Hoe doen mensen dat...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Susyb

Hoe doen mensen dat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:54

Oke de titel is niet heel erg duidelijk.. Ik zal even snel uitleg geven.
Ik heb momenteel een super moderne fries.. Een vriendin van mij rijd er wedstrijden mee. Het is een sensibel en best pittig beestje.
Maar doordat ik zeg maar een recreatieruiter ben geworden in de afgelopen jaren ben ik soms wel eens naar paarden aan het kijken die rustig en lief zijn, gewoon puur voor buitenritten.
Nu ben ik 1.85 en vrij stevig dus kom ik dus uit bij paarden zoals shires etc. Ik vind dat geweldig mooie paarden. Ondanks dat ik altijd gezegd heb dat ik na Syb eerst niet nog een paard neem begin ik nu af en toe toch te twijfelen..
Mijn vraag zijn eigenlijk aan de eigenaren van deze paarden:

Hoe (als je nou in .... naam bijv. in flevoland of utrecht woont) kom je dan met vervoer aan bijv. het strand?
Bestaat er een aparte trailer voor dat soort rassen. En zijn er uberhaupt wel auto's die dat mogen trekken?

finnens

Re: Hoe doen mensen dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:56

ik zag laatst nog een trailer met twee belgische-trekpaarden erin. er stond een "normaal" busje voor.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:57

ik heb geen shire of zulke grote rassen, maar volgens mij kunnen die in een 1,5 paards trailer. en ik denk dat je die zou kunnen trekken met zo'n grote VW bus.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:59

1 Shire in een 2-paardstrailer. Geen probleem. Laadvermogen 2-paards is meestal 1200 kg (of meer).

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 21:00

biancalaylo schreef:
ik heb geen shire of zulke grote rassen, maar volgens mij kunnen die in een 1,5 paards trailer. en ik denk dat je die zou kunnen trekken met zo'n grote VW bus.

Nou heb ik een 1,5 paards trailer.. Maar mijn paard staat bijv. met zijn oren al tegen het dak aan (paard is 1,67 maar goed het is ook wel een beetje ezelsooren bij hem haha) als ik dan nadenk dat een paard van bijv. 1,90 erin moet.. nou dan krijg ik een hartverzakking

Ibbel schreef:
1 Shire in een 2-paardstrailer. Geen probleem. Laadvermogen 2-paards is meestal 1200 kg.

Oke kijk dat wist ik dus niet.. ik heb een 1,5

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:02

Oh haha, ja daar heb ik indd niet aangedacht! moeilijk!!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 21:03

biancalaylo schreef:
Oh haha, ja daar heb ik indd niet aangedacht! moeilijk!!

Ja beetje sneu als hij elke keer zijn hoofds stoot bij opladen.. Of als je over een drempel heen rijd..
Misschien z'n trailer met een bovenraampje dat hij zijn hoofd naar buiten kan steken :')

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:05

Je hebt ook trailers die extra hoog zijn voor de extra grote paarden.
Even goed zoeken of informeren bij zaken die trailers verkopen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:10

Ik heb voor een vriendin 2x over een belgisch trekpaard vervoerd in een 2-paards trailer ;) Ging goed, alleen de 2e keer ging de trailerklep stuk (de sluiting) waren de grote stang vergeten dus zo erin, maar heeft dus tegen de klep gehangen..
Er stond een Santa fee 4x4 aandrijving voor en het was een trailer van (moet ik even hard nadenken welke het ook alweer was..) als ik het weer weet laat ik het hier weten ;)
Maar zorg wel dat zowel auto als trailer goed onderhouden zijn..

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 21:17

BianCatjee schreef:
Ik heb voor een vriendin 2x over een belgisch trekpaard vervoerd in een 2-paards trailer ;) Ging goed, alleen de 2e keer ging de trailerklep stuk (de sluiting) waren de grote stang vergeten dus zo erin, maar heeft dus tegen de klep gehangen..
Er stond een Santa fee 4x4 aandrijving voor en het was een trailer van (moet ik even hard nadenken welke het ook alweer was..) als ik het weer weet laat ik het hier weten ;)

Haha ja mijn ouders laten mij echt niet de weg opgaan met een een niet goed onderhouden auto of trailer hoor haha!
Dan doen ze me wat.
Ik heb (samen met mijn moeder) een ssangyong Korando. Een krachtpatser dus.. En mijn trailer is ook net weer voor een keurbeurt geweest en helemaal tip top.. ik kan me gewoon niet voorstellen dat z'n trailer z'n paard kan houden (heb ooit een keer een filmpje gezien dat de laadklep afbrak toen beestje erop wou lopen.. haha)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:18

Qua auto hoef je niet persee een hele grote auto te hebben.
Een vriend van me had zo'n auto waar je wel vaker van die jonge gasten in zien rijden, twee deurs en dus niet groot. Maar omdat er een sterke en zware motor in zat mocht die gewoon een twee-paardstrailer trekken.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 21:24

xTammyy schreef:
Qua auto hoef je niet persee een hele grote auto te hebben.
Een vriend van me had zo'n auto waar je wel vaker van die jonge gasten in zien rijden, twee deurs en dus niet groot. Maar omdat er een sterke en zware motor in zat mocht die gewoon een twee-paardstrailer trekken.

Oke nou ik weet zeker dat mijn auto een 2 paards trailer mag trekken.. Maar goed ik wist dus niet of je ook echt aparte trailers had (met dus aparte regels) in betrekking tot shires en clydedales formaat paarden

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:25

Een kennis van mij had een kleine vrachtwagen voor 2 paarden omgebouwd voor 1 Belgisch trekpaard. Ze had de laadklep wel laten verstevigen trouwens, het paard woog net iets meer dan 1000kg.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:26

Vriendin van mij heeft een Shire van 1.80 hoog. Ze heeft een 2-paards Bockman, of ie extra hoog is weet ik eigenlijk niet. Ze heeft de voorstang eruit gehaald en dat past ie er precies in en kan de achterstang ook nog dicht. Gaat prima en ze crossed er heel NL mee door.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 21:27

Tammy_ schreef:
Een kennis van mij had een kleine vrachtwagen voor 2 paarden omgebouwd voor 1 Belgisch trekpaard. Ze had de laadklep wel laten verstevigen trouwens, het paard woog net iets meer dan 1000kg.

Tja om een kleine vrachtwagen aan te schaffen voor een paar buitenritjes gaat me toch echt iets te ver.. zoveel verdien ik niet haha.

Siersma schreef:
Vriendin van mij heeft een Shire van 1.80 hoog. Ze heeft een 2-paards Bockman, of ie extra hoog is weet ik eigenlijk niet. Ze heeft de voorstang eruit gehaald en dat past ie er precies in en kan de achterstang ook nog dicht. Gaat prima en ze crossed er heel NL mee door.

Owja de voorstang.. daar had ik nog niet eens over nagedacht eerlijk gezegd.. haha

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:37

Susyb schreef:
BianCatjee schreef:

Haha ja mijn ouders laten mij echt niet de weg opgaan met een een niet goed onderhouden auto of trailer hoor haha!
Dan doen ze me wat.
Ik heb (samen met mijn moeder) een ssangyong Korando. Een krachtpatser dus.. En mijn trailer is ook net weer voor een keurbeurt geweest en helemaal tip top.. ik kan me gewoon niet voorstellen dat z'n trailer z'n paard kan houden (heb ooit een keer een filmpje gezien dat de laadklep afbrak toen beestje erop wou lopen.. haha)

haha nee dat begrijp ik dat ze je dan de weg niet laten op gaan ;) Helaas zijn er mensen dit dit wel doen..
Nee dat begreep ik eigenlijk ook niet, was eerlijk gezegd ook altijd erg blij als we op de bestemming waren en we weer met een lege trailer die nog heel was weer weg reden op weg naar huis!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:04

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:44

een belg is wel een zwaar paard maar in verhouding niet erg lang en dat is het probleem van de meeste shires. Schofthoogte van 180-190 cn en een enorm lang lijf. Je zult dan ook vooral moeten zoeken naar een trailer met een lange vloer, langer dan 300 cm.

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:45

Maar ipv dat je een Shire neemt kun je ook een kruising Tinker x Shire nemen?
Waar ik eerst stond met mijn paard had je ook zo'n paard en die was even geschat tussen de 1.65 en de 1.75 in.
En iets langer lichaam maar niet veel langer dan een 'gewoon' paard.

Hier een foto van dat paard (een beetje onduidelijk):
Maar dan krijg je een idee van..
Afbeelding

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 19:25

DoTiramisu schreef:
Waar ik eerst stond met mijn paard had je ook zo'n paard en die was even geschat tussen de 1.65 en de 1.75 in.

[ Afbeelding ]

Ja het zit echter zo.. Ik ben zelf dus 1.85 (misschien wel langer maar dat was de laatste keer dat ik gemeten was :')
En vrij stevig (niet dit maar mijn lichaamsbouw is gewoon stevig.. breed gebouwd)
En z'n kruising zie je niet veel.. daarbij wil ik misschien tegen die tijd wel weer een veulen (mijn paard heb ik ook al veulen gekocht (nou ja gekregen dan) )
En dan wil ik de gok niet wagen dat hij 1.65 is,. want dat is mijn huidige paard dus ongeveer ook en dat is voor mij net aan de kleine kant..
Ergens is het inderdaad handig.. maar denk niet dat je die kruising veel tegenkomt (of wel?!?)

Dus dan zou ik toch liever voor een ras gaan dat bekend staat om zijn stokmaat als dat ik de gok neem

edit: je hebt wel een super mooi paard trouwens!!

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:50

Ifor Williams HB510 (grote tweepaardstrailer, het oude model) is perfect voor een shire. De nieuwe ide HB511 s een paar centimeter lager. Beide trailers hebben een extra lange opbouw en het dak is over de volledige lengte voldoende hoog uitgevoerd. Zie de afbeelding in de link http://www.towinghorsetrailers.co.uk/trailer/1064 terwijl de meeste trailers een punt hebben met een schuinaflopend dak waardoor het hoofd knel komt te zitten.
Trailers wegen leeg 900 - 1000kg en mogen dan nog eens 1700kg laden. Trailers zijn 2e hands zeldzaam maar zijn wel zeer degelijk gebouwd.

Heb zelf met beide praktijkervaring. Vorige trailer was voldoende hoog voor het paard, echter qua laadvermogen en constructiesterkte een probleem. De meeste standaard 2-paardstrailers komen laadvermogen te kort, ze wegen zelf vaak circa 800kg en kunnen vaak maar 1200kg laden. Paardje van 900kg erin en dan kan er alleen nog een shetlander bij.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:30

Die kruising tinker x shire wordt toch een drumhorse genoemd? Als je daarop gaat zoeken wordt het misschien al gemakkelijker.

Daarnaast, als je nu met een fries uit de voeten kunt (die er niet bekend om staan dat ze verhoudingsgewijs veel gewicht kunnen dragen), is een shire echt niet nodig. Tinkers zijn er bijv. ook in grotere maten en volgens mij zou jij met zo'n paardje vanaf circa 1,55m al best uit de voeten kunnen zonder dat er een gek plaatje ontstaat. Hoe breder ze worden, hoe minder hoogte je ook nodig hebt. Voordeel daarvan is vaak ook dat ze compacter blijven waardoor ze het gewicht beter kunnen dragen.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:22

Bij mij op stal staat een Norriker van ongv 1100 kg. Die gaat makkelijk in een 2 paards trailer, zelfs nog met een paard er naast. scheelt dat hij niet zo groot is 1.62 ofzo. Misschien is zon ras iets voor je?

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:52

Susyb schreef:
DoTiramisu schreef:

[ Afbeelding ]

Ja het zit echter zo.. Ik ben zelf dus 1.85 (misschien wel langer maar dat was de laatste keer dat ik gemeten was :')
En vrij stevig (niet dit maar mijn lichaamsbouw is gewoon stevig.. breed gebouwd)
En z'n kruising zie je niet veel.. daarbij wil ik misschien tegen die tijd wel weer een veulen (mijn paard heb ik ook al veulen gekocht (nou ja gekregen dan) )
En dan wil ik de gok niet wagen dat hij 1.65 is,. want dat is mijn huidige paard dus ongeveer ook en dat is voor mij net aan de kleine kant..
Ergens is het inderdaad handig.. maar denk niet dat je die kruising veel tegenkomt (of wel?!?)

Dus dan zou ik toch liever voor een ras gaan dat bekend staat om zijn stokmaat als dat ik de gok neem

edit: je hebt wel een super mooi paard trouwens!!

Dankjewel haha.
Volgens mij kom je dit ras vrijveel tegen.. Ik weet alleen niet waar.
De vrouw waar dit paard van is heeft hem laten overkomen uit Engeland volgens mij.
Ik denk dat als je op zoek gaat bij eventuele fokkers en ook ijn het buitenland dat je zo'n paard snel gevonden hebt.
Het zijn erg lieve en leuke paarden!

esshire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:54

Ik ben zelf ook op zoek naar een goede trailer voor mijn shire. Het laadvermogen is vaak niet het probleem maar hij moet ook verhoogd zijn en dat is nog wel een lastig. Ze zijn er wel hoor!! Ook tweedehands. Heb inmiddels wat lijntjes uitgezet en hoop snel resultaat te hebben.