Behoefte aan een stal waar je zeer brave paarden kunt kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wertheim

Behoefte aan een stal waar je zeer brave paarden kunt kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 09:44

Vanuit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk het is om een goed gezond, ongecompliceerd en zeer braaf recreatiepaard te kopen.
Nu speel ik met het idee om een stal op te richten waar de recreatieruiter terecht kan voor de aankoop van een zeer braaf en gezond recreatiepaard.
Er zijn al zo veel spring en dressuurstallen waar de mooiste (en duurste) paarden staan, maar het gros van de mensen is op zoek naar iets heel anders. Het is mijn bedoeling om gezonde basispaarden op een dergelijke manier op te leiden dat ze zeer betrouwbaar en aangenaam zijn in de omgang en bij het rijden. Ze trainen in allerhande omstandigheden en opleiden tot evenwichtige plezierige dieren.
De focus ligt daarbij dan niet op dressuur of springkwaliteiten, maar op karakter en betrouwbaarheid.
Ik hoor graag van jullie!!!!!

Anoniem

Re: Behoefte aan een stal waar je zeer brave paarden kunt kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:47

Op zich een heel fijn en mooi idee, alleen is een beetje het probleem dat jij ze nog zo goed kan opleiden als je wil, als er dan iemand mee aan de slag gaat die er bij wijze van spreken totaal geen verstand van heeft kan het braafste paard in een moeilijk paard veranderen ... En wat dan? Krijg jij de naam dat je geen brave paarden verkoopt.. ?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:47

Ik denk het wel . Type paard waar je veilig mee over de weg kan. Ook kinderpony's is denk ik vraag naar.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:48

En wil je hier van leven of is het gewoon hobby? Denk je dat je hier aan kunt verdienen? Vaak hebben de mensen die op zoek zijn naar een betrouwbaar en makkelijk paard geen duizenden euro's beschikbaar.

En dan is natuurlijk de vraag wat is braaf? Er staan legio 'brave' paarden op internet. De één vindt een paard braaf die lekker voorwaarts aan de hulpen is en de ander wil een luie trapzak (om het even cru te zeggen). Je moet je onderscheiden, maar dat is heel moeilijk denk ik :j

[edit] en inderdaad wat Sabine zegt. Of een paard ook bij de nieuwe eigenaar braaf is, ligt aan zoveel factoren :j

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:49

Tja het is natuurlijk een idee.
Maar elk paard zal met de juiste ruiter braaf zijn, vergeet dat ook niet.
Paarden zijn slim en al zijn ze o zo braaf bij jou, dan gaat het goed de eerste maand bij de nieuwe eigenaar en dan kent het paard het rijden van de nieuwe eigenaar en begint truukjes te ontdekken, zodat diegene afhaakt.

Ik wil niet meteen te negatief zijn, maar je moet je goed realiseren, dat veel mensen zich daar in vergissen.

Neemt niet weg, dat ik het een prima idee vind hoor, maar ik zou dan vooral met jonge ongecompliceerde paarden beginnen, die nog niet " verpest " zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:49

De behoefte is er misschien wel, maar je omzet en marges gaan niet voor boterhammetjes kunnen zorgen in deze economie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:53

[***] schreef:
Op zich een heel fijn en mooi idee, alleen is een beetje het probleem dat jij ze nog zo goed kan opleiden als je wil, als er dan iemand mee aan de slag gaat die er bij wijze van spreken totaal geen verstand van heeft kan het braafste paard in een moeilijk paard veranderen ... En wat dan? Krijg jij de naam dat je geen brave paarden verkoopt.. ?

Juist, hier zit vaak de kneep, er worden brave paarden genoeg aangeboden maar ruiter en omstandigheden kunnen zo'n dier binnen de kortste tijd veranderen in een levensgevaarlijk project. Heb er genoeg gezien dus ik zou er niet aan beginnen alhoewel het een leuk idee is denk ik niet dat het gaat werken. Misschien heel kleinschalig dus af en toe eentje kopen en verkopen maar niet in grotere aantallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:54

Paarden kun je wel braaf maken en verkopen. De nieuwe ruiter moet ze braaf houden en daar zit het probleem.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:02

Ik denk dat de behoefte er zeker is en dat men er ook wel geld voor over heeft. Ik twijfel wel ook aan de kunde van de kopers. Met paarden ben je nooit zeker hoe hun gedrag zich gaat ontwikkelen in handen van de kopers. Dus ik denk dat je je daar niet te veel naar moet kijken. Wanneer jij paarden verkoopt die aangenaam in omgang zijn en betrouwbaar, dan betekent dat niet dat je verantwoordelijk bent voor verdere verloop. Ik denk dat er een markt voor is en dat het een goede aanvulling is op de huidige markt. Maar, ga je niet balen van de tijd en energie die je in de opleiding van zon paard stopt, waarna iemand anders dit misschien helemaal ten gronde gaat richten? Of ga je kopers selecteren en zo ja, hoe?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:24

Denk niet dat dit mogelijk is omdat "braaf" zo een uitgebreid begrip is. Wat is braaf?
Voor iedereen is braaf wat anders. Zo heb ik een paard gereden dat volgens de eigenaar braaf in de omgang was. Ik vond dat niet, hij was ook niet stout, helemaal niet, maar gewoon naar mijn normen en gewoonten vond ik dat paard niet braaf.

En wat als iemand bij jou komt proefrijden en het paard bokt even. Ben je dan meteen een malafide verkoper omdat je brave paarden beloofd had? Ik denk dat als je je puur richt op recreatiepaarden dat je hobbymatig hier wel mee aan de slag kunt, maar dan met verschillende karakters. Niet ieder recreatiepaard is een lamme goedzak die rustig zijn rondje door het bos loopt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:29

Moeilijk :j

De meeste paarden gedragen zich wel redelijk, mits ze ook redelijk behandeld worden, deugdelijk gehuisvest en verzorgd worden en vakkundig gereden worden ...

Haal één van die voorwaardes weg en je kunt met een heel ander dier te maken krijgen !

Zou me liever richten op een opvoedinstituut voor toekomstige paardeneigenaren ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:33

Kundige ruiters gaan vaak op zoek naar een braaf paard, maar wel met potentie en heeft daar geld voor over.
Onkundige ruiters vinden dat ze weinig eisen hebben en dat het bedrag daarom ook niet zo hoog hoeft, daarbij zijn juist zij degene die door onkunde een braaf opgeleid paard snel kunnen laten veranderen....
Ik denk dat je er geen boterham in kunt gaan verdienen....zeker nu niet.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:34

Gini schreef:
Denk niet dat dit mogelijk is omdat "braaf" zo een uitgebreid begrip is. Wat is braaf?
Voor iedereen is braaf wat anders. Zo heb ik een paard gereden dat volgens de eigenaar braaf in de omgang was. Ik vond dat niet, hij was ook niet stout, helemaal niet, maar gewoon naar mijn normen en gewoonten vond ik dat paard niet braaf.

En wat als iemand bij jou komt proefrijden en het paard bokt even. Ben je dan meteen een malafide verkoper omdat je brave paarden beloofd had? Ik denk dat als je je puur richt op recreatiepaarden dat je hobbymatig hier wel mee aan de slag kunt, maar dan met verschillende karakters. Niet ieder recreatiepaard is een lamme goedzak die rustig zijn rondje door het bos loopt.

:j

En ik denk dat eigenlijk iedereen wel een braaf paard zoekt. Niemand zit te wachten op een paard dat elk rondje bokt of met geen mogelijkheid op buitenrit te krijgen is. Alleen is braaf echt voor iedereen anders. Zo vind ik een paar dat vlot op de hulpen reageert en lekker voorwaarts is braaf. Terwijl een beginner dat paard als sensibel/vlug en dus niet braaf zou kunnen bestempelen.

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:37

Het zal inderdaad liefdadigheidswerk worden. Het grosse van de klant zal niet meer uit willen geven dan op b.v. marktplaats. Dus winstgevend zal het in deze tijden zeker niet worden.

Wel een leuk idee trouwens!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:37

zap schreef:
:j

En ik denk dat eigenlijk iedereen wel een braaf paard zoekt. Niemand zit te wachten op een paard dat elk rondje bokt of met geen mogelijkheid op buitenrit te krijgen is. Alleen is braaf echt voor iedereen anders. Zo vind ik een paar dat vlot op de hulpen reageert en lekker voorwaarts is braaf. Terwijl een beginner dat paard als sensibel/vlug en dus niet braaf zou kunnen bestempelen.

Juist, wat is braaf? Dat is voor iedereen verschillend, denk ik.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:45

kun je dan misschien niet beter de paarden te lease aanbieden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:52

Probeer 'braaf' eens te definiëren en je zult beseffen hoe rammelend je doel is.
"Braaf" bestaat niet. Het is voor iedereen anders.

Wellicht is het een idee om je bedrijfsinsteek anders te formuleren, concreter: verkoop bijv. gebruikspaarden die ook in een manege tot hun recht kunnen komen. Of verkoop leerpaarden (voorheen M2 en hoger) die niet bokken of steigeren en ook niet wegrennen bij ruiterfoutjes. Of verkoop doorgereden paarden in de lagere prijsklasse zonder 'braaf'-garantie (vb Jansen Vd Hout).

Er is heus nog wel wat te verdienen in de paardenverkoop. Maar wees heel scherp op je doelgroep. Vraag en aanbod moet elkaar vinden en hoe concreter jij je aanbod formuleert, hoe gerichter klanten bij je komen en hoe groter de kans is op succes.
Besef ook dat in deze tijden "economies of scale" dubbel van belang zijn. Kleinschalige verkoop = hobby, ook in financiële zin.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:57

Ik vind het een heel fris idee!

Je moet niet teveel kijken naar huidige stallen hoe die het doen. Die verkopen dure paarden met een duur papier voor de fok of voor de sport. Ze hebben er vaak nog een fok- en opfokdeel bij.

Jij zult je op een hele andere markt gaan richten met een andere aanpak. Jij kunt bijvoorbeeld paarden kopen/verkopen met een half papier of met geen papier, dat scheelt zo €1000 per dier. Als braafheid en gezondheid voorop staan, dan heb je het over een hele andere categorie paarden/pony's. Die hoeven niet de sport in en er hoeft niet mee gefokt te worden.

Wat oudere paarden en pony's komen in aanmerking, kruisingen, werkpaarden enz. Het hoeft er ook allemaal niet zo gelikt uit te zien, als het maar gezond en braaf is, denk ik. Ik denk dat je na moet gaan waar iemand blij van wordt, ik denk zelf: gezondheid en 1000% goed karakter. Er is zeker vraag naar, alleen zullen mensen niet de hoofdprijs willen betalen, dat is iets om rekening mee te houden. Aan de andere kant, als je minder krijgt per dier, maar ze lopen wel de deur bij je plat vanwege je concept, dan lost dat zichzelf wel weer op door de "hoge omzetsnelheid" (beetje vreemd als je het over paarden hebt, maar je snapt hem denk ik wel...).

Als je zelf jonge dieren wilt gaan trainen, dan moet je ook bij de aankoop van een jong dier selecteren op braafheid en gezondheid. Trainen kost wel veel tijd en geld, dus daar moet je over nadenken. Ik vind het een heel leuk idee dat je wilt investeren in het afleveren van betrouwbare, brave paarden waar iemand zijn leven lang plezier van kan hebben. Ik denk als je marketing goed is dat je een heel eind kunt komen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:00

Ik heb niet lang geleden een extreem braaf paard verkocht.
Ik heb inmiddels vernomen dat het nu ergens op een africhtingsstal staat omdat het niet meer goed te rijden viel :+
Doe je dan je best voor om een paard netjes te beleren....

Een kennis verkocht haar paard omdat hij steeds bokte en er vandoor ging.
De nieuwe eigenaar rijdt er zonder zadel en met halster mee buiten.

Braaf is een samenwerking tussen ruiter en paard, geen vaststaande ingebrande eigenschap.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:05

Sizzle schreef:
Ik heb niet lang geleden een extreem braaf paard verkocht.
Ik heb inmiddels vernomen dat het nu ergens op een africhtingsstal staat omdat het niet meer goed te rijden viel :+
Doe je dan je best voor om een paard netjes te beleren....

Een kennis verkocht haar paard omdat hij steeds bokte en er vandoor ging.
De nieuwe eigenaar rijdt er zonder zadel en met halster mee buiten.

Braaf is een samenwerking tussen ruiter en paard, geen vaststaande ingebrande eigenschap.

En toch zijn de echt dooie goedzakken wel te vinden, alleen zullen die niet snel te koop staan :j.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:06

Helemaal mee eens, Sizzle.
Dat soort ervaringen hoor je vaker.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:14

Www.bravepaarden.nl bestaat al, dus markt is er zeker voor!

Een paard braaf houden blijft moeilijk en dit zou ik dan ook zeker in je verkoopovereenkomsten noteren. Hier zit ook een stukje educatie in wat je kunt bieden. Leer je kopers dat het verstandig is om ook met een braaf paard regelmatig les te nemen. Maar er is zeker behoefte aan brave, normale paarden, wat die mensen er daarna mee doen is hun zaak.

Wertheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 12:45

Jee, wat een reacties zeg! Ik ben met jullie eens dat het er helemaal vanaf hangt hoe de nieuwe eigenaar met het dier omgaat na de verkoop. Allicht is het een idee hier ook een stuk educatie aan te hangen. Ik ben op het moment in opleiding tot paardengedragsdeskundige, wellicht dat dat te combineren valt!
Ik realiseer me dat je geen superhoge bedragen kunt vragen, maar aan de andere kant, maakt alleen de aanleg voor de sport dat een paard voor een goede prijs verkocht kan worden, of ook een geweldige omgang en veel plezier? Ik zou persoonlijk best wel wat geld ervoor over hebben gehad om een dergelijk dier te kopen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:54

Hoe lang zou je dan garantie moeten geven op 'karakter'?

Ik lees continue op bokt: super brave pony verkocht, stijgert bij nieuwe baasje.
Of andersom.

Waar het allermeeste vraag naar is zijn paarden die buiten de koelheid zelve zijn, maar wel een L parcours en een M/Z proef potentie hebben met looplust in de ring.
Het liefste betalen ze daar ook niet meer dan 3000 euro voor en het moet goed zijn op de foto.
Helaas is het niet realistisch om voor zo'n prijs te 'handelen'.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:55

Vergeet niet dat je potentiële klanten ook voor een deel bestaan uit ouders die voor hun zoon/dochter een pony willen. Die tellen echt niet veel neer. En voor meer dan marktplaats tarieven zou ik ook niets kopen. Ook niet als iemand zegt brave paarden te verkopen (want dat moet maar blijken)

En je moet realistisch zijn. Iemand voor wie het een hobby is en niet veel eist/verwacht van zijn paard telt niet duizenden euro's neer. Dan vinden ze dat brave paard wel zonder jou.