deken kapot, rechten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

deken kapot, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 20:12

Hallo bokkers,

Ik heb laatst online een regendeken gekocht, 3 weken geleden.
Mijn paard heeft de deken inmiddels 1x opgehad en binnen een dag werd ik door een stalgenoot gebeld dat de deken kapot was.
De singelclippen zijn er beide af, de singels zelf en de deken zijn nog heel. Het gaat dus om de singelclippen zeg maar die aan de deken zelf vastzitten aan de linkerkant, wat je de singels aan vastmaakt. De clips zijn nog heel, de stof waarmee ze aan de deken zaten is kapot. Ik heb een mail gestuurd naar de winkel met de vraag naar een oplossing.
Vandaag kreeg ik een mail terug met in 1 zin de boodschap dat de deken niet vergoed zal worden. Geen uitleg waarom niet, geen verzoek om foto's ofzo.
Ik vind dat heel vreemd, misschien is het een fabricagefout en kan er dus gewoon een nieuwe deken verzonden worden.?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaring met dit soort gevallen en ook of de reactie terecht is van de winkel, wat zijn ieders rechten en plichten?

renzo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:14

Dat valt moeilijk te bewijzen paard kan er ook in vast hebben gelegen.

opisop_shop

Re: deken kapot, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 20:17

Maar zou je daarom niet om een foto vragen?
Paard heeft nog nooit andere dekens kapot gehad, alleen Door bijt plekken van weidegenootjes.
Heb juist om die reden nu een 1200Den deken gekocht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:17

Ik heb dat ooit eens aan de hand gehad met een deken van Agradi, foto's naar ze gemaild, aangegeven dat ik ze wilde ruilen voor andere dekens (ik had er meer gekocht, de andere waren nog ongebruikt) en bijna per kerende post de andere dekens ontvangen. Geen enkel probleem dus. Althans, bij Agradi en een paar jaar geleden.
Bij normaal gebruik mag je wel verwachten dat een deken langer dan 5 minuten mee gaat. Als je gezien hebt dat een ander paard echt z'n best heeft staan doen om die sluitingen te slopen, is het een ander geval. Maar een beetje interactie hoort een deken gewoon óók te doorstaan. Tenslotte zijn paarden levende dieren.

renzo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:20

Je hebt alleen recht op een nieuwe deken, als er iets mankeert aan de deken zo als een fabrieksfout.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 20:22

Maar de enige manier om daar achter te komen is toch om foto s te vragen op zijn minst?
Krijg net reactie dat je binnen 2 weken ongebruikt kunt retourneren, wat mijn vraag niet is, en dat ze niet na 3 werken en gebruikte deken kunnen aannemen en niet weten of hij zoals ik zeg maar 1x is gedragen.
Vind dat echt heel raar en verre van klantvriendelijk.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 12-10-13 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

renzo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:24

Van welk merk is de deken
Heb je al telefoon contact opgenomen met de winkel.
De deken kan dan beter terug naar de fabriek mocht er echt een fout inzitten.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:30

Ik had het pas ook met een vliegendeken, daar barste de borst sluitingen gewoon kaopt. Deken paste prima, hij had hem een halve dag om. Ben ermee terug geweest naar de winkel, die namen contact op met de leveranier en vertelde dat het een stikselfout was. Deken is een week weggeweest en gemaakt. Misschien moet je contact opnemen met de fabrikant? Aangezien je hem online gekocht hebt? Maar neem toch aan dat ze dat gewoon op moeten lossen!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 20:44

Nee het is weekend dus heb niet gebeld.
Het is een deken van qhp.
Volgens mij kun je particulier niet naar de fabrikant maar moet dat via de dealer?

renzo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:50

Je kunt het naar de winkel terug sturen. en dan kunnen hun het naar de fabriek sturen waar het vandaan komt.
Dit kan alleen wanneer er een fabriek fout in de deken zit, en dat kunnen de mensen in de fabriek het beste beoordelen of dat zo is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 20:55

Maar het klopt toch niet dat de winkel een dergelijke oplossing niet zelf voorsteld? Dus niet noemt dat ze kunnen kijken of het om een fabricagefout gaat? Zelfs in hun 1e reactie geen reden aangeven, enkel dat ze de deken niet retour nemen?
Deken bij een reparateur laten herstellen kost misschien nog wel minder tijd en moeite, het gaat puur om het opnieuw vastnaaien van die sluitingen, verder is de deken helemaal heel immers. Zal hier in de buurt eens vragen wat dat gaat kosten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:15

renzo90 schreef:
Je hebt alleen recht op een nieuwe deken, als er iets mankeert aan de deken zo als een fabrieksfout.

Dat is niet perse waar. Je mag er vanuit gaan dat een deken een langere levensduur heeft dan 5 minuten bij normaal gebruik. Als jouw paard dus een keertje schuurt en direct een gat in de deken maakt dan is dit dus niet het geval en zijn ze verplicht om hem om te wisselen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 21:19

Ben al wat aan het rondneuzen naar wettelijke regels Enzo hierover maar is lastig te vinden.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:39

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:45

Vorig jaar ook gehad met een zweetdeken/staldeken van Bucas die binnen een week uit was gescheurd bij de singels terwijl deze als onderdeken op lag en dus eigenlijk geen schade op kon lopen. Werd binnen 2 weken keurig netjes geregeld door Agradi. Ondanks dat de deken al een paar weken daarvoor was aangeschaft als kerstcadeau.

Je mag uitgaan van een bepaalde kwaliteit bij normaal gebruik en als de deken daar niet aan voldoet valt het volgens mij onder consumentengarantie.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:47

Was de pasvorm verder wel goed en niet dat de singels te los hingen enzo... lastig om aan te tonen dat het door de kwaliteit van de deken komt denk ik. Wat voor clips waren het, gewoon van die metalen zeg maar?

Flower86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:54

Dat een winkel niet zomaar een kapotte deken terug neemt dat snap ik er zullen genoeg mensen zijn die hun deken willen omruilen terwijl het paard de deken heeft kapot gemaakt. Maar de winkel moet wel mee denken met een oplossing. Ik neem aan dat als jou paard zo'n sloper was dat de winkel toch wel zou snappen dat je niet een deken op een paard legt die hem binnen 1 dag kapot heeft. Dit zou ik de hen ook mailen en erbij vermelden dat hij nog nooit een deken kapot heeft gemaakt. zij zijn het verplicht om een product dat niet aan de eisen voldoet terug te nemen. En dit product voldoet niet aan de eisen want een deken zou langer mee moeten gaan dan 1 dag. Ik zou ze gewoon nog een keer mailen en dit erbij vermelden.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:44

Ik zou er morgen gewoon nog eens heen bellen. Persoonlijk contact komt een stuk beter over dan een mailtje :-)

Twee maanden terug kocht ik een vliegendeken deze was binnen 4 uur tijd van onder tot boven (van schoft naar beneden) kaarsrecht gescheurd -O-
Ik heb zonder enige moeite (op foto's na dan) de nieuwwaarde vergoed gekregen *\o/*

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 18:54

Het zijn idd van die metalen clippen, die zijn dus verder ook gewoon nog heel, gewoon dit systeem zeg maar;

Afbeelding

Singels zaten verder goed, heb ze nooit zo los dat hij erin vast kan komen te zitten en paard staat 24/7 buiten dus heeft ook niet vast kunnen liggen ofzo, dus lijkt me dat het toch op een of andere manier met rollen moet zijn gebeurd.

Bedankt voor de link Marsu, had al dergelijke info op internet gevonden en vraag me af of dit dus als ondeugdelijk kan worden gezien of onder slijtage (???of eigen risico ofzo???) kan vallen.

Weet je, heb zelf meerdere ruitershops gehad en nooit moeilijk gedaan en altijd meegedacht met de klant, daar sta je toch voor als winkel zijnde? Vind het niet meer dan logisch om de beste service te bieden die je kunt, en desnoods de klant zoveel mogelijk tegemoet te komen als het toch buiten de garantie valt, meedenken in oplossingen en sowieso duidelijk uitleg geven.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:19

Als de deken binnen een dag kapot is, dan is het ondeugdelijk. Slijtage is als iets lange tijd gebruikt is. Dit was een nieuwe deken.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:05

Ik zou morgen bellen en mn verhaal doen. Lees de consumentenrechten eens door om te weten wat je rechten zijn. Je hebt een klacht en de winkel zou een oplossing moeten aandragen. Het eerste halfjaar na koop ligt de bewijslast bij de winkel( mochten ze bv zeggen dat het door ondeugdelijk gebruik is gebeurd) na een half jaar is de bewijslast omgekeerd.( dan moet je als klant bewijzen dat het een ondeugdelijk product is) succes!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:10

Inderdaad morgen bellen en naar de filiaalmanager vragen om verhaal te halen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:10

Vorige winter had ik ook een winterdeken gekocht. Na een maand gebruik was er van alles stuk aan de deken. Toen heb ik maar besloten, met de gok dat er niets veranderde, een mail gestuurd en ik moch een nieuwe deken uitzoeken van de zelfde prijs. Verbaasde me echt! Maar hartsikke blij natuurlijk. Uiteindelijk had ik er een rijbroek in ruil voor genomen want had geen zin in weer een stukke deken.... Was overigens een Robby's deken.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:19

En anders proberen om de gegevens van de fabrikant te vinden? Vaak is als het rechtstreeks kan de kans op vergoeden groot. Qhp is toch ook Nederlands fabrikaat?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 21:18

maar officieel hoor je dat via de dealer te doen en niet rechtstreeks bij de fabrikant.