Mag ik nou met deze combinatie rijden of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Mag ik nou met deze combinatie rijden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 14:46

Hoi allemaal,

Ik was vrijdag op een wedstrijd en toen wees iemand mij erop dat ik niet zou mogen rijden met mijn combinatie auto+trailer. Ik vertelde dat dat wel mocht, dat ik het allemaal piekfijn uitgezocht had. Zij zei echter dat het niet mocht, want haar man was politieagent en die weet het wel??

De feiten:
Ik ben in het bezit van een BE rijbewijs behaald vóór 19 januari 2013
De auto is een volkswagen golf (2 litermotor, rijdt op gas, ledig gewicht 1212 kilo, mag 1400 kilo trekken)
De trailer is een tweepaardstrailer van bijna 900 kilo
Er staat 1 paard in van 500 kilo, dus het daadwerkelijke gewicht komt niet boven de 1400 uit
Uiteraard mag de trailer wel veel meer hebben dan 500 kilo :D

De mevrouw vertelde mij dat het ook bij BE niet gaat om wat er daadwerkelijk in de trailer stáát, maar om wat er in mág. Ik heb echter altijd begrepen dat het gaat om wat erin stáát.
Verder zei de mevrouw dat mijn auto die trailer noooooit zou kunnen houden als ik keihard zou moeten remmen (in geval van nood uiteraard :P ). Toen zei ik dat het me vreemd lijkt dat een auto die wettelijk 1400 kilo mag trekken, niet in staat is om ook 1400 kilo te remmen. Dat lijkt me namelijk erg raar.. Bovendien is de trailer uiteraard geremd, dus die remt zichzelf. Zij zei echter dat als ik een noodstop moet maken, de trailer door mn auto heengaat (lijkt mij een beetje onzin maargoed, ik neem haar punt wel serieus door het hier op bokt te vragen.

Het ziet er inderdaad een beetje knullig uit, een vw golfje met een dikke tweepaards erachter, daar geef ik anderen gelijk in (er komen vaker mensen naar mij toe dat het niet zou kunnen/mogen), maar als ik alle regels doorneem kom ik steeds tot de conclusie dat het mag, en bovendien, die auto trekt het fantastisch, als ik zou willen kan ik flink optrekken (maar dat doen we paardje niet aan), en de rem werkt ook super. Ik ga een noodstop uiteraard niet uitproberen maar de auto geeft mij echt het gevoel dat ie dat zou kunnen mocht het nodig zijn. Ik voel me gewoon heel veilig, de auto wordt goed onderhouden, heeft goede remmen. De trailer is nieuw, loopt super licht en remt zichzelf fantastisch.

Dus.. Wie weet hoe het zit?
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 15-07-13 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:50

Je moet uitgaan van het vol gewicht van de trailer. Met jou rijbewijs mag je het dus wel trekken maar jou auto officieel niet.

Edit dus je moet uitgaan van de toegestane maximum massa

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:51

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:52

Weegt je paard maar 500 kilo? Een normale KWPNer zit toch al wel snel aan de 600 hoor :o
Zou niet weten of het wettelijk mag, maar vind dat je qua gewicht wat je trekt wel heel erg op het randje (of erover) zit van wat de auto kan

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 14:53

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:54

Ledig gewicht van de auto klopt denk ik niet in verhaal, maar je mag hier gewoon mee rijden, mits de gewichten van een weegbrug komen :j

Het enige wat je wel kunt hebben, is dat je mee moet naar een weegbrug. Ik heb ook met zo'n combi gereden, alhoewel geen Golf, en werd continue staande gehouden om alles te checken. Hier calculeerde ik ook een hoop tijd voor in bij de planning :+
Regels: http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE
Laatst bijgewerkt door Mootje op 15-07-13 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 14:54

Liselot schreef:
Weegt je paard maar 500 kilo? Een normale KWPNer zit toch al wel snel aan de 600 hoor :o
Zou niet weten of het wettelijk mag, maar vind dat je qua gewicht wat je trekt wel heel erg op het randje (of erover) zit van wat de auto kan

Fjordje :)
En trailer is ook niet echt 900 kilo, maar ergens in de 800. We hebben voor het rekenen maar even 900 genomen om alles ruim te nemen..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 14:55

Mootje schreef:
Ledig gewicht van de auto klopt denk ik niet in verhaal, maar je mag hier gewoon mee rijden, mits de gewichten van een weegbrug komen :j

Haha nee klopt het is 1212, heb het aangepast :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:56

Ledig gewicht zit trouwens niet meer in het BE sommetje :)
Voldoe je eigenlijk hieraan?
Citaat:
en

MTM trailer plus MTM auto minder dan 3500 kg

Zo ja, dan mag je legaal de weg op!
Laatst bijgewerkt door Mootje op 15-07-13 14:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:56

Meneer de politieagent heeft ongelijk en haalt B en BE door elkaar.
Maar tóch mag je niet met deze combi rijden, want een tweepaardstailer heeft een maximale kogeldruk van 100 kg, en die kan jouw Golf niet hebben. Die zit vermoedelijk op 60 kg (waarmee een 1,5 paards al bijna niet lukt) en als je geluk hebt zit-ie op 75 kg.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:57

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:57

Haha, zag het in je profiel idd :D
Maar dan nog is 900 + 500 (ga er vanuit dan je evt ook nog een rubber vloer erin hebt, je zadel e.d.) is al 1400, dus zit je imo toch te dicht bij de rand, ik zou zelf liever wat over hebben om eerlijk te zijn :o

Wat hierboven gezegd is over het maximale gewicht (dus ledig gewicht + laadvermogen van je trailer) staat mij ook iets van bij, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 14:58

Moet je dan zelf een afspraak maken om naar de weegbrug te komen? Of alleen als je staande wordt gehouden? Want ik ben onwijs vaak politie tegengekomen, maar ben nooit aangehouden. Enige waar ik nog wel aan dacht was caravanspiegels op mn auto zetten omdat de trailer vrij breed is

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 14:58

Imre

Re: Mag ik nou met deze combinatie rijden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:59

Oeps! Overheen gelezen!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 14:59

Liselot schreef:
Haha, zag het in je profiel idd :D
Maar dan nog is 900 + 500 (ga er vanuit dan je evt ook nog een rubber vloer erin hebt, je zadel e.d.) is al 1400, dus zit je imo toch te dicht bij de rand, ik zou zelf liever wat over hebben om eerlijk te zijn :o

Wat hierboven gezegd is over het maximale gewicht (dus ledig gewicht + laadvermogen van je trailer) staat mij ook iets van bij, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen

Ja ik ook maarja ik ben helaas niet in het bezit van een dikke landrover oid :P
De trailer is ook niet van mij, maar van de eigenaren van het paard. Heb zelf geen trailer..

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:59

Volgens mij mag dit wel volgens de regels, maar of je er heel blij mee moet zijn is wat anders. Mocht je een noodstop moeten maken, hou er dan rekening mee daj je remweg veel langer is dan anders, je trailer duwt jou auto namelijk een heel eind door, met dat gewicht. Het geremde betekend volgens mij alleen dat je een losbreekreminrichting hebt,.je trailer remt echt niet mee als jij je rem in trapt...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:00

Voldoe je aan de 3500 MTM + MTM regel?
Weegbrug moet je vaak mee naar toe bij een staandehouding. Dit kan enorm veel tijd kosten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:00

Imre schreef:
Oeps! Overheen gelezen!

Hihi geeft niet.. maar het belangrijkste voor mij is om te weten of je bij BE naar het maximaal toelaatbare gewicht (MTM) moet kijken, of naar wat er daadwerkelijk in de trailer staat..

Ibbel

Nee, dit mag niet volgens de regels. Niet vanwege het gewicht, want dat mag wel, maar vanwege de kogeldruk. Dat mag niet.

Voor BE telt gewoon het echte gewicht. Maar dat is hier niet het probleem.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 15-07-13 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Moratoetje

Liselot schreef:

Mening KWPN paard weegt geen 600kg....mijn merrie van 1.67m weegt 'slechts' rond de 550kg

Maar om terug te komen op de vraag van TS: nee, met deze combinatie mag je niet rijden ook niet met BE
Omdat de auto een dergelijke zware aanhanger niet mag trekken. Ze kijken naar het gewicht wat de trailer maximaal mag wegen (leeg + laadgewicht) en dat moet het te trekken voertuig op kenteken mogen trekken.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:01

amies100 schreef:
Je moet uitgaan van het vol gewicht van de trailer. Met jou rijbewijs mag je het dus wel trekken maar jou auto officieel niet.

Edit dus je moet uitgaan van de toegestane maximum massa

en jij moet je echt wat beter verdiepen in de materie voordat je dit als waar verkondigd.
*zucht de zoveelste die B rijbewijs eisen gelijk maakt aan E rijbewijs eisen*

TS; het houdt kwa trekgewichten zeker niet over, maar goed om te horen dat de auto het fijn trekt en je wel met het verkeer mee kan rijden.
Technisch heb ik verder niet zoveel verstand van auto's dus of de koppel etc voldoende is om er goed mee te kunnen rijden weet ik niet.
Wel vermoed ik dat de kogeldruk nog een probleem kan vormen, maar om dat te weten zou je het moeten meten (je hebt er maar 1 pony in begreep ik, dus het zou nog mee kunnen vallen, geen idee wat voor kogeldruk je auto aan kan).

Of het veilig is durf ik niet te zeggen, daarvoor heb ik te weinig verstand van de technische dingen van auto's / trailers.
Wel valt me op dat je trailer + paard zwaarder is dan je auto, dat mag dacht ik met E, maar of het verstandig is vraag ik me af..
Want of het veilig is en of het mag zijn twee verschillende dingen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:02

Moratoetje schreef:
Omdat de auto een dergelijke zware aanhanger niet mag trekken. Ze kijken naar het gewicht wat de trailer maximaal mag wegen (leeg + laadgewicht) en dat moet het te trekken voertuig op kenteken mogen trekken.

Neehee. Dat geldt niet voor BE (en sinds januari zelfs niet meer voor B!)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:02

stijntilla schreef:
Volgens mij mag dit wel volgens de regels, maar of je er heel blij mee moet zijn is wat anders. Mocht je een noodstop moeten maken, hou er dan rekening mee daj je remweg veel langer is dan anders, je trailer duwt jou auto namelijk een heel eind door, met dat gewicht. Het geremde betekend volgens mij alleen dat je een losbreekreminrichting hebt,.je trailer remt echt niet mee als jij je rem in trapt...

Volgens internet wel.. Zie hier : http://www.kennisbv.nl/kennis-bv/aanhanger-geremd/
En wat ik zei, ik ben natuurlijk blijer met een dikke auto, maar die heb ik helaas niet..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:03

Mootje schreef:
Voldoe je aan de 3500 MTM + MTM regel?
Weegbrug moet je vaak mee naar toe bij een staandehouding. Dit kan enorm veel tijd kosten.

Wat houdt die regel in?