Rontgen keuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ginootje

Rontgen keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 17:25

Hallo,

Ik sta op het punt om een paardje te kopen maar nu twijfel ik of ik hem ook rontgologisch moet laten keuren? Of is klinisch alleen voldoende?
Wat word er gedaan bij een rontgen keuring en wat kunnen ze wel en niet zien?

Groetjes,
Michelle.

Ginootje

Re: Rontgen keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 17:38

Oh hij staat verkeerd.. Mag die gewijzigd worden?

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:39

Ze kunnen problemen aan de rug en botten zien en daar dus evt afwijkingen. Afhankelijk van de prijs van je paard zou ik het wel doen...

en zoals je profiel zegt :P 'omdat 1 foto meer zegt dan 1000 woorden' hoe goed het paard ook is en gezond
hij lijkt het zou sonde zijn als je hem binnen een half jaar moet wegbrengen ivm gebreken die je bij een normale keuring niet ziet.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 17:42

Oke, ja hij is in aanschaf 1500 en is 8 jaar oud.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:52

Het is je eigen keuze wat jij wil.. Paardje13) dat ik ken liep bij aankoop hoog in de sport geen enkel probleem. Bleek na een half jaar toen de spieren minder werd doordat hij niet meer op dat niveau getraind werd kwamen er allemaal medische dingen aan het licht. Paard is helaas wel afgekeurd.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:54

Persoonlijk zou ik voor dat geld geen rontgenologische keuring laten doen, maar een klinische gezien het bedrag van de keuring ten opzichte van het aankoopbedrag.

Maar dat is ieder voor zich natuurlijk

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:54

Ik zou altijd röntgenologisch laten keuren ongeacht welke prijs dan geef je wel even wat uit maar als die echt van alles mankeert zit je voor nog meer geld vast aan een paard waar je niks mee kan.
Klinisch kijken ze of hij gezond is goed loopt op het harde en zachte en buigproeven maar gaat er niks op de foto.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:56

En wie betaalt als het paard afgekeurd wordt?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:57

Met de keuring sluit je enkel uit of er op dat moment iets mis is. Het kan dus zo zijn dat hij een paar maanden later ondanks goedkeuring niet meer berijdbaar is.

Ik heb alle 3 mijn paarden nooit röntgen laten keuren, en maar 1 van de 3 is klinisch gekeurd (zat bij de prijs in dus dan zeg ik geen nee). Ik zal wel mazzel hebben zeg ik dan altijd maar.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 18:03

De keuring betaal ik ten alle tijden zelf! Maar jullie zeggen dus dat ik het beter niet kan doen? Het is mijn 1e eigen paardje dus ik hoop dat ik geen pech krijg natuurlijk! Maar wou graag jullie mening weten!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:07

Nee, voor dat bedrag zou ik het ook niet doen. Kosten zijn te hoog in vergelijking met de aanschafprijs. De meeste keuringen omvatten alleen de benen, voor rug moet extra betaald worden. Nog duurder dus. En inderdaad, wat hierboven al gezegd wordt, het is een momentopname, hij kan morgen struikelen en een scheur oplopen...

Wel klinisch keuren!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:11

Ik zou het wel doen, ondanks dat het een momentopname is. Mocht je paard kissing spines, artrose, ocd oid hebben, dan wil ik dat graag van te voren weten als dat kan. Bij 8 jaar zijn ze uitgegroeid en al even 'gebruikt', dan zou ik juist willen weten of er iets zit. Tuurlijk kan er na een half jaar wat gebeuren, maar ik zou willen weten of mijn aankoop een gebrek heeft.

Kosten zijn niet te hoog, blijkt dat hij wel iets heeft en je krijgt kosten DA.

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:13

Röntologisch keuren is sowieso het veiligst, maar de kosten lopen natuurlijk wel hoog op. Zeker voor die aankoopprijs.

Mijn paard is alleen klinisch gekeurd. Een maand nadat ik haar gekocht had, stond ze plots kreupel. Ik had toen de schrik van m'n leven, omdat de DA zei dat de kans wel bestond dat ze bij de vorige eigenaar een blessure opgelopen had, die hij bij de klinische keuring niet opgemerkt had. Gelukkig voor mij was het slechts onschuldig en kon ik even later alweer rijden.
Ik wil maar aantonen dat je nooit zeker kan zijn.

Klinisch keuren moet je sowieso wel doen. Anders koop je helemaal een kat in een zak.
En dan zou ik ook vragen of je DA ook even bloed wil afnemen. Zo kan hij testen of het paard eventueel verdovende middelen of dergelijks toegediend kreeg. Dat kost ietsje meer dan een standaardkeuring, maar ook weer niet zoveel als een röntologische.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:13

Persoonlijk zou ik alleen klinisch keuren, Kost je 100 euro
Je zit in een laag cathegorie prijsklasse. Een röntgen keuring zou je hoe dan ook tussen de 400-500 euro kosten.
En wat is afgekeurd?. Dat is ook weer een afweging die per dierenarts verschillend is. Vind je een chipje al afgekeurd, of een fragmentje wat geen belemering hoeft te zijn.
Aan elk paard mankeert uiteindelijk wel wat. Maar of een paard er ooit klachten aan krijgt is nog maar de vraag.

röntgen bied wel meer zekerheid wbt hoefkatrol of OCD, en dan nog hoeft een paard er nooit last van te krijgen, maar kan wel.
Klinisch is een moment opname, het zal je echter zekeheid bieden dat ze op dat moment niet kreupel lopen op buigproef of op t harde.

Wat ik persoonlijk wel vind dat mensen soms te ver door slaan in rontgen foto's klinische keuringen en bloed afnames. Zeker bij lage prijsklasse.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:30

@newt: Mijn pony heb ik bij aankomst ook klinisch laten keuren, maar alleen omdat dit van de verkopen een verreiste was zodat geen van beide partijen elkaar iets konden verwijten. (bloedafname zat er gewoon bij inbegrepen, niks extra's voor betaald). Bij afkeuring waren de kosten voor hun, bij goedkeuring was het voor mij. Ik ben hiermee akkoord gegaan, al had ik hem als ik het zelf had beslist niet laten keuren voor het aankoopbedrag.
Soms kun je niet anders..

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 18:36

Ik heb toch besloten om hem te laten keuren volledig. bedankt voor de reactie's

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:39

@Ginootje: vind ik ook! Mijn paardje was maar 2000 euro, maar de kosten van een rontgenologische keuren wegen niet op tegen de medische kosten als blijkt dat ie wel iets heeft wat je op de foto had kunnen zien. Beter het zekere voor het onzekere.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:45

Verstandig Ginootje, heel veel succes en hopelijk wordt hij goedgekeurd!

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:07

Veel succes met de keuring! Ik heb zelf mijn paard alleen klinisch laten keuren. Ik wilde toch alleen een recreatiepaard, dus vond het daarom niet nodig om ook rontgeneologisch te laten keuren. Je hebt natuurlijk wel de kans dat je zo iets ontdekt, maar het is toch geen garantie dat het paard later niets meer krijgt. Rontgeneologisch laten keuren zou ik wel altijd doen, als ik op zoek was naar een sportpaard.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:10

Kijk wel of je kan regelen bij afkeur dat de eigenaar betaald of mee betaald.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:58

voor dat verkoopbedrag zou ik geen cent meebetalen als verkoper, als het paard wordt afgekeurd ben je de helft van je verkoopwaarde alweer kwijt.

maar, spreek wel met de dierenarts af dat je de keuring stopt zodra er dingen zijn gevonden dit tot afkeuring leiden.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:52

@NoaSky, Dan is het wat anders, dan zat het er bij in.
Wat ik helaas van de andere kant mee maak is wanneer je een paard aanbied die niet al te veel kost, zeg maar 1000 - 2000,- Dat men daar al een complete rug en nek foto set bij wil en bloed afname op doping. Dan denk ik HALLOOO!!!! Doping voor een paard van 2000 euro.. djeeesss zet er een 0 bij dan denk ik jah terecht, dat bedoel ik bij door draven. Ik snap dat je zekerheid wilt. Maar ga dan kijken voor een paard in een andere prijs cathegorie. Je vraagt en veel van de verkoper, maar ook nog eens voor je eigen budget.
Sommige mensen gaan af van wat ze lezen in boekjes en bladen. Maar gezond verstand is ver te zoeken.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:19

Vraag verschillende prijsoffertes aan!
Ik heb vandaag mijn (toekomstig) paard laten keuren. Ik heb volledig klinisch gekeurd en zijn knie wegens OC die vastgesteld is op 2j. Ik koop hem ook met de OC maar wou deze toch op foto zodat ik weet hoe het er uit ziet, welk risico dit is en zodat ik er rekening mee kan houden. Heb me eerst heel goed geïnformeerd op bokt ivm OC en vandaag ook nog bij de DA.

Ik heb prijsoffertes gehad voor klinsche keuring + voleldig röntgen van 320 euro tot 650 euro. Dus het is zeker de moeite om wat rond te emailen en bellen.

Uiteindelijk heb ik 186 euro betaald voor klinsich + 1 rontgen + sedatie ivm röntgen

Wat heeft DA gedaan?
Buigproeven, tanden nagekeken, hartslag, hele lichaaam betast op gevoelige/pijnlijke/abnormale plekken, hoeven gecontroleerd, buigproeven, draven op harde ondergrond aan longe, draven & galop aan longe op semi-harde grond (piste) en röntgen

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 01:19

newt schreef:
@NoaSky, Dan is het wat anders, dan zat het er bij in.
Wat ik helaas van de andere kant mee maak is wanneer je een paard aanbied die niet al te veel kost, zeg maar 1000 - 2000,- Dat men daar al een complete rug en nek foto set bij wil en bloed afname op doping. Dan denk ik HALLOOO!!!! Doping voor een paard van 2000 euro.. djeeesss zet er een 0 bij dan denk ik jah terecht, dat bedoel ik bij door draven. Ik snap dat je zekerheid wilt. Maar ga dan kijken voor een paard in een andere prijs cathegorie. Je vraagt en veel van de verkoper, maar ook nog eens voor je eigen budget.
Sommige mensen gaan af van wat ze lezen in boekjes en bladen. Maar gezond verstand is ver te zoeken.

Ja zo bedoelde ik het ook inderdaad. Het was dat het moest anders kon ik hem niet kopen, zelf had ik hem anders niet laten keuren (klinisch). Feit blijft wel dat daardoor de keuringskosten voor mij waren (omdat hij werd goed gekeurd) en dit wel op mijn aankoopbedrag kwam. Nu was dat niet hoog, maar toch vond ik dat wel een beetje een omgekeerde wereld. Ach mensen draven tegenwoordig overal in door heb ik soms t idee ja..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 01:25

Als je het kan betalen , zou ik het zeker doen , waarom niet?