Niet bij inrijden eigen paard mogen zijn ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Niet bij inrijden eigen paard mogen zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 15:36

Is het normaal dat je niet bij het inrijden van je eigen paard mag zijn de eerste tijd ?

bij mij gaan er dan van allerlei alarmbellen rinkelen maar misschien is dit heel normaal ?

renskesanne

Re: Niet bij inrijden eigen paard mogen zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:37

ik zou er zelf persoonlijk bij willen zijn...

IngridM

Re: Niet bij inrijden eigen paard mogen zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 15:37

ja wij ook maar dat is niet de vraag :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:38

Denk dat ik dan genoeg zou weten. Wat heeft die trainer te verbergen?

Is niet normaal. Bij mij mag een eigenaar ALTIJD kijken. Graag zelfs.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:39

Wij zijn er ook bij weg gebleven. Als je degene die hem in moet rijden niet alleen er mee vertrouwd, zou ik mijn paard daar niet heen brengen. Bij ons wilden ze ook liever de eerste weken niet dat we er waren bij het rijden. En dat vind ik prima! Na een paar weken was het prima als we er bij waren.

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:40

lijkt miij ook niet normaal tenzij het goed omderbouwd kan worden waarom niet. Lijkt mij dat je altijd toegang moet hebben tot je paard. Het is tenslotte jou eigendom.. En daarbij lijkt mij de openheid ook vertrouwen kweken. Dus ik denk dat die alarm bellen wel terecht kunnen zijn..

speurneusc

ik zou om uitleg vragen waarom niet en op basis daarvan je beslissing nemen wat te doen

Arc_En_Ciel

Is niet normaal nee. Misschien eens vragen wat hier de achterliggende reden voor is?
Als dit een duidelijke, vriendelijke en normale reden heeft, zou het geen probleem moeten zijn voor de persoon die je paard gaat inrijden, om deze te delen, toch?

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:41

In de zoektocht naar een stal om mijn paard in te laten rijden, ben ik dit ook vaak tegengekomen.
Ik vond het geen prettige gedachten, en ben bewust opzoek gegaan naar iemand waar ik altijd welkom ben.
Het is echt niet zo dat ik iedere dag langs ga om te kijken hoe ze het doen, maar ik vind het toch wel erg fijn dat ik altijd welkom ben en altijd mee mag kijken.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:42

ik zou er wel bij willen zijn, tijdens het beleren van mijn paard voor de wagen door een redelijke bekende/ervaren in de mensport ging hij toch echt compleet verkeerd om met mijn paard.
Heb hem niet meer terug laten komen, en ben zelf een jaar bezig geweest het in 1 dag aangeleerde gedrag er weer uit te krijgen.
Het is pas echt goed geworden toen hij na een paar jaar voor de aboptraining naar een andere beleerder ging voor het doortrainen. Die heeft hem fantastisch doorgereden en ik mocht overal bijzijn.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:42

Ik breng ze ook weg ooit naar adres waar ik gewerkt heb en dus weet wie en hoe ze zadelmak gemaakt worden. Ga alleen kijken als ik toevallig in de buurt ben of na 2 weken.
Mag altijd aan komen waaien, als ze zeggen dat het niet mag dan zou ik indd ook alarmbel horen rinkelen :+.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:43

Ik denk dat dat vooral afhankelijk is van de zadelmakmaker en welke afspraken je daarover kunt maken. Toen wij vorig jaar op zoek gingen naar iemand om ons paard zadelmak te maken, hebben wij bij sommigen inderdaad te horen gekregen dat wij er niet bij mochten zijn in het begin. Dat was voor ons meteen een reden om door te zoeken. Sommige zadelmakmakers houden niet van "pottenkijkers", dat kan, maar als het mijn paard is, wil ik de mogelijkheid hebben om te komen kijken. Ook in het begin. Ik vertrouw op de expertise van de zadelmakmaker, dus ik ga mij er heus niet mee bemoeien, daar moet je onderling wel op kunnen vertrouwen natuurlijk.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:44

Niet normaal, andere trainer zoeken zou ik zeggen.
Ik heb hier persoonlijk weinig ervaring mee, maar ken mensen die dit wel hebben en ken een aantal trainers. Die juichen het juist toe dat je erbij bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:45

texelse schreef:
Wij zijn er ook bij weg gebleven. Als je degene die hem in moet rijden niet alleen er mee vertrouwd, zou ik mijn paard daar niet heen brengen. Bij ons wilden ze ook liever de eerste weken niet dat we er waren bij het rijden. En dat vind ik prima! Na een paar weken was het prima als we er bij waren.

Waarom wilden ze dat dan liever niet :?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 15:45

Het gaat mij niet zozeer om de reden dat ze het willen en of wij er zelf bij willen zijn, het ging mij erom of dit een 'standaard' iets was in de inrijd-branche :-)

ik vind het maar heel apart namelijk, wat iemand al opmerkte; het is "mijn" paard (niet in het echt maar bij wijze van want ik vraag het voor iemand anders) en ik wil zien hoe het gebeurt en niet dat dat achter dichte deuren gebeurt.....

Maar SanneJas, jij bent dit ook al vaker tegengekomen dus ?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:46

Ik weet het niet, ik heb dat toch nog niet veel gehoord. De meeste mensen die ik ken laten dit wel toe, op voorwaarde natuurlijk dat de eigenaars hen niet lastig vallen en de training niet verstoren.

Meestal is het zo dat de eigenaars er niet altijd kunnen bij zijn, eenvoudigweg omdat dit onmogelijk zou zijn om te plannen. Maar dat je er helemaal niet bij mag zijn heb ik toch nog nooit gehoord.

De persoon die mijn pony voor de koets heeft beleerd had zelfs liever dat ik er de eerste keer bij was. Ik kende hem ten slotte toch beter en ik had ook een deel van het voorbereidend werk (onder begeleiding) zelf gedaan. Daarna mocht/moest ik nog regelmatig aanwezig zijn bij de trainingen om te zien wat er nog moeilijk was en hoe ik daar best kon op reageren. De laatste paar keren dat ik op de training aanwezig was reed ik zelf, en eenmaal dat goed ging mocht hij weer mee naar huis.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:46

Sonja schreef:
texelse schreef:

Waarom wilden ze dat dan liever niet :?

De reactie die wij hierop wel gehoord hebben was; slechte ervaringen uit het verleden. Oftewel; eigenaren die zich er mee gingen bemoeien, precies wisten hoe het wel en niet moest en de zadelmakmaker niet het vertrouwen gaven om zijn goed te kunnen doen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:47

Edit; ik snap het overigens wel, niet alle paarden zijn even makkelijk en krijgen wel eens een tik als dat nodif mocht blijken. Je hebt van die w**ven die overal over zeuren maar er zelf niet op durven... En vervolgens overal verspreiden dat diegene paarden zou afslaan...
En dat een stal daarom de eerste weken liever niet heeft kan ik begrijpen, al zou ik het niet willen haha.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:47

Voor mij persoonlijk is het niet normaal. Het is toch je eigen paard en daar moet je gewoon ten alle tijden naartoe kunnen. Zijn ook stallen waarbij je eerst een afspraak moet maken.
Ene kant kan ik het wel begrijpen als je als stal ervaring mee hebt. Je krijgt een opdracht en dan wil je niet dat de eigenaren zich er mee gaan bemoeien hoe je dat dan zou moeten doen, dan moet je het immers zelf doen. Ik kan me ook voorstellen dat, dat een oorzaak zou kunnen zijn waarom ze het niet willen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:48

Dag vertrouwen.. Next?

(Waarom zou het niet mogen? Geef een goede reden... dat je niet 24/7 uur op stal kunt zijn bij je paard, ok.. maar gewoon onverwacht mogen komen kijken moet kunnen... anders zou ik het niet vertrouwen..)

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:49

Er zijn eigenaren die er graag bij willen zijn de eerste keer dat er iemand op gaat. Ik ken eigenaren die, na het zien van de capriolen die hun paard vervolgens ging uithalen, hun complete vertrouwen in het beessie kwijtraakten. Ik kan begrijpen dat er trainingsstallen zijn die je pas na een week of drie laten kijken. Maar ik kan me als eigenaar weer voorstellen dat ik graag gewoon alles wil zien en dan vooral de oplossingen..

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:49

Heb het wel eens gehoord, maar zou het zelf niet willen.. Wel snap ik dat het fijn is als je afstand bewaart en je dus niet er letterlijk met je neus boven op staat als je echt alles uit handen geeft.. Maar er echt helemaal niet bij zijn nee dat zou ik zelf niet willen dan gaat er bij mij ook wel een belletje rinkelen

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:50

Ashley5760 schreef:
Edit; ik snap het overigens wel, niet alle paarden zijn even makkelijk en krijgen wel eens een tik als dat nodif mocht blijken. Je hebt van die w**ven die overal over zeuren maar er zelf niet op durven... En vervolgens overal verspreiden dat diegene paarden zou afslaan...
En dat een stal daarom de eerste weken liever niet heeft kan ik begrijpen, al zou ik het niet willen haha.

Dan snap ik het nog steeds niet. Je kunt ook dingen bespreekbaar maken; hoe pakt hij/zij het aan, wat is voor jou als eigenaar wel acceptabel en wat niet (dus ook over commentaar van de zijlijn!), en als je met elkaar helder hebt hoe of wat, dan kun je er óf prima bij zijn, of de methode die iemand toepast komt niet overeen met de methode die jij als eigenaar voor ogen hebt en dan zoek je ook verder.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:50

@Sonja: de eerste tijd wilden ze er gewoon ongestoord mee aan het werk. Lijkt mij ook prettiger dan wanneer er iedere klapscheet een eigenaar over de bakrand hangt (en zich er al dan niet mee bemoeit). Tuurlijk waren we iedere dag welkom om te kijken bij het beest zelf, maar als ze er mee aan de gang gingen liever niet, om ongestoord, geconcentreerd aan de gang te gaa. We zijn ook pas na een paar weken voor het eerst eens langs gegaan, ik heb zoveel vertrouwen in die mensen dat ik er geen enkele moeite mee heb.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:51

Ik ging meestal 1 x in de week kijken, maar ik kan me voorstellen dat het niet zo prettig is als de eigenaar er dagelijks bij wil zijn en commentaar gaat leveren op alles (niet dat jij dat doet maar bij wijze van spreken)
dan zou ik zeggen, doe het zelf maar. Maar als ze zeggen dat je helemaal niet mag komen...eh nee dat is niet normaal.