Paard verkopen maar geen chip, wel paspoort.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Paard verkopen maar geen chip, wel paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 21:57

Voor de eigenaren van mijn bijrijdpaard verkoop ik hun andere paard.
Het probleem is echter dat het paard nooit gechipt is, maar wel een paspoort heeft.
Aangezien ze nu vervoerd moet worden moet ze gechipt worden.

Ik las al ergens dat de prijs van chippen ongeveer 35,- is.
Maar het paspoort zal dan ook moeten worden aangepast.
Nu las ik ergens dat je dan een jaar lid moet worden van het KWPN a 130,- en dan voor rond de 31,- euro het paspoort kunnen wijzigen.

Dat zou de helft van de vraagprijs zijn..
Zijn er nog andere manieren waarop het paard toch legaal vervoerd kan worden, maar de kosten veel lager zijn?

Groetjes Linda

orkaan

Re: Paard verkopen maar geen chip, wel paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:00

hoe kan een paard een paspoort hebben maar geen chip? (chippen is toch al 20 jaar geleden geintroduceerd..)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 22:11

Ja, maar het was tot ongeveer 10 jaar geleden niet verplicht..

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:12

Sticker met chip code wordt toch gewoon in het paspoort geplakt?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 22:19

zigranta schreef:
Sticker met chip code wordt toch gewoon in het paspoort geplakt?

Dat zou kunnen.
Maar moet het niet officieel bekend zijn bij het stamboek?

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:24

Alle paarden in nederland hadden al een paar jaar gechipt moeten zijn. Of ze vervoerd worden of niet!
Als er een paspoort bij zit van een stamboek zijn zij de enige die gemachtigd zijn om dit te kunnen wijzigen. De stickers van het chipnummer moeten inderdaad in het paspoort komen met stempel van stamboek erover. Meestal moet je lid zijn van het stamboek anders passen ze niets aan, sommige stamboeken doen het wel maar is het duurden dan dat je lid bent.
Misschien een idee om een 2de blanco paspoort erbij te nemen? Of gewoon te laten chippen en dat papier van de DA bij het paspoort te bewaren? Ik weet niet of dat legaal mag, maar er bestaan ook blanco paspoorten die niet van een stamboek zijn en dat is veeeeeeel goedkoper. Kunnen de afstammingen ook gewoon in komen te staan. Zou je even moeten informeren wat de regels precies zijn.
Boete als ze je pakken zonder chip is nog veel duurder! En als hij ooit dood gaat, kun je hem zonder chip niet kwijt. Moet je hem als ie daar ligt nog door DA laten chippen anders wordt ie niet opgehaald! Dat wil je toch ook niet?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 22:28

Pepper32 schreef:
Alle paarden in nederland hadden al een paar jaar gechipt moeten zijn. Of ze vervoerd worden of niet!
Als er een paspoort bij zit van een stamboek zijn zij de enige die gemachtigd zijn om dit te kunnen wijzigen. De stickers van het chipnummer moeten inderdaad in het paspoort komen met stempel van stamboek erover. Meestal moet je lid zijn van het stamboek anders passen ze niets aan, sommige stamboeken doen het wel maar is het duurden dan dat je lid bent.
Misschien een idee om een 2de blanco paspoort erbij te nemen? Of gewoon te laten chippen en dat papier van de DA bij het paspoort te bewaren? Ik weet niet of dat legaal mag, maar er bestaan ook blanco paspoorten die niet van een stamboek zijn en dat is veeeeeeel goedkoper. Kunnen de afstammingen ook gewoon in komen te staan. Zou je even moeten informeren wat de regels precies zijn.
Boete als ze je pakken zonder chip is nog veel duurder! En als hij ooit dood gaat, kun je hem zonder chip niet kwijt. Moet je hem als ie daar ligt nog door DA laten chippen anders wordt ie niet opgehaald! Dat wil je toch ook niet?

We willen haar ook wel laten chippen, maar ik zoek alleen naar goedkoper oplossingen.
Een 2e paspoort zou inderdaad een goede optie zijn als dit mag. Ik ga dit even uitzoeken!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:14

Is dat zo? Dat ze zonder chip niet worden opgehaald? Dat lijkt me een broodje aap verhaal ...
Ts, gewoon even navragen bij de dierenarts, die zal wel weten hoe t werkt, ik vermoed dat een chip en de code van de chip in het paspoort plakken voldoende is, maar dat durf ik niet te zeggen

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 23:20

knollentuin schreef:
Is dat zo? Dat ze zonder chip niet worden opgehaald? Dat lijkt me een broodje aap verhaal ...
Ts, gewoon even navragen bij de dierenarts, die zal wel weten hoe t werkt, ik vermoed dat een chip en de code van de chip in het paspoort plakken voldoende is, maar dat durf ik niet te zeggen

Ik lees net dat dat sinds 2009 niet meer mag. Nu eens kijken of een 2e paspoort wel mag..

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:20

Dat is niet waar hoor, Rendac controleert niet.

Quote van de PVE:

5. Chippen van paarden met paspoort, maar zonder chip
Als het gaat om een paard dat:
a. geboren is vóór 1 juli 2009
b. én in het paspoort is het signalement ingetekend door een daartoe bevoegd persoon vóór 1 juli 2009
c. én het paspoort bevat een hoofdstuk “medische behandelingen”, dan is dit paard correct geïdentificeerd. Het zal dus niet vaak voorkomen dat zo’n paard alsnog gechipt moet worden.
Als dit wel het geval is, volg dan de standaardprocedure, geef op het aanvraagformulier aan dat het paard al een paspoort heeft en stuur het paspoort met aanvraagformulier en restant stickers naar de paspoortuitgevende instantie.
De paspoortuitgevende instantie zal het chipnummer verwerken in het paspoort.

Gok dat dit niet het geval is, dan is het afhankelijk van of het paard van voor of na 1 juli 2009 is. Het paspoort wordt na opsturen vervangen (voor 1-7-2009) of aangevuld met het chipnummer (na 1-7-2009).

http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=vaowUsHs ... HsuOnbPTEY

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:23

Een paar dat geboren is voor 2009 en voorzien is van een correct paspoort (incl. Medische pagina) is correct geregistreerd en hoeft niet gechipt te worden. Ook niet al deze vervoerd gaat worden..

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 23:28

roxiie schreef:
Een paar dat geboren is voor 2009 en voorzien is van een correct paspoort (incl. Medische pagina) is correct geregistreerd en hoeft niet gechipt te worden. Ook niet al deze vervoerd gaat worden..

Heb je hier een bron van?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:31

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:33

roxiie schreef:

Jawel hoor.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 23:35

LizMD schreef:
Dat is niet waar hoor, Rendac controleert niet.

Quote van de PVE:

5. Chippen van paarden met paspoort, maar zonder chip
Als het gaat om een paard dat:
a. geboren is vóór 1 juli 2009
b. én in het paspoort is het signalement ingetekend door een daartoe bevoegd persoon vóór 1 juli 2009
c. én het paspoort bevat een hoofdstuk “medische behandelingen”, dan is dit paard correct geïdentificeerd. Het zal dus niet vaak voorkomen dat zo’n paard alsnog gechipt moet worden.
Als dit wel het geval is, volg dan de standaardprocedure, geef op het aanvraagformulier aan dat het paard al een paspoort heeft en stuur het paspoort met aanvraagformulier en restant stickers naar de paspoortuitgevende instantie.
De paspoortuitgevende instantie zal het chipnummer verwerken in het paspoort.

Gok dat dit niet het geval is, dan is het afhankelijk van of het paard van voor of na 1 juli 2009 is. Het paspoort wordt na opsturen vervangen (voor 1-7-2009) of aangevuld met het chipnummer (na 1-7-2009).

http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=vaowUsHs ... HsuOnbPTEY

Medische pagina staat er neem ik aan niet in, ze heeft nooit entingen gehad en er is ook nooit een dierenarts bij geweest. Nu zie ik in de laatste link dat het paard wel gechipt moet worden als het een paspoort heeft, maar moet dit bij het eigen stamboek? Kan ik ook een 2e paspoort aanvragen?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:36

Als je een paard door de rendac wil laten halen hoeft deze geen chip te hebben, ze hoeven het paspoort niet eens te zien! Heb ik zelf ervaring mee uit de eerste hand.

Verder, weet je zeker dat het een paspoort betreft en niet een entingsboekje? Dat van die 130 euro van het KWPN klopt volgens mij ook niet, je hoeft alleen een paspoort aan te vragen als hij die niet heeft (plm. 30 euro) en overzetten op jouw naam is optioneel, kost ongeveer het zelfde.

EDIT: om je vraag te beantwoorden, ik zou gewoon de DA laten komen (of erheen gaan als je geen visite wil betalen) en die chip laten zetten, als je er vaker mee weg wil heb je die toch nodig.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:37

Brainless schreef:
roxiie schreef:

Jawel hoor.

Nee hoor.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:40

LesleyxLinn schreef:
Medische pagina staat er neem ik aan niet in, ze heeft nooit entingen gehad en er is ook nooit een dierenarts bij geweest. Nu zie ik in de laatste link dat het paard wel gechipt moet worden als het een paspoort heeft, maar moet dit bij het eigen stamboek? Kan ik ook een 2e paspoort aanvragen?

Dit moet bij de instantie die het paspoort uitgegeven heeft. Het moet dus opgestuurd worden, zo even een tweede paspoort aanvragen kan zo te lezen niet (en moet sowieso in het geval bij chippen door de dierenarts gedaan worden).

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:41

Volgens mij moet er dan wel een nieuw paspoort aangevraagd worden want de medische pagina moet er wel zijn. Maar als jij de stamboekpapieren ''kwijt'' zou zijn kun je toch naar elk willekeurig paspoortuitgevende instantie toe? Neem aan dat de papieren geen meerwaarde meer geven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:43

zigranta schreef:
Volgens mij moet er dan wel een nieuw paspoort aangevraagd worden want de medische pagina moet er wel zijn. Maar als jij de stamboekpapieren ''kwijt'' zou zijn kun je toch naar elk willekeurig paspoortuitgevende instantie toe? Neem aan dat de papieren geen meerwaarde meer geven.

Medisch inlegvel is niet verplicht, alleen als je hem wilt laten slachten voor menselijke consumptie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:44

Brainless schreef:
roxiie schreef:

Jawel hoor.

KimD schreef:
Nee hoor.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... poort.html
Citaat:
Alle paarden moeten een eigen paspoort hebben met bijbehorende chip.

Citaat:
Paard zonder paspoort of chip

Heeft uw paard geen paspoort? Of geen chip? Dan bent u als houder in overtreding. Ook als u niet de eigenaar bent. U kunt daarvoor een boete krijgen.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:48

Brainless, ik ben zeer benieuwd waar jij je (foutieve) informatie vandaan haalt en hoe je het dan ook nog zo stellig weet te brengen... Een paspoort zonder medisch inlegvel is onvolledig, dus ongeldig. Dat betekent dus dat je in overtreding bent wanneer je het paard vervoert of wanneer (zoals de VWA nu doet) erop gecontroleerd wordt.

https://www.knhs.nl/kenniscentrum/deeln ... handeling/

Bovenstaande informatie op de site is onvolledig, dat betekent namelijk dat alle paarden waar toentertijd een andere identificatiemiddel ingezet is nu 'illegaal' zijn.

Lees voor de lol even de link van de PVE door die ik net stuurde.
Laatst bijgewerkt door LizMD op 06-03-14 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:49

Neen, een paard dat voldoet aan de eisen uit de post van LizMD hoeft niet alsnog gechipt te worden.

Maar... dan moet het paspoort wel compleet zijn met het hoofdstuk medische behandeling in het paspoort of op een los inlegvel en het paard moet een volledige beschrijving van het signalement en ingetekende schets (ingetekend voor 1/7/2009 met naam en stempel) n het paspoort hebben staan.

Als aan 1 van die voorwaarden niet is voldaan is het huidige paspoort niet volledig.
Mist het hoofdstuk medische behandeling? Dan moet er een duplicaatpaspoort worden aangevraagd, nadst het dier gechipt is.
Mist de schets? Dan is het dier niet volledig en correct geidentificeerd (aangezien er dus ook geen chip inzit). Zal ook alsnog gechipt moeten worden en paspoort aangevuld, dus met barcodestickers opsturen naar uitgevende instantie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:55

Brainless schreef:
zigranta schreef:

Medisch inlegvel is niet verplicht, alleen als je hem wilt laten slachten voor menselijke consumptie.

Niet correct.
Een paspoort zonder het hoofdstuk medische behandeling is onvolledig en daarmee ongeldig. En dus is het paard daarmee niet correct geïdentificeerd.

Chip is absoluut nog niet voor alle paarden verplicht. Wel voor paarden die geboren zijn na 1/7/2009.

Paarden die voor die tijd correct waren geidentificeerd, dus met een volledig paspoort, beschreven signalement en ingetekende schets, hoeven niet alsnog gechipt te worden.

Ik werk dagelijks met deze wetgeving.
Ik kan er morgen desgewenst de wetten bijzoeken, als ik mijn werklaptop tot mijn beschikking heb ipv een tablet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:56

LizMD schreef:
Brainless, ik ben zeer benieuwd waar jij je (foutieve) informatie vandaan haalt en hoe je het dan ook nog zo stellig weet te brengen... Een paspoort zonder medisch inlegvel is onvolledig, dus ongeldig. Dat betekent dus dat je in overtreding bent wanneer je het paard vervoert of wanneer (zoals de VWA nu doet) erop gecontroleerd wordt. .

Op de site (zie de link) van de rijksoverheid!