Met de trailer op de snelweg..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyHope

Met de trailer op de snelweg..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:33

Hoi mede bokkers,

Vandaag heb ik weer crossles gehad en Lelystad. Nou kom ik zelf uit Naarden dus zover is het niet en voornamelijk snelweg. Alleen als ik met de trailer (+2 grote paarden erin) de snelweg oprij en voornamelijk bij bruggen en open stukken, gaat de trailer vaak zwaaien over de weg. Ik neem dan altijd meteen gas terug en wacht totdat ie weer recht hangt. Zelf vind ik dit altijd erg spannend en ben erg benieuwd wat jullie in zo'n soort situatie doen. De auto die ervoor rijdt is een Dodge Nitro 4x4 dus die kan het gewicht makkelijk trekken. Ik reed met een snelheid van 80 km/u want als ik naar de 90 ging begon de trailer weer lichtjes te zwaaien.

Komt het door de wind in de polder of ligt het aan mijn rijkunsten... (Reed voor de 2e keer met een 2-paards trailer)

In ieder geval bedankt voor het lezen! Heb geprobeerd een soortgelijk topic te vinden maar kon het niet vinden..

Gr. Daisy!

Casca

Re: Met de trailer op de snelweg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:36

Heb je de bandenspanning nog gecontroleerd de laatste tijd? Misschien dat dat het is?

Vind het apart, als de trailer leeg is kun je verwachten dat ie iets sneller onder invloed is van de wind, maar met 2 zware paarden erin?! Raar..

Hebben wij niet met de 2 paardstrailer.

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:40

Dat zou het inderdaad kunnen zijn, mijn stiefvader zei ook dat het aan de banden kon liggen. Volgende keer maar even goed controleren.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:42

Dacht ook gelijk aan de banden. Ik heb op de snelweg nooit problemen met een zwaaiende trailer, helemaal niet als er twee paarden instaan. Enkel af en toe met harde wind dat je je stuur beter vast moet houden. Maar verder nooit, ja als mijn paarden achterin de trailer staan te kl*ten, dan schudt de trailer wel natuurlijk, maar neem aan dat je paarden dat dan niet enkel op de snelweg zouden doen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:42

De hoogte van je trekhaak? Dat was het geval bij onze caravan, terwijl de trailer mooi stabiel hangt ook boven de 100km/u.
Wat is de kogeldruk?
Bandenspanning trailer overal gelijk en goed?
Hoeveel weegt de auto in vergelijking met de volle trailer?
Zulke dingen kunnen er mee te maken hebben maar normaal hoort een trailer niet te zwaaien...
Soms als de paarden wild zijn (mijn merrie durft bijten naar de andere als ze los staan), dan durft hij wel even wiegen, maar is direct terug voorbij.

Wanneer de trailer wel hard zoekt is als er spoorvorming is en de wielbasis van de wagen op een andere plaats zit dan de wielen van de trailer.
Dan gaan wij even naar het middenste baanvak...

Heb die ervaring zowel met de dodge (3.5 ton trekken, eigen gewicht 3ton, volle trailer 700+500+500 = 1.7 ton max)
Zowel als met een nissan x-trail (2 ton trekken, eigen gewicht 1.5 ong, volle trailer 1.7ton max)
Bij de nissan voel je wel de trailer duwen als je bergaf rijdt of net schakelt als je bv bergop rijdt en de wagen dus vrij hoog in toeren zit.

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:49

Bedankt voor jullie reacties. De volgende keer zal ik alle genoemde punten even nakijken. De trailer heb ik geleend van iemand anders dus zal ook even met haar alle banden nakijken.

Nicole1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:59

Mijn auto gaf ook vaak een slingerend gevoel, ook als het niet hard waaide. Er waren toen bepaalde rubbers (iets met de ophanging vd achter-as) versleten en dat kwam doordat ik vaak met een trailer reed. Deze zijn vervangen en toen was het gevoel over. Misschien een idee als je auto toch een keer naar de garage moet, dit even na te laten kijken.

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 20:03

Ohh oke, ja mijn vader rijdt vaak met aanhangers dus ik zal het even aan hem doorgeven.

Het meisje van wie de trailer is zei dat de trailer niet zwaait achter haar auto (BMW X1) en dat ie 2 weken geleden volledig is nagekeken. Vindt het vreemd want het is best eng als het gebeurd en wordt ook gevaarlijk aangezien ik gas moet minderen om de trailer weer recht te krijgen.

Volgende maand gaan we weer dus even kijken of het dan nog steeds zo is nadat ik alles heb nagekeken.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:40

Technisch kun je denken aan schokbrekers of vering van de auto, kogeldruk, bandenspanning en eventueel wiellagers.maar wat ook goed mogelijk is is spoorvorming van vrachtwagens in het wegdek . Deze zijn net iets breder dan de spoorbreedte van je trailer waardoor de trailer van het ene spoor naar het andere trekt.
Heb ikzelf ook wel meegemaakt. Bij zo,n 80-90 km/u ging de aanhanger "zoeken" en liet ik de snelheid zakken naar 70 km/u dan was er niks loos ( sorry mede weggebruikers)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:45

Het kan ook aan de weg liggen.

Laatst nog een 2uur durende rit gemaakt met een vreemde auto voor de trailer en hij ''zoekt'' wat rond de 80 km/u maar reed ik 90 km/u dan reed hij heerlijk en soepel.

Naar Utrecht toe (kliniek) vond ik het laatste stuk (a27) een pokke stuk,de trailer bleef zoeken en ben toen meer richting de vluchtstrook gaan rijden zodat je naast de sporen rijdt en gelijk reed het een stuk fijner.

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 21:07

Dit was ook op de A27 maar dan de andere kant op, en daar rijden veel vrachtwagens. En daar is ook best wat aan de weg gedaan want op de open stukken ligt er veel van dat zwarte asfalt waar het gerepareerd is zeg maar.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:11

Sporen in de weg kan ook een slingerend gevoel geven,ik probeer dan altijd er net naast te rijden (ook handig met regen)
A 27 heeft wel wat te lijden met zoveel en zwaar verkeer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:17

Ligt nog het meest aan te hard rijden dat je wat gaat slingeren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:54

rapido schreef:
Ligt nog het meest aan te hard rijden dat je wat gaat slingeren.

Nope, dat is echt flauwekul. Niet om te promoten maar als een idioot te gaan rijden, maar technisch gezien moet je probleemloos 120-130km/h kunnen rijden, zonder rare reacties.
Een hele enkele keer rijd ik dat soort snelheden, veelal om me uit de voeten te maken bij achterlijke idioten, vaak in de randstad }:) en dat doet mijn combi probleemloos.

Ik merk wel met harde zijwind dat ik meer moeite moet doen om de combi strak op koers te houden. Als je vaak kleine stuurcorrecties maakt, kan je combi ook neiging tot slingeren krijgen. Dus naast alle bovengenoemde, terechte, redenen kan het mogelijk ook nog aan je eigen rijgedrag liggen. Ook alle combinaties zijn mogelijk.
Daarnaast (eventueel in combi met je stuurgedrag) kan speling op je stuurinrichting ook bijdragen aan slingergedrag.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:54

Nou geloof me, hard rijden lijd tot slingeren. En aangezien ik al heel wat kilometers er op heb zitten in binnen en buitenland met verschillende trailers én aantal paarden er in weet ik heus wel waar ik het over heb!
En als je 120/130 rijd met die dieren achterin ben je in mijn ogen niet helemaal lekker in je kop!! Ongeacht wat voor combi je ook hebt!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:59

Met wat voor een auto reed je zelf?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:13

rapido schreef:
Nou geloof me, hard rijden lijd tot slingeren. En aangezien ik al heel wat kilometers er op heb zitten in binnen en buitenland met verschillende trailers én aantal paarden er in weet ik heus wel waar ik het over heb!
En als je 120/130 rijd met die dieren achterin ben je in mijn ogen niet helemaal lekker in je kop!! Ongeacht wat voor combi je ook hebt!

Zal ik het nog een stap erger maken: ik ben ooit met bijna 140km/h de A50 afgejakkerd. Was niet helemaal de bedoeling, maar terwijl ik daar over de totaal verlaten snelweg reed, zat ik me op een zeker moment af te vragen waarom de motor zoveel toeren maakte. Keek ik op de teller, liep ie ruim 4000 toeren, oeps! Combi liep als een blok en de oorzaak was simpel: ik had even gemist dat daar ter plaatse een "vals plat" is wat naar beneden liep en dan wil 4500kg combi wel snelheid maken als je je poot niet van het gas haalt. Combi had echter geen enkele neiging tot slingeren of ander "ongewenst" weggedrag. Gas eraf bracht de combi weer even probleemloos terug naar legale gebieden op de snelheidsmeter.

Leg eens uit waarom je niet lekker zou zijn als je een potentieel vervelende situatie kunt ontlopen door je uit de voeten te maken met die combi; voorop gesteld dat de verkeersituatie voor je de ruimte biedt om die snelheid te maken en weer terug te komen naar meer geaccepteerde snelheden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:30

Bij 120 gebeurd er echt niks met een goede combi (wagen, trailer, paarden, chauffeur).
Of het verantwoord is en of het nodig is, is een andere discussie. Die maakt ieder voor zich, daar gaat het topic ook niet over.

Staat in openeningspost duidelijk welke snelheid ze rijdt, dus je opmerking was onnodig. Heb het dan over rapido.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:39

Dat je af en toe even met 120 km/h bij andere vage weggebruikers weg gaat is alleen maar goed.
Sommige mensen doen zo achterlijk in het verkeer, dan denk ik meestal :'die heeft z'n rijbewijs met spaarzegels gehaald'
Vaak zijn dat ook de bestuurders die met andere dingen bezig zijn als met auto rijden. (kinderen die niet in de stoel willen blijven zitten, mobiel, navigatie, make-up enz. enz...)
Die chauffeurs maken de meeste brokken! Vandaar dat de politie daar o.a. op bekeurd.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:39

Het waait daar op die brug ook altijd, daar heb ik met alleen een personenauto al last van.. (Ik woon bij Utrecht en mijn ouders in de polder) Dus kan me voorstellen dat dat niet heel lekker is met trailer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:43

Zit er ook genoeg verhoogde spanning in de achterbanden van je auto?
Verder zou ik eerst de kop eens nakijken op slijtage.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:48

IngeK schreef:
Het waait daar op die brug ook altijd, daar heb ik met alleen een personenauto al last van.. (Ik woon bij Utrecht en mijn ouders in de polder) Dus kan me voorstellen dat dat niet heel lekker is met trailer.

Ja maar, van zijwind alleen gaat een combi niet slingeren, daar is meer voor nodig. Indien een aantal zaken niet in orde zijn, kan zijwind wel de factor zijn die de boel uit balans haalt.

Ik ben ook weleens opzij geblazen door de wind, maar meer dan dat ik tegen de middenstreep terecht kwam, gebeurde er niet.
Ik had de reacitie voorzien en was dus tegen de zijstreep gaan rijden, had goed zicht op de vluchtstrook voor me en er was geen noemenswaardig verkeer, dus de snelheid eruit halen richting 70km/h kon zonder gevaar voor het overige verkeer. Daarmee kon ik me dus straffeloos weg laten blazen, het opvangen en de combi binnen de lijnen houden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:43

ikke schreef:
rapido schreef:

Zal ik het nog een stap erger maken: ik ben ooit met bijna 140km/h de A50 afgejakkerd. Was niet helemaal de bedoeling, maar terwijl ik daar over de totaal verlaten snelweg reed, zat ik me op een zeker moment af te vragen waarom de motor zoveel toeren maakte. Keek ik op de teller, liep ie ruim 4000 toeren, oeps! Combi liep als een blok en de oorzaak was simpel: ik had even gemist dat daar ter plaatse een "vals plat" is wat naar beneden liep en dan wil 4500kg combi wel snelheid maken als je je poot niet van het gas haalt. Combi had echter geen enkele neiging tot slingeren of ander "ongewenst" weggedrag. Gas eraf bracht de combi weer even probleemloos terug naar legale gebieden op de snelheidsmeter.

Leg eens uit waarom je niet lekker zou zijn als je een potentieel vervelende situatie kunt ontlopen door je uit de voeten te maken met die combi; voorop gesteld dat de verkeersituatie voor je de ruimte biedt om die snelheid te maken en weer terug te komen naar meer geaccepteerde snelheden.

Omdat de risico's en gevolgen veel groter zijn bij hogere snelheid. In welke situatie is het veiliger snelheid te vermeerderen?
Overigens; wanneer een aanhanger verkeerd geladen is, (bijvoorbeeld teveel gewicht achterop) begint hij boven bepaalde snelheden te slingeren. Daaronder kan ie wel mooi recht blijven. Dus de snelheid kan zeker wel verschil maken.
Wanneer je op de snelweg merkt dat je aanhanger begint te slingeren, is ook de enige remedie: snelheid minderen. Wanneer het niet uit zou maken, zou dat immers ook niet helpen. ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:54

sflj schreef:
ikke schreef:

Omdat de risico's en gevolgen veel groter zijn bij hogere snelheid. In welke situatie is het veiliger snelheid te vermeerderen?
Overigens; wanneer een aanhanger verkeerd geladen is, (bijvoorbeeld teveel gewicht achterop) begint hij boven bepaalde snelheden te slingeren. Daaronder kan ie wel mooi recht blijven. Dus de snelheid kan zeker wel verschil maken.
Wanneer je op de snelweg merkt dat je aanhanger begint te slingeren, is ook de enige remedie: snelheid minderen. Wanneer het niet uit zou maken, zou dat immers ook niet helpen. ;)

Paardentrailer die gaan slingeren door verkeerde belading? Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is; sommige mensen krijgen alles voor elkaar; maar de kans op technische fouten lijkt me beduidend groter dan verkeerde lading. Verklaar anders hoe 2 ton trailer strak achter 2 ton auto blijft hangen, ook op dergelijke illegale snelheden?

Wanneer ik me uit de voeten maak? Nou, als ik klem gezet dreig te worden tussen een kudde vrachtwagens, bijvoorbeeld. Dan gaat de rechterpoot naar beneden en maak ik me uit de voeten; zeker als er buitenlandse kentekens bij betrokken zijn. heb ook weleens een licht slingerende caravan voor me gehad, aan goed 70km/h. Ik ben twee baantjes opgeschoven (die ruimte was er gelukkig) poot onderin en maken dat je wegkomt. Als die caravan dan aan de kletter gaat, dan wel graag ver achter mij!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:25

Ooo, gewoon ff inhalen. Maar daar hoef je geen 140 voor te rijden.
Een caravan met 70, inhalen met 90, gaat ook vlot hoor. ;) Iemand die 140 rijdt met paarden in de trailer, weet (nog steeds) niet waar ie mee bezig is. Ook niet met een dikke auto en 30 jaar ervaring.
Ik gebruikte expres het woord 'aanhanger' ;) maar een te zware (paarden-) trailer, achter een te lichte auto, kan echt wel gaan slingeren.