Een maand op proef?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eeeeef_x

Een maand op proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 11:34

Hallo,

Ik heb mijn pony te koop staan en heb nu een meisje die heeft gekeken. Zij weet nog niet zeker of zij haar wil hebben dus wil ze mijn pony een maand op proef. Mijn pony staat overdag buiten en in de nacht binnen. Maar zij wil haar die maand buiten houden. Verder betaald zij de stalling die maand.
Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden en zijn er regels die ik op moet stellen?
Is het wel verstandig om mijn pony met eiwitallergie dag en nacht buiten te houden?

Doubtless

Re: Een maand op proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:01

Ik zou mijn paard nooit op proef geven. Bij de verkoop van mijn pony mocht het meisje zo vaak komen rijden als ze wilde, maar wel bij mij op stal onder de normale omstandigheden.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:04

Inderdaad niet doen. Zometeen rijdt ze je paard kreupel en zit jij met de kosten.

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 12:05

Ik ga een contract opstellen, zodat als er wat gebeurd in die 2 weken zij voor de kosten opdraait.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:07

en wat als je pony een peesbeschadiging oploopt? Dan kan ze wel voor de kosten opdraaien maar dan heb jij een pony opstal staan die mogelijk niet meer verkoopbaar is.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:09

Zelf een contract opstellen? Ik geloof dat je daar een notaris voor in moet schakelen wil je dat rechtsgeldig hebben.

Peesbeschadiging, koliek, gebroken been... Hoe ga je dat oplossen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:14

Ik zou zeggen dat de pony prima op proef kan.. Maar wel op jouw stal, op de manier waarop jij d'r huisvest.. Ze is immers nog steeds van jou en dus gelden jouw regels nog steeds.. Als ze met een reden niet dag en nacht staat, dan ook in de proeftijd niet dag en nacht. Het is maar proef, dus nog steeds niet hun paard maar de jouwe.. Risico zou ik niet willen nemen hoor dat je paard zieker terug komt. Want tja, als je paard dan ziek wordt van het gras/eiwitten dan willen ze d'r niet meer want dan is het paard niet goed.. En dan zit jij er mooi mee!

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:21

Ik zou ook inderdaad nooit op proef doen, stel dat er wat gebeurd zit jij met een pony die onverkoopbaar is want zij wil hem dan niet meer.

Gr. Klaaske

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 12:33

Ronja blijft op de zelfde stal met de zelfde verzorging die ze nu heeft.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:54

Ik werk bij verkoop wel met proefperiode.
Als koper zijnde zou ik het ook fijn vinden.

Echter, alles op contract! Goed vermelden wat de risico's (en voor wie) zijn bij blessure/ziekte etc.

Overigens, Wordt hier het paard dan wel verkocht. Er gaat niks het erf af zonder dat er betaald is.
Dus ze betalen het paard. Hebben dan een maand proefperiode waarin ze het paard terug kunnen doen en het geld terug krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:54

Ik ben er ook niet zo'n voorstander van maar ik kijk altijd naar de persoon en omstandigheden waaronder het gevraagd wordt.
Mocht hij wel op proef gaan, dan zeker eerst betalen en contract maken met heel duidelijk omschreven hoe en wat, niets aan het toeval overlaten want je zult net zien dat je daar achteraf problemen mee krijgt.
En langer dan max. 2 weken vind ik persoonlijk niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:55

eeeeef_x schreef:

Dan zou ik hem ook lekker 's nachts gewoon binnen houden. Hoe zij 'm dalijk huisvesten moeten ze zelf weten maar uittesten of ie op ook 's nachts op het gras kan doen ze maar zelf, maar dat hoef jij niet te doen en de risico's op je te nemen daarvan :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:56

Overigens vind ik het wel altijd opvallen dat wanneer mensen een paard kopen en hij niet op proef mag, heel bokt erover valt en zegt dat de verkoper dan niet betrouwbaar is en wat te verbergen heeft.
Maar als de verkoper vraagt of het slim is om het paard op proef te doen, roept iedereen om het hardst dat je het niet moet doen.

20282

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:23

ik zou het niet doen straks krijg je hem kreupel terug

N_Quirro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:32

Ikzou hem sobieso geen maand proef doen.. eerder 2 weken en dan gewoon goed afspreken met de kosten etc. ;)

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 16:35

Zij betaald alles die 2 weken. Behalve de enting, die betaal ik!

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:36

chelle_dora schreef:
eeeeef_x schreef:

Dan zou ik hem ook lekker 's nachts gewoon binnen houden. Hoe zij 'm dalijk huisvesten moeten ze zelf weten maar uittesten of ie op ook 's nachts op het gras kan doen ze maar zelf, maar dat hoef jij niet te doen en de risico's op je te nemen daarvan :)

Amen. :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:59

-> TAO

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:03

en wat als jouw paard gewoon tussen andere paarden gezet wordt en letsel oploopt?
Laat ze maar komen kijken/rijden zo veel als zij willen maar verkocht is verkocht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:06

Ik heb het wel een keer gedaan, maar pas na eerst 2 weken proefrijden bij mij op stal. In een contract gezet dat de enige redenen tot terugaaf waren: verzwegen gebreken en stalgebreken en gevaarlijk gedrag.
Bij blessures of gewoon 'niet leuk' vinden kon het paard niet terug.

NienkeYihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:07

zou ik persoonlijk niet doen!! maar je weet het waarschijnlijk zelf het beste!

good luck :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:28

Sizzle schreef:
Ik heb het wel een keer gedaan, maar pas na eerst 2 weken proefrijden bij mij op stal. In een contract gezet dat de enige redenen tot terugaaf waren: verzwegen gebreken en stalgebreken en gevaarlijk gedrag.
Bij blessures of gewoon 'niet leuk' vinden kon het paard niet terug.

Daar heb je zowieso garantie op tot 6 maanden na koop dus daar hoef je geen contract of proefperiode voor te geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:29

Niet bij een particulier. Daar zitten geen rechten aan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:31

sizzle ik geloof van wel hoor, daar verkijken veel mensen zich op. overigens ts hier is meenemen kopen. aangezien het paard op eigen stekkie blijft zou ik er zelf toch ook wel bij willen zijn willen ze iets met de pony gaan doen. gewoon als er iets mocht gebeuren je het beide ook hebt gezien

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:33

Nee, dat is het gevaar van bij een particulier kopen.
Je hebt nagenoeg geen rechten.

Citaat:
Koopt u bovendien iets van een particulier en niet van een bedrijf, dan valt de transactie ook niet onder dezelfde consumentenwetgeving.