger met een gewicht van 750 kilo of meer al in het bezit te zijn van rijbewijs BE. Het halen van rijbewijs BE is een kleine tijdsinvestering, maar u zult er jarenlang plezier van hebben.

Heeft iemand voor mij dat wetsvoorstel??
Zo niet, is het klinkklare onzin..........

Ik weet wel dat er het een en ander veranderd is, tegenwoordig moet je je BE rijbewijs in 2 delen halen... voor paardentrailer heb je in ieder geval beide delen nodig. Het fijne weet ik er ook niet van, maar 750 kilo is wel errug weinig!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:57

Waar heb je die larie vandaan?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:02

Haha mijn neef is vorige week geslaagd voor het eerste deel en mijn collega gaat donderdag voor het tweede deel, die heeft 2 weken geleden het eerste deel al gehaald.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:03

Euhm, pardon, maareh: twee delen...? Wat bedoelen jullie daarmee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:04

Dat is echt onzin... je mag tegenwoordig juist sneller zonder E rijden.. En 2 delen is helemaal onzin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:05

Vesceron schreef:
Ik weet wel dat er het een en ander veranderd is, tegenwoordig moet je je BE rijbewijs in 2 delen halen... voor paardentrailer heb je in ieder geval beide delen nodig. Het fijne weet ik er ook niet van, maar 750 kilo is wel errug weinig!

Je hebt er gewoon niks van begrepen of meer waarschijnlijk: iemand heeft met veel bluf je de grootst mogelijke onzin op de mouw gespeld.

Enne, voordat dit ontaard in onzinnige speculatie; je hebt tegenwoordig drie versies om met een aanhanger te rijden (vanuit het rijbewijs gezien):
1) B rijbewijs: TMM auto + TMM aanhanger < 3500kg
2) B+ rijbewijs (code 96): TMM auto + TMM aanhanger < 4250kg
3) BE rijbewijs: TMM auto < 3500kg; TMM aanhanger < 3500kg indien rijbewijs na 19-01-2013 gehaald.

Indien je BE rijbewijs van voor 19-01-2013 stamt, geldt alleen het voertuigreglement dat zegt dat de auto het gewicht van de aanhanger plus de daadwerkelijke lading moet kunnen en mogen trekken. Deze regel staat los van het rijbewijs en geldt ALTIJD!!
Laatst bijgewerkt door ikke op 28-04-14 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:06

Dat is inderdaad het enige juiste!