Slim idee om hooi te vervoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Slim idee om hooi te vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 22:12

Minder dan een maand voordat we opnieuw naar Frankrijk trekken met de paarden.
Nu begint het plannen om hoe alles voor 2 paarden en 3 mensen in de auto te krijgen.
Vooral hooi lijkt ons een probleem...

We kiezen ervoor om geen stalbedekking mee te nemen. Mijn paard eet vlas/krollen en stro meenemen is helemaal onmogelijk.
Daar is eventueel stro verkrijgbaar, maar laatste keren hebben ze er ook gewoon op zand gestaan.
Ze staan zoveel mogelijk op kleine weitjes, dus kunnen dan grazen en we willen dus in voldoende hooi voorzien.

Maar hoe kunnen we nu best het hooi meenemen?
Is er een optie waar we niet aan denken?

In de trailer kunnen er nog 2 pakjes in, met wat geluk.. en dat moeten we nog testen.
Auto is een dodge met huif...Ligt LPG tank in.. nu hopen we op het schapje daarboven nog 4 pakken te krijgen, maar dat wordt krap vrees ik..

Liever geen voordrooghooi..

Iemand geniale oplossing? We zouden het ook wel verpakken, zodat niet heel de koffer (inl onze kleren en koffers ed) onder het hooi hangen..

DRESSAGEFAN

Re: Slim idee om hooi te vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:15

Kan je ginds dan geen hooi aankopen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:17

op het dak ( met dakdragers... ) en dan een zeil erover?

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:19

Zo'n dakkoffer? Of in van die vacuüm zakken doen?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:21

Plank op de dissel maken tegen de trailerkant aan, hooibaaltjes opstapelen met zo groen net vast sjorren? Geen idee hoeveel je er dan kwijt kan en of het kan.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 22:24

Ik wil liever daar geen hooi aankopen en er is geen garantie dat dat kan.. Dus het moet mee.

Hoe bevestig je dakdragers? Daar zit namelijk niets voor op het dak..
Heel praktisch is dat niet.. dan moeten we al een ladder meesleuren.. anders kom je het dak niet op.
EDIT: prijs van dakdragers gezien.. dat gaat het niet worden voor 1keer per jaar naar Frankrijk te trekken. Plus dat de auto veel te hoog staat om deftig iets op en af het dak te krijgen zonder de lak te beschadigen.

Op de dissel zit het reservewiel van de auto al, want op de plaats waar dat normaal moet zit ook een lpgtank.. En we spreken over grote wielen.. Dus dat is ook al geen optie.
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 12-07-13 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:26

Kirrr schreef:
Ik wil liever daar geen hooi aankopen en er is geen garantie dat dat kan.. Dus het moet mee.

Hoe bevestig je dakdragers? Daar zit namelijk niets voor op het dak..
Heel praktisch is dat niet.. dan moeten we al een ladder meesleuren.. anders kom je het dak niet op.

Op de dissel zit het reservewiel van de auto al, want op de plaats waar dat normaal moet zit ook een lpgtank.. En we spreken over grote wielen.. Dus dat is ook al geen optie.

:+ klimmen op de wielen misschien? :D tja... ik weet niet hoe die eropgaan, die van ons zaten er al op. misschien het in zakken?

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:31

Voor hoeveel dagen moet je dan hooi bijhebben? Het lijkt mij erg moeilijk te realiseren, zeker als het vb al niet op het dak kan.
Zou me sterk verbazen moest je geen kwalitatief goed hooi kunnen aankopen, zeker als je op voorhand al even kan rondbellen naar vb stallen in de buurt van je verblijfplaats of je wat over kan nemen.
Frankrijk is zowat het land van het hooi en stro, er wordt ook enorm veel geëxporteerd uit Frankrijk, is echt goed van kwaliteit doorgaans.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 22:33

Klimmen op de wielen gaat het ook niet worden vrees ik..

Zie dat ik het nergens geschreven heb, maar 8 dagen en 2 paarden, die beide veel ruwvoeder gewend zijn.. ik ben niet onder de indruk van de grote van de dakkoffers..

Gewoon op het dak met dakdragers en een zeil erover gaat heel de rit lawaai maken, niet aangenaam voor ons en ook niet voor de paarden die erachter hangen..

Zakken hadden we ook al aan gedacht. Eerst keer dat het met een huif is en dat er een LPG tank in de koffer ligt.. dus het is terug opnieuw rekenen.
Er moet heel wat materiaal bij in de koffer. De zadels moeten deftig kunnen liggen.
De auto zelf houden we graag zo leeg mogelijk.. Fijn als iemand zich even kan neerleggen op de achterbank.

Het gaat over een wedstrijd.. ze kiezen ervoor om niet voor iedereen hooi te voorzien. Je hebt een lege stal, de rest voorzie je zelf.
In nood kan je altijd wel wat overkopen van de stockcontractors. Maar je kan er niet vanuit gaan dat je daar gewoon hooi voor een hele week kan kopen. Dus het zal toch mee moeten op de één of andere manier...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:34

een aanhangwagen achter de trailer? weet niet hoe legaal dat is....

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:37

Hier vanuit Nederland regelen dat ze daar hooi voor je 'reserveren' ?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 22:37

unihorses schreef:

Ik hoop op een mopje..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:38

8 dagen is dan ook 8 balen? Deel vervangen door compactgras een optie?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:39

google eens op een fourage handelaar in de buurt van het concoursterrein.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 22:41

Sjors schreef:

Is geen optie.. dan moeten ze dat voor iedereen doen.. en daar kiest de organisatie nu net voor om dat niet te doen...
Anders hoefde we het natuurlijk niet mee te sleuren.

Tamaray: We dachten inderdaad aan ongeveer 6 tot 8 balen.
Ik heb een tijdje compactgras gegeven.. maar mijn paarden beginnen daar van te hoesten.. Heb er ook heel heel wat slechte ervaringen over gelezen op internet. Plus dat ze erg duur zijn..
Ik verander liever ook zo weinig mogelijk..
Ze komen daar in een hele andere omgeving terecht, dus hooi, eten ed moet netjes hetzelfde blijven.

Alvast super bedankt voor het meedenken allemaal.
Ik vrees dat het gewoon passen en kijken wordt..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:41

unihorses schreef:

Levensgevaarlijk ! Als je een ongeluk krijgt moet je eerst die aanhangwagen eraf halen voordat je je paarden kunt bevrijden . Niet naar luisteren TS !

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:41

Ik zou als ik jou was gewoon ruim voor vertrek contact opnemen met een haras oid in de buurt, dan kan je om enkele baaltjes (of 1 grote) gaan met een lege trailer eens de paarden op de wei/in de stal staan. Als je telefonisch op voorhand iets geregeld krijgt moet je niet meer tobben/puzzelen, als ik bedenk hoeveel hooi er doorgaat op een week. Moest je toch niets kunnen regelen op voorhand kan je ook altijd kijken naar pakken horsedinner ofzo, iig vacuüm verpakt hooi, dat neemt het minste plaats in.
Edit: lees net dat het vacuüm verpakte geen optie is, sorry..
Laatst bijgewerkt door DRESSAGEFAN op 12-07-13 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:43

Kirrr schreef:
unihorses schreef:

Ik hoop op een mopje..

was wel een beetje sarcastisch ja... ookal heb ik het wel gezien...
auto-aanhangwagen met koets-trailer ( met zelfgefabriceerde ophangdingen )
maar zou me er niet mee op de weg wagne.
denk dat de hoeveelheid hooi mee te nemen niet mogelijk is.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:45

Van iemand een trailer met plateau voor een koets lenen zou misschien nog een optie kunnen zijn?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:47

Kirrr schreef:
Sjors schreef:

Is geen optie.. dan moeten ze dat voor iedereen doen.. en daar kiest de organisatie nu net voor om dat niet te doen...
Anders hoefde we het natuurlijk niet mee te sleuren.

Tamaray: We dachten inderdaad aan ongeveer 6 tot 8 balen.
Ik heb een tijdje compactgras gegeven.. maar mijn paarden beginnen daar van te hoesten.. Heb er ook heel heel wat slechte ervaringen over gelezen op internet. Plus dat ze erg duur zijn..
Ik verander liever ook zo weinig mogelijk..
Ze komen daar in een hele andere omgeving terecht, dus hooi, eten ed moet netjes hetzelfde blijven.

Alvast super bedankt voor het meedenken allemaal.
Ik vrees dat het gewoon passen en kijken wordt..

& iemand in de omgeving daar ?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:47

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 22:50

Hier in België moet je niet bellen naar een boer voor 8 pakjes hooi hoor.. Ze hebben trouwens ook amper kleine, hier dan toch..
Zo'n grote baal kunnen we daar nooit hanteren.. die moet in een extra stal terecht komen achter slot en grendel.. Aangezien niet iedereen zomaar bij de paarden mag zijn dat allemaal smalle gangen ed.
De ruim op voorhand is ondertussen voorbij..
Ben aan het googlen, maar kom niet zo gauw op iets vlakbij terecht.
Daar is 20 km ook al vaak meer dan een uur rijden. Dus moeilijk in te schatten.

We zitten in de western, niemand hier in de buurt heeft dat.
Ik ga mijn paarden ook niet op een vreemde trailer laden om 1000km te rijden.
Plus wie is er zo gek om een trailer aan vreemde uit te lenen voor een weekjes Frankrijk..

Misschien hebben jullie wel gelijk.. maar in mijn wereld is er niets onmogelijk tot het tegendeel bewezen is, dus ik ga toch eerst puzzelen en meten :D

Haha, Samblabla, als jij mij een grote betaalbare vrachtwagen kan bezorgen, zeeer graag.
Hebben we een jaar mee bezig geweest.. Is onmogelijk blijkbaar.
Enkel transportfirma's.. maar dat is dan weer niet te betalen.
Probleem is dat we naar daar gaan en een week later terugkomen.
Dus met chauffeurs zit je met hotels en vliegtuigtickets of ze moeten dubbel rijden.
Ik vrees dat het een trailer wordt..

Ik zie dat je link een paardencamionette is voor 2 paarden..
Daarmee krijg je mij de bergen niet in.. Niet te vergelijken met de dodge en trailer.
En ik zie niet in hoe we daar meer plaats mee hebben... De laadruimte naast de paarden is evengroot als de plaats in de huif volgens mij..
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 12-07-13 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:52

Laatst bijgewerkt door speurneusc op 12-07-13 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:55

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:56

Mmmm weet niet of een tweede auto een optie is, duw je die vol met hooi ? Weet niet hoeveel van de drie personen een rijbewijs hebben?