Gang van zaken WA verzekering.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sita12

Gang van zaken WA verzekering.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 10:45

hoi allemaal,

Even een vraagje over hoe het werkt als je iemand aanprakelijk steld via zijn of haar WA verzekering.

Naar aanleiding van 2 gesloopte dekens heb ik de bezitter van het paard gevraagd contact op te nemen met haar verzekering.
nu vraagt zij mij een aantal gegevens waaronder mijn kant van het verhaal, naam getuigen incl tel nummers. factuur nieuwe deken etc
ze doet dit via haar tussenpersoon en heeft geen idee waar de WA is afgesloten.

Ik heb contact gehad met mijn verzekering om eventueel rechtsbijstand in te schakelen.
Volgens hun is het de normale gang van zaken dat ik mijn kant van het verhaal incl alle gegevens rechtstreeks naar de verzekeringsmaatschappij van de tegen partij stuur en dus niet naar de tegenpartij zelf.
Toen ik zelf mijn verzekering aansprakelijk stelde was dit wel het geval.

ik moet dan echter wel de verzekeringsmaatschappij en polis nummer hebben.

Nu ben ik benieuwd wat is jullie ervaring hier mee?

groetjes

knollentuin

Re: Gang van zaken WA verzekering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:50

mijn ervarig is dat je het risico loopt dat je paard zijn deken gesloopt kan worden als je hem in een groep zet. dat is waar je voor kiest. ik lees dit soort verhalen wel vaker en verwonder me dat alles maar geclaimd wordt bij de verzekeringsmaatschapijen-wordt in een keer wel duidelijk waarom de premies elk jaar hoger worden en er dingen onverzekerbaar gaan worden... ook weet ik dat er eerder uitspraken waren dat er niet uitgekkerd wordt vanwege dat wat ik in de eerste zin noem.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 10:52

in een groep geef ik je gelijk, maar 2 paarden in 1 wei noem ik geen groep :)
en als het niet sneeuwd 3 overdag en snachts 2 :)
buiten het feit dat er getuigen zijn die het hebben zien gebeuren :)

het gaat mij niet om wat er gebeurd is :)
maar hoe het gaat met de wa verzekering

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:52

Volgens mij heeft dat te maken met het feit of je wel of geen rechtsbijstandsverzekering hebt bij je WA. Als je er geen rechtsbijstandsverzekering bij hebt dan moet je meer zelf regelen, dus ook het verzamelen van gegevens.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 10:54

dat snap ik, maar ik als eisende partij moet toch niet mijn kant van het verhaal op mail na de tegenpartij doen? maar toch naar de verzekering van de tegenpartij?
anders kan de tegenpartij aanpassen wat ze wilt.

zo is het bij mij in het verleden in ieder geval wel gegaan. Ik maak een melding bij mij verzekering die stuurt schade formulier op wat ik invul, en ik geef polis nummer en gevens van tussenpersoon of wa verzekering door aan de eisende partij. Die sturen hun verhaal naar de verzekering. en de verzekering zoekt het uit en stuurt naar beide partijen uitsluitsel.
Dit is ook zonder rechtsbijstand verzekering gedaan.

bij een auto schade moet je ook allebei tekenen en kant van het verhaal opschrijven. beide houden dan ook een kopie van het schade formulier.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:23

Okè, had het met mijn duffe kop dus niet goed gelezen (sorry). In dat geval zou ik jouw rechtsbijstand vragen om contact op te nemen met de tussenpersoon van de eiser (die gegevens zou ze iig moeten hebben) en het verder aan hun overlaten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:54

Als je niet wil dat er met jouw verklaring geknoeid wordt kan je deze het beste omzetten in een .pdf bestand. Daar kan niets meer aan veranderd worden.

Aan de andere kant wat schiet de andere partij er mee op om de de gegevens te knoeien? Het is verzekeringswerk en het kost haar niets als deze gewoon uitkeert. Ze heeft daar totaal geen belang bij.

Verder heb ik weinig ervaring met claims, dus kan je over het proces niet verder helpen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:24

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:17

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:15

Jip dat klopt en dit gaat over hoe aansprakelijk stellen en niet of iemand aansprakenlijl is :) maar meer de gang vandalen erna:)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:24

Ah :D .

Verzekeraar van de veroorzaker zal zowel een lezing willen van de verzekerde als van de schadelijdende partij. Als deze overeenstemmen is het eenvoudig, dan wordt de aansprakelijkheid bepaald op grond van deze beide lezingen.

Stemmen de lezingen echter niet overeen, dan zal de eisende partij bewijs moeten leveren. Dat kan deze doen door bijvoorbeeld getuigenverklaringen aan te leveren.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:31

:) zover was ik Hahaha alleen lijkt het mij dan logisch dat de eisende partij zelf per brief of formulier haar verhaal doet bij de tegenpartij der verzekering :) en niet bij de tegenpartij zelf .
Het is al opgelost heb contact gehad met de tussen persoon van de tegenpartij en het was inderdaad de bedoeling dat ik apart mijn verhaal foto's facturen en getuigen opstuurde :)

Renaatje1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:07

Hallo allemaal,

Mijn pony heeft bij 2 verschillende paarden een gat in hun fleece deken gebeten. Hij stond op dat moment gewoon in zijn eigen stal. Maar omdat ze te dicht langs zijn stal liepen kon hij ze bijten! Wie is er aansprakelijk? Ben benieuwd naar jullie mening.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:11

Renaatje1976 schreef:
Hallo allemaal,

Mijn pony heeft bij 2 verschillende paarden een gat in hun fleece deken gebeten. Hij stond op dat moment gewoon in zijn eigen stal. Maar omdat ze te dicht langs zijn stal liepen kon hij ze bijten! Wie is er aansprakelijk? Ben benieuwd naar jullie mening.

Ik zou zeggen voor jou, paard beter opvoeden? Haha. Nee, dat was een grapje. Ik vind dat er niemand aansprakelijk is, dat soort dingen kunnen gebeuren. Moet je maar niet zo dicht langs een ander paard lopen. Wees blij dat het een fleecedeken is en niet het paard zn billen, haha.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 08:37

Jij bent aansprakelijk :j . Of er sprake is van eigen schuld bij de benadeelde waardoor jouw schadevergoedingsverplichting deels of geheel kan komen te vervallen, hangt af van de verdere feitelijke omstandigheden. Denk niet dat de kans groot is dat hier sprake zal zijn van deze eigen schuld, met andere woorden jij zal de schade moeten vergoeden.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 17:14

Dit vindt ik een moeilijke, want jouw paard staat in zijn stal ik weet natuurlijk niet wat voor stal. open of gesloten met trailies.

is er ruimte om om jouw paard heen te lopen of moeten ze persee daar langst?

als er ruimte is om jouw paard te ontwijken, dan is het hun eigenschuld (vind ik!)
is er geen ruimte zal er een oplossing gezocht moeten worden , mss stal afsluiten zodat ie niet met zijn hoofd eruit kan. of een andere box?

maar het is indd jouw paard, jouw bezit dus ben jij aansprakelijk voor de gemaakte schade door jouw "bezit" volgens het wetboekje :p

even een andere vraag??? hoelang duurt het voor dat je iets terug hoord van de verzekering? ik heb namelijk netjes vorige week maandag alles ingestuurd(22 jan) maar nog niks gehoord dat ze er mee bezig zijn of iets!!!

iemand ervaringen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:19

Heb geduld, bijna overal zijn behoorlijke werkvoorraden. Kan zomaar een week of 4 duren.

Maar, wie belt krijgt geld :j :D .

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:21

Op de verzekering moet je best lang wachten, ik heb in mei alles ingediend met de tegenpartij, en in augustus/september (weet het niet meer precies) kreeg ik het pas vergoed. Dit ging dan wel om iets anders, nm schade aan mijn paard zelf. Maar je moet soms heel lang wachten en ze regelmatig even bellen, met uitkeren zijn ze niet zo snel nm ;)

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 09:31

oke fijn :) hahahah gedult is een schone zaak zeggen we dan maar :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:38

knollentuin schreef:
mijn ervarig is dat je het risico loopt dat je paard zijn deken gesloopt kan worden als je hem in een groep zet. dat is waar je voor kiest. ik lees dit soort verhalen wel vaker en verwonder me dat alles maar geclaimd wordt bij de verzekeringsmaatschapijen-wordt in een keer wel duidelijk waarom de premies elk jaar hoger worden en er dingen onverzekerbaar gaan worden... ook weet ik dat er eerder uitspraken waren dat er niet uitgekkerd wordt vanwege dat wat ik in de eerste zin noem.

Ik ben het hier zo mee eens, ik vind het belachelijk dat je het gaat verhalen bij een ander zijn verzekering.
Het zijn dieren en je weet dat het kan gebeuren , zeker op de wei.

Het is voor de tegenparty ook buiten haar macht.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 09:42

als je m in een groep zet kan het indd gebeuren dat je deken gesloopt wordt.
Maar als ze grote deels met zijn 2 staat en het zeker is dat jouw paard het gesloopt heeft, vindt ik het niet meer dan normaal dat je je verzekering belt. Ik zou dat ook doen. Je paard is jouw bezit daar ben jij aansprakelijk voor. voor wat hij of zij dan ook sloopt. En vindt niet dat een andere de dupe hoeft ze zijn omdat jouw paard toevallig graag met dekens speelt :P
tevens ben je verplicht om je paard wa te verzekeren .
en in mening stal contract staat dat je je paard wa verzekerd dient te hebben voor dit soort gebeurtenissen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:24

je paard wa verzekeren? wat een bulls... je paard zit gewoon als huisdier in je wa, en in een stalcontract opgesteld? laat mij maar eens wat printscreens zien van dat soort contracten,komt erg ongeloofwaardig op me over.
ik erger me mateloos aan de hedendaagse claimcultuur, of het een groep is of 2 wat doet het ertoe? ja ,je kan nu makkelijker met je vinger wijzen naar t adere paard, natuurlijk, en jou paard doet niks, die lokt het niet uit, begrijp me niet verkeerd ik wijs nu niet alleen naar jou hoor ts , het wemeld van dit soort topics op dit moment.. ik raad al deze mensen aan om of je paard zonder dek te gaan zetten [maar dan krijgen we dat er zalfjes geclaimd moeten worden om op de schaafjes te smeren...]of niet meer met vriendjes, lekker veilig. :+ alleen in je paddockje.
mijn echte advies is koop een echte hufterproof deken en je hebt geen gezanik en gezeur meer met je stalgenoten en je paard houdt zn lolletje

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 13:31

haajj knollentuin, ik dacht een hufterproef deken te hebben hahah buccas maar helaas.
indd zit je paard als wa bij je huis als: je het aangeeft. De meeste stallen stellen als eis dat je paard WA verzekerd is hoe of wat via huis of apart maakt niet uit natuurlijk.
mijn paard speelt ook zeker wel, maar ik doe dan ook niet moeilijk over om iets na de verzekering te sturen als het door mijn paard is gedaan( en er bewijs is ) als ze maar met zijn 2 staan of 5 mensen het gezien hebben tja bewijs genoeg voor mij :P

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:31

Hoe het ging toen mijn hond aangevallen werd (pittige DA rekening).
De tegenpartij belde hun verzekering. Vertelden het verhaal en gaven onze gegevens.
Wij kregen een brief of we hun verzekering wilden bellen om het verhaal uit te leggen.
Dus gebeld, en ze hebben gelijk mijn rekening nummer genoteerd.
Ze vroegen de kosten van de DA en dat werd binnen een week gestort.
Ik moest de rekeningen een maand bewaren (ze deden steekproeven)

Lijkt mij dus inderdaad niet dat de tegenpartij jouw verhaal nodig heeft!
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 01-02-13 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 13:32

dat was ook mijn mening , maar uiteindelijk heb ik alles zelf opgestuurd en nu nog afwachten