Nieuw paard kopen, onervaren, waar op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fienus

Nieuw paard kopen, onervaren, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 22:06

Na bijna geboren te zijn op een pony (verzorgponys), en tot ver in de puberteit paard te hebben gereden, had ik dan eindelijk op mijn 27e mijn eigen paard. Een draver van toen nog 16 en ook nog eens zomaar gekregen! Nu, een jaar verder en 3 peesblessures rijker heb ik besloten dat mijn eerste eigen grote vriend met pensioen gaat.. Een wijs en dapper besluit. Echter ik ben weer zo van de paarden gaan genieten en wil er geen dag meer zonder dat ik nu een nieuw paard wil kopen.
Ik weet niet waar ik moet beginnen.. Ik vind het eng want ik weet niks van de geschiedenis van een ander paard en ik wil echt niet weer contant met een kreupel paard zitten. Ik wil graag wat advies over de aanschaf van een paard, waar ik op moet letten en wat ik vooral niet moet doen...Tips zijn welkom!

rapunzelx

Re: Nieuw paard kopen, onervaren, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:07

Eerst laten keuren door een DA voor de koop? :)

Beauuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:08

Zoals al word gezegd laten keuren door een DA voordat je het paard koopt

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:09

Iemand vragen/mee nemen die al langer ervaring heeft met aan en verkoop. En laten keuren.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:10

Neem een ervaren iemand mee en laat het paard keuren door een onafhankelijke dierenarts van jou keuze. Ken je ambities en doelen en zoek een paard dat daar geschikt voor is. (imo het belangrijkste samen met het keuren) Laat het paard rijden door iemand anders, maar ga er zelf ook op. Let ook op de optoming, hulpteugels, rare bitten, zijn voor mij negatieve punten, het paard mankeert wellicht lichamelijk iets of is verkeerd opgeleid. Ga op je gevoel af, maar ook op je verstand.

Fienus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 22:11

Dat keuren was ik zowiezo al van plan, maar stel ik heb interesse in een paard en wil het laten keuren, dan komt de DA langs, en als het niet goed is zijn die kosten ook voor mij.. Het liefst is een paard natuurlijk al gekeurd. En volstaat een klinische keuring? of is het beter om ook fotos te maken..? en als een paard twee jaar geleden goed is gekeurd is het dan verstandig om het dan nog een keer te doen?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:12

Bij veel verschillende paarden gaan kijken, niet in een keer kopen maar meerdere keren gaan kijken, niet laten opjagen door verkopen, maar vooral LATEN KEUREN DOOR DA.
Neem een ervaren persoon mee, laat je evt begeleiden door je instructrice, maak een filmpje die je thuis kunt bekijken, controleer het paspoort op inentingen e.d en vooral een contract maken bij verkoop.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:13

Bij een keuring hoeft een peesprobleem zeker niet naar voren te komen, ik denk dat het wel lastig is om iets ' bewezen' gezond te krijgen :) . Dat zeg ik niet om vervelend te doen, maar vooral omdat ik bij onervaren mensen het idee heb dat ' gekeurd' betekend ' gezond' .

Heb je paardenmensen in je omgeving :) ?

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:14

Lara_Silver schreef:
Neem een ervaren iemand mee en laat het paard keuren door een onafhankelijke dierenarts van jou keuze. Ken je ambities en doelen en zoek een paard dat daar geschikt voor is. (imo het belangrijkste samen met het keuren) Laat het paard rijden door iemand anders, maar ga er zelf ook op. Let ook op de optoming, hulpteugels, rare bitten, zijn voor mij negatieve punten, het paard mankeert wellicht lichamelijk iets of is verkeerd opgeleid. Ga op je gevoel af, maar ook op je verstand.

Hier ben ik het mee eens. Je moet goed blijven nadenken, hij kan er nog zo leuk uitzien, maar er kunnen allerlei bemerkingen zitten achter zo'n leuk koppie. En inderdaad iemand anders erop en laten keuren door de DA.
En ga ook een aantal keer kijken als het paardje je je aanspreekt. De ene dag kan hij helemaal tip top in orde zijn, de volgende keer kan hij helemaal tegenvallen.
Zorg ook dat het paard nog niet getraind is als je komt. Dan merk je ook hoe het is als je net opstapt.
Ook niet van te voren laten longeren ofzo. Het liefst zelf uit de wei/stal halen, opzadelen etc. Dan weet je ook al een klein beetje wat het karakter is.
Laatst bijgewerkt door Lumea op 26-01-14 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:15

Altijd opnieuw laten keuren, het is een momentopname. Paard kan een week ervoor gekeurd zijn en heel zwart/wit een week later een blessure hebben. Vraag anders eens rond voor betrouwbare handelsstallen, ondanks alle ellende op bokt zijn die er wel. Ook daar altijd zelf laten keuren en eerst weten wat j wilt gaan doen met een paard, alleen recreatie maakt de keus al zoveel groter.

Fienus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 22:15

Lara_Silver schreef:

yes. Kijk dat zijn dingen waar ik inderdaad zelf nog niet aan had gedacht... ik heb een vriendin die redelijk hoog in de sport heeft gereden en wil haar graag mee nemen. Ik wil zelf heel graag dressuur matig gaan rijden om over een tijdje misschien een wedstrijd te gaan rijden. het moet dus wel een paardje met potentie zijn.. maar ik heb geen duizenden euro`s....Plezier staat voorop, en een betrouwbaar paard is leuk maar ik heb ook wel weer een beetje een paard nodig met pit en een eigen wil en karakter.. dat maakt het uitdagend. Wat dat betreft had ik zo`n geluk met mijn draver... qua klik, vertrouwen en gekigheid..

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:18

Bepaal eerst eens voor jezelf wat zoek ik in een paard En wat kan ik een paard bieden Hiermee bedoel ik ben je een ervaren ruiter die een jong paard iets kan leren of ben je een recreatieve ruiter die al een wat meer ervaren paard van een jaar of 6/8 die al verkeersmak en alles is

Kijk ook naar de karakter eigenschappen van het paard ga helpen poetsen opzadelen vraag of het paard los mag lopen als een paard zich los prima laat leiden een keer opdrijven en stoppen zonder dominant gedrag Want een dominant paard is een stuk lastiger dan een gewillig (leidbaar) paard

En verder idd altijd laten keuren door de dierenarts het liefst een die jij vertrouwd en anders een onhafhankelijke ik zie dat als een investering Zowiezo een klinische keuring Maar je hebt rontgonlogish ook verschillende mogelijkheden van keuren van heel uitgebreid tot alleen de belangrijkste onderdelen dit is dan ook wat minder duur Maar je weet wel waar je aan toe bent Een paard kopen en een half jaar later met blessures zitten is nog duurder !!!

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:18

Altijd voor jezelf laten keuren... ja het kost wat... maar blessures kosten ook wat. Vaak kan je bij klinisch nog wel overeenkomen dat het bij een negatief koopadvies kosten voor de koper zijn.
Zelfs paarden die een paar maanden geleden goed waren op klinische keuring is het zeer verstandig om nog eens te keuren door een dierenarts die weet wat jij met het paard wil. Als er al eens foto's zijn gemaakt kan je die door je DA laten bekijken.

Maar eerst maar eens goed nadenken wat je wil... en daar ook over praten met je vriendinnen, instructeur etc. en daarna rustig je tijd nemen.

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:19

kijk op wedstrijden en vraag of een paard te koop is. Je weet het maar nooit.

Fienus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 22:20

ik heb dus wel ervaren mensen om me heen.. en qua hoe een paardje er uit ziet dat maakt me echt niets uit! Ik heb altijd recreatief gereden maar wil dus nu iets meer.. juist omdat ik heb ontdekt dat het me eigenlijk best goed afgaat en ik het super leuk vind. (ik heb overgens 2 jaar western rijles gehad, heel iets anders) De enige eis die ik heb is dat hij 1.70 of groter moet zijn... dus dat maakt het weer heel breed! En ik weet ook hoeveel pech je kunt hebben met paarden (ben zeer thuis in de drafsport) gisteren gezond, kan vandaag heel anders zijn...

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:21

Fienus schreef:
Dat keuren was ik zowiezo al van plan, maar stel ik heb interesse in een paard en wil het laten keuren, dan komt de DA langs, en als het niet goed is zijn die kosten ook voor mij.. Het liefst is een paard natuurlijk al gekeurd. En volstaat een klinische keuring? of is het beter om ook fotos te maken..? en als een paard twee jaar geleden goed is gekeurd is het dan verstandig om het dan nog een keer te doen?

Je kan afspreken dat als een paard afgekeurd wordt deze kosten vergoed worden door de huidige eigenaar, is best gebruikelijk volgens mij.

Ik kan niet zo snel typen als dit topic loopt! :o Er komen in ieder geval heeel veel goede tips voorbij, waar ik slechts het volgende aan toe wil voegen:

Het is handig zelf goed van te voren voor ogen te hebben wat je wil en niet wil, zowel qua paard als qua verkoop. Eenmaal verliefd kan het moeilijk zijn objectief te blijven. Zet de eventuele overeenkomsten op papier en maak geen snelle (ondoordachte) beslissingen. Laat je niet leiden door verkooppraatjes en overleg met de mensen die je ondersteunen!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:21

Fienus schreef:

Klinische keuring is altijd een moment opname (met een geldigheid van laten we zeggen een dag). Stel paard heeft zich net 1 dag van te voren verstapt..dan kan ie op dat moment niet goed zijn maar 1 week later wel...wat dan niet betekend dat het paard niet gezond is.

Ik zou niet zo snel althans afgaande op wat jij zoekt een paard op de foto zetten... kan uiteraard wel maar daar betaal je uiteraard voor (500 euro). Klinisch lijkt mij voldoende. Daarnaast let ook op het gevoel wat je bij een verkoper hebt (uiteraard kun je daar niet altijd op afgaan) maar niet de hele paarden wereld is verrot er zijn ook zat eerlijke en oprechte verkopers...ik ga altijd maar uit van het goede in een mens..(maar wie ben ik...).

Ik zou wel oppassen voor dingen als zomerexceem,dampigheid (COPD bij paarden) en ernstige stalgebreken dat zijn voor mij persoonlijk echt no go dingen. Stel het paard heeft een "vlekje"op een foto of exterieur matig wat minder daar geef ik persoonlijk niets om.

Kwa keurings kosten reken maar gewoon op keuren kosten koper (als ik een huis/auto of wat dan ook wil kopen en ik laat deze keuren dan betaal ik die kosten ook). Ik ben dus ook als koper niets anders gewend (en ja ook bij paarden van 7000 euro..gewoon keuren KK...zelfs klinisch..).

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:22

Fienus schreef:

Ik zie dat jij zelf de keuring gaat betalen Maar de keuring is voor de verkopenden partij die verkopen jou tenslotte een gezond paard !!!!

Stel dat de eerste 3 afgekeurd worden ben je een hoop geld kwijt en nog geen paard !!!!

Alleen bij afkeuring bij goedkeuring kosten voor koper

Fienus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 22:27

Een jong paard van 4 of 5 is niet aan mij besteed. Deze moet nog teveel leren en dat kan ik het paard niet leren. Ik weet wel wat ik wil op zich. Een paard van af 6 jaar, goed beleerd, kent de basis, kan op buitenrit (heel belangrijk) Een paard met karakter, zo een die het laat merken als hij het echt niet met je eens is...Dat klinkt raar omdat ik natuurlijk nooit echt op niveau heb gereden, maar ik moet uitgedaagd worden om het zelf goed te doen. Een manege paard die alle trucjes kent en braaf zijn ding doet is ook niet aan mij besteed..

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:28

Zorg dat je er zelf bij bent als het paard uit de stal wordt gehaald en wordt warm gereden. Je kunt dan zien hoe zijn gedrag op stal is naar mens en eventueel andere paarden. Bovendien zie je het paard meteen van het begin met rijden en krijg je niet een half afgemat paard te zien, die netjes in de krul loopt (van vermoeidheid). Je krijgt dan een reëel beeld van het paard.

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:28

@dresjoepie... ja maar als koper wil je weten of paard ook geschikt is voor je doel, als koper vraag je de DA of dit paard geschikt is voor wat jij als koper ermee wil doen... en die geeft dan jou als koper advies om wel of niet te kopen. Vaak kan bij redelijke verkoper wel afspreken dat je bij afkeurend verkoopadvies de verkoper betaald maar het is een afspraak tussen koper en verkoper.

@Fiennus... vanaf 6 jaar, boven de 1.70, een goede basis en verkeersmak... dat is niet goedkoop... dat zoeken heel erg veel mensen....

Fienus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 22:37

@evelijn, ik weet het, ik zoek de hoofdprijs tot 3500 euro... heel lastig. Worden goeie dingen gezegd. bedankt allen! over dat zomer exceem bijvoorbeeld.. hoe weet ik nou, als ik een paard in de winter koop, dat het zomer exceem heeft? Bij mij op de pension stal staat ook zo`n merrie, deze herken ik eraan omdat zij altijd ingepakt is, en dus ook bijna geen wintervacht heeft zonder scheren .. ze is appeltje glad! nu word deze merrie wel op en top verzorgd..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:38

Dat is jouwvmenimg, geen vaste regel :)

Ik denl dat de TS een probleem heeft, eenmaal een klik met een draver en je wil niks anders meer :')

dresjoepie schreef:
Fienus schreef:

Ik zie dat jij zelf de keuring gaat betalen Maar de keuring is voor de verkopenden partij die verkopen jou tenslotte een gezond paard !!!!

Stel dat de eerste 3 afgekeurd worden ben je een hoop geld kwijt en nog geen paard !!!!

Alleen bij afkeuring bij goedkeuring kosten voor koper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:44

Ik zou meerdere keren gaan kijken om te kijken of je echt een klik hebt met het paard. Ga bij voorkeur naar een particulier, handelaren zijn niet altijd even eerlijk. Particulieren ook niet maar als je meerdere keren gaat kijken kun je wel een beetje inschatten hoe ze met hun paarden om gaan :)

Ik weet niet of het mogelijk is om een rapport op te vragen bij de da van het paard zodat je de medische geschiedenis van het paard op kunt vragen. Misschien weet iemand dat hier?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:46

Uiteraard maar daar ben je als verkoper zelf bij ze zegt dat ze wat in de sport wil gaan doen Als jij als verkoper denkt dat jou paard daar geschikt voor is En geen ernstige blessures heeft gehad Moet je het ook aandurven hem te laten keuren Je koopt dan volgens de verkoper een geschikt gezond paard Als de verkoper al twijfelt zou ik dat ook gaan doen En de verkoper weet ook waar die aan toe is Het gaat bij ons altijd zo Het is anders ook niet te doen voor de koper Je kan het aan de buitenkant nu eenmaal niet zien of ze gezond zijn

mochten er recent foto s zijn gemaakt door een goede kliniek zou ik deze aan mijn eig da laten zien en beoordelen en dan wel de klinische nog een x doen voor evt recente blessure