HELP (oude) eigenaar wil papieren niet overhandigen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje75

HELP (oude) eigenaar wil papieren niet overhandigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 09:39

Dit is de allereerste keer dat ik een forum aanmaak. Dus als ik iets fout doe of bij het verkeerde onderwerp sorry.

Maar ik heb een probleem en ik hoop op tips of dat iemand mij kan helpen. Zoals de titel al aangeeft de oude eigennaar wil de papieren niet overhandigen.

Het probleem:
Zo'n zes jaar geleden ging ik een paard verzorgen Nick een draver die toen nog koerste. Zijn eigenaar persoon B mocht ik alles meedoen wat ik wilde. B was/is erg makkelijk, ik zal het zo zeggen het is niet echt een paardenpersoon. Alleen de wedstrijden vond hij leuk en verzorgen van de paarden was hij erg makkelijk. Laat ik het zo zeggen als ik er niet was dan werden die paarden een beetje aan hun lot overgelaten. Nick en B waren nooit een goede combinatie. B Schelde altijd dat hij Nick naar de slager zou brengen als hij niet luisterde en Nick was bang voor B. Ruinen mogen tot hun 15e koersen. Toen Nick 15 werd heeft B Nick gehouden voor mij (hij wist dat als Nick wegging ik wegging en dan moest hij zelf de andere paarden eten geven en daar had hij natuurlijk niet zo'n zin in). Ik betaal huur voor Nick, en toen ik wel eens vraagde mag ik z'n manen knippen zei hij: doe wat je wilt het is jou paard.

Nu zo'n 2 jaar later ben ik B zat en ik wil niks meer met hem te maken hebben, we hebben erge ruzie gehad en hij zegt dat ik op moet rotten en dat klote paard mee moet nemen.

Het probleem is dat ik om de papieren vraag om weg te kunnen en hij zegt dat ik die niet nodig heb en gewoon weg moet gaan. Dus hij wil de papieren niet geven.

Wat moet ik doen??

Alvast bedankt voor het lezen.

Johnnydepony

Re: HELP (oude) eigenaar wil papieren niet overhandigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:41

Weggaan en bij een willekeurig paspoort uitgevende instantie (KNHS, KWPN etc etc) een nieuw paspoort aanvragen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:41

Gaat het om de papieren of het paspoort? Bij Dravers is het namelijk gebruikelijk om het paard na het koersen te verkopen zonder papieren. Als je hem op naam wil zetten bij de NDR ben je een leuk bedrag kwijt namelijk.

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:43

Ik weet niet hoe oud je bent maar wellicht is het een optie om je ouders eens met hem te laten praten? Want die papieren heb je echt wel nodig.

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:44

Johnnydepony schreef:
Weggaan en bij een willekeurig paspoort uitgevende instantie (KNHS, KWPN etc etc) een nieuw paspoort aanvragen.

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat je niet zomaar een duplicaat mag aanvragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:49

Het is nog steeds zijn paard, dus ik snap het niet...

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:50

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:51

russel schreef:

Ik maak er uit op dat de man het paard aan ts geschonken heeft. Hij wil niet meer voor de kosten van het dier opdraaien vermoed ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:06

Je zult iig zwart op wit moeten hebben van de man dat hij je het paard kado doet. Beter nog is 'm 500 euro te geven (2x slachtprijs) en het paard gewoon netjes van 'm te kopen. Dan krijg je geen gezeik achteraf dat je het paard gestolen hebt.

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:12

Johnnydepony schreef:
russel schreef:

Ik maak er uit op dat de man het paard aan ts geschonken heeft. Hij wil niet meer voor de kosten van het dier opdraaien vermoed ik.

Dan zou ik dat mooi op papier vragen. Al denk ik dat hij dat niet gaat doen gezien het feit dat ze erge ruzie hebben gehad en hij ook al niet de papieren wil geven.
Ik zou als ik TS was nog een keer een goed gesprek met deze man aan gaan.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:20

Wat Ibbel zegt, ik zou het ook op papier laten zetten en wat betalen, anders kun je daar achteraf een hoop gezeik mee krijgen.

Daarbij vertel je dat je ruzie hebt met B. en dat hij zegt: "rot maar op en neem dat paard mee!"
Weet je wel zeker dat hij jou het paard "schenkt"? Zegt hij dit niet uit boosheid of in een opwelling?

Zeker nog even met de man om tafel gaan. en zeker niet het paard meenemen zonder papieren.

Succes! :)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:34

Hoe lang betaal je al voor Nick? en doe je dit via de bank of contant?

Leentje75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 12:20

Hij heeft het een paard een soort van aan mij overhandigd want zoals johnnydepony zegt hij wil geen geld meer voor Nick betalen. Ik weet dat hij gechipt is en paspoort weet ik niet. Dus het gaat echt over de papieren.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:23

Papieren maakt niet uit (tenzij je ze perse wilt hebben), paspoort moet je hebben om hem te mogen vervoeren.

Leentje75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 12:24

Ik betaal al 2 jaar ongeveer voor Nick. Eerst contant en nu via de bank. Ik had geraagd bij de dierenarts voor paspoort en chip. Maar dan staat Nick op mijn naam dus dat betekend nog niet dat ik de eigenaar ben. Daar heb ik echt de papieren voor nodig (als B die heeft)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:24

Als een Draver niet meer in de sport loopt wordt hij opgegeven als 'verkocht zonder papieren' of 'gestorven'. Als je die papieren op jouw naam wilt hebben kost je dat zeker 200 euro aan inschrijving bij de NDR en registratie als eigenaar. Het is niet gebruikelijk om de papieren erbij te hebben als je een Draver als rijpaard hebt. De afstamming staat ook wel in het paspoort en met het papier kan je verder toch niets. Je hebt het stamboekpapier alleen nodig als je ermee wilt koersen of fokken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:26

Papieren heb je niets aan, hoef je niet te hebben en kun je goed zonder.

Een nieuw paspoort is zo aangevraagd.

Het enige échte bewijs van eigendom is een getekende overdracht bij de 'verkoop'.

naam verkoper verkoopt hierbij paard huppeldepup aan naam koper voor een bedrag van .....
data noteren
beiden handtekeningen, et voila.

of

naam schenker schenkt hierbij paard huppeldepup aan naam ontvanger.
data, handtekeningen

Als je dit niet voor elkaar krijgt omdat hij te boos is, dan kun je het paard zoals gezegd nog zonder papieren meenemen, alleen heb je (zoals 90% van alle eigenaren) geen écht bewijs dat het jouw paard is.

Over een paar jaar, als blijkt dat jij jaren lang stalling/voer/dierenarts/hoefsmid betaald hebt (doe dit zoveel mogelijk per bank/rekening!) zou je een eventueel geschil kunnen winnen, omdat dan duidelijk is dat jij het paard al die tijd in beheer hebt gehad.

Als je er zeker van bent dat B. nooit meer om het paard zal vragen en er nooit meer op terug zal komen: lekker meenemen, niet zeggen waar je heen gaat, en veel plezier met Nick :)

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:29

Ik zou me er niet zo druk over maken. Papieren heb je niks aan. Gewoon een nieuw paspoort aanvragen. Als jij al 2 jaar betaald voor dat dier gaat hij hem echt niet opeisen, plus dat hij daar niet eens mee weg komt. Gewoon dier ophalen zou ik zeggen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:29

Amaris schreef:
Papieren heb je niets aan, hoef je niet te hebben en kun je goed zonder.

Een nieuw paspoort is zo aangevraagd.

Het enige échte bewijs van eigendom is een getekende overdracht bij de 'verkoop'.

naam verkoper verkoopt hierbij paard huppeldepup aan naam koper voor een bedrag van .....
data noteren
beiden handtekeningen, et voila.

of

naam schenker schenkt hierbij paard huppeldepup aan naam ontvanger.
data, handtekeningen

Als je dit niet voor elkaar krijgt omdat hij te boos is, dan kun je het paard zoals gezegd nog zonder papieren meenemen, alleen heb je (zoals 90% van alle eigenaren) geen écht bewijs dat het jouw paard is.

Over een paar jaar, als blijkt dat jij jaren lang stalling/voer/dierenarts/hoefsmid betaald hebt (doe dit zoveel mogelijk per bank/rekening!) zou je een eventueel geschil kunnen winnen, omdat dan duidelijk is dat jij het paard al die tijd in beheer hebt gehad.

Als je er zeker van bent dat B. nooit meer om het paard zal vragen en er nooit meer op terug zal komen: lekker meenemen, niet zeggen waar je heen gaat, en veel plezier met Nick :)

helemaal mee eens ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:30

Papier is geen eigendomsbewijs..

Leentje75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 12:33

Ik weet niet hoe het werkt met papieren en paspoorten en weet ik het allemaal.
Dus even voor de duidelijkheid;
Paspoort is voor het vervoeren van het paard
Papier is dus stamboek?
En ik heb toch de (eigendoms) papieren nodig, om te laten zien dat Nick van mij is?

Sorry ik weet niet zoveel af van papieren enzo

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:33

Er bestaat geen eigendomsbewijs. Dat is ook het probleem bij bv inbeslagnames.

Verwacht je problemen dat hij paard opeist? dan kun je hem briefje laten opstellen dat hij paard schenkt.
Papieren zijn nergens voor nodig, enkel van waarde is paspoort die bij het paard hoort (verplicht om te hebben als je paard vervoert/slacht etc).
En wat wendy zegt, dravers worden sowieso zonder papieren verkocht en aangezien je er niet mee gaat koersen/fokken kun je gewoon paard pakken en weggaan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:37

Leentje75 schreef:
Ik weet niet hoe het werkt met papieren en paspoorten en weet ik het allemaal.
Dus even voor de duidelijkheid;
Paspoort is voor het vervoeren van het paard
Papier is dus stamboek?
En ik heb toch de (eigendoms) papieren nodig, om te laten zien dat Nick van mij is?

Sorry ik weet niet zoveel af van papieren enzo

Lees mijn post (nog eens).

Het enige echte waarmee je kunt zeggen 'dit is mijn paard' is een klein overdrachtje door beiden partijen ondertekend.
Paspoort is inderdaad bij vervoer nodig, maar je zou het risico kunnen nemen hem 1x naar een nieuw adres te vervoeren en dan metéén een nieuw paspoort aanvragen.

Leentje75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 12:42

Oké dat wist ik niet. Ja ik ben bang dat als ik zeg ik ga weg en dat hij over een tijdje denkt ik wil Nick terug. Dat ik hem dan "gestolen" heb. Dat is het enige waar ik bang voor ben.

Oké dank je amaris ik ga nog eens informeren bij de dierenarts en een draverstal. Of er iets bijzonders geldt voor oudere dravers.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:45

Als ie nog gekoerst heeft, is ie gechipt en heeft hij een paspoort. Daar verschilt niets in met jonge Dravers.