vastzetten in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hannah2312

vastzetten in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 11:21

Hoi,

Ik ga donderdag mn paard ophalen. In de trailer laden lijkt me geen probleem, omdat hij dit al vaker heeft gedaan. Ik vroeg me wel af hoe ik hem vast moet zetten, ik zocht op internet en zag dingen staan over speciale lijnen. Die heb ik niet, kan het ook met een gewoon halstertouw?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:24

Gewoon met een halstertouw (ik raad het aan om hem aan 2 kanten vast te zetten). Kan prima, ik maakte altijd een paardenknoop en dan haalde ik het touwtje nog even door de lus heen.

Zeepsop

Re: vastzetten in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:26

Bij ons zit er een ketting in de trailer waar ik hem aanvast maak. Neem aan dat het ook gewoon met een halstertouw kan, als je het maar goed vast maakt.

hannah2312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 11:58

dankjewel, dus met 1 touw kan ook gewoon? Wat is het voordeel als je hem aan twee kanten vast zet Mavantos?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:00

Als je hem aan 2 kanten vast zet zullen ze minder snel proberen om te draaien en rustiger staan. Maar in principe moet het ook gewoon met 1 kant kunnen!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:01

Wij hebben kettingen aan een trailer! Maar als ie rustig is kan je hem ook met 1 touw vast zetten.
Succes en veel plezier met ophalen!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:01

Ik zou toch echt 2 touwen nemen. Aan beide kanten van het halster vastklikken en aan de ringen aan de zijkanten van de trailer zetten. Stuk veiliger, de kans dat ie zich dan om weet te draaien is veel kleiner.
Het kan aan 1 kant natuurlijk ook, maar die 2 ringen zitten er niet voor niets :+
En aan een 2e halstertouw is toch zo te komen?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:02

Bij ons hangen er ook aan 2 zijdes een ketting met panieksluiting.
Nooit geklooi met de lengte of los raken.

Zorg er voor zeker als je maar 1 touw gebruikt dat het touw niet te lang is zodat hij om kan draaien.

hannah2312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 12:06

Bedankt voor de reacties :) Dan neem ik twee halstertouwen mee. Om een extra halstertouw mee te nemen is inderdaad niet zo moeilijk DaisyDarling ;)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:08

Ik zou iemand meenemen die dit vaker gedaan heeft.

hannah2312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 12:10

Ceriadwen, er gaat ook zeker iemand mee die het vaker doet. Maar ik vond het wel fijn als ik er zelf ook wat van af wist.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:11

Volgens mij ligt het eraan wat voor trailer je hebt. Bij een 2 paards trailer kun je hem maar aan 1 kant vastmaken. Bij een anderhalf zouden ze in theorie om kunnen draaien maar lijkt me raar aagezien ze vast zitten, ook al is het maar aan 1 touw.
Ik zou mijn paard nooit aan 2 kanten vastzetten met kettingen. Met panieksluiting, oke maar anders echt no way.

Heb ondertussen heel wat trailerritjes gedaan waaronder ook hele lange van 10 uur, en alle paardjes stonden gewoon aan 1 touw met paardenknoop.

hannah2312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 12:12

Wat is de reden dat je hem niet aan twee kanten zou vastzetten PowerReiner?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:21

Ik zou hem nooit aan 2 kanten vast zetten met ketting.

Bij paniek hebben ze een halstertouw zo stuk, kettingen duidelijk niet. Om die reden vind ik het al link om aan 1 ketting vast te zetten, laat staan 2.

Bij het transport dat ik meegemaakt heb deden we ze altijd aan 1 halstertouw, en nooit problemen gehad, zowel niet in een 1 paards, 1,5 paards of 2 paards trailer.
Daarnaast begrijp ik de toegevoegde waarde van een 2e touw niet, zoals hierboven staat zouden ze om kunnen draaien met als ze aan 1 touw vast staan, hoe dan? Dan moet het touw wel een lang zijn volgens mij.

hannah2312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 12:29

Oke, dat las ik verkeerd ;) Maar ik vind dat je wel een punt hebt; Hoe draaien ze als ze vast staan? Ookal is het aan is touw.. Ik neem in ieder geval twee touwen mee. Er gaat iemand mee die er verstand van heeft, dus die zal wel weten hoe en wat.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:40

Mijn merrie staat in mijn anderhalf trailer ook steeds vast met 2 kettingen maar die hebben wel een paniekhaak, mijn merrie kijkt als we op de snelweg zitten graag achterom naar het achterkomend verkeer en ik ben bang moest ik haar maar aan een kant vastzetten ze omdraait vandaar dat ik ze aan 2 kanten vast zet. Voordat ik de 2 kettingen had zette ik haar ook gewoon vast met 2 halstertouwen, ook toen we nog onze 2 paardstrailer hadden.

Edit: typfout

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:42

Ik zet ze ook altijd aan 2 kanten vast. maar degene die je meeneemt zal het je vast kunnen vertellen!!
succes met je paardje!

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:46

het zou gewoon moeten kunnen met 1 halstertouw als je hm goed vast zet, maar ik zou sowieso een extra touw meenemen. wij hebben 2 elastieken touwen met paniekhaak en daar zetten we de paardjes gewoon aan vast maar dit kan ook met een halstertouw.
Succes ermee!

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:49

Als je paard het al vaker heeft gedaan zal het geen probleem worden. Mijn paard wilde er niet in. UIteindelijk naar toch maar wat minder lief te zijn geweest ging die wel. we zetten heb altijd met 2 touwen vast zodat hij idd niet om kan draaien. Gewoon de klep dicht doen en als je een goeie trailer hebt kan hij doen wat hij wil maar zal die er toch in blijven staan! succes er mee!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:57

PowerReiner schreef:

Bij paniek hebben ze een halstertouw zo stuk, kettingen duidelijk niet. Om die reden vind ik het al link om aan 1 ketting vast te zetten, laat staan 2.

Bij het transport dat ik meegemaakt heb deden we ze altijd aan 1 halstertouw, en nooit problemen gehad, zowel niet in een 1 paards, 1,5 paards of 2 paards trailer.
Daarnaast begrijp ik de toegevoegde waarde van een 2e touw niet, zoals hierboven staat zouden ze om kunnen draaien met als ze aan 1 touw vast staan, hoe dan? Dan moet het touw wel een lang zijn volgens mij.

In paniek heb je een touw ook niet zo stuk.
ketting met paniek haak is dan net zo goed.
Touw wordt inderdaad vaak te lang gelaten , frutten er zelf aan wat met 1 touw kan bij 2 niet en raakt los en dan gaat het paard inderdaad om proberen te draaien.

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:04

Ik denk dat het ook een beetje aan je paard ligt hoe je hem vast moet zetten. Die van mij staat veel rustiger los dan dat ze vast staat, of dat nu aan de 2 trailer kettingen is of aan een simpel halster touwtje. Met een touwtje krijgt ze het altijd voor elkaar zich bijna op te hangen, dus dan maar geen touwtjes.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:05

hannah2312 schreef:
Oke, dat las ik verkeerd ;) Maar ik vind dat je wel een punt hebt; Hoe draaien ze als ze vast staan? Ookal is het aan is touw.. Ik neem in ieder geval twee touwen mee. Er gaat iemand mee die er verstand van heeft, dus die zal wel weten hoe en wat.

och , paarden zijn zo buigzaam , als ze dat willen...
hier ligt het eraan welke in de trailer staat. de een wel aan 2 kettingen en de ander zet ik bewijze van los in de trailer.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:06

little_king schreef:
PowerReiner schreef:

In paniek heb je een touw ook niet zo stuk.
ketting met paniek haak is dan net zo goed.
Touw wordt inderdaad vaak te lang gelaten , frutten er zelf aan wat met 1 touw kan bij 2 niet en raakt los en dan gaat het paard inderdaad om proberen te draaien.

Mijn paard heeft al 3 touwen gesloopt door in paniek te raken, het waren gewoon goede halstertouwen. Misschien dat niet ieder paard dat voor elkaar krijgt ?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:50

Dan vraag ik me ook af hoe je trailer er dan uit ziet nadien?
Ik heb er door het dak zien gaan, onder en boven de buis zien hangen, half door het voordeurtje klem zien zitten, door de voerbak/zadelkamer zien gaan. Maar geen van alle had een kapot touw.
(overigens geen van alle mijn paarden, maar gebeurtenissen op concours of stalgenoten)

Ilsesolero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:31

Wij hebben gewoon 2 halstertouwen die we aan weerszijde vastmaken