Dilemma, wat moet ik nou doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Dilemma, wat moet ik nou doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 14:40

Ik moet vanwege mijn thuissituatie afstand doen van al mijn paarden. Ik zal niet meer in staat zijn de verantwoordelijkheid over hen te dragen. Ik heb hier 3 paarden staan die ik vrij probleemloos kan verkopen, maar er zit er 1 tussen waar ik maar geen beslissing over kan maken.

Het gaat om een bijna 23 jarige ijslander. Hij is al 13 jaar mijn maatje door dik en dun. Ik kan met hem lezen en schrijven en hij is echt mijn alles.
Echter, sinds een aantal jaar slijten zijn tanden ontzettend hard, zo hard dat hij haast geen kiezen en voortanden meer heeft. Nu kwam ik van de week in de wei en zag ik plekken op zijn gezicht. Dezelfde plekken als die hij in de zomer krijgt wanneer hij veel op dieet staat en naast hooi te weinig binnen krijgt (hij kreeg dan altijd PAVO koeken). Dit was echt een plens koud water in mijn gezicht, dat betekend dus dat ondanks dat hij de hele dag op het gras staat en hooi bijgevoerd krijgt, hij niks van het gras opneemt en misschien zelfs wel geen gras meer kan eten. Ik zie hem nl. amper nog grazen.
Daarnaast is het een moeilijk karaktertje, hij is vreselijk dominant, op een positieve manier, hij is echt de leider van de boel en doet dit op een eerlijke rechtvaardige manier. Hij is echter met rijden een draak, ik vermoed dat hij vroeger met rentelgang races en ponykampen gewoon verknalt is in die zin. Ik krijg het voor elkaar veilig met hem buiten te rijden (ik ken inmiddels ieder spiertje en de gedachtegang die daarmee samen gaat), maar een ander durf ik er niet op te zetten, dat zou grote ongelukken geven.

Nu heb ik dus een paar opties:
1) ik doe hem weg als rijpaard alleen voor de bak (daar is hij wel goed te rijden), maar daar vindt hij niks aan en wie wil er nou een 23 jarige ijslander hebben die bijna niet meer zelf kan eten en dus 3-4x per dag zacht voedsel moet krijgen?
2) ik doe hem weg als weidemaatje, op zich een goed idee, maar wie zegt dat er dan niet toch mee buiten gereden gaat worden? En ook hier weer, wie wil er een weidemaatje dat 3-4x per dag zacht voedsel bijgevoerd moet krijgen?
3) een spuitje of de slager, hij is mentaal nog helemaal fit en jong, in zn koppie is hij er dus echt nog niet aan toe, maar ik betwijfel of zijn lichaam het zo nog lang uithoudt.

Of hij dan nog plezier in het leven houdt als hij als een ouwe banketstaaf alleen nog maar door een rietje kan eten betwijfel ik, het is namelijk een enorme vreetzak.

Wat is nou wijsheid? Wat moet ik nou doen? Ik heb al contact gehad met van der Veen (om me te informeren) en die doet het natuurlijk met liefde, ik mag er daarna zelfs nog van alles mee. Ik weet dat mijn dierenarts mijn beoordeling ook wel vertrouwd, maar is dat wel de juiste weg?
Ik heb overal twijfels bij ;(

maximuss

Re: Dilemma, wat moet ik nou doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:46

Gaat het puur om de verantwoordelijkheid (geen tijd, verhuis, oid) of is het financieel?
In het eerste geval kun je hem ook gewoonnaar een rusthuis brengen, daar zullen ze wrs wel ervaring hebben met zijn problemen.

Pauline

Re: Dilemma, wat moet ik nou doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:48

Die plekken is een kwestie van bijvoeren, dat lijkt me geen moeilijkheid. Zoek een voer uit dat bij hem past. Als je er afstand van moet doen en verder is hij nog redelijk kun je overwegen hem naar een pensioenstal te doen. Dan heb je iets aan kosten. Hem doorverkopen zou ik niet doen, wie weet welke ellende hem wacht. Dan zou ik hem eerder laten slachten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:48

Hem houden, maar hem ergens bij een paardenliefhebber op een wei zetten voor een laag bedrag, is dat geen optie? Ik weet dat bokt hier huiverig tegenover staat omwille van mogelijke oplichting, maar ik heb het in mijn omgeving toch al een paar keer gewoon goed zien gaan. Dat een oud paard gewoon bij een particulier, die toevallig een stalletje/plekje op de wei vrij heeft, mag staan.
Dat zou mijn optie zijn, al de andere opties vind ik persoonlijk oneerlijk naar het paard toe.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 14:50

Het is ook financiëel, mijn ouders liggen in scheiding en daar ben ik voor het overgrote deel nog afhankelijk van.
Het punt is dat ik betwijfel of hij op die manier nog wel plezier in het leven houdt. Het is een enorm trotse, zelfstandige nep hengst en een enorme vreetzak. Je kan haast zeggen zonder gras issie niet gelukkig.
Ook houdt hij enorm van werken, dus met stilstaan maak ik hem niet gelukkig denk ik.
Zijn lichaam is gewoon hard aan het aftakelen maar zijn koppie nog lang niet en dat is voornamelijk mijn probleem.

Pauline schreef:
Die plekken is een kwestie van bijvoeren, dat lijkt me geen moeilijkheid. Zoek een voer uit dat bij hem past. Als je er afstand van moet doen en verder is hij nog redelijk kun je overwegen hem naar een pensioenstal te doen. Dan heb je iets aan kosten. Hem doorverkopen zou ik niet doen, wie weet welke ellende hem wacht. Dan zou ik hem eerder laten slachten.

En dat is dus precies het dilemma.
Laatst bijgewerkt door Molfre op 27-01-14 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:51

ik zou een paardje van 23 niet ergens anders zetten en er afstand van doen ik ken het ras niet zo goed maar dat lijkt me nogal stressvol voor zo een oudje ik zou dit toch echt met de dierenarts overleggen als ik jou was Ik snap je dilemma van opties Maar jij kent je paardje het beste En de dierenarts kent het paarde natuurlijk ook al even

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 14:52

Gini schreef:
Hem houden, maar hem ergens bij een paardenliefhebber op een wei zetten voor een laag bedrag, is dat geen optie? Ik weet dat bokt hier huiverig tegenover staat omwille van mogelijke oplichting, maar ik heb het in mijn omgeving toch al een paar keer gewoon goed zien gaan. Dat een oud paard gewoon bij een particulier, die toevallig een stalletje/plekje op de wei vrij heeft, mag staan.
Dat zou mijn optie zijn, al de andere opties vind ik persoonlijk oneerlijk naar het paard toe.

Wat is dan het verschil met het eigendoms bewijs houden en hem ergens anders stallen of het eigendoms bewijs meegeven aan degene waar hij gestald staat?

EDIT: en als hij niet gelukkig kan zijn met het leven dat hij tegemoet zou gaan, is slachten/afspuiten dan echt zo oneerlijk?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:55

Dat jij zeggenschap hebt, tiens. Als ze dan bv. twee uur lang met hem gaan crossen in het bos totdat die nat in het zweet terug komt of hem niet het eten geven dat die nodig heeft, kan jij zeggen, kom charel, we gaan ergens anders naartoe. Wanneer je het dier verkocht hebt, kan dat niet.

Tja, slachten. Laat ons zeggen dat ik dat bij een verder gezond paard (enkel wat ouderdomskwaaltjes) echt een geval vindt: welke weg kost ons de minste moeite en het minste geld. Een paard is goed genoeg om ons jarenlang plezier te geven, maar als het lijf dan niet meer even goed mee wil als een driejarige dan wordt die afgespoten. Persoonlijke mening? Ik vind het schandalig. :o
Laatst bijgewerkt door Gini op 27-01-14 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:56

Slachten wel levert je mis 200 e op laat je trouwe vriend al 13 jr dan aub kalm inslapen ipv bij zo een slachthuis Denk dat je de keuze al voor jezelf hebt gemaakt Ondanks dat het een moeilijke is

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 14:57

Maar die verantwoordelijkheid kan ik niet meer nemen Gini. Ik ga verhuizen en mijn ouders gaan scheiden. Ik heb dan dus geen mogelijkheid om hem tijdelijk ergens anders neer te zetten of hem terug te nemen als de opvanger ermee op wil houden. Dat risico kan ik niet nemen.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:58

Je kan dan een bruikleencontract opstellen. Daarin geef je aan dat het paard jouw eigendom blijft (bv. ook opnemen dat hij niet verplaatst mag worden zonder jouw toestemming en wat er mee gedaan mag worden). Het paspoort kan wel bij het paard blijven ivm vervoer, DA e.d., dat is namelijk geen bewijs van eigendom. Wij hebben onze oude pony ook bij iemand staan op deze basis zodat we altijd de eindbeslissing kunnen nemen als er iets gebeuren moet. Hij wordt daar alleen nog licht recreatief en voor coaching gebruikt. Werkt in ons geval uitstekend maar je moet natuurlijk wel wat weten van de persoon waar hij terecht zou komen.
Laatst bijgewerkt door Martie op 27-01-14 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:58

Zoals ik je berichten lees heb je die keus al gemaakt eigenlijk? Ik denk dat hij heerlijk in een groepje nog kan genieten van zijn nadagen, en er wordt dan ook goed voor hem gezorgd zonder doorverkoop of belasting. Daar zou ik naar zoeken.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 14:58

dresjoepie schreef:
Slachten wel levert je mis 200 e op laat je trouwe vriend al 13 jr dan aub kalm inslapen ipv bij zo een slachthuis Denk dat je de keuze al voor jezelf hebt gemaakt Ondanks dat het een moeilijke is

Ik weet niet of ik al een keuze gemaakt heb, ik zit enorm in dubio, aan beide kanten zitten namelijk grote voor en grote nadelen. Vandaar dat ik hier vraag om inzichten. Wie weet kom ik iets tegen waar ik niet aan gedacht had of iets dat de juistheid van mijn beweegredenen bevestigt of juist ontkracht.

Martie schreef:
Je kan dan een bruikleencontract opstellen. Daarin geef je aan dat het paard jouw eigendom blijft (bv. ook opnemen dat hij niet verplaatst mag worden zonder jouw toestemming en wat er mee gedaan mag worden). Het paspoort kan wel bij het paard blijven ivm vervoer, DA e.d., dat is namelijk geen bewijs van eigendom. Wij hebben onze oude pony ook bij iemand staan op deze basis zodat we altijd de eindbeslissing kunnen nemen als er iets gebeuren moet. Hij wordt daar alleen nog licht recreatief en voor coaching gebruikt. Werkt in ons geval uitstekend maar je moet natuurlijk wel wat weten van de persoon waar hij terecht zou komen.

Heb je gelijk in, dat is natuurlijk ook een optie, maar waar ik dan weer mee zit is toch zijn gebit, dat gaat alsmaar slechter worden en ik moet dan iemand hebben van wie ik op aan kan als het gaat om het bijvoeren etc en ik weet dat heel veel mensen dat graag aan hun laars lappen omdat het zoveel moeite is.
Laatst bijgewerkt door Molfre op 27-01-14 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:59

Tja.. misschien heel hard, maar ik vind wanneer een paard niet meer zelfstandig kan eten, en zijn lichaam er verder ook mee op begint te houden, hij geen paard waardig leven meer heeft.. Zeker als je hem zelf niet kunt houden om hem 4x per dag bij te voeren. Ik zou hem laten inslapen. Dat is eerlijker voor het diertje denk ik als ik het zo lees..
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 27-01-14 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:00

met slobber, als voorbeeld subli priores, maar er zijn meer senior merken kun je dat oudje echt nog wel aan voldoende voedingstoffen helpen.
Daar hoef je het niet voor te laten.

En als de andere weg zijn is er dan geen ruimte hem financieel nog te houden?
Zo niet zou ik hem toch in laten slapen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:00

Als je gaat verhuizen, kun je in die omgeving toch op zoek naar een echte paardenliefhebber die opvang wilt geven? Moet je even de tijd nemen om te zoeken naar een echt betrouwbaar iemand, maar dat ben je hem toch wel verplicht of niet? Een scheiding is absoluut niet leuk, en ik wens je hier ook heel veel sterkte bij echt waar, maar probeer wel rationeel te blijven, het hoeft niet het einde van alles te betekenen. En als je hem echt liever laat inslapen, ik ga je niet tegen houden hoor, puur persoonlijke mening. :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:01

Mss zoeken of er iemand een "opvoeder" nodig heeft voor jong grut, zoals je zijn karakter beschrijft lijkt hij me daar ideaal voor. Eventueel een ijslanderstoeterij?

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:03

Tja ik zal nu half bokt over me heen krijgen, maar ik zou voor het slachthuis kiezen. Voor beide een rustige oplossing. Of je m ook voor consumptie doet, tja das n ander dilemma.

Ik kan me niet voorstellen dat alle bokkers die hier tegen het slachthuis zijn, vegetarisch zijn :') de koe op je bord was misschien ook gezond.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 15:03

Ik ga naar Engeland verhuizen, dus hem meenemen is ook geen optie, zowel qua stress als financiëel. Een rusthuis is evt. wel een optie, maar de reden die Yinthee aanhaalt is precies waarom ik slachten/inslapen overweeg.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:07

Ik denk dat er wel plaatsen zijn waar mensen (particulieren) hem willen verzorgen.
Maar dan wel dat je gewoons stalgeld betaald en eigenaar blijft.
De vraag is of je dat wilt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:08

Ieder oud paard krijgt andere voedingsbehoeften. Ik kan me voorstellen dat een rusthuis daar wel weg mee weet. Je kan het proberen. Inslapen kan dan altijd nog als het na een paar maanden toch niet lijkt te gaan zoals je wil.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:08

Molfre, ik zou me dat in deze situatie ook goed kunnen voorstellen maar het is natuurlijk een moeilijke beslissing. Het allerbelangrijkste is dat je zeker weet dat hij geen ellende meer kan krijgen (in welke vorm dan ook) als jij weg moet.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:10

Moest iedereen zo denken er zouden geen rusthuizen bestaan ;-), voor die mensen is het hun werk om oudere paarden te verzorgen en dan ook desnoods 4x per dag te voeren.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:13

Mischien is een zorg boederij een optie? lekker als poets paard weidemaatje en veel contact met mensen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:16

Gini schreef:
Als je gaat verhuizen, kun je in die omgeving toch op zoek naar een echte paardenliefhebber die opvang wilt geven? Moet je even de tijd nemen om te zoeken naar een echt betrouwbaar iemand, maar dat ben je hem toch wel verplicht of niet?

Nee, dat ben je een dier NIET verplicht. Hou op met die onzin, emo gedoe. Penny dromen. Niemand wil een paard opvangen wat niet betaald wordt, waarvan het lichaam niet meer goed werkt en wat aan het aftakelen is. Wat extra geld kost en meer moeite wat voer betreft. Wordt eens wakker. Weet je wat je wél verplicht bent aan je dier? Het op tijd in laten slapen/naar de slacht brengen. Dát is eerlijk. Als het dier zo aan het aftakelen is, vraag ik me ook af of het nog paardwaardig is. In de natuur zou ie namelijk alláng dood zijn als ie geen gras meer kan eten. Afgeven aan iemand anders, verkopen zou voor mij met zo eentje een dikke no-go zijn. Je kunt er namelijk niet van uit gaan dat er gedaan wordt wat beloofd is. Maar wil je het je dier nog aandoen, terwijl je weet dat ie zo aan het aftakelen is? Liever te vroeg afmaken (zal het paard niet uitmaken, weet niet wat er gebeurt) dan te laat. Ik zou m laten gaan. Eerlijk voor het dier, zekerheid dat het niet fout gaat. En jij hoeft je nooit zorgen te maken of het nog wel goed gaat met hem, of ie wel goed verzorgd wordt, of ie wel goed eet en of er niemand probeert buiten te rijden met hem.

En degene die het over rusthuizen heeft: dat is leuk, voor oude relatief gezonde dieren. Niet voor een paard dat zo aftakelt als TS beschrijft.
Degene die het opver zorgboerderijen heeft: zelfde verhaal. En zorgboerderijen willen niet opgescheept worden met oude afgetakelde dieren. Ook die moeten gewoon gezonde dieren hebben, Budget voor veel dierenartskosten, extra voer etc is daar al helemaal niet.