Paard schraapt/klauwt mijn trailer kapot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lima84

Paard schraapt/klauwt mijn trailer kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 13:40

Hallotjes,

Wellicht heeft iemand hier de gouden tip voor mijn trailerhufterknol :)

Ik ben ibv een leuke 11jarige ruin, super meewerkend, maar zeer sensibel en gauw mega gestrest. Dit is wat er dus ook op de trailer gebeurt. Hij loopt er prima in, maar dan... Na ongeveer 5min begint meneer als een malle te schrapen/klauwen met zijn voorbeen. Iedereen hoort me aankomen! Diverse automobilisten kijken om bij een stoplicht... Resultaat is een mega bezweet paard aan het einde van de rit (lees; de druppels hangen eraan). Hij loopt vervolgens weer redelijk normaal de trailer uit, is wat zenuwachtig op lokatie, maar dit gaat weer over. Tot je hem dus weer meeneemt naar huis, en alles zich weer herhaalt. Het is duidelijk stress, want hij deed dit bijvoorbeeld ook met scheren... liet precies hetzelfde gedrag toen zien op de poetsplaats.

Wat hebben we geprobeerd?
- Hooinet (paard heeft totaal geen etenslust)
- Voer in de trailer (wil niets, zelfs geen wortels/snoepjes ed)
- Mega zachtjes rijden (lees: met 10km/u over rotondes ed)
- Erachter rijden en hem toespreken vanuit een andere wagen
- Thuis laden, niet meenemen en voeren op de trailer om te wennen

Mijn trailer is een 1,5paards bockmann, gewoon een degelijk ding. Met zadelkamer, dus ik kan zelf niet meerijden. Paard is 1,78m, vorige paard van 1,84m stond ook prima in deze trailer.

Volgens de vorige eigenaresse is hij braaf naast een ander paard. Maar dit kan ik niet proberen, want niemand wil zijn paard naast mijn hufter zetten of zijn trailer ervoor uitlenen.

Dus, tips zijn welkom. Want ik ga graag met mijn trailer naar concours of het bos/strand, maar mijn paard iets minder graag :o

MyHorseGirl

Re: Paard schraapt/klauwt mijn trailer kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:42

Dat is niet zo mooi.. Lastig probleem. Is het niet wat om een soort van babyfoon in de trailer te zetten? Dat hij jullie hoort en eventueel de muziek van de radio? Dat hij zich niet 'alleen' voelt als het ware?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:42

Ik ken een paard wat met een 10 cm bredere trailer ineens wel rustig op de trailer stond.
Wellicht dat overwegen?
En om te beginnen rubber matten erin?

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 13:49

Die muziek is wel een leuk idee! Kheb een kleine draagbare radio en natuurlijk een zadelkamer, dus daar kan ik die mooi in zetten. Ga ik proberen! :)

Wat betreft breedte, had ik ook al gehoord. Ik durf alleen geen bredere trailer te huren omdat hij zo'n hufter is en ik bang ben dat ik met stukken thuis kom. M'n eigen trailer is inmiddels hufterproof gemaakt ;) Maar ik dacht dus bijvoorbeeld wel aan een atec, die zijn 1,45m en mijn bockmann is 1,3m breed. Alleen om er nou ff een trailer voor te kopen om te proberen, haha.
2 paards trailer kopen is geen optie, omdat mijn paard 700kg weegt en onze auto 1500kg mag trekken. En er bijna geen 2 paards trailers zijn die minder dan 800kg wegen (echt gewicht, wat vaker zwaarder is dan kentekengewicht).

Oh en rubber zit er al in, matten los op mn gietvloer... want die overleeft het anders ook niet, hihi.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:53

Ik lees even mee, mijn haflinger doet precies hetzelfde. Hoe heb jij je trailer hufterproef gemaakt als ik mag vragen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:55

Lekker ding dan. :+

Wbt gewicht van trailers dat klopt wel.
Onze caravan bleek iets van 100 a 200 kilo zwaarder te zijn als op het kenteken stond leeg! :+
Kwamen we na jaren pas achter toen hij eens gewogen werd bij een dealer. 8)7
Gelukkig kan onze auto het prima hebben en is het volgens de regeltjes, maar toch.

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 13:57

muppetmayo schreef:
Ik lees even mee, mijn haflinger doet precies hetzelfde. Hoe heb jij je trailer hufterproef gemaakt als ik mag vragen?

Ohh, wat fijn!! Sorry, maar was al bang dat ik de enige was... :o

Traanplaat erop gemonteerd bij mijn zadelkamer. En een hele dikke zware rubber mat voorin. Die moet ik wel telkens opnieuw terug leggen, omdat meneer die naar achteren klauwt, maar werkt toch.

Een kennis van me zei dat je een laag hout-dik rubber ertussen - en weer hout, moest monteren (toen had ik al traanplaat). Dat schijnt de ME te gebruiken om de boel slagvast te maken. Als je paard dan schopt tegen het houdt voelt hij een terugslag, hierdoor zouden ze minder moeten schoppen. Maar goed, ik had dus al traanplaat.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:59

Mijn vorige paard had het ook op de trailer. Op een veewagentje, waarbij hij achteruit stond, niet. Of het het andersom reizen of stabieler/meer ruimte was weet ik niet. Maar wel een enorm verschil.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:07

Ik ken iemand die der paard deed dat ook en die heeft hem toen gekluisterd en probkeem was opgelost..Maar ik denk niet dat ik dat zelf zou doen..

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:14

Wordt het gedrag erger in de bochten tijdens het rijden?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:17

Er zijn natuurlijk ook paarden die liever met een maatje reizen hè. Of heb je dat al eens geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:20

Jennyj01 schreef:
Er zijn natuurlijk ook paarden die liever met een maatje reizen hè. Of heb je dat al eens geprobeerd.

Geloof dat het probleem van TS is dat niemand zn paard ernaast wil hebben laat staan de trailer uitlenen :=

Heb je al eens een camera opgehangen om te zien wat en wanneer hij precies wat doet en ook uit reactie waarop?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:27

Nee hoor Lima84 je bent echt niet de enige ;)

Ik heb een Ifor, en geen zadelkamer. Ik durfde ook geen zadelkamer te nemen, bang dat hij er doorheen zou komen met maaien...
Ben nu aan het oefenen, mijn haflinger breekt sowieso de boel redelijk af.. ook steigeren etc... Ik heb nu zelf een trailer gekocht omdat ik hem niet in andermans (of gehuurde) zaken durf te vervoeren. Op de vrachtwagen doet hij overigens hetzelfde...
Er ligt al een dikke rubber mat (losse mat) in de trailer. Deze kan gelukkig niet schuiven. Zo te zien heb ik er dan toch wel een hoop aan gedaan. Omdat ik zo ten einde raad ben, was ik al bijna geneigd m een keer te kluisteren. Alleen vind ik dat toch echt te ver gaan...

Ik wil nu ook een camera in de trailer gaan hangen. Een babyfoon is een goede ook nog!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:31

Kluisteren dacht ik dus ook aan maar vond ik ook al erg ver gaan.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:40

Hier meld nog iemand zich met hufter-paard :D (of eigenlijk: |( )

Mijn paard doet het gelukkig alleen wanneer de trailer stilstaat, dit betekent echter wel dat ik hem nooit alleen in de trailer kan laten staan, dan breekt hij de boel af. Ik heb net een trailer gekocht met trapbescherming ook in de punt aan de voorkant (hij heeft er nog niet ingestaan, ga de trailer vanavond pas ophalen). Kluisteren zou ik zeker niet doen onderweg, je weet nooit wat er gebeurd... Wellicht wel iets voor die van mij als hij alleen staat, maar vind het eigenlijk nogal sneu :\ Liever dat het helemaal niet nodig is natuurlijk...

Ik lees iig graag even mee!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:43

Ik lees ook mee. Heb er ook zo 1. Alleen zit ze te eten en te maaien tergelijketijd...
Nu is ze steeds vervoerd geweest met een camion. En hierin was ze echt een maniak. Non stop kappen en maaien, en slaan met haar achterbenen.
Overlaatst is ze meegeweest in de trailer (2-paards) en ze was veel rustiger. Weet nog niet als het een toevalstreffer is.
Kluisteren zie ik om verschillende redenen ook niet zitten...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:48

Hier ook een klein huftertje :)
Zolang je optrekt, remt en bochten neemt staat hij rustig stil. Maar na het laden, voor stoplichten of op de (snel)weg als we te lang gewoon rechtdoor rijden word het een klein nijdig huftertje }:)
Ik roep altijd even zijn naam door het raam en dan staat hij even stil om te luisteren.
En voor het stoplicht laat ik soms mijn rem even los en weer op de rem, dan beweegt de trailer even.
Ik hoop dat hij zich op den duur maar overgeeft...

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:55

Bekend verhaal.
Wij hebben toen rubberen matten aan de voorstang laten hangen, zodat het niet gemakkelijk was om het voorbeen heel ver naar voren te brengen (is wel wennen als je zelf onder de stang doormoet maar wel te doen).

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:07

Mijn paard heeft ook in het begin staan maaien. Na een tijdje heb ik er zaagsel in gedaan omdat hij iedere keer moest plassen zodra hij in een box kwam. Nu plast hij op de trailer maar staat hij ook gewoon relaxt en maait hij niet meer. Hij staat imo ook steviger in het zaagsel dan zonder zaagsel. Miss het proberen waard. Een zak zaagsel is niet zo duur om te proberen. Of anders een ander type trailer huren een keer om dat te testen.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:15

Met rubber aan de voorstang hangen, moet ik dan denken aan zo'n zwembad afscheiding tussen binnen en buiten? Kan ik me wel wat bij voorstellen... Paar van die stroken ophangen.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:23

Mijn merrie toont ongeveer hetzelfde gedrag, ondertussen al 11 jaar. Wij hebben alles geprobeerd tot een nieuwe trailer aan toe. Er lijkt geen oplossing te zijn. Alleen mijn paard toont niet zo een extreme stress. Ze is niet bezweet en is onmiddellijk kalm als ik haar er uit haal. Wij beveiligen onze trailer nu dan maar.
Ik volg even mee misschien komt de gouden tip idd wel langs.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:27

Aangezien dat je paard pas na 5 minuten begint, kun je misschien oefenen door bv elke dag een stukje te rijden, beginnen met een klein stukje, dus bv laden en aan het einde van de inrit of bij de buren weer uit laden, zodat je nog lang niet aan die 5 minuten zit. En dan heel langzaam aan steeds iets langer / verder weg rijden.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:45

Lon83 schreef:
Met rubber aan de voorstang hangen, moet ik dan denken aan zo'n zwembad afscheiding tussen binnen en buiten? Kan ik me wel wat bij voorstellen... Paar van die stroken ophangen.

nee een gesloten mat en redelijk zwaar zodat het kappen moeilijk gemaakt wordt.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:48

Lima84 schreef:
Maar dit kan ik niet proberen, want niemand wil zijn paard naast mijn hufter zetten of zijn trailer ervoor uitlenen.

WWHAHAHAHAHA sorry hoor :)

Ik snap dat je een serieus probleem heb, maar ga echt ff helemaal stuk hierop....

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 17:26

MissChrys schreef:
Lima84 schreef:
Maar dit kan ik niet proberen, want niemand wil zijn paard naast mijn hufter zetten of zijn trailer ervoor uitlenen.

WWHAHAHAHAHA sorry hoor :)

Ik snap dat je een serieus probleem heb, maar ga echt ff helemaal stuk hierop....

Jaja, lach er maar mee :P