Paard delen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inger1993

Paard delen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 22:26

Ik heb een vraagje....

Ik wil ontzettend graag een eigen paard, maar qua kosten kan ik het gewoon niet dekken.
Ook denk ik dat tijd uiteindelijk een probleem word.
Ik kan simpel weg niet elke dag rijden, en als ik aankomend jaar naar school ga gaat de verzorging ook niet elke dag lukken.
Conclusie: Een eigen paard gaat hem niet worden.

Nu kun je zeggen, ga een paard leasen, of koop zelf een paard en zoek een paar toffe bijrijders.
Maar ik denk dat er meer mensen zijn zoals ik: mensen die een eigen paard willen hebben waar ze zonder te overleggen mee kunnen doen wat ze willen. Hun eigen tuig kunnen gebruiken en hun eigen ideeën qua verzorging ten uitvoer willen brengen.

Nu vroeg ik mij af, hebben jullie ervaring met het delen van een paard.
Dus contractueel vastleggen dat het paard van 3 mensen is, dat zij gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de verzorging en de bijkomende tijd en kosten.
Eventueel dat het paard zelfs op alle 3 de namen staat?

Ik ben benieuwd of jullie soortgelijke verhalen kennen.

Voor de duidelijkheid, ik ben me gewoon aan het oriënteren, er zijn nog geen plannen o.i.d.
En ik ben me er van bewust dat je juist met meerdere eigenaars wel duidelijke afspraken MOET maken zodat het paard niet over of onder belast is, etc.
In dit topic ben ik vooralsnog enkel benieuwd naar de vraag of het kan en of er mensen ervaring mee hebben.

Eske_B

Re: Paard delen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:30

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoor echt van heel veel mensen dat je er nooit aan moet beginnen :n

Ik zou toch voor een bijrijder gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:30

Niet doen....
Ken geen enkele combi van eigenaren die na het samen hebben van een paard nog vrienden zijn.

Of gelazer met wie wat betaald.
Of de een wil op een andere dag rijden.
Of de een wil dressuurmatig dit en de ander dat.
Of de een vind het paard kreupel zodat je er niet op kan rijden en de ander vind van niet kreupel en gewoon rijden.
De een vind, paard in laten slapen want het is te ziek, de ander wil het blijven proberen.

Kortom.. lease er een, koop er een, of zoek een verzorgpaard, maar verpest niet een vriendschap door een paard te gaan delen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:35

ED --> TAO

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:40

tis jammer dat ik niet ergens bij je in de buurt woon, als je wel echt je eigenpaardje had gewild was ik graag je bijrijder geweest..
bijrijders zijn vaak niet zo moeilijk te vinden, maar als het echt om de kosten gaat moet je kijken of er mensen zijn die deels een paardje (voor bepaalde dagen) zouden willen leasen tegen een bedrag

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:57

Inger1993 schreef:
Nu kun je zeggen, ga een paard leasen, of koop zelf een paard en zoek een paar toffe bijrijders.
Maar ik denk dat er meer mensen zijn zoals ik: mensen die een eigen paard willen hebben waar ze zonder te overleggen mee kunnen doen wat ze willen. Hun eigen tuig kunnen gebruiken en hun eigen ideeën qua verzorging ten uitvoer willen brengen.

Dat kan je denk ik niet als je paard naast jou nog 2 andere eigenaren heeft.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:04

Inger1993 schreef:

Wat je hier schrijft heb je énkel bij een eigen paard als je het mij vraagt. Iedereen heeft andere opvattingen, er is niemand die het exact zo doet als jij. En paardrijden/houden is ook een gevoelskwestie.

Als ik jou was zou ik het paard toch zelf kopen zodat jij er de baas over bent en een bijrijder zoeken die meebetaald. 2 kapiteinen op een schip... Je kent het wel.

Een andere wellicht betere optie is toch leasen, kun jij op die dagen doen wat jij wil, binnen de regels uiteraard. Hierdoor zou je ook kunnen kijken wat het met jou als persoon doet zonder dat je ergens of aan iemand vast zit. Bevalt dat, dan zou je alsnog een eigen paard kunnen overwegen.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:05

Niet doen heb zelfs met mijn eigen zus veel gedonder hierdoor gehad! Kan je beter nog even wachten tot je wel alles zelf kan betalen

babybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:08

Ik vind het ook geen goed idee dat mensen een paard nemen met bijrijders om de kosten maar te dekken. Als je geen paard kunt betalen, niet aan beginnen!

Ik ga mee met bovenstaande; meerdere eigenaren is eigenlijk altijd vragen om problemen. Zeker 3 eigenaren.

In je profiel staat dat je een paard least, dat is imo een veel betere en meer zekere oplossing.
Kun je dat niet weer proberen?

En een eigen paard hoeft op zich niet duur te zijn, ligt er maar net aan waar je hem wil stallen en wat je inkomen is. Maar er een bijrijder voor 'inhuren' vind ik geen goed idee.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:11

Maar 3 eigenaren betekent ook 3 meningen en dus 3 andere manieren van doen en handelen. Ik zou het niet doen. Je krijgt hier geheit een hoop problemen mee die je liever niet had gehad.
Ik zou toch gaan voor lease/verzorg paard of eigen paard met bijrijders. Hier zul je veel gelukkiger van worden.
Bij sommige eigenaren heb je zelfs zoveel vrijheid dat het lijkt alsof het je eigen paard is alleen dan min een hoop kosten en evt verzorging/tijd die je niet zou hebben.

Maar zoals hier boven staat zou ik ook zeker geen paard kopen en dan maar bijrijders zoeken, omdat je de kosten niet kunt dekken..

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:17

Wat wel kan is jij koopt het paard en laat er iemand leasen.
Dan krijg jij er gewoon voor betaald waardoor je dus de onderhoud kosten. Ook kun je dan duidelijke afspraken wanneer ieder komt. En wat gaat doen.
Dit werkt bij mij ook prima :j

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:36

Twee mensen die een paard delen kan best goed gaan. Ik ken een aantal meiden bij wie het ook prima werkt. Echter hoor ik ook heel vaak de verhalen waar het niet blijkt te werken. Zelf heb ik het geprobeerd door een medeeigenaar te zoeken voor mijn paard dat ik al jaren heb. Dat werkte ook niet. We bleken toch anders tegen dingen en de mogelijkheden van het paard aan te kijken.

Jij hebt het over een eigen paard willen hebben waar 3 eigenaren zonder te overleggen mee kunnen doen wat ze willen, hun eigen tuig kunnen gebruiken en hun eigen ideeën qua verzorging ten uitvoer willen brengen. Dat kan niet goed gaan! Lijkt me ook voor het paard niet goed. Je hebt het over één en hetzelfde paard wat wel een logische en verantwoordelijke training moet hebben, ook zijn of haar rust verdient. Het moet geen gebruiksvoorwerp van drie verschillende individuen worden.

Ik heb twee bijrijdsters en we zijn dus ook met z'n drieën. Maar we overleggen heel nauw en sluiten aan bij elkaars bezigheden in die week. We gebruiken dezelfde spullen, proberen zo veel mogelijk op dezelfde manier met haar om te gaan zowel ernaast als erop. Lastige zaken bespreken we altijd uitgebreid maar IK hak de knopen door, ik beslis en heb de eindverantwoordelijkheid. Gelukkig zijn we het eigenlijk altijd eens.

Natuurlijk kan je op papier van alles afspreken, maar dat werkt helaas niet altijd zo in de praktijk, bovendien is het juridisch niets waard tenzij je het door een notaris op laat stellen. Paard op drie namen is ook onverstandig (misschien wel niet eens mogelijk, maar dat weet ik niet zeker) wat als één van de drie het paard niet meer wil doen/hebben. Of één van de drie gaat failliet en er wordt beslag gelegd op eigendommen...? En wat doe je als één van de drie in jouw ogen onverantwoordelijk met haar om is gegaan en er een blessure uit ontstaat?

Nee, ik denk dat je dan gewoon eerlijk moet zijn en moet inzien dat dit voor jou nog niet het juiste moment is om aan een eigen paard (of een halve, of een derde) te beginnen.
Zoek een leuk lease paard of bijrijdpaard en geniet daar van. Ja je zal enigszins in je vrijheid beperkt zijn maar als je goede afspraken maakt en je daar goed aan houdt zal je zien dat daar prima mee te leven is en je bovendien ook te maken zal hebben met een tevreden paard en een goede sfeer op stal.

Nog even een toevoeging: Ik zie in de bovenstaand reacties dat jou een aantal keer wordt aangeraden het paard zelf te kopen en er bijrijdsters bij te zoeken. Je geeft in je OP aan dat je het financieel niet red alleen. Ook al vraag je een bijdrage in de stallingskosten aan eventuele bijrijdsters, dierenartskosten draag je zelf neem ik aan. Dus het is verstandig om eens goed naar je spaarrekening te kijken. Heb je er genoeg op staan om een paard aan te schaffen en nog wat achter de hand te houden voor als er iets gebeurd met je paard. Als je pech hebt kunnen dierenarts rekeningen hoog oplopen hoor. Ik heb het gelukkig nog niet nodig gehad maar heb altijd 2000 euro achter de hand gehouden voor onvoorziene kosten. (en er zijn vast een hoop Bokkers, die rekeningen in hun handen hebben gehad die hoger uitvielen)
Sorry TS, ik weet dat je eigenlijk alleen maar ervaringen wilde weten en geen advies hebt gevraagd maar ik moest het even kwijt. Doe ermee wat je wil. Succes.

Inger1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 23:54

Thanx voor jullie feedback!

Een duidelijke, grotedeels eensgezinde mening.

Voor de duidelijkheid ik besef me natuurlijk wel dat er overleg moet zijn met '3 eigenaren'.
Het welzijn van het paard zou voorop staan en dat kan niet zonder overleg.
Daarom zou ik, als ik het doe (grote ALS), ik altijd mensen zoeken die ik niet al ken, zodat er geen relatie kapot gaan en de enige relatie het paard is.
Daarnaast vind ik het belangrijk dat er wel hetzelfde word gedacht over stalling & verzorging.
Zo ben ik bijv. een groot voorstander van NH.

Qua vrijheid bedoel ik dat als de één western wilt rijden, de ander wilt springen en de ander recreatief.
Dat dat moet kunnen. Natuurlijk krijg je dan een paard nooit de sport in, maar die mede eigenaren vallen dan dus al af. Oftewel een allround paard creeeren zonder sportieve bedoelingen.

Afijn ... ik ben blij met jullie tips en ga nog lang nadenken.
(Heb het geld er voorlopig toch niet voor en wil een mooi spaarpotje hebben)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:59

Mensen die je niet al kent zou ik al helemaal niet aan beginnen hoe denk je die mensen te vertrouwen? Je weet niet of ze betalen hoe ze met een paard omgaan een mooi verhaal ophangen kunnen we allemaal. Zou er erg goed over nadenken.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:03

Op de manège waar ik vroeger reed werd het wel vaker gedaan, het waren vooral mensen die kort in tijd en/of geld zaten. Bij sommigen (note: sommigen) ging het goed, maar bij de meesten (note: meesten) eindigde het in een ruzie. Ze hadden meestal andere doelen met het paard, een andere rijstijl, kortom, er was altijd wel iets wat niet ging.
Ik heb zelfs een heel triest verhaal meegemaakt van een paard dat gestorven is aan kolieken. Hij had de mogelijkheid om geopereerd te worden, maar 2 van de 3 eigenaren hadden er weinig hoop in en wilden niet opdraaien voor de kosten, de derde eigenaar wou dat wel, maar kon niet alleen opdraaien voor de kosten. Heel sneu, want hij had grote overlevingskansen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:10

Inger1993 schreef:
Thanx voor jullie feedback!

Een duidelijke, grotedeels eensgezinde mening.

Voor de duidelijkheid ik besef me natuurlijk wel dat er overleg moet zijn met '3 eigenaren'.
Het welzijn van het paard zou voorop staan en dat kan niet zonder overleg.
Daarom zou ik, als ik het doe (grote ALS), ik altijd mensen zoeken die ik niet al ken, zodat er geen relatie kapot gaan en de enige relatie het paard is.
Daarnaast vind ik het belangrijk dat er wel hetzelfde word gedacht over stalling & verzorging.
Zo ben ik bijv. een groot voorstander van NH.

Qua vrijheid bedoel ik dat als de één western wilt rijden, de ander wilt springen en de ander recreatief.
Dat dat moet kunnen. Natuurlijk krijg je dan een paard nooit de sport in, maar die mede eigenaren vallen dan dus al af. Oftewel een allround paard creeeren zonder sportieve bedoelingen.

Afijn ... ik ben blij met jullie tips en ga nog lang nadenken.
(Heb het geld er voorlopig toch niet voor en wil een mooi spaarpotje hebben)

Maar als jij het NH wil hebben (ik neem aan bit,boom,ijzer loos 24/7 op een weitje) en jou mede eigenaar wil western (met bit, ijzers en western zadel) dan heb je toch al een probleem samen?

En wanneer het paard een been breekt, Jij wil opereren en je mede eigenaar ziet er geen heil meer in en dan?
Je mede eigenaar verhuist naar de andere kant van het land? Je mede eigenaar heeft geen geld meer om het paardje te onderhouden of je mede eigenaar krijgt een andere baan en wil op jou dagen rijden want ze kan dr eigen dagen niet meer. Maar ook dat jij vind dat haar zadel niet past, maar zei vind het prima.
Er zijn zo veel dingen waar het op stuk kan lopen.

Beter zoek je een betalende bijrijder, dan heb jij iig nog het alleen recht van beslissen over het paard.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:36

Wij zijn dan denk ik één van de weinige voorbeelden waarbij het wel goed gaat.

Ik heb nu ruim een jaar samen een paard. Wij kennen elkaar al heel lang via de paarden, ik geloof dat we elkaar leerden kennen toen we een jaar of 10 waren. Maar we zijn (totdat we een paard kochten) nooit heel hecht bevriend geweest. Wel was al heel snel duidelijk dat we precies hetzelfde denken over paarden. We hebben les gehad van dezelfde instructeurs. Zij heeft mij aan mijn eerste verzorgpony geholpen en heeft me daar heel veel mee geholpen. We gingen vaak samen rijden. En toen zij een pony kreeg heeft ze bijna direct aan mij gevraagd of ik deze wilde verzorgen. Daar maakte zij dus de beslissingen, maar eigenlijk waren we het altijd met elkaar eens. Die pony is helaas overleden. Rond haar overlijden zijn we eens gaan grappen over het kopen van een paard. Die grapjes werden steeds serieuzer en een half jaar later gingen we dan toch echt op zoek naar een paard. Ook in die zoektocht bleek maar weer dat we het eigenlijk altijd met elkaar eens zijn wat paarden betreft. Het paard was er (door wat tegenslagen) nog een half jaar later pas. En nu, meer dan een jaar later, hebben we nog geen moment ruzie gehad. Het enige waar we het tot nu toe over oneens zijn geweest is de kleur van een deken :+ Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar ik vermoed dat het wel goed zal blijven gaan.
Toch is een paard delen heel anders dan het hebben van een eigen paard. Je moet juist ontzettend veel overleggen, eigenlijk nog wel meer dan bij een verzorgpaard. Wij hebben een jong paard, dat heeft een hele tijd betekend dat we allebei maar twee keer in de week konden rijden. Dan ben je met een leasepaard toch een stuk goedkoper uit kan ik je vertellen ;) Het is echt geven en nemen en elkaar dingen gunnen. Als zij op vakantie wil met het paard, dan mag dat. Dat betekent wel dat ik mijn paard een week moet missen. Als zij op wedstrijd wil en ik wil niet, dan moet dat alsnog kunnen. Nu vind ik dat alleen maar leuk, dan kan ik lekker kijken hoe het gaat. Maar dit soort dingen gaat het om. Je moet niet jaloers worden omdat hij bij de ander beter loopt. Je moet het niet erg vinden als de ander een keer een dagje extra rijdt omdat zij zo graag op wedstrijd wil. En je moet heel goed compromissen kunnen sluiten.
Wij betalen alles samen, echt precies de helft. Stalling, tuig, voer, overige spullen. We betalen onze eigen lessen, wedstrijden en vakanties en als een van ons iets wil hebben wat de ander niet nodig vindt, dan betaal je dat zelf. We hebben les van de zelfde instructeurs (dressuur en springen), maar we bepalen wel zelf hoe vaak we les hebben. Als ik les zou willen van een andere instructeur dan overleg ik dat, en als blijkt dat de manier van rijden te erg afwijkt dan zullen we samen moeten besluiten welke manier we aan blijven hangen. Want twee verschillende manieren van rijden is niet handig. Als zij ergens heen wil met het paard dan mag dat, als ik ergens heen wil mag dat ook. Op buitenrit gaan we vaak samen, één op de fiets, de ander te paard. En dan halverwege wisselen.

Bij ons gaat het echt heel goed samen. En het heeft zeker voordelen. Ik heb altijd een groom en voorlezer op wedstrijd. Ik heb altijd iemand die mijn les voor me wil filmen en het nog leuk vindt om te doen ook. Ik heb altijd iemand die mee wil kijken met rijden als ik het zelf even niet meer weet. Ik heb iemand die helpt om problemen op te lossen. Iemand die een heel springparcours voor me neerzet en ombouwt omdat ik wil springen. We vullen elkaar aan met rijden doordat we elk andere sterke en zwakke punten hebben en dus elk onze eigen stukjes van het paard het best kunnen verbeteren. En ik heb natuurlijk maar de helft van de lasten. Op het moment zou ik het echt niet anders willen. Maar ik denk dat het niet voor iedereen is weggelegd. Eigenlijk is zij de enige persoon met wie samen een paard zou kunnen hebben. Ik heb zat vriendinnen met paarden, maar ik heb er maar één die overal zodanig hetzelfde over denkt als ik.

Inger1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 01:25

Tof om ook een positief verhaal te horen.
1. ding is duidelijk, maar dat had ik ook niet anders verwacht.
Overleg, zeker voordat je de stap neemt, is het allerbelangrijkste.....

En geen zorgen, als, nogmaals als ik er (ooit) voor kies dan doe ik dat ook zeker!!
(Het eerst komende jaar niet, maar oriënteren is altijd goed!)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 08:53

Sjolvir schreef:
Niet doen....
Ken geen enkele combi van eigenaren die na het samen hebben van een paard nog vrienden zijn.

Of gelazer met wie wat betaald.
Of de een wil op een andere dag rijden.
Of de een wil dressuurmatig dit en de ander dat.
Of de een vind het paard kreupel zodat je er niet op kan rijden en de ander vind van niet kreupel en gewoon rijden.
De een vind, paard in laten slapen want het is te ziek, de ander wil het blijven proberen.

Kortom.. lease er een, koop er een, of zoek een verzorgpaard, maar verpest niet een vriendschap door een paard te gaan delen.

Of nog simpeler, de een wil ijzers en de andere(n) niet, wie betaald dat dan??
Nee is zou zorgen dat er een persoon de eigenaar is en de anderen medeeigenaar. Juist bij het maken van beslissingen is dat het beste in mijn ogen.

ChanelJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:10

Nee ik zou het niet doen,
Bijv. je krijgt ruzie ofzo dan stopt diegene ermee en dan zit jij met een paard die je dan moet verkopen.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:23

Hier hetzelfde als Sanned, heb al bijna 3 jaar een paard samen met een goede vriendin. Ook wij leerde elkaar kennen via de paarden, en zo dus uiteindelijk op een eigen paard uitgekomen. Wij merkten al heel gauw dat we met vrijwel alles (je zou denken, dat kan bijna niet) er hetzelfde over denken.. Op de manege waar we vroegen reden werden we ook altijd door elkaar gehaald, puur omdat we heel veel overeenkomsten hebben samen. We zijn nu bijna 3 jaar verder en echt alles gaat super goed. Paard was voor ons allebei het eerste 'eigen' paard, en dan ook nog een die vrijwel groen was en niet makkeijk zadelmak te krijgen. Wij, die nog nooit een paard hadden beleerd, zijn nu ontzettend ver met de merrie al gekomen en we hebben in die 3 jaar tijd echt nog nóóit een meningsverschil gehad.

Wij zijn dus in principe het voorbeeld dat het wel kan. Máár.. ik denk dat onze situatie (een paar uitzonderingen daargelaten) best uniek is. Mijn allerbeste vriendin die ook in de paarden zat, daar zou ik dus nooit samen een paard mee kunnen hebben, ookal is ze mijn beste vriendin. We verschillen te veel. Dus ook al zou je het dan allemaal goed bespreken, dan denk ik dat het toch niet werkt..

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen; ik denk dat een paard delen alleen kan werken als je qua persoon ook veel op elkaar lijkt en (zoals wij) eigenlijk altijd dezelfde mening ergens over hebben.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:02

Ook ik heb een tijdje een paard gedeeld met iemand. Wij kenden elkaar al een tijdje en hadden qua verzorging en huisvesting dezelfde ideeën. Qua betaling van stalling, voeding ed. nooit problemen gehad, altijd alles netjes door de helft gedeeld.
Paard is een onwijs lief beest, maar moet wel zéér consequent en doortastend aangepakt worden, anders neemt ie een loopje met je. Probleem op een gegeven moment werd dus dat zij hier veel moeite mee had en paard erg vervelend werd. Daarnaast kwam het zadelmak maken/inrijden in de buurt en toen bleek dat we daar toch ineens heel anders over dachten, ondanks dat we dit regelmatig uitgebreid besproken hadden en altijd op één lijn zaten. Veel over gesproken, maar we kwamen er niet echt uit. Probleem dus......

'Gelukkig' veranderde op dat moment haar financiële situatie zodanig dat een paard onderhouden absoluut niet meer mogelijk was. Ik heb er toen voor gekozen om het paard over te nemen (haar deel van het aankoopbedrag betaald, alles netjes op papier gezet etc., om verdere 'problemen' te voorkomen) en vanaf toen de zorg en kosten op me genomen. Ze komt af en toe nog kijken en rijdt soms (onder begeleiding) op hem. Contact is sindsdien wel veranderd.
Wat mij betreft nooit meer een paard met iemand anders, hoe goed ik deze persoon ook ken en hoe goed we ook één lijn (lijken) te zitten.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:03

Ik denk dat als je in een situatie zit zoals Sanned en Shanna_, dat je het dan wel kunt wagen. Maar zo te lezen wil jij dit juist doen met mensen die je niet kent? (en denk ik daarom ook dat je niet al een geschikte vriendin hebt zoals Sanned en Shanna_ ?)
Dat lijkt me zelf heel onverstandig, aangezien je zoveel dingen niet weet.
Je weet niet:
- Hoe zij in bepaalde situatie's met het paard omgaan (waar jij zelf niet achter zou staan, of extra werk aan gaat hebben als zo'n situatie zich weer voordoet)
- Hoe zij met spullen omgaan (onderhouden het niet meer, worden slordig en laten dingen slingeren)
- Hoe zij precies rijden (dan zou je ook al van dezelfde instructrice/instructeur les moeten gaan krijgen, voor een paard ook fijn als hij weet waar hij aan toe is. Ken ook mensen die nadat de bijrijder is geweest, elke keer het paard weer fijn moeten rijden. Zijn meer bezig met weer corrigeren van fouten, dan zelf plezier in het rijden te hebben)
Mensen kunnen zich heel leuk en verstandig voordoen, maar pas na een tijd komt de ware aard vaak naar boven.

Ik zou er zelf echt niet mee beginnen iig. Ik heb onlangs, na een hele lange tijd, eindelijk een eigen paard aan kunnen schaffen. Het heeft een aantal jaren sparen gekost, en ik blijf sparen uiteraard voor gevallen van ziekte, maar het is het waard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:10

Zoals de meesten al zeggen, ook van mij het advies om hier niet aan te beginnen.

Ik ken diverse mensen die dit gedaan hebben en in geen enkel geval is dit op de langere termijn goed gegaan.

Plat door de bocht: als je van anderen afhankelijk bent om je paard te kunnen betalen, dan moet je eigenlijk geen paard willen beginnen.
Als je ouders als vangnet willen fungeren, dan kan het wel (ouders zijn vaak een stuk betrouwbaarder) maar in elk ander geval: niet aan beginnen!!

JasperM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:13

ik weet niet wat slim is, mijn tip is doe maar niet. je krijgt zoveel dingen erbij, wie voert? wie rijd wanneer? als je dan toch een neemt meld ik me aan als bijrijder :P