Zou jij je paard manegewerk laten doen voor de kost?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Zou jij je paard manegewerk laten doen voor de kost?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 21:06

Paarden houden is duur... en het is hier in de buurt erg lastig om een geschikte stalling te vinden. Toen schoot het idee van op een manege gaan staan dus door mijn hoofd. Wellicht zou mijn pony (werklustig, 8 jaar oud, gezond en sterk) zelfs kunnen werken voor de kost...

Dat hij in ruil voor minder stallingskosten een x aantal keren per week in de lessen zou lopen. Ik denk dat hij liever rondhobbelt dan op stal staat, dat sowieso. Verder is mijn pony door de wat meer ervaren ruiters goed te rijden. Springen vind hij prachtig en hij leert nu zelfs horseballen, waar hij ook zichtbaar van geniet. Echte beginners aan de longe zou hij ook nog braaf doen, maar voor kleine kindjes die net 'los' kunnen rijden niet, dan is hij gewoon eigenwijs.

Zijn er meer mensen die hun paard op deze manier 'uitlenen'? Ervaringen?

little_birdy

Re: Zou jij je paard manegewerk laten doen voor de kost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:08

hmm als ik krap zou zitten en een stalling moest zoeken zou ik het wel overwegen ,
wel zou ik zorgen dat de manege zelf een passend zadel en hoofdstel verzorgt want ik wil mijn eigen spullen niet kapot hebben dat is me te duur

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:09

Nee ik zou bang zijn dat mijn paard afgestompt raakt. Ik train heel erg op gevoeldig zijn voor gewichts en beenhulpen en daar wordt de gemiddelde manege ruiter niet blij van vrees ik en daardoor het paard niet.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:10

Ik doe het ook :j
Heb 4 dieren, twee breng ik uit op wedstrijden. Vanwege mijn eigen bedrijf lopen ze allemaal redelijk veel in de lessen, OOK de concoursdieren. En die lopen gewoon M1 met winst, ondanks wat we erop zetten :Y)

Dit gaat van 4 jarigen tot 50 jarigen, 2 man personeel ernaast met voltigesingel tot L2 niveau, elk dier wordt daar ingezet waar hij of zij het beste op de plaats is, en dat werkt redelijk goed tot nu toe.
Juist voor veel leerlingen fijn dat dieren eens wel knopjes bezitten die werken!

Kosten kun je zo prima besparen, en je weet zelf waar je dier wel of niet tegen kan. ( wel/ geen beginners bijvoorbeeld)
Wel goede afspraken vast laten leggen mbt gebruik leerlingen, risico's en eigen gebruik
Laatst bijgewerkt door Lowara op 22-06-13 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:10

ja dat zou wel een probleem zijn met de mijne
die is niet braaf en rustig genoeg ben ik bang :')

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 21:13

Ja daar zeg je inderdaad wat, zou iets zijn om in ieder geval afspraken over te maken. Ik heb dan eigenlijk juist graag dat ze mijn passende tuig gebruiken. Maar als het kapot gaat dat de kosten dan niet voor mij zijn oid.

@troi: afgestompt ben ik bij de mijne niet zo bang voor, als hij rustiger zou worden is dat juist meegenomen. En ik denk dat paarden het best door hebben wanneer hun vaste ruiter er op rijdt en ze dus moeten opletten?

@Lowara: hmm positief dus :j

@ little birdy: braaf... wat heet braaf. Als mijn pony regelmatig loopt en aan het werk gezet wordt is hij dus braaf. Werklustig en wakker, maar goed te doen door gevorderden denk ik zo.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:15

troi schreef:
Nee ik zou bang zijn dat mijn paard afgestompt raakt. Ik train heel erg op gevoeldig zijn voor gewichts en beenhulpen en daar wordt de gemiddelde manege ruiter niet blij van vrees ik en daardoor het paard niet.

Helemaal mee eens! En als je je paard dan "uitleent"word hij/zij ook "verpest". Naar mijn mening.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:16

Persoonlijk zou ik dan wel eigen materiaal verschaffen. Je wil gewoon niet hebben dat je paard zn rug naar de haaien gaat vanwege een slecht passend zadel.

Opzich hoeft er niks mis mee te zijn, maar het is wel belangrijk dat er goede afspraken gemaakt worden.
En daarbij moet je vertrouwen hebben in de manege. Een manege met het motto "niet vragen maar zagen" zal voor geen enkel paard goed zijn ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:16

Volgens mij is het een hele goede oplossing als de juiste afspraken gemaakt worden.
Bij ons op de manege heeft toen ook een pensionklant haar paard een paar gevorderde lessen per week laten meelopen omdat ze zelf weinig tijd had. En op deze manier kreeg de ruiter erop altijd les en kon de intructrice het paard altijd in de gaten houden. En die meiden reden gewoon op het zadel van de pensionklant. Want dat past tenminste. En ik zou liever hebben dat mijn spullen wat sneller slijten dan dat mijn paard aandacht en beweging te kort komt.

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:17

Nah ik vind dat afstompen een beetje alle manegeruiters over 1 kam scheren :+ Ik lease nu een paardje maar ik heb tot mijn 11de op een manege gereden waar ik nu nog veel kom en daar word je juist aangeleerd niet te lopen zagen trekken en weet ik veel wat, de paardjes daar zijn ook absoluut niet het stereotype manegepaard dat nergens op reageert en gewoon rondhobbelt, 3 ervan worden nu zelfs nog uitgebracht in de M springen ;)
Laatst bijgewerkt door Maleficent op 22-06-13 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:18

Tja als je echt krap zit, al zou ik het persoonlijk nooit doen. Vind ik zonde van zo'n jong dier wat en ben veel te bang dat ze idd afgestompt of zoiets zal raken, zonde..Dus voor mij is het een nee

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:22

Ja hoor, maar dan wel de kleine kinderen. Beetje poetsen, rond hobbelen... Daar is mijn paard wel geschikt voor.

Onze andere pony loopt al in de kinderlessen. Mijn vader ment met hem en juist die afwisseling maakt dat het een hele leuke pony is!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:23

Het gaat dus goed met Sjimmie? :D

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:24

Jazeker, het blijft een eigenwijze shet. Maar hij is superleuk!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:25

nee, mijn pony nooit. als ik misschien een andere pony had misschien wel, maar die ik nu heb niet

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 21:25

Wat heet 'verpest'... hij zal zeker anders worden, maar het is nu ook geen Z-pony. Lekker bewegen zou ik voor hem wel fijn vinden. Manegepaarden/pony's vind ik ook niet 'verpeste dieren'. Die zijn inderdaad ook niet allemaal afgestompt.

En goede afspraken inderdaad! Als het al zo ver komt komt alles zwart op wit, dat zeker.

Op het moment wordt hij ook door anderen gereden, ik durf zelf (nog) niet. In de toekomst zou ik het wel weer willen oppakken. Het blijft een lastige keuze...

@ Lui: ik heb juist zoiets van: hij is jong, laat maar lopen. Omdat ik dus zelf niet rijd is het ook zonde om hem te laten staan (heeft zijn eerdere leven ook weinig uitgespookt). Onze andere pony van 17 zou ik het juist niet laten doen omdat ze al oud en stijf is.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:28

Ons bevalt het erg goed. Het ligt wel aan de ambities die je hebt. Maar als ik jouw reacties zo lees sta je er hetzelfde in als wij. Paard lekker in beweging, prima toch!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 21:32

Toch niet alleen maar negatieve ervaringen dan :) Ik denk dat ik maandag de manege eens bel om te gaan praten.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:32

Tja dat is zo, maar op een jonge leeftijd kan een paard ook erg "verpest" raken..en dat vind ik zonde!

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:37

het ligt vooral aan de manege.
al die mensen die het hebben over ' afgestompte ' paarden, daar herken ik mijn vorige maneges heel erg in. Dat waren paarden die alleen door beginnertjes werden gereden. ze kwamen op de manege als goede, lieve, handelbare paardjes, maar eindigden als doffe, saaie, slecht reagerende paardjes ..

Als je de manege kent, en weet hoe ze er les geven kan je denk ik beter oordelen. Misschien een idee om een x een maandje les te nemen ? Als de paarden, pony's en lessen je daar goed bevallen .. dan weet je het tenminste zeker ;)

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:40

Dat is wel een goed punt.
Onze paarden staan op de manege waar ik al mijn hele leven kom. Dat maakt het misschien wat makkelijker.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 21:41

Ik ken de manege en ben er niet 100% weg van, maar superslecht is het ook echt niet. Sowieso ga ik er binnenkort zelf een keer rijden, kan ik direct weer eens kijken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:45

Ik liet een van mijn paarden ook weleens voor de lessen gebruiken op mijn vorige stal. Nowie vond het heerlijk om in de les mee te lopen met de andere paarden en ze werd gewoon netjes gereden en behandeld. En ik zat op sommige dagen krap in tijd en kon dan de andere paarden gewoon netjes trainen doordat ik er een minder te doen had. Ik vond het een prima oplossing!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:51

ik zou het nooit doen, dan zou ik wel iets anders zoeken om aan geld te komen. door bijvoorbeeld op zaterdag bij die stalling te aan werken voor een lagere stallings kosten.

ik ben heel blij met mijn paard hoe hij nu is en heb hem redelijk goed opgevoed, en wil niet dat dat verpest wordt. zo ben ik er heel streng in dat hij niet mag drammen, maar veel mensen laten dat wel toe. verder zou ik ook wel een beetje gek worden als er iets gebeurt in een les omdat iemand even niet oplette. als ik zelf les zou geven aan mensen die op mijn paard in de les rijden zou ik het misschien wel overwegen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:57

Afh. van de omstandigheden.
Ja, dan zou ik mijn pony's/paarden manege werk laten doen.

Voor de goede orde Sjol heeft dat ook jaren gedaan in mijn bezit.
Ik reed er toen ook op en ze is al leslopend gewoon Z geworden.
En Sjol had haar geheel eigen lessysteem, geen pas harder lopen dan strikt noodzakelijk
en dan precies net doen wat ze vragen. Maar wel alles doen dus.
(Dit was wel na een wat haperende start met zeer onervaren pony)

Vond het altijd wel schattig.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-U6PQKJ78.jpg

Mevr. kent dus wel alle trucjes van het vak en tot op vandaag de dag probeert ze elke poetskist om te keren op zoek naar snoepjes. (die ik nooit had)
Wat betreft opvoeden en met rijden, ze weet donders goed wie erop zit of met haar aan het werk is.