help.. mijn paard heeft trailer angst.. en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veronamylife

help.. mijn paard heeft trailer angst.. en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 18:44

Heehallo blokkers.
Zoals de titel al zegt.. Mijn paard heeft trailer angst..
en ik hen tips nodig. Mijn paard is over een half jaar vijf.. En nog steeds vind ze de trailer eng..
Wat kan ik het beste doen? Ik weet ook de oorzaak dat ze er niet zo graag en soms helemaal niet in wil..
moet ik hier samen met mijn staleigenaar mee aan de slag gaan. En hebben jullie,tips?
Of zou ik een trailer cursus moeten gaan volgen? .
Brand maar los *\o/*

Somebitch

Re: help.. mijn paard heeft trailer angst.. en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:48

Wat is de oorzaak dan?

veronamylife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 21:18

Somebitch schreef:
Wat is de oorzaak dan?

Nou, ze vond het altijd al eng.. daar weet ik niet de oorzaak van.. maar ze ging er uiteindelijk wel altijd in..
na wat martelen dan.. maar de laatste keer dat ze er weer in moest, was op druk wedstrijd terrein... we hebben het toen best lang geprobeerd , en toen had mn vader geen tijd meer.. dus had hij de trailer dicht gedaan en naar huis gereden, en sinds dat ze er toen niet in durfde en niet is geweest, is dat daarna niet meer gelukt, .. ik ben nog best vaak kleine stapjes aan het proberen, maar heb nu eigenlijk wel tips nodig ...

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 01:36

veronamylife schreef:
Somebitch schreef:
Wat is de oorzaak dan?

Nou, ze vond het altijd al eng.. daar weet ik niet de oorzaak van.. maar ze ging er uiteindelijk wel altijd in..
na wat martelen dan.. maar de laatste keer dat ze er weer in moest, was op druk wedstrijd terrein... we hebben het toen best lang geprobeerd , en toen had mn vader geen tijd meer.. dus had hij de trailer dicht gedaan en naar huis gereden, en sinds dat ze er toen niet in durfde en niet is geweest, is dat daarna niet meer gelukt, .. ik ben nog best vaak kleine stapjes aan het proberen, maar heb nu eigenlijk wel tips nodig ...

:?

Ik hoop dat dat sterk overdreven is.
Mijn vorige paard had ook problemen met de trailer, al van voor hij van mij was. Ik had het nooit verwacht, maar hij liet zich blinddoeken door mijn stiefpa (had hij een enorme band mee), en liep zo de trailer op. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik gok dat hij ze gewoon nogal benauwend vond, hij was dan ook 1.80m.

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 01:47

hoe probeer je je paard nu in de trailee te krijgen?
en gaat je paard alleen of samen met een ander paard? misschien dat hij/zij het minder eng vind als er eerst een ander paard zonder problemen in loop. en hij er dan naast kan staan. is onderweg ook wat minder eng.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 01:52

Blinddoeken zou ik zeker niet zomaar doen...als het paard in paniek raakt zijn de rapen gaar.

Is het echt paniek? Of wil ze gewoon niet? Ook al naast een muur geprobeerd?

Mijn paard wou ook moeilijk in de trailer. Maar hij was niet bang, hij wou gewoon niet.
Wij maakte dan een longeerlijn aan de rechterkant aan de "zijstang van de trailer vast, achter het paard langs, en dan aan de linkerkant om de "zijstang" heen maar maak je niet vast maar houdt je in de hand. Degene die in de trailer staat houdt druk op de voorkant, de gene met longeerlijn in de hand houdt druk op de achterkant. Niet keihard trekken aan de longeerlijn maar gewoon druk.
En elke keer als het paard een stap zet, dan trek je de lijn ook aan.
Bij mijn paard werkte dit erg goed.

Bij een paard in paniek dat gaat steigeren end. zal dit niet werken, dan heb je ervaren hulp nodig.

bongartzfran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:52

lokken met eten (als ze een lekkerbek is) iemand erin laten staan en laten zien dat het niet eng is (als ze er eenmaal in staat is ze dan nog bang??)

xcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:55

gewoon kijken waarvoor je paard bang is. mijn paard is heel bang voor de zweep dus ik hoef er maar mee aan te komen lopen en ze loopt de trailer zo in. en gewoon blijven doen dan zal het vanzelf makelijker gaan.

veronamylife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 18:43

RoosTaffy schreef:
hoe probeer je je paard nu in de trailee te krijgen?
en gaat je paard alleen of samen met een ander paard? misschien dat hij/zij het minder eng vind als er eerst een ander paard zonder problemen in loop. en hij er dan naast kan staan. is onderweg ook wat minder eng.

Ik heb het eerdere keren af en toe wat strenger geprobeerd , en ook met een zweepje en een longeer lijn erachter , en dan ging ze meestal niet..
maar toen ik het met rust probeerde .. en haar er gewoon normaal aan liet ruiken en stapje voor stapje er in zetten lukte het altijd wel,

veronamylife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 18:44

Kitty1985 schreef:
Blinddoeken zou ik zeker niet zomaar doen...als het paard in paniek raakt zijn de rapen gaar.

Mijn paard wou ook moeilijk in de trailer. Maar hij was niet bang, hij wou gewoon niet.
Wij maakte dan een longeerlijn aan de rechterkant aan de "zijstang van de trailer vast, achter het paard langs, en dan aan de linkerkant om de "zijstang" heen maar maak je niet vast maar houdt je in de hand. Degene die in de trailer staat houdt druk op de voorkant, de gene met longeerlijn in de hand houdt druk op de achterkant. Niet keihard trekken aan de longeerlijn maar gewoon druk.

Bij een paard in paniek dat gaat steigeren end. zal dit niet werken, dan heb je ervaren hulp nodig.

Volgens mij is ze er wel echt bang voor .. ze doet altijd heel angstig , en gaat ook weg springen enzo ....

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:48

juist niet met zwepen gaan komen. dan gaan ze de trailer associëren met eng, pijn en narigheid. ik zou gewoon een paar keer gaan oefenen als je niet weg hoeft. zo heb je geen tijd druk en zul jij er waarschijnlijk ook veel rustiger bij gaan staan. het maakt erg veel uit voor je pony of jij daar staat te trekken omdat je op moet schieten of dat je daar staat alsof je alle tijd hebt. gewoon alles in alle rust doen. ik had ook een paard die ging steigeren en alles. we hebben er 2 uur over gedaan om hem in de trailer te krijgen, hadden toen ook tijdruk. dus ik ging de dag erna thuis oefenen. ik had gewoon een berg hooi in de trailer gegooid, ging er in zitten en hij stond er na een half uur in.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:51

Kitty1985 schreef:

ik zou juist als het paard een stap zet de druk loslaten en wanneer het paard niet loopt druk houden. de druk van het touw af is dan de beloning van de stap die gezet is.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:52

Met die longeerlijn achterlangs hebben wij een keer een paard daarna onder een zeiltje zien liggen op een wedstrijdterrein, paard wilde er ook niet op, longeerlijn erachter en het dier is achterover geklapt.

Devon vond de trailer eerst ook niks, we hebben de trailer in de wei gezet en hem daar iedere keer gevoerd zodat ie ervaart dat het niet eng is.
Inmiddels vind ie het niet meer eng maar boeit hem die hele trailer niet, en dan begint dus het dominantiespelletje.
De ene keer loopt hij er wel op en de andere keer niet.
ik heb daar hulp voor ingeschakeld en ik heb advies gevraagd bij Mara Munten http://www.maramunten.nl
door middel van de technieken van grondwerk staat hij tegenwoordig binnen een zucht en een scheet op de trailer. het enige wat ik jammer vind is dat ik het niet alleen kan doen, dan wint hij het dominantiespelletje nog, jij staat daar en ik sta hier en als jij daar staat kun jij ook niet daar staan en kan ik daar dus weer weglopen.
Ik heb dus een persoon nodig die hem voor aan het touw recht ervoor houdt, zelf sta ik dan achter en door achter hem " druk" te geven met de leadrope ( onderdeel van het loswerken van het freestylesysteem van Emiel Voest) dus ik beweeg mijn arm met de leadrope
normaal gesproken heb je met het freestyestysteem 3 hulpen, hulp 1> subtiel de beweging maken , hulp 2 inzetten als hulp 1 niet voldoende werkt> beweging wat groter maken, hulp 3 inzetten als hulp 2 niet afdoende werkt> beweging nog groter maken en eventueel leadrope richting achterzijde paard werpen ( niet de bedoeling om hem te raken)
ik gebruik nog een extra hulpmiddel > een plastic zakje aan de leadrope, daardoor wordt de prikkel met de beweging wat groter. zonder zakje eraan denkt hij nog, pfff doe ik lekker toch niet, met zakje eraan hoef ik af en toe alleen maar de leadrope te pakken en dan loopt hij er al op. soms moet ik even zwaaien met de leadrope. dus met een hele kleine hulp ( hulp 1) lukt het dus nog niet.
maar dit is wel een voor ons werkbare en paardvriendelijke manier. Hij doet er ook helemaal niet moeilijk over om de trailer op te gaan, als ie eenmaal loopt dan loopt ie ook gewoon door en gaat lekker aan het hooi plukken, hij staat ook heel rustig op de trailer. maar het is net even de overgang ernaartoe waar ik niet "baas" genoeg over hem ben.

Mijn advies, ga niet zitten kloten, schakel hulp in en bekijk wat de oplossing voor jou paard is. wat voor de ene wel werkt hoeft voor een andere niet te werken.
Voor mij is bovenstaande de ideale oplossing, dat kan voor jou paard wellicht voor geen meter werken.
maar je kunt je er allicht wat meer in gaan verdiepen

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:58

ik zou zeggen..................
tjaa 2 optie's
optie 1 gewoon zo laten als ze de trailer n moet lukt het waarschijlijk wel of je lokt met bix of een snoepje en een vriendin had dit ook die tilde de pony's voorbeen op en gaf een schop onder haar kont en toen sprong en ging ze erin
optie 2 huur en dagje een trailer en oefenen..oefenen..oefenen erin eruit erin eruit erin eruit tjaa dan vind ze het op een gegeven moment waarschijnlijk niet meer eng
of je neemt cursus

xcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:03

minajtje schreef:
juist niet met zwepen gaan komen. dan gaan ze de trailer associëren met eng, pijn en narigheid. ik zou gewoon een paar keer gaan oefenen als je niet weg hoeft. zo heb je geen tijd druk en zul jij er waarschijnlijk ook veel rustiger bij gaan staan. het maakt erg veel uit voor je pony of jij daar staat te trekken omdat je op moet schieten of dat je daar staat alsof je alle tijd hebt. gewoon alles in alle rust doen. ik had ook een paard die ging steigeren en alles. we hebben er 2 uur over gedaan om hem in de trailer te krijgen, hadden toen ook tijdruk. dus ik ging de dag erna thuis oefenen. ik had gewoon een berg hooi in de trailer gegooid, ging er in zitten en hij stond er na een half uur in.

Mijn pony heeft nergens last van ookal doe ik het met de zweep. ze gaat er juist steeds beter in en soms zelf gewoon zonder al dat gezeur.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 02:48

Heeft je paard ooit wel geleerd wat een trailer eigenlijk is, heb je je paard de kans gegeven om te ontdekken dat ie niet dood gaat in de trailer.... Of moet ie maar gewoon snappen dat ie in die schuddende krappe doos op wielen moet waarin ie niks kan zien en overgeleverd is aan de rijkunsten van de chauffeur????
Trailertraining is nl gewoon een deel van de opleiding van je paard en helaas wordt daar meestal niet aan gedacht. Neem er dan ook de tijd voor en wacht niet tot de dag dat je echt weg moet.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 02:52

veronamylife schreef:
Ik heb het eerdere keren af en toe wat strenger geprobeerd , en ook met een zweepje en een longeer lijn erachter , en dan ging ze meestal niet..
maar toen ik het met rust probeerde .. en haar er gewoon normaal aan liet ruiken en stapje voor stapje er in zetten lukte het altijd wel

Neem dan gewoon de tijd?
Want blijkbaar als je rustig de tijd neemt om haar stapjes te laten zetten lukt het wel?
Oefen dit vaak en probeer er inderdaad lekker een dagje de tijd voor te nemen.
Op je gemak, laat haar maar die baby pasjes zetten, in haar tempo en belonen als ze weer een stapje heeft gezet.
:)

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:34

Ik heb ooit een paard gehad met ernstige laad problemen!. Wat kan helpen is om gewoon om de dag de trailer neer te zetten en te oefenen. Je zal zien dat je de eerste keer misschien een paar uur staat en met de dag word het sneller en korter. In de trailer belonen met wat lekkers en dan er weer uit. Als je dat een week of 3 gedaan hebt ga je daarna een klein stukje rijden als ze er in staat en weer uitladen en dan weer erin eruit erin eruit.... En zo bouw je het uit totdat je paard het als een leuk spelletje ziet met beloningen op de trailer.

Mocht je paard op de trailer nou ook niet eten en niks van je willen aannemen dan is het gewoon pure angst. Want een dier dat bang is neemt geen voedsel aan.... Dan zou ik toch deskundig advies raadplegen.

Een paard wat dominant is maar niet bang zal wel eten aannemen op de trailer en zou je op de manier die ik hier boven heb omschreven kunnen trainen met tijd en geduld. Want met kracht win je het niet, wij moeten slim zijn........ :)

veronamylife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 17:21

Davina21 schreef:
Ik heb ooit een paard gehad met ernstige laad problemen!. Wat kan helpen is om gewoon om de dag de trailer neer te zetten en te oefenen. Je zal zien dat je de eerste keer misschien een paar uur staat en met de dag word het sneller en korter. In de trailer belonen met wat lekkers en dan er weer uit. Als je dat een week of 3 gedaan hebt ga je daarna een klein stukje rijden als ze er in staat en weer uitladen en dan weer erin eruit erin eruit.... En zo bouw je het uit totdat je paard het als een leuk spelletje ziet met beloningen op de trailer.

Mocht je paard op de trailer nou ook niet eten en niks van je willen aannemen dan is het gewoon pure angst. Want een dier dat bang is neemt geen voedsel aan.... Dan zou ik toch deskundig advies raadplegen.

Een paard wat dominant is maar niet bang zal wel eten aannemen op de trailer en zou je op de manier die ik hier boven heb omschreven kunnen trainen met tijd en geduld. Want met kracht win je het niet, wij moeten slim zijn........ :)

Wauw bedankt ik ga ut,proberen Xx

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 01:05

PP ---> TAO

veronamylife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 23:38

?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:48

Topic is even verplaatst naar de categorie waar ie in thuishoort ;-)

veronamylife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 13:48

okee.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:51

Het lijkt mij verstandig om toch een beetje hulp te zoeken en een aantal keer een trailerlaadtraining/les te volgen(zo vaak als nodig). Op moment dat je dit goed en verstandig aanpakt, heb je daar jaren profijt van!

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:05

Waar woon je? Misschien iemand in de buurt die helpen kan. Ik heb zelf enorm veel aan Alie Vegter gehad.