mest op rijbaan en gebruik van fietspaden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dakario

mest op rijbaan en gebruik van fietspaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 16:28

Mijn paarden staan in bebouwde kom (dorp) omringt door weilanden en velden. Ik moet als ik ga wandelen altijd door de dorp trekken om dan tenslotte bossen wandelwegen te bereiken. Laatste tijd kreeg ik vooral agressie of commentaar van mensen die in de dorp wonen waarlangs ik en nog meer ruiters er door moeten. Met name mesten op straat en gebruik van fietspad langs drukke wegen. Politie is al op hoogte en zegt dat niet ons fout is van mest op straat. We kunnen moeilijk broek aandoen zoals bij koets. Ook afstappen en opruimen is bij jong paard zeker geen goed idee. Binnenkort kan ik nooit van wandelen genieten als mensen constant verwijtigingen sturen naar ons.
Bv we reden in stap langs fietspad. Op baan was te gevaarlijk met tractors en vrachtwagens. Fietser komt eraan. Ik en mijn collega gaan met onze rijdieren op de berm naast fietspad om fietser veilig laten passeren. En die fietser roept luid dat we niet op fietspaden mogen en ook niet door dorp. En dat we andere wegen moeten gebruiken. Andere wegen zijn fietspaden geworden of afgesloten.
Ander voorbeeld. Ik rij met paard te voet door dorp op syraat. De straat is aan beide zijden bewoond. Er is geen berm. Mijn paard poept op straat en ik let erop dat mest aan rand van straat komt en niet op de oprit van de mensen. 1 persoon roept uit de voortuin dat we mest moeten opkuizen en menemen. En dat een paard broek moet aandoen. De stal is wel een half uur vandaan. We hebben gezegd dat ze paardenmest mag hebben voor haar planten en dat het goed is voor de planten. Ze bleef nog zagen en klagen van poep in straat.
Nog ander voorbeeld. Mijn paard poept in straatje en persoon komt roepend uit het huis dat we mest moeten opruimen anders gaat hij politie bellen.

Pffft straks kunnen we nooit meer wandelen want laatste tijden wordt alles steeds volgebouwd waar wandelaars autos en fietsers koning zijn en de ruiters slaven. Vroegere tijden waren tenmiste beter en konden we veel door zandwegen. Nu zijn die zandwegen allemaal fietspaden geworden.

Mijn vraag aan jullie. Ben ik verplicht om mest op te ruimen? mag ik op fietspad of moet ik op rijweg blijven? Bij drukke baan waar autos snel rijden mag ik op fietspad blijven ? Het is ook voor mijn eigen veiligheid want velen nemen geen genoegen om te vertragen als ze ons zien.

Zijn er nog mensen met zo nare ervaringen tijdens wandelingen?

RianneH

Re: mest op rijbaan en gebruik van fietspaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:36

Officieel moet je op de rijbaan met je paard volgens mij. Daarnaast vind ik het een stukje fatsoen om er voor te zorgen dat je de mest in elk geval in de berm
Schopt. Dus ook al heb je een jong paard, afstappen en opschuiven. Als dit niet kan, hebt je met die combinatie niets te zoeken buiten stal.
Soms kan het behoorlijk wat goodwill kweken om
Later terug te komen met een vuilniszak en de mest op te ruimen. Maar ik begrijp dat jullie niet de enige zijn dus dat is lastig.

Al met al, ik zorg er in elk geval altijd voor dat de mest de berm in geschopt wordt zodat mensen er in elk geval geen last van hebben. Op de grote weg zou ik ook niet graag rijden, maar officieel mag je inderdaad niet op het fietspad rijden. Hier gelukkig genoeg 30km wegen en ruiterpaden in een typisch paardendorp.

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:36

ik heb gelukkig een fijn dorp en mensen vinden het alleen maar leuk als er paarden door het dorp komen!
ik heb ook het geluk dat mijn pony eigenlijk nooit op vreemd terrein poept en alleen als ze thuis is.
Laatst kwam ik wel mensen tegen op de fiets, ik ging mooi in de berm rijden zodat ze er makkelijk langs konden, ging die vrouw zitten zeiken dat die pony absoluut niet dichterbij moest komen want dat hij haar nog wel eens aan kon vallen. dat ik maar ergens anders moest gaan rijden. dat is eigenlijk de enige keer dat ik zoiets heb gehoord!

verder gaan alle vrachtwagens en vooral de trekkers (ik woon op een grote boerderij dus ze kennen me allemaal wel) stoppen meestal tot ik ergens een straat/oprit/weiland in kan en gaat er dan meestal pas voorbij!

Vind het wel erg vervelend voor je dat ze allemaal zo reageren op je..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:39

Ben je nederlander of belg?

Hier is het in ieder geval dat je als ruiter niet op fietspaden en voetpaden mag. Maar wel in de berm.
Mest opruimen staat in het apv en dat is per gemeente afhankelijk.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:39

Ik ben eigenlijk ook van mening dat je wel je mest op moet ruimen :o. Hoe fijn zou je het zelf vinden als jouw stoep iedere keer vol ligt met poep?

Wat betreft het gebruik maken van de fietspaden, vervelend dat mensen daar zo flauw op reageren. Misschien toch maar proberen je daar niets van aan te trekken?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:42

Schijt aan hebben ;) :+

Het is gewoon praktisch onmogelijk om voor elke drol af te stappen en die in de berm te schoppen... Dat je niets op de weg hebt te zoeken als je dat niet kunt doen met je (jonge) paard vind ik niet een goed argument. Je creëert zo gevaarlijke situaties door op te stijgen.

We zullen met z'n allen moeten proberen om te leven en te laten leven. Na elke buitenrit een drol opruimen... Het is nou eenmaal lastig, jij woont in een gebied met een bebouwde kom, en zij wonen in een bebouwde kom waar een stalling is...

Zolang jij je best doet dat je paard niet opritten onderkakt en je veilig bent voor je omgeving zou ik het zo laten. Je zou wel een keer als kennismaking langs kunnen komen met bijvoorbeeld een zak koemestkorrels om jezelf voor te stellen en uit te leggen dat het nou eenmaal gevaarlijk is om steeds op en af te stappen en dat je probeert om niet op hun oprit te rijden en dat je niet op de rijbaan rijd omdat het gevaarlijk is. Hier zijn 80 km wegen met fietspaden en ik heb een heel braaf paard maar ik ga daar natuurlijk niet op de rijbaan rijden...

Veel succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:46

Ik vind dat je het moet opruimen binnen de bebouwde kom. Kleine moeite, groot gebaar. Ik vind het ook ranzig als ik een flink spoor van paardenpoep moet ontwijken op de fiets. Ik stap altijd af als mijn paard op de weg poept en als paard echt te onrustig is oid, dan fiets ik terug.
Gewoon een kwestie van fatsoen; houd je 'buren' te vriend en laat je je van je goede kant zien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:53

Fred_Kroket schreef:
Schijt aan hebben ;) :+

Het is gewoon praktisch onmogelijk om voor elke drol af te stappen en die in de berm te schoppen... Dat je niets op de weg hebt te zoeken als je dat niet kunt doen met je (jonge) paard vind ik niet een goed argument. Je creëert zo gevaarlijke situaties door op te stijgen.

We zullen met z'n allen moeten proberen om te leven en te laten leven. Na elke buitenrit een drol opruimen... Het is nou eenmaal lastig, jij woont in een gebied met een bebouwde kom, en zij wonen in een bebouwde kom waar een stalling is...

Zolang jij je best doet dat je paard niet opritten onderkakt en je veilig bent voor je omgeving zou ik het zo laten. Je zou wel een keer als kennismaking langs kunnen komen met bijvoorbeeld een zak koemestkorrels om jezelf voor te stellen en uit te leggen dat het nou eenmaal gevaarlijk is om steeds op en af te stappen en dat je probeert om niet op hun oprit te rijden en dat je niet op de rijbaan rijd omdat het gevaarlijk is. Hier zijn 80 km wegen met fietspaden en ik heb een heel braaf paard maar ik ga daar natuurlijk niet op de rijbaan rijden...

Veel succes!

Oneens. Zoveel poepen paarden nu ook weer niet tijdens een buiten rit en als ze het in de bebouwde kom doen dan gewoon netjes opruimen door zoals al eerder is geopperd het aan de kant schoppen in de berm.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:08

Afstappen en in de berm schoppen. Het eerste wat je je paard leert is netjes stilstaan bij op en afstappen toch? Nou kun je dat mooi oefenen buiten.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:02

Je bent niet verplicht om het op te ruimen tenzij de gemeente dit in de plaatselijke regels heeft staan.
In dat geval kun je ook een bekeuring krijgen.
Als ik jou was zou ik het toch opruimen, kleine moeite groot gebaar.
Desnoods na de rit even met de bezem in de hand heen fietsen, doe ik ook zo vaak!
Als er geen berm is dan zou ik het in de goot/put vegen.
Ik kan mij best voorstellen dat bewoners het niet fijn vinden helemaal omdat je schrijft dat er meerdere ruiters passeren.
Mensen die beweren dat je niet in de berm mag rijden zou ik negeren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:05

Ik vind het niet echt netjes als mensen de mest van hun paard gewoon op straat of op het fietspad laten liggen. Ik schop het zelf altijd in de goot of in de berm, dan hoeft er ook niemand doorheen te fietsen. Een jong paard moet toch wel even stil kunnen staan zodat je op en af kunt stappen, anders heeft het dier naar mijn mening nog niets op de openbare weg te zoeken.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:11

ik vind ook dat je dat gewoon op kan ruimen ,ik geef de bewoners groot gelijk

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 11:05

Bedankt voor de antwoorden en ervaringen iedereen. Ik probeer steeds ervoor te zorgen dat mijn paard poept in de berm maar voor sommige mensen is dat zelf niet voldoende. Ik ben bij politie geweest voor te vragen wat ik moet doen als mijn paard poept. Hun antwoord was dat het niet erg is maar zolang het niet op voetpad en fietspad is. Proberen zoveel mogelijk in berm en straatkant te poepen. Van de fietspad mag je gebruiken als het drukke baan is waar veel vrachtverkeer is.

Mijn paard is doodsbang voor verkeer en ik wandel steeds samen met een vriendin zodat mijn paard steun kan zoeken bij ander verkeersmakke paard. (vriendin heeft atrose in been en kan niet op paard gewoon opstappen alleen met trapje) Bedoeling van wandelen is om haar schrik te verminderen. Met opstappen is ze nog gevoelig aan de flanken waardoor ik altijd met kruk opstap. Ik kan moeilijk de kruk overal meenemen met wandelen. Misschien binnen aantal jaren wanneer ze verkeersmak is kan ik wel de poep opkuisen. Voorlopig moet ik gewoon zorgen dat ik wanneer mijn paard poep op tijd tegen kant gaat.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:09

Of terug gaan en het opruimen. Kleine moeite, veel tevreden mensen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:09

Dakario schreef:
Mijn paard is doodsbang voor verkeer en ik wandel steeds samen met een vriendin zodat mijn paard steun kan zoeken bij ander verkeersmakke paard. (vriendin heeft atrose in been en kan niet op paard gewoon opstappen alleen met trapje) Bedoeling van wandelen is om haar schrik te verminderen. Met opstappen is ze nog gevoelig aan de flanken waardoor ik altijd met kruk opstap. Ik kan moeilijk de kruk overal meenemen met wandelen. Misschien binnen aantal jaren wanneer ze verkeersmak is kan ik wel de poep opkuisen.

Ik snap je uitleg maar het is in feite allemaal niet het probleem van ander verkeer en omwonenden. Desnoods rij je na je rit maar terug met fiets of auto om het op te ruimen. Of je maakt haar aan de hand verkeersmak ipv te paard. Het is steeds je eigen taak om te zorgen dat anderen geen last hoeven te hebben van je hobby.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:12

Wat is het probleem met even terug gaan als je klaar bent met rijden. Als je dat aangeeft aan de mensen is het vaak prima!

Mijn pony heeft een tijd bij mijn ouders achter gestaan, ook in de bebouwde kom. Liet als het mogelijk was haar ook aan de rand van de weg mesten. Ging daarna terug met een emmer en een schep om de boel op te ruimen, zo heb je nooit klachten en hoeft je er onderweg niet af.

Nu heb ik stalling in het buitengebied maar rijdt nog wel over de weg (geen fatsoenlijke berm en geen fietspad/stoep oid). Ik stap altijd af als mijn paard gemest heeft, schop het in de berm en rijdt verder. Kan echt mega slecht tegen iedereen die de mest laat liggen.

Op de stoep of het fietspad heb je met je paard niets te zoeken. Ook niet als het druk is op de weg. Officieel ben je in NL tenminste een bestuurder en hoor je dus op de weg. Gedogen doen ze het vaak wel als je niemand hinderd.

Fred_kroket, zo verpest je het dus voor andere mensen! Dat je onderweg er niet af kan ok maar je kan toch wel terug na het rijden.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 11:15

ok dan zal ik proberen terug te gaan om drollen op te ruimen of aan kant te brengen (alleen in bebouwde kom).
Ik woon in België. Veel ruiters hier nemen constant de fietspad bij drukke banen. Weet iemand hier de Belgische wetgeving over gebruik van fietspaden door ruiters?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:20

Jammer dat de mensen tegenwoordig zo weinig begrip hebben voor ruiters/paarden. Vroeger waren de mensen blij als je paard voor hun huis poepte, kon de mest mooi bij de rozen.
Nu is het ineens vies geworden.
TS ik zou met een jong paard nooit langs de openbare weg afstappen, dat kan pas levensgevaarlijk zijn als je paard zich b.v. los rukt en de weg op schiet.
Officieel hoort een paard op de rijbaan, maar hier (Noord-Nederland) rijden we zonder uitzondering op het fietspad en nog liever in de berm ernaast, juist vanwege de mest.
Later op de fiets of zelfs met de auto teruggaan lijkt me dan ook weer sterk overdreven. Volgens mij woont TS in een dorp op het platteland, daar zouden ze toch aan een beetje mest gewend moeten zijn.

Laatst zag ik in een dorp hier vlakbij poep op de stoep liggen, dat is wat mij betreft dan weer helemaal fout. Je gaat niet met je paard/pony op de stoep lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:20

Dakario schreef:
ok dan zal ik proberen terug te gaan om drollen op te ruimen of aan kant te brengen (alleen in bebouwde kom).
Ik woon in België. Veel ruiters hier nemen constant de fietspad bij drukke banen. Weet iemand hier de Belgische wetgeving over gebruik van fietspaden door ruiters?

Hetzelfde, niet toegestaan in principe, bij gevaarlijke situaties vaak wel gedoogd.
Overigens zou ik het buiten de bebouwde kom waar huizen staan ook gewoon doen hoor, ik woon zelf ongeveer een kilometer buiten het dorp en word echt gek van andermans mest opruimen op onze baan.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:21

Mijn paard staat midden in een druk dorp. Ik vind dat het aan mij is om de rommel (mest) die ik achter laat op te ruimen. Ik stap niet af van mijn paard, maar rijd na afloop gewoon met een kruiwagen met bezem en schep eventjes terug om het op te ruimen... Je wilt ten slotte geen scheve gezichten krijgen. Ook vind ik dat paardenmest niet voor iemand zijn/haar deur behoort te liggen.
Gewoon eventjes wat energie in steken en de mest opruimen, het hoort er gewoon een beetje bij vind ik.
Wanneer ik achteraf rijd door een berm of bos, dan laat ik het wel liggen mits er niemand last van heeft.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:22

RianneH schreef:
Officieel moet je op de rijbaan met je paard volgens mij. Daarnaast vind ik het een stukje fatsoen om er voor te zorgen dat je de mest in elk geval in de berm
Schopt. Dus ook al heb je een jong paard, afstappen en opschuiven. Als dit niet kan, hebt je met die combinatie niets te zoeken buiten stal.
Soms kan het behoorlijk wat goodwill kweken om
Later terug te komen met een vuilniszak en de mest op te ruimen. Maar ik begrijp dat jullie niet de enige zijn dus dat is lastig.

Al met al, ik zorg er in elk geval altijd voor dat de mest de berm in geschopt wordt zodat mensen er in elk geval geen last van hebben. Op de grote weg zou ik ook niet graag rijden, maar officieel mag je inderdaad niet op het fietspad rijden. Hier gelukkig genoeg 30km wegen en ruiterpaden in een typisch paardendorp.

Helemaal mee eens.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:24

linky schreef:
Officieel hoort een paard op de rijbaan, maar hier (Noord-Nederland) rijden we zonder uitzondering op het fietspad en nog liever in de berm ernaast, juist vanwege de mest.
Later op de fiets of zelfs met de auto teruggaan lijkt me dan ook weer sterk overdreven. Volgens mij woont TS in een dorp op het platteland, daar zouden ze toch aan een beetje mest gewend moeten zijn.

Ik ook, nog sterker, mesthoop in mijn achtertuin en zelf een eigen stal aan huis ;) . Maar ik zit toch echt niet te wachten op door de mest moeten fietsen hoor. Dan nog liever aan mijn autobanden als ik de keuze moet maken := In het bos kun je het wmb laten liggen (zolang je niet illegaal op paden komt waar ruiters niet mogen ;) )

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:28

Gewoon opruimen.... Ik moet dwars door het dorp naar de bak. Dan kan ik toch niet alles maar laten liggen? Dus afstappen en opruimen of later heen gaan... Dat je niet van een jong paard af kan stappen vind ik onzin. Een paard moet aan de hand toch ook gehoorzamen?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 11:53

linky schreef:
Jammer dat de mensen tegenwoordig zo weinig begrip hebben voor ruiters/paarden. Vroeger waren de mensen blij als je paard voor hun huis poepte, kon de mest mooi bij de rozen.
Nu is het ineens vies geworden.
TS ik zou met een jong paard nooit langs de openbare weg afstappen, dat kan pas levensgevaarlijk zijn als je paard zich b.v. los rukt en de weg op schiet.

Laatst zag ik in een dorp hier vlakbij poep op de stoep liggen, dat is wat mij betreft dan weer helemaal fout. Je gaat niet met je paard/pony op de stoep lopen.

Inderdaad ik woon op een rand van een dorp in platteland maar moet wel steeds door de dorp gaan om te wandelen of ergens naartoe. Aan andere kant is de autostrate.