Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Glitter_ schreef:Waar ik wel is over nadenk ik dat ik vind dat er eigenlijk een soort verdovingspuit moet zijn die je kunt gebruiken bij noodsituatie's. Doordat de paarden in paniek zijn, worden de gevolgen alleen maar groter en het wachten op een dierenarts of hulpdienst duurt doorgaans lang.
Verder... Wat zou je moeten doen.. Daar moet ik nog even over nadenken!
DaphneL schreef:Nog steeds ben ik enorm dankbaar dat mijn paard zover in shock is geraakt op dat moment dat ze zich relatief rustig gehouden heeft, en toen er hulp was ook heeft ze ook echt alles laten gebeuren. Het bizarre was dat ze vervolgens plat op de weg lag en bleef liggen. Toen iemand aan haar hoofd trok, stond ze direct op en liep ze zo mee de vrachtwagen op.

Ibbel schreef:Het enige dat je zelf zou kunnen doen (na het bellen van 112), is, als je bij het hoofd kunt komen, het paard blinderen (jas over het hoofd) en/of op de hals gaan zitten. Daarmee beneem je je paard de mogelijkheid te worstelen om overeind te komen. Tegelijkertijd natuurlijk je paard met de stem proberen te kalmeren.
Maar dat is het weinige dat je zelf zou kunnen doen, als je er bij kunt: voorkomen dat je paard probeert overeind te komen.
zorro schreef:Ibbel schreef:Het enige dat je zelf zou kunnen doen (na het bellen van 112), is, als je bij het hoofd kunt komen, het paard blinderen (jas over het hoofd) en/of op de hals gaan zitten. Daarmee beneem je je paard de mogelijkheid te worstelen om overeind te komen. Tegelijkertijd natuurlijk je paard met de stem proberen te kalmeren.
Maar dat is het weinige dat je zelf zou kunnen doen, als je er bij kunt: voorkomen dat je paard probeert overeind te komen.
Interessant topic dit!
Betreft bovenstaande quote.. Word een paard echt rustiger in een nood situatie als ze geblindeerd zijn, ook als ze al paniekerig zijn? Voor mijn gevoel heeft zo'n paard dan alleen maar sterker de neiging om het licht weer aan te krijgen en dus die doek van zijn hoofd te krijgen.. Het zelfde geldt voor op de hals zitten, lijkt me ook nogal gevaarlijk, zo'n dier is toch gruwelijk sterk in de hals, zeker als hij in paniek is?
Of zie ik dit alles verkeerd? Ik heb geen enkele ervaringen met deze manieren hoor, dus pure interesse! Hopelijk hoef ik het nooit te gebruiken, maar als het ooit gebeurt hoop ik dat ik in staat ben het juiste te doen.