Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
bridgetF schreef:jeetje, wat een toestand. Ik denk dat er nu te veel tijd versteken is om nog te kunnen reclameren.
Tegenwoordig is een proeftijd bespreken vrij normaal. Maar daar is het in jou geval te laat voor. Ik denk dat je niks anders kunt dan je bij de situatie bij neer leggen en te accepteren dat je te veel geld hebt betaald voor een vrij groen paard. Als je de mensen persoonlijk kent zou ik het wel bij hun aangeven, dat je er een beetje van baalt dat hij groener is afgeleverd dan is afgesproken en dat je je een beetje bedonderd voelt in prijs / kwaliteit verhouding.
Aria_zz schreef:Misschien eens tegen die mensen zeggen hoe het ging, welke risico's er waren etc? Dat ze beseffen dat een paard voor getraind en braaf verkopen niet hetzelfde is als een paard dat nog niet zeker op zijn voeten staat.
Natuurlijk is dat normaal op die leeftijd maar dan zeg je dat toch gewoon. En het is wel jou verantwoordelijkheid om na te gaan of het klopt wat ze zeggen, maar als je mensen kent, vertrouw je toch dat ze op zijn minst eerlijk zijn natuurlijk.
Wel fijn dat je hem houd en er je best mee wil doen, lijkt me dat je gewoon een jonge, ongeleerde fjord hebt, die nieuwsgierig is maar nog niet zeker genoeg is.
Veel succes, en ook plezier met trainen van je jonge paardje.
Ik ga ook zeker een topic plaatsen als het allemaal gelukt is! En als hij voor de kar loopt!
Amaris schreef:Kijk en nu ben jij nog iemand die het allemaal wel kan handelen, ook al gaat het nu een stuk minder snel doordat je hem alles nog moet leren.
Maar wat als ze ditzelfde geintje met iemand hadden uitgehaald die het allemaal niet zo goed aankon? Wat voor ongelukken zouden daar hebben kunnen gebeuren?
Vind dat je hoe dan ook wel je licht bij die mensen mag gaan opsteken, wáárom hebben ze dit zo gedaan, en zijn ze zich er wel van bewust wat er had kunnen misgaan?
Michellette schreef:Wat weet jij van het mennen? Wat is jouw ervaring daarin? Want trekken met een band erachter is iets heel anders dan beleerd zijn voor een wagen. De strengen tegen zijn benen zullen tijd nodig hebben om bevestigd te raken en als hij dat weinig kende en jij gaat ineens een band laten trekken en het gaat dan mis, dan zegt het (eerlijk gezegd) meer over jou dan over het paard.
Duuk2011 schreef:Ik zou ook zeker nog even naar die mensen gaan.
Heb je wel proef gereden? Een aantal keer?
Ik vind het ook sneu voor dat dier.. wat een stress moet hij hebben gehad! Hopelijk neem jij idd wel de tijd voor hem
Is hij medisch helemaal ok?
Ashley5760 schreef:Ik zeg eigen schuld dikke bult...
Klinkt hard maar je hebt hem kunnen/mogen testen en hebt ervoor gekozen dit niet te doen.
Bovendien als een paard op hol slaat word het zwart voor de ogen en zal hij nooit stoppen voor een stem, als een paard daadwerkelijk op hol slaat (zeker met de kar) heb ik meegemaakt dat er paarden bij waren die je dat nooit meer afgeleerd kreeg (zelf meegemaakt met een pony).
Je kunt altijd proberen bij verkoper maar als hij niks wil kan ik dat goed begrijpen en kun je denk ik ook niks doen.
Zoals andere zeggen kan het idd ook onkunde/weinig ervaring enz zijn.
Zodra hij in paniek raakt reageerd hij op stem.
.Amigo_stan schreef:Ashley5760 schreef:TS dit gaat niet om "mijn" paard als een paard op hol slaat... Geloof mij dan vliegt die overal doorheen.
Dat hij in paniek weg wil galloperen is wat anders.
Maargoed dat is niet de discussie.
Pff. Laat maar. Je begrijpt het niet.
Brainless schreef:Maar waarom vragen zoals: hoe kan ik zien of een mentuig goed past?
Altijd eerst een paard wat redelijk groen is in het tuig en je wilt er mee gaan slepen, zonder sleep rondsturen. Even kijken of het stuur/stop er nog op zit.
Mijn fjord loopt voor de kar maar vindt slepen vreselijk, het is omdat ik al veel met haar doe dat ze rustig blijft.
Is ze beleerd met/zonder oogkleppen?
Wat voor bit had je erin? Als je altijd met een zacht bit rijdt en je hangt er een stang in, moet je nog veel zachter zijn in je handen. Dan kan een kleine ophouding al genoeg zijn voor een schrikreactie.
Bienotje schreef:Heel eerlijk klinkt dit gewoon als een dure les. Sowieso vraag ik me af hoezeer je zelf erachter aan bent gegaan wat het dier idd al kon en wat niet.
Nu ben je 7 maanden verder, dier was 4 dus sowieso al weinig kans dat als hij enkele malen voor de kar is geweest en het nog niet bevestigd was dat het niet ineens weer van een leien dakje gaat.
Sowieso is bijvoorbeeld 'dier kan rijden in de bak' een rare afspraak. Best kans van dat toendertijd iemand er een rondje in de bak op heeft kunnen hobbelen. Maar misschien had jij er meer van verwacht?
Klinkt alsof je toendertijd geen duidelijke afspraken hebt gemaakt bij verkoop (heb je wel tidj genomen om zelf te ervaren hoe bevestigd alles was voor het dier in die evt. proeftijd?). Nu na 7 maanden vind ik wel dat je te laat bent om die mensen daar nu nog op aan te spreken en wat van ze te willen. Ik zeg niet dat het zo is, maar in theorie kan het ook zeker zijn dat jij er in 7 maanden een zooitje van hebt gemaakt.
Wat je evt. wel kan doen is ze eens neutraal benaderen, verwachten dat ze je nog in kosten tegemoet komen is irreeël. Maar als jij het prettiger vind om ze te laten weten dat je wat anders had voorgesteld kun je altidj laten weten.
Overigens wel leerzaam lesje voor een volgende keer, gebeurt je niet weer.