Politie niet bekend met paarden, hoe gaan we helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Politie niet bekend met paarden, hoe gaan we helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 10:28

Naar aanleiding van dit topic [TAO] Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?
leek het mij wel handig om een brainstorm topic op te zetten met hoe we dit kunnen aankaarten bij de politie.
minikatje schreef:
voor het gerecht slepen is symptoom bestrijding, je zou een noodplan moeten samenstellen met eigenaren van paarden en weilanden..
dan pas word het probleem opgelost.

Ook lijkt het mij leuk om te kijken wat bokt voor oplossingen heeft voor dit probleem en hoe we er samen voor kunnen zorgen dat deze problematiek word aangepakt.

Ik heb zelf toegang tot verschillende verkeersveiligheidorganisaties en politiemensen, dus mijn doel met dit topic is wel serieus een oplossing te vinden of er iig in de buurt van te komen. :)

Wie helpt mee?

MarjanB

Re: Politie niet bekend met paarden, hoe gaan we helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:31

Ze mogen bij mij best een keer komen oefenen met de paarden, maak ik een parcourtje die ze af moeten leggen enz. Mogen ze eerst met de enorm gevaarlijke shet aan t werk en als ze dat kunnen met inja :)

Daarnaast zijn paarden niet het enige 'probleem' maar ook koeien en schapen.. Denk dat een cursus basis kennis hoe om te gaan met boerderijhuisdieren niet heel verkeerd is.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 10:32

MarjanB schreef:
Ze mogen bij mij best een keer komen oefenen met de paarden, maak ik een parcourtje die ze af moeten leggen enz. Mogen ze eerst met de enorm gevaarlijke shet aan t werk en als ze dat kunnen met inja :)

Daarnaast zijn paarden niet het enige 'probleem' maar ook koeien en schapen.. Denk dat een cursus basis kennis hoe om te gaan met boerderijhuisdieren niet heel verkeerd is.

je vergeet dat ze al enorm veel cursussen hebben en weinig tijd en nog minder geld.

maar een workshop of voorlichting "Hoe benader ik boerderijdieren, schaap paard koe"is wel een leuke optie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:36

Het lijkt me véél praktischer (en ook best uitvoerbaar) om in ieder gemeente een aantal grondeigenaren te vragen of ze één of meer 'noodweilanden' ter beschikking willen stellen, én per gemeente een aantal ruiters en boeren als vrijwilliger die oproepbaar zijn (net als bij bv een vrijwillige brandweer) als er dieren los lopen. Dan heb je én de kennis van mensen die weten hoe je een kudde dolle pinken of een paar bange halsterloze paarden moet benaderen, én een bekende uitwijk waar je ze veilig achter kunt laten.

Is veel makkelijker dan politieagenten te trainen die vermoedelijk ook met training nog steeds niets hebben met dieren en/of er bang van zijn. Plus hoef je niet in het donker te gaan controleren of er wel of geen dieren ergens staan, als je 'aangewezen' weilanden hebt.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:37

Je zou eigenlijk moeten kijken naar een hobbyboer die naast wat pensionpaarden ook wat ander vee (zoals koeien en schapen) heeft staan zodat ze alles in 1 keer kunnen 'oefenen'.
Een koe in beweging krijgen is toch anders dan een paard in beweging krijgen, en een schaap kan weer razendsnel zijn als je hem te pakken wilt krijgen.

Daarnaast zou een schrikparcours met paarden die niet alles 'goed' vinden/nergens van schrikken wel een goede zijn, politiepaarden (kan me voorstellen dat daar meer mogelijkheden zijn) zijn een heleboel gewend, het gemiddelde htk paard niet echt.
Een paard wat vol in de ankers gaat, hoe krijg je die makkelijk en veilig voor jezelf in beweging en krijg je hem op de plaats waar je hem wilt hebben.
Maar ook hoe doe je (snel) een halster om bij een paard, hoe verplaats je een paard als je geen halster hebt maar alleen een touw? etc

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:40

Politie mensen zouden naar mijn inzien een aantal lessen moeten krijgen (op een stal en leslokaal) in het omgaan met paarden en pony's en overig vee.
Dus hoe benader ik een paard.
hoe vang (aanlijnen/halster omdoen) ik het paard.
hoe kalmeer ik het paard.
hoe geleid ik het paard.

Heb van dichtbij meegemaakt dat de heren van de politie, echt totaal niet wisten wat ze aan het doen waren. De ene agent was helemaal buiten adem van achter het paard aan rennen... Had het beestje zelf binnen 5 minuten te pakken. En de agenten maar kijken :D

Maar ik vind ook dat de mensen les moeten krijgen in de gedragingen en het vlucht gedrag van een paard.
Tis allemaal leuk en aardig dat ze weten hoe ze een paard beet moeten pakken, maar als vervolgens zijn collega's met toeters en bellen aan komen scheuren... dan kunnen er hele foute ongelukken gebeuren.
Dus, waarom schrikt dat paard van een ploselinge beweging schuin achter zich.
Hoezo schrikt een paard van een claxonerend voertuig.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:54

Hoe moet worden omgegaan met loslopend vee wordt geregeld in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Wanneer je voor jouw omgeving specifieke regels wilt hebben waar loslopend vee wel en niet geplaatst mag worden, dan moet je dus bij de gemeente zijn. De politie moet zich namelijk net als iedereen aan die APV houden.
Bedenk overigens wel dat het alternatief voor het vee in de dichtstbijzijnde beschikbare wei jagen, afschieten is. Dus hoe complexer het is om loslopende dieren van de weg te krijgen, hoe groter de kans dat de politie kiest voor afschot.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:58

Hier zijn vooral de brandweermannen die met dieren (moeten) omgaan, dit ivm te waterrakingen waarbij de hulp van de brandweer is verijst.
Zij worden hiervoor al extra opgeleid.

Ze kunnen beter een lijstje krijgen met mensen/boeren uit de buurt die kunnen komen helpen dan zelf te leren hoe en wat.
Veel niet paardenmensen zijn er toch bang voor en dat gaat er niet uit na 1 lesje.
Ik heb zelf weleens een stel paarden "moeten" vangen, maar een paard wat over de rooie is, is niet altijd een makkie.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:04

maura schreef:
Hoe moet worden omgegaan met loslopend vee wordt geregeld in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Wanneer je voor jouw omgeving specifieke regels wilt hebben waar loslopend vee wel en niet geplaatst mag worden, dan moet je dus bij de gemeente zijn. De politie moet zich namelijk net als iedereen aan die APV houden.
Bedenk overigens wel dat het alternatief voor het vee in de dichtstbijzijnde beschikbare wei jagen, afschieten is. Dus hoe complexer het is om loslopende dieren van de weg te krijgen, hoe groter de kans dat de politie kiest voor afschot.

Maar als je bijv. een groepje loslopende schapen hebt, en die weet je bij een te drijven, doormiddel van bijvoorbeeld hekken of netten, kan je ze toch heel gemakkelijk naar de juiste wei begeleiden. :Y)
Wij hoeven maar achter de schapen aan te lopen of ze gaan de richting op waarin wij lopen. Drijf je ze bij elkaar, en houd je ze bij elkaar (dus een aantal mensen die bijvoorbeeld van die dranghekken, van bijvoorbeeld festivals, dragen) kunnen die er echt niet vandoor hoor.

Paarden stel je eerst gerust als ze in paniek zijn, en je moet kijken hoe ze zich gedragen. Heb je ook meerdere mensen voor nodig, maar als je ze dan 'gevangen' hebt, en gerust blijft stellen, is dat ook gedaan.. (laatste even kort aangezien mijn les is afgelopen :+)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 11:25

Ibbel schreef:
Het lijkt me véél praktischer (en ook best uitvoerbaar) om in ieder gemeente een aantal grondeigenaren te vragen of ze één of meer 'noodweilanden' ter beschikking willen stellen, én per gemeente een aantal ruiters en boeren als vrijwilliger die oproepbaar zijn (net als bij bv een vrijwillige brandweer) als er dieren los lopen. Dan heb je én de kennis van mensen die weten hoe je een kudde dolle pinken of een paar bange halsterloze paarden moet benaderen, én een bekende uitwijk waar je ze veilig achter kunt laten.

Is veel makkelijker dan politieagenten te trainen die vermoedelijk ook met training nog steeds niets hebben met dieren en/of er bang van zijn. Plus hoef je niet in het donker te gaan controleren of er wel of geen dieren ergens staan, als je 'aangewezen' weilanden hebt.

klopt ibbel, dat staat ook in mijn quote.
een noodplan afspreken met paardeneigenaren en eigenaren van weilanden.
maar het lijkt me ook handig om een paar handgrepen mee te geven zoals loveuggs beschrijft.

Brainless schreef:
Hier zijn vooral de brandweermannen die met dieren (moeten) omgaan, dit ivm te waterrakingen waarbij de hulp van de brandweer is verijst.

Ze kunnen beter een lijstje krijgen met mensen/boeren uit de buurt die kunnen komen helpen dan zelf te leren hoe en wat.
Veel niet paardenmensen zijn er toch bang voor en dat gaat er niet uit na 1 lesje.
Ik heb zelf weleens een stel paarden "moeten" vangen, maar een paard wat over de rooie is, is niet altijd een makkie.

Ik denk dat het gewoon een algemeen plan wordt voor de betrokken hulpdiensten.
denk dat de dierenambulance ook wel graag erbij betrokken zou willen worden.

het gaat erom dat loslopende dieren veilig opgevangen worden en dat er achteraf weinig gezeur mee komt.
dus politiemensen (brandweer etc.) weten wat ze moeten doen en de eigenaren van weiland/stal zitten achteraf niet met de dieren opgescheept totdat de eigenaar weer boven water is.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:30

leuk dweilen met de kraan open

dit heeft dus totaal geen zin naar mijn mening, beter is het landelijk aan te pakken bij bv de politie opleidingen benaderen o.i.d. elke agent bij zijn jassie pakken en een x mee te laten helpen... nee dat heeft totaal geen zin.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:25

Ik vind het plan omtrent nood nummers van mensen die wakker gebeld kunnen worden bij loslopende paarden wel goed. Denk dat het een opluchting voor de politie is zowel kwa tijd als kennis. En voor de paarden ook beter aangezien die dan vermoedelijk wel op een goede plek gestald gaan worden.aankaarten bij de gemeente dit idee!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:28

Misschien ben je voor paarden daar ook eigenlijk al klaar mee - zorg dat je voldoende vrijwilligers hebt die niet alleen helpen vangen maar óók meteen opvang in de vorm van wei en/of stal hebben. Ben je in 1 klap rond.

Dus, hoe kunnen we helpen? Je aanbieden bij de politie met: als er paarden loslopen mag je me bellen, ik heb een trailer en een stal/weiland over en help jullie met vangen. Meer is niet nodig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:32

Orchidee21 schreef:
Ik vind het plan omtrent nood nummers van mensen die wakker gebeld kunnen worden bij loslopende paarden wel goed. Denk dat het een opluchting voor de politie is zowel kwa tijd als kennis. En voor de paarden ook beter aangezien die dan vermoedelijk wel op een goede plek gestald gaan worden.aankaarten bij de gemeente dit idee!

Ik vind dit ook een goed idee, maar wat als zo iemand er gewond bij raakt? Hoe moet dat dan verzekeringstechnisch?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:33

Gypsy schreef:
Ik vind dit ook een goed idee, maar wat als zo iemand er gewond bij raakt? Hoe moet dat dan verzekeringstechnisch?

Op dezelfde manier als bij vrijwillige brandweer. Een officiele vrijwilligersorganisatie van maken dus.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:34

Oja, da's waar die had ik al voorbij zien komen. Iets te vlug geroepen. :=

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:37

hier staan wij met het telefoon nummer bij de politie. alle ontsnapte paarden krijgen wij een telefoontje :)
nadat omwoners voor onze paarden politie hadden gebeld en we samen zijn gaan zoeken. lijkt me een top oplossing

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 13:31

speurneusc schreef:
leuk dweilen met de kraan open

dit heeft dus totaal geen zin naar mijn mening, beter is het landelijk aan te pakken bij bv de politie opleidingen benaderen o.i.d. elke agent bij zijn jassie pakken en een x mee te laten helpen... nee dat heeft totaal geen zin.

wie zegt dat het niet landelijk word aangepakt? ;)

Ibbel schreef:
Misschien ben je voor paarden daar ook eigenlijk al klaar mee - zorg dat je voldoende vrijwilligers hebt die niet alleen helpen vangen maar óók meteen opvang in de vorm van wei en/of stal hebben. Ben je in 1 klap rond.

Dus, hoe kunnen we helpen? Je aanbieden bij de politie met: als er paarden loslopen mag je me bellen, ik heb een trailer en een stal/weiland over en help jullie met vangen. Meer is niet nodig.

is het handig om dit centraal te organiseren?
zodat ze niet allemaal burgers hebben die op eigen initiatief zich aanmelden maar dat er ook een soort onderlinge club is?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:44

zijn er geenweilanden van de gemeente? Of weilanden waar niks mee gedaan wordt, die voor loslopende paarden/schapen/koeien (etc.) gebruikt kunnen worden?
Goed idee zeg, Bokt helpt! *\o/*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:52

Toevallig heb ik vorig jaar bij ons op de manege een "voorlichtingsles" bijgewoond die onze staleigenaar gaf aan ongeveer 30 brandweerlieden. Hij hield een basic praatje over paarden in het algemeen, dat het vluchtdieren zijn, signalen herkennen enz. Daarna zijn ze in de stallen geweest en hebben ze geleerd verschillende pony's en paarden te benaderen, halster omdoen, mee laten lopen enz. Dit omdat er in de polder toch weleens een paard in de sloot beland en er ook al eens brand is geweest in een stal.
Het leek mij best nuttig voor de brandweerlieden. Sommige grote mannen vonden sommige paarden toch wel groot en eng :D . Eigenaar had natuurlijk wel een paar "speciale" paarden uitgezocht. :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:57

Brainless schreef:

ik geloof dat je jaren ervaring in het omgaan met paarden in verschillende situaties je inderdaad niet in een aantal lessen kunt leren...je moet mij ook geen koe laten vangen :7

Misschien is een beter idee oproepbare vrijwillige paardenmensen?Die gewoon een handje kunnen helpen als dat nodig is?In iedere gemeente een aantal oproepbare mensen?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:03

Ik vind vrijwilligers die op te "piepen" zijn geen slecht idee.
Net als dat er tegenwoordig een aed alert is.

Grond beschikbaar stellen gaat hem nooit worden, dan zou je alsnog kilometers af moeten leggen om vee ergens te krijgen.

Als vrijwilligers een veewagen/ trailer hebben kan natuurlijk wel handig zijn, dan kan van daaruit wel naar vaste opvang plaatsen gebracht worden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:06

ik vind het idee van vrijwilligers wel goed, alleen dan los je het probleem van weilanden niet op. Ik kon die pony's gisteren met geen mogelijkheid te pakken krijgen hoe rustig en voorzichtig ik ook deed. Waren jonge dingen uit een kudde ontsnapt van zo'n 30 pony's. Helemaal in de stress.. ga die maar eens pakken als ze over de weg rennen. Je moet ze dan toch eerst ergens klem zien te krijgen zodat ze eerst wat tot rust kunnen komen om ze dan rustig te kunnen benaderen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:09

Ik denk dat een vrijwilligersbestand ook geen gek idee is, inderdaad beter dan in een paar lessen Oom Agent proberen paardenverstand bij te brengen waar je normaal gesproken jaren ervaring voor nodig hebt :(:) .

Aangewezen grond is ook een goed idee, maar niet altijd haalbaar. Ik denk ook dat, zodra je er mensen met verstand bij hebt, die beter kunnen inschatten of een paard wel of niet in een bepaald weiland kan (of die in elk geval de moeite nemen om te kijken of er niet toevallig al wat staat :+ )
Laatst bijgewerkt door Foaly op 07-01-14 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:13

politie brandweer leger etc. dat soort instellingen pretenderen hun eigen kennis en medewerkers te hebben die dat soort zaken op kunnen lossen. (ze hebben die immers, als zijnde de hondenbrigade en bereden politie)

hebben jullie enig idee hoeveel paarden/pony's dat er in nl zijn, hoeveel agenten? onmogelijk dus hoogstens hier en daar plaatselijk iets maar verder