Welke trailer aanschaffen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marlou89

Welke trailer aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 16:41

Hoi,

Ik ben voorzichtig eens rond aan het kijken voor een nieuwe / andere trailer. Ik heb nu een weijer 2 paards trailer uit 1999, die gaat nog wel even mee maar over een tijdje zou die toch wel wat opgeknapt moeten worden. Ik heb geen zin om daar nog veel geld aan uit te geven en ga dan liever voor een nieuwe of jonge tweedehands trailer kijken.

Nu zie ik als leek niet echt de voor en nadelen van alle trailers. Graag zou ik dus wat ervaringen van jullie horen. Heb ook weinig verstand van merken.

Polyester, hout, aluminium?
Wat voor bodem?
Jonge tweedehands of nieuw?

Mijn eisen:
2 paards trailer
Liefst niet veel meer dan €5.000

Ik zie bijv onderstaande trailer staan voor een aantrekkelijke prijs, maar heeft iemand ervaringen met deze trailer, beter zo'n nieuwe trailer of een jonge tweedehands polyester?:
http://www.pak-aanhangwagens.nl/paarden ... 4295-.html

Graag tips, advies en jullie meningen :)

Urielle

Re: Welke trailer aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:44

Een nieuwe Weijer aanschaffen? Een tweepaards Weijer heb je nieuw voor 4700,- en ik vind het voor die prijs wel degelijke trailertjes. Niet a la Hotra zeg maar.

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 17:15

Oh ik wist niet dat een nieuwe weijer ook rond die prijs ligt. Eens kijken of ik dealers in de buurt kan vinden

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:16

Ik heb een 1,5 paards Weijer en ben er zeer tevreden over!

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 22:43

Nog meer ervaringen met andere merken?

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:12

Lastig....alle nieuwe trailers zien er goed uit, maar het probleem: sommige (goedkopere merken) gebruiken niet de beste soort PPL (hout met kunststof toplaag). Deze geven vaak na een jaar of 4 al problemen. Een goede PPL plaat heeft een kern van "fins berken".

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:16

Ik heb al ongeveer 7 jaar een Humbaur in PPL. Staat altijd buiten maar blijft ongelofelijk goed. Ligt ook heel fijn achter de auto. Een nieuwe 2-paards ligt in ongeveer dezelfde prijsklasse als die hierboven.

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 13:15

@ Elegance, bedankt! Dat bedoel ik inderdaad elke nieuwe trailer ziet er mooi uit maar gaan ze ook lang mee. Bedankt voor de tip van "fins berkens"!

@ Blue_sky: bedankt ik ga daar ook eens naar kijken!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:26

Ik heb ook rond lopen kijken en heb verschillende merken gezien.
Was zelf gecharmeerd van de Ifor maar toch.. allemaal kunstof sluitingen enz enz

Ben toen bij de Bockmann wezen kijken en het eerste dat mijn vriend zei..
Duitse degelijkheid.

Ik heb mijn trailer nog goed kunnen inruilen mar heb dit keer wel gekozen voor een
nieuwe 1,5 paards.
Hout met alu bodem.
Ik wilde de Alu trailer hebben, langere levensduur maar daar moest ik dan nog wel ruim 2000 extra op betalen dat was me iets te gek.

Ben erg blij met mijn trailer en inderdaad.. duitse degelijkheid.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:48

Probeer (ook als dit qua gewicht kan) een allu trailer te nemen. (Met name bodem) dat scheelt zo veel in kosten (en veiligheid!)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 00:03

Ik zit in dezelfde situatie als jij alleen zoek ik een 1,5 paards.
Ik heb nu een Hotra en die wil ik dus beslist niet weer.
Mijn trailer staat altijd buiten en daarom gaat mijn voorkeur uit naar alu, zowel wanden als vloer, wel met trapbescherming, want anders krijg je allemaal deukjes in de wanden.
Zit veel op marktplaats te kijken en hoop via een dealer een goede aanbieding te vinden in nieuw of jong gebruikt, mijn voorkeur gaat uit naar een dealer omdat ik dan gelijk mijn oude in kan ruilen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 00:10

Tja, ik ben bevooroordeeld omdat ik gewoon zeer te spreken ben over de Willams trailers. Maar 2 paards ga je denk ik moeilijk vinden in je prijsklasse, misschien bij oude modellen maar bij je jongeren word het denk ik knap lastig.

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 11:34

Bedankt voor de reacties.

Ja alu bodem lijkt me beter en langer mee gaan :), alleen die met alu wanden zijn niet echt mijn smaak en je hoort / ziet veel dat ze snel lelijk worden.

@ Miss_lizje: Ifor williams is niet echt mijn smaak, en zijn inderdaad te duur voor mijn budget.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:02

Ik heb zelf een tweepaards Humbaur Rapid Sport, het lijkt wel wat op het type wat je linkt, ook bij dat bedrijf gekocht vorig jaar trouwens. Mijne heeft wel een aluminium vloer, een wat hoger eigen gewicht, de maten zou ik even moeten bekijken, heb ik niet zo in hoofd zitten. Tevens heb ik er een zwaarder neuswiel op laten zetten (makkelijker in verplaatsen), trapbeschermingplaten. Ik zocht een simpele, degelijke hufterproof trailer die ik aan alle kanten los kan koppelen (voorstang bijv.) ook het schot is redelijk snel te verwijderen. Tevens heb ik er extra ogen op zetten zodat de bilstang meer naar voren kan (als je maar kleine robuuste pony's hebt van 1.38/1.45 hebben die een zee van ruimte in die trailer :+ ) Verder nog een speciaal anti ontkoppel / anti diefstal slot. Geen zadelkamer ivm veiligheid. De klep heeft een speciaal soort rubber waardoor hij bij nattigheid niet stroef wordt. Nadeel is wel (wat mij ook bij verkoop verteld is) dat dit wat minder slijtvast is, maar ook dat vind ik wel meevallen (paarden met ijzers die kappen zijn niet grappig voor de klep). Het is wel een oneindig voordeel dat het gewoon echt stroef spul is, dus dat ze niet onderuit gaan bij eraf lopen terwijl het regent oid. De voorstangen zijn anatomisch gevormd wt toch wel comfortabel is.

Mijn eisen waren dat ik een betrouwbare trailer wilde. IW lag buiten mijn budget, en de nieuwprijs van deze of Henra of Weijer vond ik bijna nagenoeg gelijk aan zogenaamde 'topmerken' die tweedehands te koop waren maar wel van minstens 5-10 jaar oud, wat voor andermans ellende koop je dan? Reden dat ik voor deze ben gegaan en niet een van de anderen is dat deze relatief dichtbij zitten voor onderhoud en problemen.

Wel staat mijn trailer altijd binnen, maak hem geregeld schoon, laat het goed drogen en ben er afschuwelijk zuinig op :+ Hufterproof is de trailer absoluut klik voor foto Vorig jaar mijn jonge tinkerruin (formaatje tank) uit de opfok gehaald, links geladen, die is over de voorstang gesprongen, koppeltje gedoken, heeft overdwars gelegen met zijn achterpoten omhoog wat ook aan de moddersporen te zien is, in de trailer omgedraaid en rechts terug gereisd. Op wat minieme vlekken links zie je er niks meer van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:05

Aluminium schijnt juist heel verraderlijk te zijn, paarden die er zo ineens doortrappen etc. staat op Bokt.

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 12:10

@ Maya: Bedankt voor de uitgebreide reactie :) Humbaur staat ook in mijn lijstje om eens beter te bekijken! En inderdaad niks te zien na zo'n wilde actie van je tinker!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:33

Op mijn Humbaur trailer zit die bekleding inderdaad ook op de klep. Al jaren bijna wekelijks paarden met ijzers op gehad. Het rubber op de klep is nergens beschadigd. En inderdaad, ook zonder dwarslatten, is er nog nooit eentje op de klep uitgegleden. Ik wil binnenkort ook mijn anderhalf paards trailer inruilen voor een 2-paards maar dan staat Humbaur toch weer hoog op mijn lijstje.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:34

ik heb nog nooit gehoord dat paarden door een aluvloer heentrappen.

Ik heb een humbaur (Alu plus 1,5 paards) en daar ligt een alubicomb vloer in, deze is meer kunststof dan aluminium.
Mijn wanden zien er nog super uit en zijn heel makkelijk in het onderhoud, af en toe een sopje erover en hij ziet er weer uit als nieuw.
Ik had geen trapbescherming maar bij een alutrailer is deze wel aan te bevelen, ik heb rubber tegen de zijkanten gelijmt en dat werkt super.

Overigens zitten er wel dwarslatten op mijn trailerklep.

Ik ben er wel zuinig op, altijd de mest eruit en als hij geplast heeft op de trailer gaan er een aantal emmers water doorheen om alles te verwijderen. Hoe vervelend ik het ook vind 's avonds laat als ik moe ben, ik zet hem altijd schoon weg.
Mijn keus voor Alu was dat de trailer altijd buiten moet staan in weer en wind. Er hangt overigens wel een prijskaartje aan, vriendin die mee was en tegelijkertijd een trailer kocht was veel minder kwijt voor een houten tweepaards uitvoering.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:53

ingvdh schreef:
ik heb nog nooit gehoord dat paarden door een aluvloer heentrappen.

Even een quote van Ikke met de uitleg (komt dus uit een ander topic)
Citaat:
Dat aluminium en ijzer elkaars vijanden zijn is vrij simpel; koop een oudere Land Rover en kijk wat aluminium doet waar het in contact komt met ijzer. Dat is heel simpel, aluminium is erg onedel en lost dus op ten gunste van het ijzer, precies zoals zink dat doet op verzinkt ijzer, met het verschil dat het daar een bedoelt proces is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:20

Daarom zijn aluminium vloeren behandeld, de mijne is een Alu-Bicomp vloer, als ik me goed herinner geanodiseerd aluminium met een kunststof laag. Deze vloeren hebben 20 jaar garantie.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:50

Urielle schreef:
Een nieuwe Weijer aanschaffen? Een tweepaards Weijer heb je nieuw voor 4700,- en ik vind het voor die prijs wel degelijke trailertjes. Niet a la Hotra zeg maar.

Wat is er mis met een Hotra? >;) die van ons is nu 10 jaar oud en nog als nieuw! Hij wordt wel regelmatig onderhouden en "APK" - gekeurd maar mankeert niks hoor. Ik heb hem destijds gekocht omdat ik hem het mooist, ruimst vond en meer kreeg, voor hetzelfde geld, t.o.v. andere merken.
Ik zou er zo weer een kopen. Zou niet weten waarom niet?

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 12:04

Ik vind hotra trailers er ook mooi uit zien, maar hoor wel veel slechte verhalen dat ze na een paar jaar al gebreken gaan vertonen... Geen ervaring of dat ook zo is.

Als paarden dwars door aluminium zouden trappen zouden ze er niet zoveel jaren garantie op geven lijkt mij?

Hebben jullie ook nog tips voor bepaalde bedrijven? Bij veel bedrijven wordt er namelijk niet eens een richtprijs vermeld...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:07

Ik heb een Atec Polyester

Ik zou iig geen trailer kopen bij de Kraay in Nijkerk :n

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:15

Ik heb een Böckmann tweepaards. Toen ik vorig jaar op zoek ging naar een ander trailer, ben ik er wel achtergekomen dat 1,5 in verhouding duurder is. Uiteindelijk heb ik toen gekozen voor een nieuwe Böckmann. Er stond ook een 1,5 tweedehands maar de prijs was gelijk.
Ik vind het een fijne trailer, ligt goed op de weg en heeft een lage instap. Bodem en wanden zijn van hout maar uiteindelijk zelfde gewicht als mijn oude 1,5.
Wanneer je hout goed onderhoudt en schoonmaakt, kan je er volgens mij heel lang mee.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:37

Marlou89 schreef:
Als paarden dwars door aluminium zouden trappen zouden ze er niet zoveel jaren garantie op geven lijkt mij?

Hebben jullie ook nog tips voor bepaalde bedrijven? Bij veel bedrijven wordt er namelijk niet eens een richtprijs vermeld...

Die garantie geldt voor de alubicomp vloeren, zitten oa in Humbaur. Volledig aluminium weet ik niet.

Ik heb die van mij bij Konag vandaan, ben daar erg tevreden over, ze hebben mooie prijzen, hun eigen merk is gewoon Humbaur met een andere sticker erop en ook qua service ben ik erg tevreden over ze.
Enne, trailerboeren zijn net autodealers, er valt altijd over de prijs te praten! ;)