Wel chip geen paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BobbieLover

Wel chip geen paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 01:01

Een leuke pony op het oog,
Wel een chip maar geen paspoort, een groot probleem?
Ik heb veel opgezocht en het paspoort is geen eigendomsbewijs , maar wel voor het identificeren van de pony.
Die pony heeft dus wel een chip maar geen paspoort mijn ouders zeggen 'Moet een paspoort enso..
maar het is vrijwel niet echt heel belangrijk toch?
:)

Ik weet niet hoe ik het mijn ouders moet uitleggen dat een chip vrijwel genoeg is.

overigens kan wel gewoon op zijn stalling blijven staan, en die hebben er geen moeite mee
Laatst bijgewerkt door Elles op 18-01-14 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onzinnige poll verwijderd

Mariaboz1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:07

Ik heb ook geen paspoort bij mijn paard. Alle paspoorten zijn toen gestolen. Ik moet er nog steeds achteraan. Ik zou er wel voorzichtig mee zijn. Tegenwoordig moeten ook alle inentingen medicatie enz in het paspoort staan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:07

paspoort is verplicht ! dus wel belangrijk.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 01:10

spicegirl schreef:
paspoort is verplicht ! dus wel belangrijk.

Om te zien welke entingen die heeft gehad toch, maar als je een vaste veearts hebt die ze inbrengt is dat vrijwel genoeg..(voor even hij/zij kan de pony toch herkennen.
en sowieso willen we wel achter het paspoort aan ...(zodat we hem wel hebben..
Maar kbedoel voor even zonder is dat voldoende hij heeft wel een chip,
Laatst bijgewerkt door BobbieLover op 18-01-14 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:11

Een chip is zeer zeker niet genoeg. Paspoort is wettelijk verplicht, en ik zou het niet vertrouwen als een paard wel een chip maar geen paspoort heeft.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 01:14

Traiectum schreef:
Een chip is zeer zeker niet genoeg. Paspoort is wettelijk verplicht, en ik zou het niet vertrouwen als een paard wel een chip maar geen paspoort heeft.

Maar voor even? naar de verkoop alsnog een paspoort regelen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:14

De overheid is heel duidelijk;
Het paardenpaspoort is een identiteitsbewijs voor paardachtigen (paarden, pony's en ezels) binnen de Europese Unie. Het is geen eigendomsbewijs. Alle paarden moeten een eigen paspoort hebben met bijbehorende chip. De chip wordt ingebracht in de hals van het dier.

Geen paspoort? Dan ben je in overtreding.
Heeft uw paard geen paspoort? Of geen chip? Dan bent u als houder in overtreding. Ook als u niet de eigenaar bent. U kunt daarvoor een boete krijgen.

Wanneer u een paard vervoert of stalt, wordt u als houder beschouwd. Dit geldt bijvoorbeeld voor handelaren en pensionstallen.

Dus ts. Een paspoort is heel belangrijk.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 01:16

vuurneon schreef:
De overheid is heel duidelijk;
Het paardenpaspoort is een identiteitsbewijs voor paardachtigen (paarden, pony's en ezels) binnen de Europese Unie. Het is geen eigendomsbewijs. Alle paarden moeten een eigen paspoort hebben met bijbehorende chip. De chip wordt ingebracht in de hals van het dier.

Geen paspoort? Dan ben je in overtreding.
Heeft uw paard geen paspoort? Of geen chip? Dan bent u als houder in overtreding. Ook als u niet de eigenaar bent. U kunt daarvoor een boete krijgen.

Wanneer u een paard vervoert of stalt, wordt u als houder beschouwd. Dit geldt bijvoorbeeld voor handelaren en pensionstallen.

Dus ts. Een paspoort is heel belangrijk.

Bedankt voor de opheldering :)
Mmhh vraag me nou echt even af wat k moet doen,
hoe kan ik alsnog aan een paspoort komen? heb hem nog niet in mijn bezit.. en dadelijk kan ik helemaal niet aan een paspoort komen..??

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:16

Laat verkoper maar een paspoort regelen!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:17

Aan een paspoort kan je zeker wel komen, maar belangrijk is nu eerst dat je checkt welke chip erin zit en of er toevallig met dat nummer al een paspoort uitgegeven is. Is dat het geval, is er dus ooit eerder voor dat paard een paspoort aangevraagd en moet je je gaan afvragen waar dat paspoort is gebleven.
Is er nog geen paspoort uitgegeven, kan je die vrij simpel aanvragen bij de KNHS bijvoorbeeld.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 01:18

zigranta schreef:
Laat verkoper maar een paspoort regelen!

Tjaa, zou dat kunnen vragen maar kheb geen idee of ze dat vanplan is,
Hoeduur zou zoiets kosten? kheb het er namelijk wel voor over.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 01:19

Leonoor schreef:
Aan een paspoort kan je zeker wel komen, maar belangrijk is nu eerst dat je checkt welke chip erin zit en of er toevallig met dat nummer al een paspoort uitgegeven is. Is dat het geval, is er dus ooit eerder voor dat paard een paspoort aangevraagd en moet je je gaan afvragen waar dat paspoort is gebleven.
Is er nog geen paspoort uitgegeven, kan je die vrij simpel aanvragen bij de KNHS bijvoorbeeld.

Kvraag eigelijk ook wel een beetje af , waarom wel een chip en geen paspoort..
Kvind dat alleen zo onbeleeft om te vragen dadelijk vind ze mee een zeikerd :o
Er zijn meer kopers vandaar

Poosje81

Re: Wel chip geen paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:20

Euhm, als koper heb je zelfs de plicht om vragen te stellen.... Dus wel gewoon vragen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:22

Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-01-14 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:23

Ik zou nooit een paard zonder paspoort kopen (veulen uitgezonderd). Het kan zijn dat er nooit een paspoort is aangevraagd, of dat het kwijt is, of gestolen, of met een ander paard meegegeven, of met opzet laten verdwijnen omdat er met het paard iets aan de hand is ... die ellende hoef ik niet. Het is de verantwoordelijkheid van de verkoper om dit te regelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:25

Traiectum schreef:
Ik zou nooit een paard zonder paspoort kopen (veulen uitgezonderd). Het kan zijn dat er nooit een paspoort is aangevraagd, of dat het kwijt is, of gestolen, of met een ander paard meegegeven, of met opzet laten verdwijnen omdat er met het paard iets aan de hand is ... die ellende hoef ik niet. Het is de verantwoordelijkheid van de verkoper om dit te regelen.

Dit dus :j

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 01:26

Leonoor schreef:
Euhm, als koper heb je zelfs de plicht om vragen te stellen.... Dus wel gewoon vragen!

Ja heb al gevraagd naar gebreken, en dergelijken.
Maar k vroeg 'Namens mijn ouders'
Zit er een paspoort bij 'Vanwege veearts, vervoeren en dergelijken.
Toen zei ze van nee die zit er niet bij, want het was niet nodig bij een ruin vertelde ze,
Ik vertrouw er wel daar niet van.. maar kbegin nu te twijfelen niet aan de pony , maar vanwege geen paspoort..
Ookal is geen bewijs.. je kan wel zeggen van k heb het paspoort als iemand bij wijze van spreken zegt een veearts bijv; bij entingen bewijs dat dit dit, paard is.. dan ben je toch wel verplicht dat je zoiets in handen heb.
Is trouwens 175 euro dan veel voor een Shetje van 90 cm? en krijg dan dekens erbij, en halsters enzo.
Dat is wel redelijk toch? :)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 01:28

Traiectum schreef:

Ja ken het beesie goed, dus kweet wel dat hij gezond is 'Ben zijn verzorger maar..
Mijn ouders vinden het noodzakkelijk en nu achteraf begrijp ik het ook wel beter dat het wel moet.
Maar kwil hem niet laten gaan..
zijn namelijk nog 3 andere kopers

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:29

Nooit iemand zomaar vertrouwen op z'n mooie blauwe ogen ;)
De eigenaar moet voor een paspoort zorgen, anders vind zou ik die 175 euro echt er niet voor over hebben. Je weet nooit wat erachter weg komt... De regel is er al een tijdje, dus ze hadden tijd zat om er voor te zorgen.
Ik ga met je ouders mee wat dat betreft ts.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 01:31

vuurneon schreef:
Nooit iemand zomaar vertrouwen op z'n mooie blauwe ogen ;)
De eigenaar moet voor een paspoort zorgen, anders vind zou ik die 175 euro echt er niet voor over hebben. Je weet nooit wat erachter weg komt... De regel is er al een tijdje, dus ze hadden tijd zat om er voor te zorgen.
Ik ga met je ouders mee wat dat betreft ts.

Owh tjaa, dus kzou aan de pension eigenaar kunnen vragen of hij het paspoort heeft.
En doormiddel van het chip nummer kan ik contact op nemen met knhs, en dan kan ik alsnog het paspoort krijgen kost dat veel geld?

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:33

Ik kan je ouders hierin net als vele anderen gelijk geven. Een paspoort is een verplicht document voor paard en pony.
Gewoon vragen hoor aan die mensen die de pony verkopen, je mag als je een pony wilt kopen naar alles vragen wat belangrijk is dus ook naar een paspoort.

In de link van vuurneon staan de kosten van de aanvraag van een paspoort :)
Maar ik zelf zou geen paard of pony zonder paspoort kopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:34

Ts, ik heb je een link gegeven met de kosten... :+

Kosten vee-arts komen daar natuurlijk overheen als er wel gechipt moet worden.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 01:35

vuurneon schreef:
Ts, ik heb je een link gegeven met de kosten... :+

Kosten vee-arts komen daar natuurlijk overheen als er wel gechipt moet worden.

Sorry blond van binnen haha :P , bedankt voor de link!
Ik ga evenjes overleggen met haar of zij het paspoort even wil opzoeken en er achter aan wil.
En anders moet ik kijken of er dan een gemaakt kan worden
Bedankt! :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:37

Normaal gesproken wordt er direct na het chippen de gegevens hiervan doorgestuurd naar 1 van de paspoort uitgevende instanties. (zoals KNHS, KWPN enz).
Dus raar dat er wel een chip inzit, maar er geen paspoort bijzit.
Hoe weet je dan zeker of er wel 1 in zit?

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 01:37

Brainless schreef:
Normaal gesproken wordt er direct na het chippen de gegevens hiervan doorgestuurd naar 1 van de paspoort uitgevende instanties. (zoals KNHS, KWPN enz).
Dus raar dat er wel een chip inzit, maar er geen paspoort bijzit.
Hoe weet je dan zeker of er wel 1 in zit?

Dat heeft ze mij verteld , en dat geloof ik op haar woord :)