paard gekocht met klachten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardje1906

paard gekocht met klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 21:35

Hallo,

misschien kan iemand van jullie mij helpen. Ik heb pas een paard gekocht en nu blijkt hij mankement te hebben. De verkopers hebben mij verteld dat hij niks mankeerde alleen dat hij hoeste op een dichte stal, dus de voorkeur ging uit naar iemand waar hij op wei zou komen. De da zegt dat hij iets aan de luchtwegen heeft en iets asn zijn botje achterbeen. Ze hebben hem mij verkocht als recreatief paard voor af en toe buiten te rijden. Paard is 14 jaar oud. We hebben geen koop overeenkomst getekend en heb alleen zijn paspoort mee gekregen.

Nou is mijn vraag; wat zijn mijn rechten en die van de verkoper.

Sorry als ik het in de verkeerde topic iets geplaats heb!

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:39

Als je geen aankoopkeuring hebt gedaan heb je geen poot om op te staan. -O-

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:39

Geen, je hebt niet aan je onderzoek plicht gedaan. Het ligt er een beetje aan of je van een particulier gekocht hebt of van een bedrijf.

Bij een bedrijf kan je het paard terugbrengen binnen (ik geloof) 3 maanden, maar ik heb ook ergens in de gauwigheid gelezen dat dit opgerekt is naar 6 maar dat weet ik niet zeker.

Hoe dan ook, als de oude eigenaar het paard niet terug wil nemen ga zal je een procedure moeten gaan starten waarin je vrij zwak staat.

Urielle

Re: paard gekocht met klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:41

Ik snap het probleem niet, de verkoper zegt dat hij hoest, de DA zegt luchtwegprobleem. Dan hebben de verkopers het toch gezegd???

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:42

Heb je het paard laten keuren?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:43

Is hij gekeurd?
Je hebt namelijk wel een onderzoeksplicht. Dus als hij niet gekeurd is, heb je pech.
Anders valt het misschien onder verborgen gebrek en zou jij hem terug mogen brengen. Weet je wel zeker dat hij dit al had?
Maar denk dat je hem niet gekeurd hebt of wel?

paardje1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 21:44

Eileen_ schreef:
Was dit te onderzoeken bij een aankoop? Is hij gekeurd?
Je hebt namelijk wel een onderzoeksplicht. Dus als hij niet gekeurd is, heb je pech.
Anders valt het misschien onder verborgen gebrek en zou jij hem terug mogen brengen. Weet je wel zeker dat hij dit al had?

Ik heb hem niet laten keuren bij de verkopers

paardje1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 21:45

Urielle schreef:
Ik snap het probleem niet, de verkoper zegt dat hij hoest, de DA zegt luchtwegprobleem. Dan hebben de verkopers het toch gezegd???

Ja het hoesten hebben ze mij verteld

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:45

paardje1906 schreef:
Eileen_ schreef:
Was dit te onderzoeken bij een aankoop? Is hij gekeurd?

Ik heb hem niet laten keuren bij de verkopers

Heb je hem dan thuis laten keuren?

Zonder keuring heb je geen poot om op te staan. Helaas pindakaas.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:47

Ik snap nog steeds niet dat mensen zomaar paarden kopen zonder het dier te laten keuren :n
Ik vrees dat jij geen poot hebt om op te staan, laat dit een harde les voor je zijn!

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:47

Ondanks dat hij "iets" aan zijn achterbeen heeft, kan hij nog wel dienen als recreatief paard om af en toe mee buiten te rijden.
Tenminste, als dat "iets" niet te ernstig is (vermits ze hem toch verkochten als recreatiepaard).
Hoesten op stal komt wel vaker voor, hebben we zelf pas nog aan de hand gehad, maar dat is ondertussen opgelost.
Als dat niet te ernstig is (iets aan de luchtwegen kan nl van alles zijn, moeilijk te beoordelen vanachter pc), kan het misschien nog opgelost worden. Zodanig dat hij nog inzetbaar is als recreatie paard.
Ligt er maar aan wat je verstaat onder recreatiepaard, wat je eisen zouden zijn.

Rechten zou ik inschatten op geen rechten meer. (kan mis zijn, want daar ben ik niet zo in thuis)
Geen verkoopovereenkomst, geen verklaring dat hij "iets" had waardoor hij hoestte op stal.
Maar langs jouw kant dus ook geen controle laten doen door DA voor aankoop.

Veel mensen die een (zeg niet dat het in jouw geval zo was) goedkoop paard aankopen, laten geen controle doen omdat het wat centjes kost.
Maar dan kan je alsnog een dure aankoop krijgen omdat je niet weet wat het paard in kwestie onder de leden heeft.

paardje1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 21:50

Ewona schreef:
Ondanks dat hij "iets" aan zijn achterbeen heeft, kan hij nog wel dienen als recreatief paard om af en toe mee buiten te rijden.
Tenminste, als dat "iets" niet te ernstig is (vermits ze hem toch verkochten als recreatiepaard).
Hoesten op stal komt wel vaker voor, hebben we zelf pas nog aan de hand gehad, maar dat is ondertussen opgelost.
Als dat niet te ernstig is (iets aan de luchtwegen kan nl van alles zijn, moeilijk te beoordelen vanachter pc), kan het misschien nog opgelost worden. Zodanig dat hij nog inzetbaar is als recreatie paard.
Ligt er maar aan wat je verstaat onder recreatiepaard, wat je eisen zouden zijn.

Rechten zou ik inschatten op geen rechten meer. (kan mis zijn, want daar ben ik niet zo in thuis)
Geen verkoopovereenkomst, geen verklaring dat hij "iets" had waardoor hij hoestte op stal.
Maar langs jouw kant dus ook geen controle laten doen door DA voor aankoop.

Veel mensen die een (zeg niet dat het in jouw geval zo was) goedkoop paard aankopen, laten geen controle doen omdat het wat centjes kost.
Maar dan kan je alsnog een dure aankoop krijgen omdat je niet weet wat het paard in kwestie onder de leden heeft.

Ik heb hem gekocht als recreatie paard voor wat buiten te rijden. Hij loopt niet mank. Ik heb hem gekocht voor een bedrag van 700 euro.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:51

hoesten deed hij al....dat ocd bij zijn been,loopt hij daar kreupel aan?Of bedoel je geen ocd?
Had je iemand bij je die er iets meer verstand van had dan jijzelf?
Niet gekeurd dan heb je inderdaad geen poot om op te staan.
Mag ik vragen wat je voor het paard hebt betaalt?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:52

Wat had je in gedachten toen je het paard kocht?
Een goedkoop paard met wat lichte 'kwaaltjes', maar met wat geluk nog een beetje te rijden?

De kans is groter dat je een goedkoop paard hebt gekocht, die niet meer te rijden is.
Maar dat hangt er vanaf hoe het verder lichamelijk met hem is.

Ik zou hem zelf laten keuren, zodat je weet waar je aan toe bent.
Dan weet je ook of hij nog te rijden is.

Je kan proberen of de verkopers hem terug willen, maar de kans bestaat dat ze het niet willen.
(blij dat ze zo makkelijk van het paard af zijn gekomen)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:52

De verkoper heeft je op de hoogte gesteld van het luchtweg probleem en je had zelf het paard moeten laten keuren op verdere gebreken. Je hebt nu dus nergens recht op. Je kunt immers niet aantonen dat het paard heb hoef/been probleem al had tijdens de aankoop, je kunt de verkoper dus niet betichten van nalatigheid. De verkoper kan nu ook zeggen dat dit probleem na de verkoop is ontstaan. Helaas staat er niets op papier volgens jou en kun je niets aantonen :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:55

O.k...700 euro.Nu begrijp ik waarom je hem niet hebt laten keuren.
Als hij niet kreupel loopt is er toch niets aan de hand?Is het paard dampig?
Je kunt zo een paard het best buitenhouden en nat hooi geven.

Je kunt best nog wel plezier hebben van dit paard,je moet er alleen even je best voor doen.Je even verdiepen in eventuele supplementen,kruiden enzo.
Je had toch niet verwacht dat je een olympisch dressuurpaard kon kopen voor dat geld? :+

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:59

Wat zegt je eigen dierenarts over het "gebrek" aan zijn been ?
Wat denkt hij dat het is en hoe zal het evolueren in de toekomst ?
Is hij nog te berijden ?
Zo ja, is dat nog voldoende voor je ?
De term "recreatiepaard" vind ik erg ruim. Ik ken bv een paar recreatie ruiters uit de buurt die hun paard de ganse week stil laten staan en dan in het weekend voortdurend lopen gassen gelijk gekken.
Verder ken ik ook ruiters met veel respect voor hun paarden en die passen zich aan aan hun paard, eentje is bv tevreden met enkel nog staptochtjes omdat het paard niet meer mag werken, enkel stappen.
De andere rijdt haar paard een aantal keren in de week, maar vraagt geen zware arbeid.

Zelf heb ik een paard dat een ongeval heeft gehad met de wagen.
Daardoor afgedankt om nog verder in de koets te lopen.
Maar kon wel nog voor recreatieve doeleinden gebruikt worden onder het zadel.
Sommige dingen zijn beperkter voor mij, maar ik wist het vooraf en was daar ook tevreden mee.
Paard mankt ook niet en kan verder nog jaren mee, op voorwaarde dat ik hem niet ga kapot rijden.
Dus ligt eraan wat je zelf nog met het paard wil doen, of je er tevreden mee zal zijn.

Brainless

Je hebt gekregen wat je hebt gekocht.
Een paard wat niet in een dichte stal kan staan ivm het hoesten en een paard wat je recreatief buiten kan rijden.
Dus wat is het probleem?

Ceriadwen

Voor 700 euro zou ik ook niet zeuren als het paard nog recreatief gereden kan worden

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:11

Aantonen of het paard wel of niet al gezondheidsproblemen had bij de aankoop is toch ook niet relevant als de mensen hem al expres verkopen als hoestend recreatiepaard 'voor af en toe buiten te rijden'

Af en toe recreatief buiten rijden, betekent (voor mij) dat je er niet mee in de bak kan rondhuppelen zoals met een gezond paard, maar dat je alleen maar af en toe ontspannen en rechtuit buiten kan rijden omdat het paard het anders niet trekt. Sorry hoor maar als je van tevoren al weet, dan vind ik het ook niet erg gepast om van een verborgen gebrek te spreken. Over het luchtwegprobleem idem, dit wist je, en ondanks beide problemen heb je hem toch gekocht. Zo hoe ik het zie zijn de verkopers juist erg eerlijk geweest, maar heb je wellicht zelf last gehad van een kleurige roze bril toen je hem kocht.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:14

Er bestaat wel zoiets als verborgen gebreken, ook als hij gekeurd zou zijn maar volgens mij ook als hij niet gekeurd is. er kunnen veel meer dingen aan een paard mankeren dan waar er op gekeken wordt bij de keuring! Maar iets wat je al wist is geen verborgen gebrek, tenzij dit betekend dat het paard nu onbruikbaar is voor het doeleinde waar je hem voor hebt gekocht.
Je zou dan als het binnen 6 maanden naar voren komt het paard terug moeten kunnen geven of ruilen.
maar dan moet je volgens mij wel op papier hebben dat de DA hem voor recreatie afkeurd. En weet ook niet of je hem contant hebt betaald of per bank? Anders kun je helemaal niets aantonen eigenlijk....
Bel anders even met de rechtswinkel, die weten echt alles

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:18

maar...hoest hij of is hij zwaar dampig?Daar zit wel een klein verschil in.Een zwaar dampig paard word er niet echt vrolijk van om door het bos te lopen met iemand op zijn rug.

paardje1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 22:57

geerke schreef:
maar...hoest hij of is hij zwaar dampig?Daar zit wel een klein verschil in.Een zwaar dampig paard word er niet echt vrolijk van om door het bos te lopen met iemand op zijn rug.

Met rijden hoest hij niet en op de wei ook niks.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:58

heeft hij een dubbele ademhaling?

paardje1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 23:00

geerke schreef:
heeft hij een dubbele ademhaling?

Ademt gewoon normaal. Heb nog niks ervan gemerkt. Maar denk inderdaad dat dit gewoon mijn ' eigen' fout is,had hem daar moeten laten keuren. Weer een les voor de toekomst