Wie heeft ervaring met halfpensionstalling op manege

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cavaletto

Wie heeft ervaring met halfpensionstalling op manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 17:15

Ik wil de mogelijkheid om een eigen paard op halfpension te zetten onderzoeken. Dat houdt in dat het paard mijn eigendom is maar, in overleg, af en toe in de manegeles meeloopt. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe vaak loopt jouw paard mee in de manegeles? Heb je er iets over te zeggen wie je er wel of niet op wilt hebben?
Heb je tips, ervaring? Raad je het aan of af? Ik hoor het graag.

friesiszwart

Re: Wie heeft ervaring met halfpensionstalling op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:18

Ik denk dat als je je paard aanbied voor het gebruik in de manegeles dat de staleigenaar / instructeur zal bepalen wie er op je paard zal komen. Indien je dit niet wilt zou je je paard bv aan iemand kunnen leasen /rij laten rijden op vaste dagen ind e week bijvoorbeeld. Dan hou jij de zeggenschap hierover.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:33

ED --> TAO

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 19:35

Dank voor je antwoord. Een eigen paard laten bijrijden is ook een optie. Ik moet er nog eens heel goed over nadenken.
Zijn er Bokkers die hun paard halfpension hebben staan?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:43

Ik heb er geen ervaring mee maar ik zou het zelf ook niet willen.
Ik heb een keer een bijrijder gehad die veel meer toe liet dan mij, als zij gereden had en ik zat er weer op moest ik eerst een tijdje met paard vechten om haar weer 'fijn' te rijden.
Op een manege zit er jan en alleman op (denk ik dan) en weet je niet wat er mee gedaan word.
Ik ken iemand die een pony op de manege heeft zijn waar de manege ook gebruik van mag maken, beestje loopt regelmatig 4 uur achter elkaar met de lessen mee.......

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 20:07

@justdiesel, Daarom zou een bijrijder niet zo snel mijn keuze zijn. De manege die ik op het oog heb is heel kleinschalig, iedereen kent iedereen en ik heb alle vertrouwen in de instructeurs. Er staan maar een paar paarden van de manege zelf. De andere paarden worden geleasd, staan halfpension of staan volpension.
Voordeel van een eigen paard dat je een paar uur aan de manege leent is dat je alle zeggenschap over het dier houdt en dat je hem in principe kan rijden wanneer je maar wilt. Het scheelt enorm in de kosten per maand. Is ongeveer gelijk aan leasen maar dan heb je geen zeggenschap over het dier.

Dilemma dus.... :?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:12

Snap ik, en als de keuze of geen paard of een paard wat de manege mag gebruiken maar toch een eigen paard zou ik ook niet weten wat ik dan zou kiezen.........

Ik heb ook een hele goede bijrijdster gehad hoor, meisje wat na die eerste kwam was echt een super leuke meid!
Heb er nog steeds contact mee en als ze weer een bijrijdpaard zou zoeken mocht ze meteen bij mij komen.
Dus dat kan ook heel erg goed gaan........

Probeer alle voors en tegens op een rijtje te zetten, maar volgens mij heb je stiekem in je hart al een keuze gemaakt :D

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:18

Mijn paard staat ook op een kleinschalige stal. Tot enkele jaren geleden waren er nog wat een paar lespaarden en dus ook manegeklanten. Ik had toen de afspraak met de staleigenaar dat mijn paard op een bepaalde dag gebruikt mocht worden als er een paard te kort was.
Dit beviel toen best goed, mijn paard heeft bij de fokker ook veel met lesklanten gelopen, dus is het wel gewend.
Tegenwoordig worden er nauwelijks nog lessen aan mensen zonder eigen paard gegeven, dus is de afspraak komen te vervallen, maar mocht de staleigenaar vragen om mijn paard een keer te kunnen lenen, dan zou ik daar geen problemen mee hebben.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 20:52

justdiesel schreef:
Snap ik, en als de keuze of geen paard of een paard wat de manege mag gebruiken maar toch een eigen paard zou ik ook niet weten wat ik dan zou kiezen.........

Probeer alle voors en tegens op een rijtje te zetten, maar volgens mij heb je stiekem in je hart al een keuze gemaakt :D

:o daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben....

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:05

Zo ben ik aan mijn paard gekomen. Ik leste toen op een kleinschalige manege waar privéles werd gegeven. Mafje was destijds een eigen paard waar ik regelmatig op leste omdat ze in halfpension stond. Toen de eigenaren naar het buitenland verhuisden en mafje niet mee wilden nemen heb ik haar gekocht en heb haar het eerste jaar nog in de lessen mee laten lopen (was dus een paar dagen per week een uur). Dat leek me van te voren wel makkelijk, dan hoefde ik er niet elke dag heen :o.
Zo werkte het voor mij dus niet: ik ging er wel elke dag heen en werd er ietwat ongelukkig van als ik mafje zo haar best zag doen voor een ander. Na een jaar heb ik haar uit de lessen gehaald en dat bevalt ons beiden prima :D.

Ik vind halfpension een goede manier om een paard te houden, mits je goede afspraken maakt.

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:11

Bij ons lopen een paar pensionpaarden ook wel eens mee in de les. Die staan eigenlijk wel in volpension maar krijgen dan gewoon korting aan de hand van hoe vaak het paard meeloopt. Het is bij deze paarden vaak dat de eigenaar belt van ik kan vandaag niet dus zet hem maar in. Ik denk wel dat ik maar een paar manegeruiters uit zou kiezen die erop mochten. Zeker als het een kleine manege is...even een aantal keer de lessen observeren en kijken welke mensen er "goed" kunnen rijden naar jou smaak en dan zeggen hij mag mee lopen maar alleen met die en die ruiters op zijn rug. Daar houden ze bij ons op stal in ieder geval altijd rekening mee.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:12

Ik zou persoonlijk eerder voor een betalende bijrijder kiezen. Omdat je dan vast 1 iemand hebt. Veel paarden worden niet happy van vele verschillende manieren van rijden. Met een bijrijder heb je persoonlijk contact en kan je eventuele problemen of dingen die je dwars zitten of die je liever anders zou zien bespreken. Uiteraard moet je de lijnen niet te strak houden, tenslotte betaald de bijrijder wel om jouw paard te mogen doen. Maar over een manege ruiter heb je zelf niks te zeggen....

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 21:16

Marsu en Maflinger-s dank jullie voor je overwegingen. Ik zal het allemaal eens goed op een rijtje zetten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:18

Ragenbol schreef:
Ik zou persoonlijk eerder voor een betalende bijrijder kiezen. Omdat je dan vast 1 iemand hebt. Veel paarden worden niet happy van vele verschillende manieren van rijden. Met een bijrijder heb je persoonlijk contact en kan je eventuele problemen of dingen die je dwars zitten of die je liever anders zou zien bespreken. Uiteraard moet je de lijnen niet te strak houden, tenslotte betaald de bijrijder wel om jouw paard te mogen doen. Maar over een manege ruiter heb je zelf niks te zeggen....

Inderdaad, liever 1 iemand dan jan en allemaal. :j

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 21:22

@doekenbas; zo had ik het ook bedacht. Ik weet zo een paar ruiters die ik liever niet op mijn paard zou zien maar er zijn er genoeg die netjes rijden.
@Ragenbol en Gypsy; daar zit wat in maar met een bijrijder moet je wel boffen natuurlijk. Ik heb zoveel gedoe met bijrijders gezien. Je moet dan ook heel goede afspraken maken.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:29

Cavaletto schreef:
@doekenbas; zo had ik het ook bedacht. Ik weet zo een paar ruiters die ik liever niet op mijn paard zou zien maar er zijn er genoeg die netjes rijden.
@Ragenbol en Gypsy; daar zit wat in maar met een bijrijder moet je wel boffen natuurlijk. Ik heb zoveel gedoe met bijrijders gezien. Je moet dan ook heel goede afspraken maken.

Dat klopt. Maar afspraken moet je ook maken met de manege.
Ik zou het niet zien zitten dat mijn paard meeloopt in de lessen.
Dat geeft denk ik meer problemen. Als je een probleem hebt met een bijrijder kun je dat bespreken.
Je kan moeilijk met iedere manege ruiter om de tafel gaan zitten.

Ik zou het alleen een optie vinden als je wat te zeggen hebt over wie erop gaat.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 21:36

Citaat:
Ik zou het alleen een optie vinden als je wat te zeggen hebt over wie erop gaat.

Daar sla je de spijker op z'n kop. Dat zal ik met de staleigenaar moeten overleggen. Ik heb trouwens wel de indruk dat daar afspraken over gemaakt worden.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:41

Waar je ook rekening mee moet houden is je tuig. Want stel jij hebt een mooi (duur) leren zadel, en er valt iemand af en schaaft daardoor langs je zadel met zijn/haar laars waardoor jij een lelijke schaafplek op je zadel hebt. Wat dan?
Ik heb dat ook een keer gehad bij mijn pony, maar dat was op een heel oud zadel dat toch al lelijk was.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:50

shetties schreef:
Waar je ook rekening mee moet houden is je tuig. Want stel jij hebt een mooi (duur) leren zadel, en er valt iemand af en schaaft daardoor langs je zadel met zijn/haar laars waardoor jij een lelijke schaafplek op je zadel hebt. Wat dan?
Ik heb dat ook een keer gehad bij mijn pony, maar dat was op een heel oud zadel dat toch al lelijk was.

Dat is ook een punt inderdaad.
Maar misschien dat je kan kijken voor een wintec zadeltje ofzo, mits dit goed ligt bij je paard, goede kwaliteit zadels en niet te duur en in kunstof makkelijk in onderhoud en die dan gebruiken voor de lessen? Zelfde kan je doen met hoofdstel en eventueel andere spullen.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 21:56

Ragenbol schreef:
shetties schreef:

Dat is ook een punt inderdaad.
Maar misschien dat je kan kijken voor een wintec zadeltje ofzo, mits dit goed ligt bij je paard, goede kwaliteit zadels en niet te duur en in kunstof makkelijk in onderhoud en die dan gebruiken voor de lessen? Zelfde kan je doen met hoofdstel en eventueel andere spullen.

Er wordt meestal met 2 sets tuig gewerkt. 1 set is van stal en de meeste eigenaren hebben een eigen luxe set. Dat zou ik zelf ook doen want ik merk dat ik zelf het ene zadel prettiger vind dan het andere. Daarbij ben ik ook nog een beetje 'Penny' want ik vind een leuk dekje of mooie frontriem altijd aardig staan.... 8-)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:03

Ik had destijds 1 set tuig die zowel door mij als door stal werd gebruikt. Was nogal basic dus daar kon niet veel mee mis gaan.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:11

Misschien nog een puntje om over na te denken: je harnachement. Als je een duur zadel hebt, of er zelf redelijk zuinig op bent (daarvoor hoeft hij natuurlijk niet duur te zijn ;) ) moet je even kijken hoe je dat gaat doen. Ik zou zelf namelijk best graag willen dat daar netjes mee om wordt gegaan (niet dat het 'heilig' is hoor, bij iedereen kan er wat mee gebeuren ;)) Ik weet niet of jou spullen in een kast met slot liggen, maar daar moeten de manegeklanten ook bij kunnen. Sommige mensen met paarden hebben best wat standaard dingetjes en regels in de verzorging, zoals bijvoorbeeld een zweetdeken na rijden in de regen, dekjes altijd onder het zadel vandaan halen, singel losmaken of poetsen, etc.

Een paar dingetjes om misschien over na te denken, want het lijkt me heel vervelend als je tegen dingetjes aanloopt die je niet zo fijn vind nádat de afspraak is gemaakt. :) Verder lijkt het me een hele fijne oplossing. Paarden zijn gewoon enorm duur, en als je zo wat kan besparen is het hartstikke fijn. Ik heb expres niks gezegd over rijden/mensen op je paard omdat ik niet weet wat voor manege het is met wat voor lesklanten en welk niveau. Je zegt dat je de instructeurs volledig vertrouwd, dan zit het op dit punt denk ik wel goed.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:11

Sorry, dat over het tuig kan overgeslagen worden. 8)7 staat hierboven al..

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 23:06

Vaxie, het is heel kleinschalig. De meeste eigenaren nemen ook zelf hun poetsspullen mee. Er wordt gelukkig netjes omgegaan met spullen zoals dekens en zo. Ook vind ik dat de paarden goed verzorgd worden. Er is vrijwel geen verloop in lesklanten.
Over het algemeen ziet het er goed uit.

@Allemaal; Jullie hebben gelijk dat er goede afspraken gemaakt moeten worden.

Dank je wel voor jullie meedenken.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 08:58

qua tuig, als je een goedpassend zadel hebt dan zou ik er niet om staan te springen dat er een willekeurig zadel van de manege opgegooid zou worden. Anders zit je weer met het probleem dat de rug van het paard kapot gaat door slecht passend spul.

Als je paard of pony er geen probleem van maakt dat er andere mensen met hem bezig zijn en er goede begeleiding is zou ik dit als een mooie oplossing zien.

Probleem met betalende bijrijders is dat je dan afhankelijk bent van 1 persoon, vind er eerst maar een die je kan vertrouwen en ze kunnen ook a la minute stoppen en dan zit jij met de gebakken peren.

Als je zekerheid wil hebben en je kan goede afspraken met de manege maken over lestijden en inzet en je bent er financieel afhankelijk van zou ik voor half pension kiezen.