klopt mijn berekening?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

scrappiecoco

klopt mijn berekening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 14:01

nou, ik weet dat er al heel veel topics geopend zijn over het rijden met een trailer met een B of een BE rijbewijs.

ook weet ik dat een bokker een handige site heeft gemaakt waar je zo alles invoeren kan en dan aangegeven word of je met een B rijbewijs rijden kan.

nu is het zo dat ik op stal elke keer weer een discussie heb over het rijden met trailer. (ik noem die persoon even: B)
ik zeg namelijk dat ik met mijn auto wel een 1,5 paards trailer trekken mag.
het is zo erg dat het gewoon een kinderachtig spelletje wordt: wel niet wel niet wel niet wel niet wel niet. |o zo irritant.

als ik vraag waarom B denkt dat het niet kan/mag. krijg ik als antw: neeee (ondertussen met de ogen en mond dicht hevig nee schudden :n ) dat mag gewoon niet.
terwijl ik dus een berekening heb die volgens B hartstikke fout is.

nu wil ik mijn berekening jullie voorschotelen en ik hoop dat jullie er nog überhaupt zin in hebben om te kijken of ik gelijk heb :p want B houd het stug vol dat ik er bijna toch onzeker van word 8)7

hier komtie:

Ledige massa/ledig gewicht/eigen gewicht:
Het gewicht van de onbeladen auto of trailer

Laadvermogen/max laadvermogen:
het gewicht van alle lading die je zou mogen trekken, dus niet het gewicht op de weegschaal maar het gewicht dat op het kentekenbewijs vermeld staat. Soms moet je het ledig gewicht van de auto aftrekken van de toegestane maximum massa.

TMM/toegestane maximum massa:
het totale gewicht van je auto of je trailer en daarbij opgeteld het gewicht van de lading die je zou mogen laden. Dus niet het gewicht op de weegschaal maar het gewicht dat genoemd staat in het kentekenbewijs.

trekvermogen/trek last/max te trekken massa:
Het gewicht, op de weegschaal, dat de auto maximaal mag trekken. Dat gewicht staat op het kentekenbewijs

Het gaat hier om een Audi80

Ledig voertuig 1160
TMM 1650
gewicht rijklaar 1260

max gewicht trailer ongeremd 580
max gewicht trailer geremd 1300

Berekening:
auto: 1400 (incl 2 pers en tuigage) wel heel ruim berekend
trailer: 1120 (incl paard 550kg) 750kg min ledig gewicht. trailer weegt 570 onbeladen
TOTAAL: 2520 IK MAG RIJDEN

Check!
Is de TMM van de auto en de trailer meer dan 3500kg?
ja: ik mag niet rijden
nee: ga naar volgende
Is het trekkend vermogen van de auto voldoende om het gewicht van de trailer en lading te trekken?
ja: ga naar volgende
nee: ik mag niet rijden
Is het laadvermogen van de trailer voldoende om het gewicht van de paarden te laden?
ja: RIJDEN MAAR!!
nee: ik mag niet rijden

Dus: de TMM van de totale combinatie beladen en al mag niet meer dan 3500kg wegen. Het werkelijk te trekken gewicht mag niet zwaarder zijn dan het max trekvermogen van de auto.
Laatst bijgewerkt door scrappiecoco op 24-03-14 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Re: klopt mijn berekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:03

Als jij via de officiele berekening mag rijden dan snap ik echt niet dat je je wat aantrekt van die miep, zeg haar dat ze op papier een berekening maakt waarom niet en dat ze anders de snufferd dicht moet houden.

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 14:06

echt heh!
maar ik trek me er natuurlijk weer wat van aan :P en heb zoals altijd weer een bevestiging nodig.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:07

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:20

Wat is de TMM trailer? Is dat die 1300?

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:27

Van het RDW (officiëler kan het niet) !

Rijbewijs B

1 : Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.

2: Gewicht auto achterhalen:

Als u uw kenteken invoert op de website van de RDW, dan ziet u:

welk gewicht uw auto mag trekken (daadwerkelijk gewicht);
wat het leeggewicht + laadvermogen van uw auto is.

Is het leeggewicht + laadvermogen van een auto meer dan 3.500 kilo? Dan is een groot rijbewijs (C of C1) verplicht.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 15:01

ik weet genoeg! (A)
Mr. B moet zn poten niet zo stijf houden en als hij het zo goed weet de rijksoverheid maar even vertellen dat het verkeerd op de website staat :P

kort en krachtig topic maar ik weet waar ik aan toe ben nu!

dankjullie wel!! +:)+

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:13

wat is de maximum massa van trailer? die moet je namelijk nemen niet de werkelijke kilo's
dus 1650+maximim massa trailer (dus het totaal gewicht wat hij mag hebben met zijn maximum aan lading) <3500

en kan zijn dat je met B rijbewijs tot 1300 kilo mag trekken omdat dat in de papieren van de auto staat. Dus ook niet de werkelijke kilo's maar wat het papier aangeeft. Maar dit weet ik niet zeker

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:18

bigone schreef:
Als jij via de officiele berekening mag rijden dan snap ik echt niet dat je je wat aantrekt van die miep, zeg haar dat ze op papier een berekening maakt waarom niet en dat ze anders de snufferd dicht moet houden.

Nou idd, dat vind ik ook.
Als B alleen "neeee' kan roepen en verder niks zinnigs zou ik daar totaal geen waarde aan hechten.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:18

Toch klopt jou berekening niet.

Je moet de TMM van de auto + de TMM van de trailer bij elkaar optellen om te kijken of je dit met B rijbewijs mag rijden.

Dus 1650 (TMM auto) + TMM trailer (die staat niet vermeld in je rekeningsommetje).

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:19

Dit mag jij gewoon rijden met een B rijbewijs. Je berekening is correct en komt overeen met wat er op de website van de rijksoverheid staat.

Meneer B moet zich er niet mee bemoeien, zijn zijn zaken niet!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:20

Ja, je mag rijden. Maar je berekening klopt niet helemaal. Je rekent namelijk met de daadwerkelijke kilo's, maar je moet rekenen met de maximale kilo's. Je berekening wordt dan dus als volgt:

TMM auto: 1650
Max gewicht trailer: 1300 (dit is de TMM van de trailer neem ik aan?)

Dus totaal: 1650+ 1300 = 2950

Die 2950 is minder dan 3500 kilo en dus mag je er met je rijbewijs b mee rijden. Dan moet je nog even checken of je auto het mag trekken en of je kogeldruk goed is.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:21

jorika1986 schreef:
Dit mag jij gewoon rijden met een B rijbewijs. Je berekening is correct en komt overeen met wat er op de website van de rijksoverheid staat.

Meneer B moet zich er niet mee bemoeien, zijn zijn zaken niet!

Als die 1300 kilo de TMM is mag ts er inderdaad mee rijden. Maar haar berekening is niet correct :n

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:22

zap schreef:
Ja, je mag rijden. Maar je berekening klopt niet helemaal. Je rekent namelijk met de daadwerkelijke kilo's, maar je moet rekenen met de maximale kilo's. Je berekening wordt dan dus als volgt:

Die 2950 is minder dan 3500 kilo en dus mag je er met je rijbewijs b mee rijden. Dan moet je nog even checken of je auto het mag trekken en of je kogeldruk goed is.

Indien de TMM van de trailer inderdaad 1300 is dan mag TS ermee rijden, maar de vraag is of dat zo is (staat alleen vermeld dat de auto max. 1300 kg mag trekken.

@ TS: je berekening is dus niet correct, want je had de TMM van de auto (1650) niet genomen.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 24-03-14 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:22

Cardy, je hebt gelijk. Je moet rekening houden met de TMM van auto & trailer. Als die beide onder de 3500 kg blijven mag je rijden met je B rijbewijs.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:31

Cardy schreef:
zap schreef:

Indien de TMM van de trailer inderdaad 1300 is dan mag TS ermee rijden, maar de vraag is of dat zo is (staat alleen vermeld dat de auto max. 1300 kg mag trekken.

@ TS: je berekening is dus niet correct, want je had de TMM van de auto (1650) niet genomen.

Ja, ts vermeldt het een beetje vreemd. Oftewel: wat is je TMM van de trailer?

Maar zoals gezegd (en meerdere zeggen): je berekening is niet juist :n.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:36

Ben ik blind dat ik nergens zie staan wat de auto mag op papier mag trekken? Want dat lijkt me nu heel belangrijk.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:39

Vala schreef:
Ben ik blind dat ik nergens zie staan wat de auto mag op papier mag trekken? Want dat lijkt me nu heel belangrijk.

Dat is toch die 1300 kilo?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:43

Nee, dat is het gewicht van de trailer. op het papier van de auto staat wat je auto mag trekken.
O, ik zie het al, staat er wel, overheen gelezen, max toegestaan geremd is 1300 kg, sorry!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:46

Vala schreef:
Nee, dat is het gewicht van de trailer. op het papier van de auto staat wat je auto mag trekken.
O, ik zie het al, staat er wel, overheen gelezen, max toegestaan geremd is 1300 kg, sorry!

Ik las er ook overheen. Ik las die 1300 kilo als tmm van de trailer. Maar het is dus inderdaad wat de auto mag trekken.

Blijft de vraag dus wat de tmm van de trailer is

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:46

Eigenlijk hoort de vraag thuis in het centrale B / BE topic: [TAO] [centraal]Voor vragen over combinatie auto-trailer-rijbewijs

Als ik het goed lees heeft de Audi een tmm van 1650 kg en mag 1300 kg geremd trekken. Als je geen E achter B hebt mag er een trailer achter met een tmm van hoogstens 1850 kg (3500 - 1650). Die je -ook met BE- achter deze auto mag beladen tot maximaal 1300 kg.

Gezien het redelijk lage leeggewicht van de trailer ga ik er vanuit dat het een 1 of 1½ paards is met een tmm van 1600 kg of minder. Mag dus met B gereden worden.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:49

Rex_Rolfo schreef:
Eigenlijk hoort de vraag thuis in het centrale B / BE topic: [TAO] [centraal]Voor vragen over combinatie auto-trailer-rijbewijs

Als ik het goed lees heeft de Audi een tmm van 1650 kg en mag 1300 kg geremd trekken. Als je geen E achter B hebt mag er een trailer achter met een tmm van hoogstens 1850 kg (3500 - 1650). Die je -ook met BE- achter deze auto mag beladen tot maximaal 1300 kg.

Gezien het redelijk lage leeggewicht van de trailer ga ik er vanuit dat het een 1 of 1½ paards is met een tmm van 1600 kg of minder. Mag dus met B gereden worden.

*aangepast i.v.m. niet relevante informatie*
Laatst bijgewerkt door Cardy op 24-03-14 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:51

Nee, TMM mag ook bij B rustig hoger zijn dan wat de auto mag trekken, zolang het werkelijke gewicht maar niet hoger is. Is recentelijk nog in een ander topic besproken met verwijzing naar de wetstekst.

Bij B moet je kijken naar
a) wat op kenteken staat (mag ik het rijden met dit rijbewijs)
b) wat het werkelijke gewicht is (mag ik het rijden met deze auto)

Bij BE mag a) bijna altijd en hoef je dus alleen naar b) te kijken.

De uitzondering bij a) zit hem in trailers met tmm >3500 kg en een E van na 19-01-2013.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:54

Rex_Rolfo schreef:
Nee, TMM mag ook bij B rustig hoger zijn dan wat de auto mag trekken, zolang het werkelijke gewicht maar niet hoger is. Is recentelijk nog in een ander topic besproken met verwijzing naar de wetstekst.

heb het even weggehaald om verwarring te voorkomen. Bedankt!
Zelf meteen BE gehaald, waardoor ik dat niet zeker wist. Volgens mij was deze regel er vroeger wel toch?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:55

Cardy schreef:
Rex_Rolfo schreef:

heb het even weggehaald om verwarring te voorkomen. Bedankt!
Zelf meteen BE gehaald, waardoor ik dat niet zeker wist. Volgens mij was deze regel er vroeger wel toch?

Ja klopt. Sinds dit jaar volgens mij niet meer.