Vraag aan oude eigenaar.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sahibje

Vraag aan oude eigenaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 11:55

Als jij je oude paardje of verzorgpaard tegen komt. Bij mensen die hem net hebben gekocht, en je vraagt aan hun. Mochten zij hem ooit weg doen, dat jij graag eerste keus wil bij de verkoop, of dat ze even aan jou denken. Omdat jij hem graag terug zou willen ooit als die mogelijk er is.als zij hem weg doen. Is dat een rare vraag aan die mensen.

Goof

Re: Vraag aan oude eigenaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 11:57

Jeetje, wat een slechte plaatsing van je leestekens... Heb je bericht 3 keer moeten lezen voor de duidelijkheid.

Een nee, dit is een vrij normale vraag.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 11:58

nou van de ene kant wel, want ik zou me dan afvragen waarom je hem niet nu gekocht hebt inplaats van dat die aan die mensen verkocht is.
maar van de andere kant is het heel gewoon, want ik neem aan dat je van dat paardje hield/houdt, en dat je hem/haar graag zou willen kopen als daar mogelijkheid voor is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 11:59

Je had je punten en komma's iets anders mogen plaatsen! Maar ja als mensen hem net hebben vind ik dat raar. Ik persoonlijk zou er niet van gediend zijn.

Caelum

Nee, als het langer dan 3 maanden geleden is dat hun hem hebben gekocht, ja als het korter is, ik zou dan gaan denken dat er iets niet klopt met het paard omdat ze het snel vragen, ik zou dan denken dat het een aandoening, stalgebrek, peesblessure etc heeft

Tigra_

Op zich geen rare vraag maar ik zou er niet teveel van verwachten. Dingen zijn makkelijk gezegd natuurlijk en dan zul je ook contact moeten onderhouden. Want als ik naar mezelf kijk en ik zou een paard gekocht hebben en iemand vraagt mij dat zou ik zelf zeggen dat ik dat niet zou doen. Ik leg mezelf daar niet in vast. Als het zover komt dat het dier over 5 jaar bv verkocht moet worden heb ik misschien wel een leuke verzorger/bijrijder gevonden die ik het paard eerder gun dan iemand die alweer 5 jaar geleden voor het paard gezorgd heeft.
Maar vragen staat vrij.

sahibje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 12:02

Omdat ik hoorde dat hij dus verkocht was. Ik wist dat helemaal niet. Anders had ik hem idd gekocht. Ik zie het ja. Had te snel op plaatsen gedrukt. :(

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:05

tja op zich geen rare vraag. Maar de nieuwe eigenaren zijn niks verplicht.

Ik heb mijn paard ook verkocht, en de oude eigenaren niet gevraagd of ze hem terugwillen. Maar de nieuwe eigenaar..die hem dus van mij heeft gekocht heeft zelf aangegeven dat als ik zou willen ik hem over een tijd evt terug kan kopen. Maar wat mij betreft is hij niet verplicht mij de eerste keus te geven hoor.
Zou het alleen wel fijn vinden als ze me op de hoogte zouden brengen zodat ik weet dat hij weggaat daar

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:11

als ik mijn eigen paarden nog eens moet verkopen, zouden ze alleen weg gaan onder contact dat ik de eerste optie heb.
echter zou ik dat niet doen als het paard niet van mij geweest was.
wat de nieuwe eigenaar daar van vind zal blijken uit de eerste gesprekken en het dan ook wel of niet gunnen van mijn paard aan de nieuwe eigenaar.
maar mijn paarden blijven gewoon bij mij ;)

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:41

Ik vind het ook geen rare vraag, maar ik weet niet of ik daar gehoor aan zou geven. Ligt een beetje aan wie ik voor me hebt. Heb een vervelende ervaring mee gehad.

Om een lang verhaal kort te maken. Ik had een pony gekocht voor mijn zoontje, de pony was alles behalve braaf.. Vorige eigenaresse kwam te pas en on te pas op bezoek. Na een klein jaar aanmodderen met die pony en nadat mijn zoontje een paar keer erg vervelend van de pony afgevallen. Dus op een gegeven moment maar besloten om de pony te verkopen, vorige eigenaresse ingelicht dat de pony wegging. Of ze interesse had, ze had geen tijd en geld voor de pony dus ik moest hem maar houden.. Ze eiste nadat de pony verkocht was het adres en telefoonnummer van de nieuwe eigenaar.. Heb ik uiteraard niet gegeven ze is nog 2 keer bij mij aan stal geweest, om stampei te maken en allerlei dreigementen te uiten, toen heb ik haar beloofd dat als ze niet binnen 2 tellen weg was dat ik de politie voor haar zou bellen. Ze is gegaan en gelukkig nooit meer iets van gehoord..

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:55

Ik zie het meer als intresse, waarom zou je het niet vragen?
ligt eraan hoe je het vraagt, en geef even een uitleg zodat het verhaal hun ook helder is.
dan gewoon aangeven dat je weet dat ze hem net hebben, en dus waarschijnlijk niet aan verkoop denken maar MOCHT er ooit iets gebeuren waardoor hij weg moet, ze altijd jou even mogen bellen.
niet zo'n rare vraag lijkt me in combinatie met de uitleg dat je hem mist.

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:07

Dat kan je gewoon vragen hoor

epic_gram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:09

Als je er meteen mee komt nadat het beste beestje verkocht is, zou ik ook een beetje raar op staan te kijken, maar als t beestje al een tijdje in hun bezit is, denk ik dat het wel oké is om te zeggen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:15

titel klopt niet helemaal bij het verhaal wat ik lees, en volgens mij hebben meerdere mensen dat..
nu lijkt het alsof je het vraagt aan degene waar jij het paard aan hebt verkocht.. maar als ik het goed doorlees dan was het paard al verkocht, en nu weer verkocht, dus je wilt het nu aan de 2de eigenaar vragen die het dier net hebben toch?, zij kennen jou dus helemaal niet als ik het goed begrijp maar je bent het paard bij hen tegengekomen.
blijf ik nog bij mijn eerste post, gewoon doen, niks geks aan met een uitleg.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 00:38

Vind het wat voorbarig om het zo direct te vragen, zou eerder eerst contact leggen en bijv vragen of je af en toe op bezoek mag komen en het dan na een tijdje voor te leggen.
Maar opzich geen rare vraag :)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 00:46

Ik vind het een moeilijke vraag, als ik mijn pony ooit onverhoopt weg moet doen zou ik het ook wel willen.
Ik heb zelf bij de koop aangegeven aan de oude eigenaren dat ze altijd welkom zijn, en dat zijn ze dan ook nog steeds. Als ik hem weg zou doen kijk ik wel naar hoeveel belangstelling er naar hem getoond is door de oude eigenaren, als hij dan naar mijn nichtje kon (die hem nu ook verzorgd en rijd) dan weet ik zeker dat zij voor mij op de eerste plaats stond..
Maar hopelijk hoef ik nooit zo'n keuze te maken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 00:53

Ik ben mijn huidige paard op Bokt tegen gekomen toen hij net gekocht was door een bokker. Heb toen contact met haar opgenomen omdat het mijn verzorgpaard was geweest en ik benieuwd was hoe het met hem ging. Hebben toen paar maanden contact gehad. Toen zn merkte dat het toch niet goed klikte en ze hem wilde verkopen. Heeft ze dat ook aan mij gemaild. Ben toen dus wezen kijken... en heb hem kunnen kopen.

Misschien niet meteen zeggen... ik wil hem wel kopen als je hem niet meer wil... maar gewoon interesse tonen.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:21

Ik vind dat je het misschien wel kan gaan vragen, maar leg dan wel de situatie goed uit (dat je niet wist dat hij verkocht werd, omdat je hem anders wel zelf had gekocht). En dring je verder ook niet op, in die zin dat je nu 3x per week aan de wei gaat staan kijken naar het paard.
Maar met het te vragen kan je nooit geen kwaad doen.

Nevaeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:23

Vragen kan natuurlijk altijd. Maar dat wil niet zeggen dat ze je het ook daadwerkelijk gaan vragen/vertellen.

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:42

Ik vind dat je het kan vragen, maar alleen echt binnen 1 of 2 jaar. Daarna afhankelijk hoeveel contact je nog hebt met de eigenaren en het paard.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:48

Vragen mag altijd, of het nageleeft wordt is een tweede.

Ik heb heel duidelijk aangegeven toen mijn 'toen' 13 jarige verzorgpaard verkocht werd aan een strandmanege dat ik haar heel graag pensioen wilde aanbieden. Versleten of niet, dat verdiende ze.

Ben haar meerdere malen wezen opzoeken, maar heb uiteindelijk besloten wat afstand te nemen omdat het 'wachten' me steeds zwaarder viel.

In de 5 maanden geen contact heeft ze een blessure opgelopen en is uiteindelijk naar de slager gegaan. Geen belletje, geen mailtje, geen afscheid kunnen nemen en al helemaal geen pensioen kunnen aanbieden.

Ik ben er ziek van geweest.

1 ding heb ik geleerd, verkopen is loslaten...............kun je dat niet, dan moet je ze bij je houden.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:22

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:48

linda_arnold schreef:
Ik heb heel duidelijk aangegeven toen mijn 'toen' 13 jarige verzorgpaard verkocht werd aan een strandmanege dat ik haar heel graag pensioen wilde aanbieden. Versleten of niet, dat verdiende ze.

Ben haar meerdere malen wezen opzoeken, maar heb uiteindelijk besloten wat afstand te nemen omdat het 'wachten' me steeds zwaarder viel.

In de 5 maanden geen contact heeft ze een blessure opgelopen en is uiteindelijk naar de slager gegaan. Geen belletje, geen mailtje, geen afscheid kunnen nemen en al helemaal geen pensioen kunnen aanbieden.

Ik ben er ziek van geweest.

Vreselijk...
Ik heb het anders mee gemaakt;
Paard verkocht aan een manege met de afspraak dat als ze 'op' zou zijn ze mij als eerste zouden bellen zodat we eventueel tot oplossingen zouden kunnen komen. Altijd maar afwachten of het ook gebeurt, maar anderhalf jaar geleden werd ik inderdaad netjes gebeld.
Paard was overigens behoorlijk geblesseerd en zij zagen er geen heil meer in, maar wilden wel de afspraak nakomen. Ik heb toen besloten dat het klaar was voor haar, maar kon op deze manier nog wel afscheid komen nemen.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:24

Ik heb hier een gedeelde ervaring mee
Eerst de goede: heb zelf thuis een merrie gehad met een enorm moeilijk karakter. Maar daar ga ik nu even niet verder op in. Wegens financiële redenen hebben wij haar weg gegeven. Onder voorwaarden dat als het voor de nieuwe eigenaar kwa gedrag teveel zou worden ze terug gebracht werd. En Ja hoor, na 2 jaar werd die vrouw in haar lies gestampt, vlak boven een hoofdader. En 2 maand later werden wij gebeld of ze terug mocht komen. Zelf terug geprobeerd te rijden, maar er ook afgevallen. En dit zonder dat ik het voelde aankomen. Dus nu weg gegeven aan iemand om op de wei te zetten. En zelfde afspraak met deze mensen.

Minder goed verhaal.
Heb een tijd een paard bij ons gehad. De eigenares had deze weg geven omdat ze er fysiek niet meer voor kon zorgen. Die manege zou het paard daar laten sterven. Jaar later staat het te koop. Maar die vrouw mocht hem niet overkopen. Heeft ze ons het geld gegeven en hebben wij hem gekocht. Wat bleek nu daarna. Had dit paard een zeldzame ziekte wat hij daar opgelopen had.

Dus ja deze vraag is normaal.

Joosie200

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:47

Het mag misschien raar overkomen voor de nieuwe eigenaren, maar het is geen vreemd iets om te vragen. Want wat je dan het liefste wil is een koopoptie, mochten de nieuwe eigenaren het paard gaan verkopen, dat zij verplicht zijn het aan jou als eerste aan te bieden zeg maar. Vragen staat vrij, nee heb je, ja kun je krijgen. Maar een mondelinge toezegging is misschien een geruststelling, maar probeer iemand maar eens aan zijn/haar woord te houden. Dus als ze zoiets mondeling toezeggen, dan zou ik vragen of zij dit ook schriftelijk willen bevestigen. Zet er beide een handtekening onder + datum/plaats en je hebt een eenvoudige koopoptie op papier gezet :)