trailer maximaal gewicht of te krekken gewicht? HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

trailer maximaal gewicht of te krekken gewicht? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 10:22

Beste bokkers,

Ik heb een vraagje waar ik niet helemaal uit kom.

Ik moet binnenkort met mijn 2 paarden naar de kliniek en wil dus met een 2paards trailer op pad. Vroeger hadden we een auto die dat met gemak mocht trekken (3500 kilo), maar jullie begrijpen uit mijn vehaal dat we die niet meer hebben.

Nu is het zo dat we een Mercedes-Benz Vito mogen lenen van een kennis. Het is een ouder model, maar wat ik zo kan vinden mag deze 2000 kilo trekken. Ik heb de papieren nog niet gezien, maar dit is wat ik op het internet vind.

Hoe zit het nou? De trailer weegt 800kilo en de paarden 450 en 500 kilo. Laten we voor het gemak zeggen 1000 kilo. Dan komt de totale combinatie trailer uit op 1800 kilo en niet de 2200 die de trailer maximaal mag laden echter mag de Vito dit gewicht makkelijk trekken.

Hoe zit het met de wet? Mag de Vito dit niet trekken, omdat hij het maximaal te laden gewicht niet mag trekken. Of mag hij het wel trekken omdat het 200 kilo binnen het maximaal te trekken gewicht van de Vito zit?

Ik kom zo veel antwoorden en door de nieuwe regels en rijbewijzen word het ook niet makkelijker.

Ik hoop dat een van jullie wél het juiste andwoord heeft voor mij en desnoods de informatie op websites van de overheid kan helpen te ontcijferen.

Alvast bedankt.

speurneuscJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:30

met 1800 kilo zit je onder de 2000 die de vito mag trekken (die 2000 klopt zeker heb er ook 1 gehad)

Peelie

Re: trailer maximaal gewicht of te krekken gewicht? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 10:33

Maar mag de vito het dan trekken, aangezien de trailer een maximaal te laden gewicht heeft van 2200 kilo en dus 200 kilo BOVEN het maximaal te trekken gewicht van de Vito is.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:33

Als de bestuurder een E-rijbewijs heeft wordt er gekeken naar het daadwerkelijke gewicht in plaats van het maximaal toegestane gewicht. Met B-rijbewijs mag het sowieso niet.

Zou me er verder niet te druk om maken. De kans dat je gecontroleerd wordt is nihil, behalve als je met de trailer naar Zuidlaren ofzo gaat ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:34

Wat voor een rijbewijs heeft de bestuurder? En wat is het ledig gewicht van de auto?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:35

Sappos schreef:
Als de bestuurder een E-rijbewijs heeft wordt er gekeken naar het daadwerkelijke gewicht in plaats van het maximaal toegestane gewicht. Met B-rijbewijs mag het sowieso niet.

Zou me er verder niet te druk om maken. De kans dat je gecontroleerd wordt is nihil, behalve als je met de trailer naar Zuidlaren ofzo gaat ;)

Dit is toch pas allemaal veranderd? Overigens zou ik het risico die jij noemt absoluut niet nemen. Grote kans dat je geen controle krijgt, maar als je een ongeluk krijgt ben je de sjaak!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:36

Als jij je E hebt telt alleen het daadwerkelijke gewicht achter de aanhanger.Niet het maximale gewicht op papier.
Dan zou ik met mijn Caddy ook geen 2 paards mogen trekken:niet eens leeg.
Heb niet voor niets mijn E gehaald.
Als ze bij een aanhouding twijfelen moet je wegen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 10:37

De bestuurder heeft een oud BE rijbewijs.

Dus dan heb je niet met ledig gewicht tenaken, aangezien de bestuurder nog tot 7000 kilo aan combinatie (dus auto en trailer) mag rijden.

Het gaat mij er niet om of we gecontroleerd worden, maar of we verzekerd de weg op gaan. Mocht er iets gebeuren.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:40

Ik weet van iemand anders dat diegene met een auto rijdt die 1400 kg mag trekken en er een trailer achter hangt van 2000 kilo. Wel met E-rijbewijs ivm de <3500 kilo regel voor B. Diegene zegt dat het mag op die manier omdat hij een E-rijbewijs heeft.

Lioren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:41

Het gaat om het daadwerkelijke gewicht, niet om de TMM.
Met de TMM reken je alleen om te bepalen met welk rijbewijs je de combinatie mag rijden.
Laatst bijgewerkt door Lioren op 13-02-14 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:41

Regels zijn recent weer helemaal aangepast, dus opletten!

Als je BE hebt, mag je met die vito 2000kg trekken. Ongeacht van het laadvermogen van we trailer of het mtm.

Wel mag je de trailer niet overladen natuurlijk. Wat meestal toch niet van toepassing is met paarden wel als je hem voor andere materialen zou gebruiken.

Bij alleen een B rijbewijs zijn de regels weer helemaal anders. Maar als je voorheen een auto had die 3,5ton mocht trekken, kan je niet anders dan een BE nodig gehad hebben.

Ik geraakte er niet tussen. Zoals hierboven gezgd wordt is het idd

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:42

Goed dat je daar over nadenkt peelie! Het wel of niet gecontroleerd worden is idd een non-argument, het gaat inderdaad om de vraag of je verzekerd bent!

Oud rijbewijs BE (dus voor 13 januari 2013?). Zoja dan mag het volgens http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

Mits je trekhaaklast klopt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:42

Kijk even in de diverse andere topics hierover. Je mag gewoon de weg op. Zowel met B als met BE geldt het daadwerkelijke gewicht!

Zonder E heb je nog de toevoeging dat het toegestane maximim (in dit geval wel het max op papier) van auto + trailer niet boven de 3500 kg mag komen. Bij een tweepaardstrailer ga je daar (vrijwel) altijd overheen dus heb je (vrijwel) altijd een bestuurder met BE nodig.

Een ander punt waar je op moet letten is kogeldruk, die is bij een tweepaardstrailer vaak hoger dan bij de doorsnee auto (meestal 100 kg vs 50/75 kg). Verwacht echter dat dit bij de Vito ook geen probleem oplevert.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:44

Sappos schreef:
Ik weet van iemand anders dat diegene met een auto rijdt die 1400 kg mag trekken en er een trailer achter hangt van 2000 kilo. Wel met E-rijbewijs ivm de <3500 kilo regel voor B. Diegene zegt dat het mag op die manier omdat hij een E-rijbewijs heeft.

Dat het verzekeringstechnisch en voor de wet oke is, wil nog niet zeggen dat het een veilige combi is.
De regels zouden ze beter aanpassen aan de realiteit, dat levend gewicht niet te vergelijken is met dood gewicht.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:45

als degene het e rijbewijs heeft mag dat. tenminste toen ik het haalde... weet niet wat er veranderd is.

@sappos... die ook daadwerkelijk 2000 kg was. of laadvermogen? lijkt me dat dat laatste niet mag.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:48

zap schreef:
Oud rijbewijs BE (dus voor 13 januari 2013?). Zoja dan mag het volgens http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

Met nieuw BE mag het ook, de trailer gaat immers niet over de 3500 kg heen.

Je hebt 250 kg speling tot het max dat de Vito mag trekken, maar als de 800 kg het leeggewicht op papier is (neem aan van wel) dan is het werkelijke gewicht van de lege trailer flink hoger. Bij het leeggewicht op papier zijn namelijk vloermat, tussenschot, eventuele zadelkamer enz niet inbegrepen. Met je twee paarden erop kon je wel eens erg dicht op de 2000 kg zitten. Maar goed, 2000 is toegestaan, 2001 officieel niet.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 10:51

Leeg gewicht van de trailer is 800 kilo. Dan blijft er dus 1400 kilo over om te laden, waarvan er 1000 worden gebruikt.

De bestuurder heeft echt een oud oud BE. Al 30 jaar oud.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:52

Kirrr schreef:
Sappos schreef:

Dat het verzekeringstechnisch en voor de wet oke is, wil nog niet zeggen dat het een veilige combi is.
De regels zouden ze beter aanpassen aan de realiteit, dat levend gewicht niet te vergelijken is met dood gewicht.

Waarom zou het onveilig zijn?
Ik mag 1400 kg trekken met mijn Caddy,de 2 paards trailer weegt 640.
Wanneer ik daar 1 paard in zet blijft ik ruim onder de 1400.
Dat het beter is om een zwaardere auto te hebben is logisch,maar helaas voor mij niet haalbaar.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:54

Het is een andere discussie, maar trekvermogen is niks tegenover belangrijkheid van kogeldruk en in praktijk of de auto het gestopt krijgt. Hoe de combi kan reageren op verkeerssituaties.
Er gebeuren zoveel ongevallen met zulke combi's. Ik neem het risico niet.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 10:56

Ik heb een begrijpelijk stuk tekst van de rijksoverheid toegestuurd gekregen van een bokker. Hier staat dat de bestuurder met oud BE rijbewijs dus idd op weg mag met deze combinatie mits de auto het mag trekken.

In dit geval mag de Vito dit dus, omdat de combinatie 1800 kilo weegt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:01

Peelie schreef:
Leeg gewicht van de trailer is 800 kilo. Dan blijft er dus 1400 kilo over om te laden, waarvan er 1000 worden gebruikt.

De trailer heeft 1400 kg laadvermogen, maar..
- 200 kg kan je niet gebruiken bij deze trekauto
- de nodige kg's worden gebruikt door de niet-levende inhoud (mat, schot enz)
Volgens de natte duimmethode zit je net goed, wil je het zeker weten moet de trailer op een weegbrug.

Citaat:
De bestuurder heeft echt een oud oud BE. Al 30 jaar oud.

Al was de inkt nog nat, is in dit geval ook prima.

Bij het nieuwe BE vallen met name de BE combinaties buiten de boot, de kleinere trekkers-met-opleggers.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:04

@peelie
De combi die jij schetst is wettelijk toegestaan. Alleen de kogeldruk (Deze staat als het goed is bij je trekhaak) heb ik nog niet langs zien komen. Deze moet minimaal 100 zijn zoals Rex_Rolfo al schreef.
Zelf vind ik de trekkracht van het trekkende voertuig erg miniem ten opzichte van de trailer met inhoud. Ik hoop dat de route een vlakke weg is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 11:08

Ja, dat is het, eigenlijk alleen snelweg en ongeveer 3 drempels waarvan 1 om de kliniek in te rijden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:15

Als je maar voldoende snelheid maakt op de snelweg, maar dat zal wel lukken.

Omdat er een paar keer gesproken is over oud en nieuw BE: dit is een voorbeeld van een BE combinatie die met E van voor 19/01/13 wel gereden mag worden en met E behaald na die datum niet:

Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 11:21

Dit mag door de bestuurder idd gereden worden.

De bestuurder heeft veel ervaring. Daar gaat het ook niet om.