Paard dood, hoe krijg ik mijn spullen terug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Paard dood, hoe krijg ik mijn spullen terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 22:26

Beste Bokkers, ik zit met een lastig probleem en hoop dat hier nog wat ideeën komen, want ik draai steeds in hetzelfde kringetje rond.

Ik had een paard, E. en een pony, T.
E. had ik in 1999 gekocht als tweejarige hengst en heb hem zelf na de castratie beleerd. Heb hem ruim 10 jaar gehad en uiteraard van alles mee gedaan; een heerlijk en mooi paard. Mijn zwarte droompaard.
T. kochten we in 1998 toen ze 6 was, officieel als goed ingereden welshponymerrie (voor mijn dochter van toen 8), maar in feite bleek ze een levensgevaarlijk draakje te zijn. Door heel veel grondwerk en veel en consequent trainen is het uiteindelijk een superlieve knuffelpony geworden, die met rijden voor kleine kinderen wel wat te eigenwijs bleef.
Door een mislukte operatie aan mijn ene enkel en een gebroken andere enkel werd ik zo immobiel dat de zorg voor beide fysiek behoorlijk moeilijk werd. Omdat mijn dochter uit huis was en ik niet meer kon rijden, hebben we besloten om voor beide dieren samen een goed huis te zoeken. Ik wilde ze weggeven onder contract.

In januari 2009 was het zo ver. Ze verhuisden naar hun nieuwe stal. Ik had iemand gevonden, M., die enthousiast was en het leek allemaal prima. De paarden kwamen ruim anderhalf uur rijden hiervandaan te staan. Zowel zij als ik tekenden een door mij opgesteld contract. Uiteraard hielden we contact via e-mail en telefoon en ik bezocht de paarden een paar keer per jaar. Ik had het er veel moeilijker mee dan ik had verwacht, maar ja, na bijna 11 jaar is dat ook wel logisch. Ik troostte me ermee dat ze het goed hadden.

Begin vorig jaar ging M scheiden. Ze verhuisde. Ik wilde weten of het nog wel ging met de paarden. Ze zei van wel. Ik zocht haar (en zoals altijd ook de paarden) op en alles leek okay. In september kreeg ik een bericht dat ze twijfelde of ze ‘mijn’ paarden wilde houden of een door haar gekocht ander paard (voor haar ex.). Ik ging weer naar haar toe, ze had besloten om E en T te houden en haar andere paard te verkopen, want ze had geld nodig en betrekkelijk weinig tijd door haar werk. Ze ging met mij naar de paarden (die inmiddels ook al minstens driemaal van stal waren verhuisd, sinds zij ze had) en ook al leek ‘mijn’ paard wat mat (hij was altijd erg vrolijk en nieuwsgierig), alles leek okay.

Ze kreeg een nieuwe vriend en ging met hem samenwonen. Het contact werd wat moeizamer. Ze reageerde niet of traag. Na een paar maal (ook nog op 22 december) via pm op Facebook te hebben gevraagd hoe het ging, stond daar op 23 december ineens op haar Facebook dat ongelooflijke, afschuwelijke bericht. E. was dood.

Het duurde even voor ik meer wist. Ze had mijn telefoonnummer niet meer, en kennelijk ook mijn e-mailadres niet…

We hebben toen nog gebeld. Ze zei dat hij gezond en vrolijk was en ’s ochtends dood in de stal lag. Hij was net de week ervoor verhuisd naar een stal in de buurt van haar nieuwe adres. T. niet kennelijk. Ik wilde het haar op dat moment niet te moeilijk maken, want na haar verhuizing en E.’s dood was ze vast net zo van slag als ik. Ze zou mij een pluk haar van E sturen en een scan van zijn overlijdenscertificaat, want E. moet afgemeld worden bij het stamboek.

Ze wilde alle foto’s hebben die ik van E. had gemaakt met haar; die stuurde ik uiteraard door, maar verder hoorde ik niets. Kreeg ook geen antwoord op mijn mailtjes, terwijl het e-mailadres wel klopte (nog nagevraagd ivm de foto’s).

Half januari vroeg een vriendin van M via facebook om mijn telefoonnummer, ze wilde me spreken. Ze vertelde dat T. nog in een klein stalletje in Friesland stond en dat de stalhoudster niet wist wat ze met haar moest omdat M niet reageerde op telefoontjes en e-mails. M had de pony tegen gratis stalling uitgeleend aan het neefje van de stalhoudster, maar die kon er niets mee. T. heeft nooit overdag binnen gestaan en stond nu ineens dag en nacht binnen en werd totaal onmogelijk. De stalhoudster wist niet wat ze ermee moest. Ik heb toen meteen contact opgenomen en afgesproken dat als M akkoord ging ik T. weer op zou halen. Ook nu weer was het lastig om contact te krijgen met M, maar uiteindelijk lukte het en hebben we T. weer opgehaald.

M was ermee akkoord om alle spullen van E. en veel spullen van T. terug te geven. Die waren in ‘bruikleen’ zolang ze de paarden had.
Ik heb aangeboden om ze te halen bij haar thuis, daarop reageerde ze niet. Ik heb eindeloos gemaild en gebeld, maar kreeg nooit ook maar een reactie. We hebben dus maar de hoogst noodzakelijke dingen nieuw gekocht.
Ik blijf mailen, maar vermoed dat ze die niet leest, sms’jes reageert ze niet op en telefoontjes gaan automatisch naar haar voicemail.
Ik heb haar adres niet, ze woont samen met haar nieuwe vriend.

Omdat ik nog steeds graag de spullen terug wil, ook bijvoorbeeld dingen als T’s pakje (ze heeft zomereczeem), E’s zadel, hoofdstellen, (ons enorme assortiment poetsspullen, dekens, halsters, zadeldekjes, peesbeschermers en noem maar op) blijf ik proberen.

Door allerlei verhalen die ik van verschillende betrouwbare mensen heb gehoord is de zorg voor beide dieren absoluut niet volgens contract geweest in dat laatste jaar.

Van verschillende kanten heb ik gehoord dat E. helemaal niet vrolijk en gezond was, maar ziek, mager en dof. Lusteloos.
Hij, het vrolijkste, nieuwsgierigste en actiefste paard wat ik ooit heb gekend, stond met zijn achterste naar de boxdeur en met zijn oren plat. Hij trapte zelfs (in zijn hele leven heeft hij nog nooit getrapt, helemaal nooit. Ik heb hem zelfs nooit boos zien kijken).
Wormkuren hebben beide dieren het laatste jaar in elk geval niet meer gehad. En E. had een goedwillende maar onervaren verzorgster, die alles met hem mocht doen. Ze zegt dat M misschien drie keer dat jaar is wezen kijken bij E.

Kortom, ik wil dat overlijdensbericht. Ik wil zeker weten dat hij dood is. Ik kan me niet voorstellen dat ze daarover zou liegen, maar waarom dan zo ontwijkend?

Ik heb geïnformeerd bij een rechtsbijstandsbureau en die stellen voor dat ik een advocaat in de arm neem. Maar dat wordt een nare en kostbare geschiedenis voor zowel mij als voor haar. En eigenlijk wil ik helemaal niet dat het zo eindigt. Het is al erg genoeg dat E dood is en T enigszins verwaarloosd (geen wormkuren, veel te lange hoeven - en dat bij een pony die hoefbevangen is geweest) en vergeten in een stal stond.

Ik weet dat het een erg lang verhaal is, maar kon het niet korter vertellen.

Joukje_04

Re: Paard dood, hoe krijg ik mijn spullen terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:31

Als je echt iets wilt, zul je het wel via de rechter moeten spelen ben ik bang.. Als je aan kunt tonen dat er sprake is van bruikleen (je contract), moet je je spullen zeker terugkrijgen..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:33

Wat een ellende zeg. 1 dood paard en 1 dus terug gekregen maar niet goed verzorgt.

Hoe is het nu met de pony?

Je spullen kun je idd denk ik naar fluiten. Het enigste wat ik kan bedenken is die 'vriendin' contacteren of zij een adres heeft. Dan bedoel ik die vriendin die contact met jou had opgenomen.

Advocaat wordt inderdaad een flink dure aangelegenheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:34

Jeetje wat een verhaal... Zo denk je dat je paarden goed staan en zo... Ik zou haar via FB een bericht sturen dat je wilt dat ze ivm het contract haar afspraken nakomt wat betrefd de spullen en de overlijdings akte en dat als ze dit niet doet je helaas genoodzaakt ben om andere maatregelen te treffen.. Misschien wordt ze dan even wakker geschud en handelt ze dit verder netjes af.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:39

Jemig!! Ik wilde ff zeggen dat ik het vreselijk vind! Ivm mogelijke overlijden kun je dat niet checken bij stalhouder of veearts? Gatver ik vind t echt een rotverhaal. Heeeel veel sterkte, als het je financieel lukt dan aanpakken die meid! Volgens mij kun je een kort geding ook zonder advocaat doen, en dan kost t je hooguit een paar tientjes proceskosten (die zij moet betalen als ze verliest). Je kunt ook vaak gratis een uur met je plaatselijke advocaat om raad vragen, wat je mogelijkheden zijn. Zet m op!!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 22:39

Oh, ondanks het lange verhaal vergeten te vertellen: ze heeft me geblockt op facebook, zoals ze trouwens ook al haar oude vrienden heeft geblockt. Alleen die ene vriendin niet. Die weet niet waar ze woont, heb het al gevraagd en ze heeft geprobeerd erachter te komen, maar dat is niet gelukt.

Met de pony gaat het gelukkig goed. Alleen als we in de box bezig zijn (nu opslag) van haar maatje E. dan kijkt ze nog heel verwachtingsvol.
Ik moet zeggen dat ik het zelf ook nog erg moeilijk heb met zijn dood. Hij was nog maar 15 en hier altijd kerngezond.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:40

wat erg dat het zo is gelopen... wat is die M toch voor iemand dan...
erg dat je ook 1 paard dus kwijt bent, en 1 verwaarloosd...
succes er voor de rest mee!!!!

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:42

Is dat contract rechtsgeldig? Dat lijkt me stap 1. Anders heb je wat de spullen betreft weinig kans, denk ik. Sterkte met alles!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 22:42

Via dat overlijdenscertificaat wil ik ook graag achter het adres van de stalhouder komen, ik heb dat niet en vermoed dat er rondom Almere wel heel veel stallen zijn. Hij stond pas een week bij een boer daar, heb ik begrepen.

Is er iemand die toevallig weet dat er rond kerstmis een groot zwart paard is gestorven in die omgeving?

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:42

Hij was nog maar 15 en hier altijd kerngezond.[/quote]
15 jaar voor een kerngezonde pony... is ergg jong... en vooral als je dan weet dat ie verwaarloosd is.... Ik wens je verder echt het beste en dat die vrouw wordt aangepakt!!!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 22:45

Denk dat het contract wel deugt, heb het weliswaar zelf opgesteld, maar voorzover ik weet mag dat ook als er maar niets strijdig is met de grondwet.
Het is zo eenduidig mogelijk, heb ik op gelet. In elk geval heeft ze op meerdere punten contractbreuk gepleegd.

Paar puntjes eruit:
1. E en T blijven samen.
2. Beide paarden worden niet geslacht.
3. Beide paarden worden niet verkocht.
4. Beide paarden worden goed verzorgd.
5. Beide paarden komen dagelijks een aantal uren buiten.

Deze 5 voorwaarden zijn nader toegelicht.
In geval van problemen zouden we samen naar een oplossing zoeken.
Als ik had geweten dat E ziek was, had ik natuurlijk al lang contact gezocht, maar de verzorgster wist niet eens dat ik bestond en M wist niet dat hij ziek was :(

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:46

Ooh wat erg weer dit, vreselijk ze heeft je paard eigenlijk gewoon zwaar verwaarloosd, heel erg dit. Ik wens je sterkte en hoop dat je alles kan terugkrijgen je kan haar ook aanklagen voor mishandeling , maak foto's waar t staat en hoe ze er nu uit ziet.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:51

Dat je je druk maakt over spullen.... Je hebt je paardje weer terug, dat is toch het belangrijkste? Snap dat het niet fijn is, maar realistisch gezien, 2009 zijn ze weggegaan... alle spullen zijn dus ook weer 4 jaar ouder ofzo? En weet niet hoe snel er bij jou spullen kapot gaan of verslijten... Maar als ik kijk.. halsters, dekens gaan bij mij vaak geen 4 jaar mee... (ok, die van mij stond bij een sloper)..

Denk dat die paar spullen die je nodig hebt kopen, goedkoper is dan een advocaat en alle zooi die er bij komt kijken :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:57

Zou het zelfs kunnen dus dat E. Niet eens dood is maar stiekem verkocht?
Als ze geld nodig had...

Zou je niet achter de naam van die laatste verzorgster van E. Kunnen komen?
Misschien heeft zij bruikbare info?

Wat een rot situatie, wens je veel sterkte!

Mike_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:59

Ja inderdaad, dit lijkt me meer een smoesje zodat ze niet hoeft te zeggen dat ze het paard verkocht heeft!
anders zou ze niet zo moeilijk doen... toch?

edit: is E niet gechipt? kun je niet op de een of andere manier die chip opsporen ?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:02

Je leest wel tussen de regels door dat TS denkt dat E. misschien nog leeft (aangezien ze geen bewijs heeft) en foto's vragen van vroeger (toen ie nog wel verzorgd was) is natuurlijk handiger om bij het verkopen te gebruiken.. die 1+1...

Je kunt op der FB.. je kan vast wel der verzorgster achterhalen en/of gewoon posten dat je dat terug wil.. maak het lekker openbaar, dan reageren sommige mensen een stuk sneller!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:02

Lianne86 schreef:
Dat je je druk maakt over spullen.... Je hebt je paardje weer terug, dat is toch het belangrijkste? Snap dat het niet fijn is, maar realistisch gezien, 2009 zijn ze weggegaan... alle spullen zijn dus ook weer 4 jaar ouder ofzo? En weet niet hoe snel er bij jou spullen kapot gaan of verslijten... Maar als ik kijk.. halsters, dekens gaan bij mij vaak geen 4 jaar mee... (ok, die van mij stond bij een sloper)..

Denk dat die paar spullen die je nodig hebt kopen, goedkoper is dan een advocaat en alle zooi die er bij komt kijken :)

_-:( wat een rot opmerking... .
het gaat niet alleen om spullen ( die aarig wat kosten met o.a een zadel en een toch niet onbelangrijke exceem deken )
maar ook om de overlijdingsakte ( want is hij wel dood? )
en je hebt toch gewoon recht op alles van je eigen paard...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:03

Als er een overlijdenscertificaat is dan zou er toch een DA bij moeten zijn geweest. Rondje bellen misschien? En anders via de rendac proberen als je de datum weet?

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:05

Je kunt op der FB.. je kan vast wel der verzorgster achterhalen en/of gewoon posten dat je dat terug wil.. maak het lekker openbaar, dan reageren sommige mensen een stuk sneller![/quote]
idd!!

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:05

Jeetje,, Sterkte

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:07

Ik zou idd de dierenartsen in de omgeving afbellen!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:08

In principe slim tamary maar ik vrees dat een DA geen info mag geven...
En zonder adres van de stal weet de rendac vast niet welk zwart paard ze waar op hebben gehaald...
Ophalen doen ze sowieso dan waarschijnlijk onder de stalnaam
Al zou ts misschien met veel bluf onder de naam van die vrouw de rendac
Kunnen bellen dat ze twijfelt of zou nou de rekening had betaald voor de verwijdering.
"Tja ik was ook zo emotioneel. Nee weet echt het adres niet"...

Ts schreef net dat ze van dr FB geblokkeerd is.
Al kan misschien die ene vriendin die er nog wel op kan dat wel voor je uitzoeken.

evelien1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:08

Wat vreselijk, maar als je wat voor elkaar wil krijgen moet je toch langs de rechter ben ik bang -O-
Heel veel sterkte!

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:09

Hoe vervelend ook, ik geloof dat ik het toch eens moet zijn met Lianne. Volgens mij maak je weinig kans op het terughalen van je spullen en de vraag is in welke staat je die weer terug zou krijgen. Je bezorgt jezelf er alleen maar een hoop moeite, onkosten en ergernis mee.

Natuurlijk wil je graag gerechtigheid, terecht ook. Maar de kans dat je die krijgt lijkt me heel erg klein, nu het ene paard dood is en afgevoerd en de ander er ongetwijfeld al weer een stuk beter uit ziet nu hij weer goed verzorgd wordt. Je hebt dus alleen maar indirect bewijs in de vorm van verklaringen van derden. En zelfs daarvan is het nog maar de vraag of je die krijgt.

Het is natuurlijk wat anders als blijkt dat E. niet dood is maar verkocht. Ik heb alleen nog nooit gehoord van een overlijdensakte voor een paard! Hoogstens een verklaring van een dierenarts, bijvoorbeeld voor de verzekering (als het dier verzekerd was).
Maar dan nog: als je hem terug zou vinden is de koper niet verplicht om E. weer aan jou te verkopen! Je kunt hem/haar alleen maar een goede prijs bieden en hopen dat ze hem willen verkopen. Misschien kun je dan wel wat hard maken over de staat waarin E. verkeerde toen ze hem gekocht hebben, maar ook dan blijft het aanklagen van M. heel lastig worden, denk ik.

Heel veel wijsheid en sterkte voor jou.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:10

Sterkte TS, en een borstel zal het denk ik niet om gaan maar waar het andere paard is overleden? of verkocht? en het zadels en de duurdere spullen hoor je gewoon terug te krijgen!!!