Trailerprobleem: onderweg opeens hangen in schot?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loveSaros

Trailerprobleem: onderweg opeens hangen in schot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 21:17

Hoi allemaal,

Ik plaats dit topic in de hoop dat iemand met ervaring met mijn probleem, dit leest en me verder kan helpen.
Mijn paard is al jaren met een trailer vervoerd, enkel problemen gehad in het begin toen we haar net hadden, met het laden.
Dat is al jaren verholpen. Het laden zelf gaat nog steeds zonder problemen, het probleem doet zich echter onderweg voor.
Zodra we een bocht naar links willen maken, komt er enorm veel herrie en gebonk uit de trailer.
Ik ben zelf even in de trailer gaan zitten, en heb gezien wat er gebeurt. Zodra de bocht naar links wordt ingezet, valt ze als het ware met haar schouder en met haar achterhand tegen het middenschot aan (naar links, ze staat altijd rechts in de trailer omdat we zo veel problemen hadden in het begin met het laden op links). Zodra ze haar lichaam naar links heeft, verplaatst ze het gewicht naar haar buitenbenen (beide rechter benen), en tilt ze soms zelfs haar binnenbenen op, zowel voor en achter. Het probleem is dat ze in de bocht grip op haar buitenbenen verliest, waardoor ze als het ware steeds omvalt. Omdat ze in een 2 paards trailer staat, vangen de wand en het schot haar wel op, maar op haar benen staat ze absoluut niet stabiel.
Het probleem is rechts niet aan de orde, daar beweegt ze mooi mee en laat ze haar benen wel op de grond staan.

Heeft iemand hier ervaringen mee?
Tips wat zou kunnen helpen?

Alvast bedankt

miss_lizje

Re: Trailerprobleem: onderweg opeens hangen in schot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:20

Mijn paard viel ook om in een 2paardstrailer. De oplossing voor hem was een 1,5 paardstrailer en de lijnen strak zodat hij zijn hoofd omhoog moet houden en niet te veel achterom kan kijken. Hij staat altijd met zijn bil tegen de linker wand geleund en met zijn schouder tegen de rechter wand waardoor hij een beetje diogonaal staat.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:31

Je paard moet leren zijn balans te vinden, dan heb je geen probleem meer. Of je moet ze gewoon rechts zetten? ;)
Ik los gedragsproblemen op en voornamelijk veeeel laadproblemen, deze problemen kom ik vaker tegen en kom het graag oplossen. Als je meer info wilt kun je pb-en of een kijkje nemen op mijn website!
Groetjes Flo

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:35

Kan je het schot schuin zetten? Soms door dat beetje extra ruinte gaat het beter.

Flo123, ik ben wel benieuwd hoe jij dat balansprobleem tijdens het rijden op kan lossen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:40

Schot schuin en paard links zetten. Dan ligt de trailer veel stabieler achter de auto en paard heeft meer ruimte om de balans te zoeken.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:44

De mijne heeft precies het zelfde als er met een tussenschot gereden word.
Mevrouw die normaal de rust zelve is op de trailer brak de tent af... Wij hebben gewoon het schot toen scheef gezet en thuis eruit gehaald. Probleem was gelijk opgelost.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:49

En als het schot ruim zetten niet helpt, probeer eens heel krap te zetten. Wij hebben er ook eentje gehad die dat deed, terwijl die eerder al 15 jaar probleemloos vervoerd werd, en bij een nieuwe vrachtwagen begon die ook die rare kuren te vertonen. Ook naar 1 kant, hij liet zich er gewoon tegen aan vallen en begon te timmeren (en heeft zelfs zo hard getimmerd dat de pijpen van de schotten door het dak zijn gegaan). Wij hebben hier juist een kussen gemaakt tegen het schot zodat hij en kraper stond, en als hij tegen het schot aan kwam het geen zeer deed. Probleem volledig opgelost, juist omdat hij ineens krap stond had hij steun.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:58

Met de bocht naar rechts kan ze gewoon tegen de zijkant staan en heeft ze geen probleem met het evenwicht. Met het tussenschot staat het meeste paard er toch bovenuit en kan ze niet leunen. Ik zou zo mogelijk het tussenschot er uit halen of alleen een buis er tussen zodat ze de benen wijder kan zetten. Een paard moet de benen om kunnen zetten om het evenwicht te houden

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:02

Mijn paard doet het ook. Kreeg de indruk dat ze last had van claustrofobie. Ze probeert ook altijd zo snel mogelijk door smalle openingen te gaan. Ze staat nu helemaal alleen in een 2-paardstrailer (het schot hebben we er uit gehaald) en nu is het probleem opgelost. Ze staat nu verder helemaal stil op de trailer.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 08:08

Allemaal bedankt voor de tips. We gaan dinsdag wat dingen uitproberen, oa het schot schuin en links geladen op de trailer. Ik hoop dat we de oplossing vinden :)

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 08:42

setteke: Bij een balansprobleem moet een paard leren dat als hij een stapje omzet dat hij dan zijn balans weer heeft. Dus ik leer ze een stapje omzetten ;) en dit herhaal ik heel vaak zodat ze het uiteindelijk zelf gaan overnemen. Het verschilt bij elk paard hoe je dit precies doet en hoelang je bezig bent. Bij sommige is het zo opgelost door een paar keer te doen, anderen hebben meer tijd nodig en train je dit ook bij een stukje rijden in de trailer in een bocht.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 17:09

Flo123, even voor de duidelijkheid (ik snap wel wat je bedoelt), ga je bij een paard in de trailer staan tijdens het rijden?
Want ook hier eentje die graag het schot opzij heeft, maar als we stil staan is er niets aan de hand. Hij kan dan gewoon om en weer terug, probleemloos. Alleen tijdens bochtenwerk vooral naar rechts kan hij helemaal flippen. Dat is nu stukken beter, doordat hij breder staat en blijkbaar in een fijnere houding kan staan tijdens de rit en makkelijker zijn benen kan verzetten.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 17:17

Als een paard schuiner kan staan kunnen ze beter hun evenwicht bewaren,dus het tussenschot schuin zetten of eruit halen is een goed idee..Er zijn natuurlijk paarden die geen probleem hebben met het recht staan in een twee paards trailer,maar ik heb er een paar meegemaakt die dit echt niet konden..

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:46

Je kan een paard alles leren dus ook omstappen. Je begint niet meteen met een rijdende trailer, eerst zorgen dat hij het heeft geleerd zonder te rijden, dan met wat wiebelen van de trailer. Maar je bouwt dit langzaaaam op en de voorbereiding naar het rijden toe is het belangrijkst, als je dit goed doet, is het laatste stukje oplossen met het rijden en dan omstappen al niet zo moeilijk meer. Je kan een paard ook op commando leren omstappen, als we rijden en ik sta achterop (klep heeft soms een steuntje, of aan de achter-zijkant een steun) kan ik het commando geven, hoef ik niet in de trailer te staan.

Als je je tussenschot schuin kan zetten en dat helpt, dan zou ik dat doen natuurlijk! Maar niet iedereen heeft een 2paards trailer en je hebt ook mensen die met 2 paarden op pad moeten, tja wat dan? Dan kan je het ze aanleren en hoppa opgelost is het probleem ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:06

Maar wellicht is voor TS nog wel de meest simpele tip: minder woest die linker bocht nemen?
Met name linksaf (ruime bocht) zie ik nogal eens "vlotjes" genomen worden en je ziet op die momenten ook vrijwel altijd het paard verstappen (gunstige geval) of zelfs diftig zoeken naar evenwicht (vaak) en een enkele keer heb ik ze er zelfs op onderuit zien gaan (maar die reden ook als een konijn met klompen).

Uiteraard is snelheid (of het gebrek daaraan) niet de enige oplossing, maar ik vind het wel opvallend dat daar vrijwel nooit aan gememoreerd wordt, ook niet door (semi)professionals. Maar comfort voor het paard staat of valt voor 90% bij de rijstijl van de chauffeur.
Daarbij maakt ook het individuele paard verschil. Met mijn huidige paard kan ik redelijk lomp de hoek om, die blijft wel staan in tegenstelling tot mijn vorige paard, die wat meer moeite had met balans (lees: je moest rustiger de bocht om en iets voorzichtiger remmen)

Alle genoemde oplossingen zijn zeker een mogelijkheid, dus laat je daar niet vanaf houden door mijn opmerking, maar ik wil je deze optie wel meegeven......

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:28

Ik heb zo het idee dat deze mensen het langzame rijden al hebben geprobeerd, dat is namelijk het eerste waar iedereen aan denkt. Maar bij een paard met dit probleem maakt dat niet uit hoor, natuurlijk moet je langzaam rijden en voorzichtig remmen maar hoe langzaam je ook rijdt, je moet een bocht maken en dat paard is niet dom, die voelt dat en bij de gedachte alleen al laten ze zich op een gegeven moment al vallen.

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:34

hoi
ik heb precies hetzelfde probleem!!
mijn pony stond altijd netjes op de trailer, maar wij hebben hem nu sinds oktober 2012 en nu gaat hij telkens tegen de muur hangen.
vooral in de bocht komt er een hoop herrie uit de trailer.
ik ben een keer in de trailer mee terug gereden en toen viel hij letterlijk om tegen de buitenmuur, heel eng!
ik lees even mee voor oplossingen.
groetjes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 09:38

Flo123 schreef:
Ik heb zo het idee dat deze mensen het langzame rijden al hebben geprobeerd, dat is namelijk het eerste waar iedereen aan denkt. Maar bij een paard met dit probleem maakt dat niet uit hoor, natuurlijk moet je langzaam rijden en voorzichtig remmen maar hoe langzaam je ook rijdt, je moet een bocht maken en dat paard is niet dom, die voelt dat en bij de gedachte alleen al laten ze zich op een gegeven moment al vallen.

Wellicht; maar het staat er niet bij, nog ik kan niet beoordelen of TS dat al heeft geprobeerd.

Langzamer rijden is een deel; "smooth" is eigenlijk nog veel belangrijker. Juist daar wordt op grote schaal tegen gezondigd en juist dat is wat zo belangrijk is voor de paarden die wat minder stabiel staan.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 09:43

Eens met Ikke.

Bij wijze van proef zou ik op groot terrein echt uberlangzaam de linkerbocht eens doen. Maar dan ook echt met een slakke slakke slakkengang de bocht nemen. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 09:47

Zodra ik mijn pony in 2-paards zet gaat ie raar doen en laat zich vallen.
Met anderhalf nooit problemen gehad.

Is te smal voor hem, hij staat graag breed voor de evenwicht

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 09:56

Is het optie om het hele tussenschot er uit te halen of rij je vaak met 2 paarden?

Ikzelf heb een 2 paards trailer en rij vrijwel altijd maar met 1 paard. Het tussen schot staat al jaren te verstoffen in de schuur.
De paarden kunnen zonder schot beter met hun benen staan zodat ze zelf hun evenwicht kunnen zoeken. Met schot hebben ze maar een beperkte ruimte voor de benen dus moeten ze hun evenwicht zoeken door met hun lijf te gaan hangen.

Ik heb nooit problemen gehad en heb toch al heel wat paarden vervoerd.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 09:58

Langzaam rijden hebben we inderdaad meteen toegepast, toen bleek dat er zo veel herrie uit de trailer kwam. Zelfs bij een bocht in een stapvoets tempo kwam er alsnog gebonk van achteren.
Vanavond gaan we proberen een klein rondje te maken met de trailer, en dan aan de linkerkant geladen, en een keer met schot schuin.

Ik weet niet zeker of het schot er uit kan in onze trailer. Op concour gaan we altijd maar met 1 paard, dus als het schot eruit zou kunnen is dat wellicht een oplossing ja :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 10:06

loveSaros schreef:
Langzaam rijden hebben we inderdaad meteen toegepast, toen bleek dat er zo veel herrie uit de trailer kwam. Zelfs bij een bocht in een stapvoets tempo kwam er alsnog gebonk van achteren.
Vanavond gaan we proberen een klein rondje te maken met de trailer, en dan aan de linkerkant geladen, en een keer met schot schuin.

Ik weet niet zeker of het schot er uit kan in onze trailer. Op concour gaan we altijd maar met 1 paard, dus als het schot eruit zou kunnen is dat wellicht een oplossing ja :)

Elk schot kan eruit gehaald worden. Het is dan wel noodzakelijk dat je een lange voor- en achterstang hebt! ga niet zonder stangen rijden. Het is niet alleen riskant; het is ook ernstig strafbaar!!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 10:31

Klopt wat ikke schrijft.

Ik heb trouwens geen achterstang maar een ketting.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 10:45

Nooit je paard te strak zetten aan de voorkant, door kun hoofd te bewegen houden ze nou juist hun evenwicht!

Paard wat alleen op een 2paards staat ook altijd links laden: dan ligt de trailer heel veel stabieler achter de auto. Trailerlaadt problemen is kwestie van oefenen niet van de symptomen bestrijden ;).
Schot eruit in een 2 paards vind ik ook geen aanrader: ze gebruiken de zijkanten nou juist om lekker te steunen, zo los ligt je paard straks onderuit.

Met rijden eerst insturen voor je doorstuurt in bochten, dat kan zo 90% verschil maken voor je paard omdat hij aanvoelt waar je heen gaat.

Mijn merrie had ik niet los genoeg staan, ze mkon bij haar hooizak ect maar toen ik haar 20 cm meer ruimte gaf stond ze ineens veel stiller. Wellicht het proberen waard?