Paard gekocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lissol

Paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 15:39

Hallo allemaal,

Ik ben Melissa en ben 22 jaar oud.
Ik heb op 16 oktober 2012 een paard aanschaft op basis van afbetaling. Het ging zo in zijn werk:
De manege waar ik voorheen gereden heb, hebben mij opgebeld om te vragen of ik nog interesse had in mijn oude verzorgpaardje, want zij moest weg van de manege. Ik was gelijk in de stress, want hoe krijg ik 2000 euro bij elkaar bedacht ik mij alleen.
Mijn vriend zag hoe erg ik het vond, omdat ik dat paardje zo graag nog een fijn leventje had willen geven.
Uiteindelijk ging ik begin november op gesprek en kijken wat de mogelijkheden waren om dit paardje nog te redden.
Uiteindelijk kwamen wij tot een deal: het paard ging op afbetaling, maar moest wel op de manege blijven staan tot het afbetaald is, stallingskosten, hoefsmid en veearts en alle overige bijkomende kosten waren voor mijn rekening.

Wij praten hier dan over: 395 euro stallingskosten, 100 euro afbetaling, hoefsmid (1x in de 8 weken 101,05) en een potje maken voor de dierenarts.
Omdat ik zo onderdruk ben gezet op de manege en in mijn hoofd alleen maar bezig was als der nu niet red krijg ze geen goed leven meer...
Deze hele afspraak heb ik trouwens verzwijgt voor mijn ouders, omdat ik ook nog aan studeren ben enzovoorts, waardoor ik hoog waarschijnlijk geen goedkeuring had gekregen.
Doordat ik het moest verzwijgen door mijn ouders werd ik heel erg gestresst, want ik kan dit soort grote dingen niet verzwijgen aan mijn ouders, omdat ik altijd hun feedback nodig heb.
Ik kwam er ook achter dat ik eigenlijk naast mijn schuld te weinig tijd had om dagelijks een paard uit stal te halen en 3 a 4 keer per week te rijden. Mijn school ging er onderlijden, al mijn tentamens was ik voor gezakt en financieel hield er ook niet veel meer aan over.
Misschien denk je nu.. dat had je toch kunnen weten voordat je het paard kocht, maar op dat moment dacht ik nergens bij na alleen maar dit paard moet ik redden. Mijn vriend en ik hebben binnen een uur besloten om dit avontuur aan te gaan.

Uiteindelijk zat ik er helemaal doorheen, ik kon het paard niet de aandacht geven wat ze nodig had, ik werkte mij een slag in de rondte om dit paard te onderhouden, waardoor mijn studie er ging onderleiden, stress vanwege het verschuilen van een paard, mijn vriend die ik nog amper zag en ik ben nog een shopaholic.. en dat kon ook niet meer.

Op vrijdag 16 november 2012, werd ik gebeld door de moeder van mijn vriend. Die wilde mij graag onder vier ogen spreken.
Uiteraard wist ik dat zij er achter was gekomen dat mijn vriend en ik een paard hadden. Met heel goed gesprek met haar gehad te hebben had ik besloten om het paard terug te geven.
Ik heb het die dag voorzichtig naar mijn vriend gekoppeld en die vond vreselijk voor mij dat ik deze keuze moest maken, het kon gewoon niet anders.
zaterdag 17 november 2012 is mijn vriend naar de manege gereden, met alle eigendom papieren van het paard om de mededeling te doen. Dat wij de overeenkomst willen ontbinden.
De eigenaar was hier niet heel erg blij mee, maar in contract werd aangegeven wanneer ik twee keer geen stalling zal betalen het paard ook weer van hem was. Wij hebben er voor gekozen om eerlijk te zijn.

De eigenaar vertelde dat hij over het contract wat hij met mij heeft opgesteld btw heeft moeten betalen van 21%. Hij zei als jullie nog 400 euro betalen of terwijl 20% is paard weer van mij en gaan jullie vrij uit.

Later hebben wij zitten te bedenken waarom moeten wij die 400 euro betalen?

In contract is niet aangegeven dat wij dit moesten betalen als wij de overeenkomst zouden ontbinden.

In het contract stond:
om welk paard het ging
het bedrag van het paard
wanneer je je twee maanden niet betaald is paard weer van hem.
dat ik in 20 maanden het paard moet hebben afbetaald.

Overige staat in de stalovereenkomst dat daar een opzegtermijn van 1 maand op zit. Dus daar zou ik nog van begrijpen als ik nu over de maand december nog een maand stalling zou moeten betalen.

Wij hebben medegedeeld aan de eigenaar dat wij die 400 euro btw niet willen betalen..
Hier was hij uiteraard erg kwaad om.

Ik vraag mij nu af wie staat er in zijn recht en wie zit de boel te belazeren?

Uiteraard is dit voor mijn vriend en ik een heel goed leermoment en als er ooit nog een paard komt zullen wij daar zeker goed over nadenken en zeker alles goed op een rijtje hebben.

p.s. ik hoop dat dit hier zo goed staat.

Elles

Re: Paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:42

PP >> TAO

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:48

Zo te horen heb je alleen rechten van zijn kant in het contract laten zetten en niet van jouw kant.
Zoals hij zegt heeft hij het contract door een notaris laten bezegelen... ik zou als ik jouw was eens contact op nemen met die notaris dan en vragen wie dat contract heeft opgesteld en als hij dat was, dan had jij dat contract moeten tekenen onder toeziend oog van die notaris.
Wat ik niet goed begrijp is, krijg je je aanbetalingen op het paard terug nou dan?

Lissol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 15:56

Nee, ik krijg de aanbetaling niet terug.
Dit contract is zeker niet door een notaris vastgelegd.
Het is gewoon een a-4t'je die jij en ik ook hadden kunnen schrijven.
Zoals ik al eerder vermeld had, ik heb serieus nergens over nagedacht alles is zo snel gegaan. Dat ik mij later alles pas realiseerde. Heel erg fout, maar ik zie het al een leermoment.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:00

Ik heb verder niet echt verstand van al vindt ik die btw verhaal wel vreemd eigenlijk.
Hij moet dus de BTW op het paard betalen. Maar normaal gezien zit dat bij de prijs inbegrepen en dat moet van tevoren gewoon besproken worden lijkt mij hij kan nu toch niet ineens over de BTW beginnen. Neem aan als de koop ontbonden is/wordt dat het gewoon vervalt. Je zou de belastingdienst eens kunnen bellen hoe dat zit.

Is er nog iets gezegd over de stallingkosten? Of je die nog een maand door moet betalen of vervalt dat?

Lissol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 16:06

Nee, daar is niks over gezegd.

Wat mijn vriend dus dacht.. Toen ik het paard soort van had gekocht.. heeft hij een nieuw paard gekocht.
Daar moet hij waarschijnlijk heeft hij daar wel btw over betaald? ik weet niet hoe dit in zijn werk gaat.
Contract is gewoon opgesteld door een van zijn medewerkers van de manege.
Hij heeft niet via de KNHS aangegeven dat ze op mijn naam moet komen te staan dus daar is die 400 euro ook niet van.

Wat hij verder over stalling heeft gezegd is. Omdat het paard 2 weken eerder is overgegaan dus ik kreeg toen 2 weken gratis stalling. Is het gelijk stop gezet. Kreeg geen stallingsgeld of iets meer terug het was gelijk per 17 november definitief gestopt. Ze liep maandag 19 november alweer in de les mee.

Op 5 november heeft het paard nieuwe ijzers gekregen van 101,05 euro.. het zadel wat ik heb meegekregen was veelste groot voor het paard en zadel was gewoon niet goed meer voor der. kussen waren leeg enzovoorts.
Ik zou nog eerder geld van hem moeten krijgen, dan hij mij van. Het paard heeft door het zadel ook vaak slecht gelopen, gevoelige rug en 1 dag zelfs onregelmatig.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:12

Dit rammelt aan alle kanten. Volgens mij moet je eens langs bij een rechtswinkel.
Jij hebt niks te maken met de btw over een nieuw paard; dat had hij ook moeten betalen als hij 'jouw' paard naar de slager had gebracht.
Waarom moest dat paardje trouwens aanvankelijk weg bij de manege? Als het paard niet meer voldeed vind ik 2000 euro wel een enorme hoop geld.

Ik zou zowel vanwege het geld als vanwege het paard toch even een deskundige raadplegen op juridisch gebied.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:16

Ten eerste, had je dit aan kunnen zien komen en vind ik het erg impulsief klinken dat je dit afsluit en binnen een maand erachter komt dat het je niet lukt !
Maar goed dat zul je ondertussen zelf wel gedacht hebben.

Maar om antwoord te geven op je vraag:

Btw verhaal kan niet kloppen, waar moet deze btw over berekend worden?

Maar hoe dan ook je hebt een maand opzegtermijn, is dit per de 1e of per direct 1 maand? Je bent volgens dit contract verplicht deze maand nog te betalen aan stallingskosten. Wat 395,- is..

Van de andere kant is zo een contract wat onderhands is vastgelegd niet geldig en kun je er dus zwz onderuit....

Wat heb je aan aanbetaling betaald? ls dit ene redelijk bedrag is, dit maakt de staleigenaar al zeker als winst, dus ja, dat jij er nu onderuit wilt, kan hij alleen maar zijn voordeel uit halen..

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:16

Als ik het goed begrijp heb je dus nog maar 1x stalgeld betaald en 1x 100,- afgelost.
In dat geval zou ik akkoord gaan met het voorstel van de stalhouder en die 400 euro betalen.
Het is fijn dat je eerlijk bent geweest richting de stalhouder.
Naar mijn mening ben je onverstandig geweest en zul je daar de gevolgen van moeten dragen.
Even niet shoppen en alles op alles zetten om die 400,- bij elkaar te schrapen.
Je mag je handen dicht knijpen dat je er zo makkelijk vanaf komt!

Lissol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 16:19

De eigenaar is nooit echt duidelijk geweest, waarover hij btw heeft betaald.
Stallingskosten.. dacht ik zelf ook aan, maar hij is er zelf nooit over begonnen.
Paard is in iedergeval weer in bezit van de eigenaar.
Aanbetaling is 100 euro.. die mag hij inderdaad gewoon als winst berekenen.

Lissol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 16:21

GMekkes schreef:
Als ik het goed begrijp heb je dus nog maar 1x stalgeld betaald en 1x 100,- afgelost.
In dat geval zou ik akkoord gaan met het voorstel van de stalhouder en die 400 euro betalen.
Naar mijn mening ben je onverstandig geweest en zul je daar de gevolgen van moeten dragen.

Is zeker waar wat je zegt, maar als ik niet eerlijk was geweest en twee maanden geen stalling had betaald was het paard ook weer van hem gekregen. had waarschijnlijk nog 2 maanden stallingskosten moeten betalen en dat was het dan.
Ik vind niet dat hij 400 euro moet krijgen over BTW waar ik eigenlijk niet weet waar het vandaan komt.
Waar hij wel rechtop heeft is de stallingskosten van 395 euro.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:24

GMekkes schreef:

ze betaald bijna 400 euro stalgeld en dus een aanbetaling van 100 euro... sorry hoor, maar als dat paard mee had gelopen in de les die maand, dan had hij echt geen 500 euro aan dat paard verdiend.
Ik ben van mening dat de TS erg dom is geweest in haar handelingen en de verkoper wel in moeilijkheden heeft gebracht door haar actie, maar dan had de verkoper maar de helft als aanbetaling moeten aannemen ipv het op deze manier te doen.
Alles was in het voordeel van de verkoper... 20 maanden stallingsgeld en het verkopen van een paard, ik denk dat de TS een ongepaste fout heeft gemaakt, maar dat de verkoper er nu wel geld uit probeerd te slaan.

Lissol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 16:37

Ik hoor net van mijn vriend. Dat het opzegtermijn niet geld voor mij en ook volgens de eigenaar, omdat ik een ander soort regeling had, anders had ik het paard tot 1 december nog mogen hebben.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:42

Als Ts tot eind van de maand stalgeld moet betalen, is het paard ook tot eind van de maand van Ts en kan de stal eigenaar het dus niet weer direct inzetten in de lessen. Dat btw verhaal? Laat het hem maar aantonen. Grote kans dat hij daar af moet haken. Meid...je wordt genaaid!!
Ga even bij je rechtsbijstand, of bij de wetswinkel horen hoe dit in elkaar zit.
Ts heeft impulsief en onverstandig gehandeld, en betaald daar nu het schoolgeld voor. Ik denk dat Ts veel geleerd heeft in een korte periode. Ik heb echter wel het gevoel dat de stalhouder er nu gewoon nog wat extra uit probeert te persen.

Lissol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 16:43

RosiePosie schreef:
Dit rammelt aan alle kanten. Volgens mij moet je eens langs bij een rechtswinkel.
Jij hebt niks te maken met de btw over een nieuw paard; dat had hij ook moeten betalen als hij 'jouw' paard naar de slager had gebracht.
Waarom moest dat paardje trouwens aanvankelijk weg bij de manege? Als het paard niet meer voldeed vind ik 2000 euro wel een enorme hoop geld.

Ik zou zowel vanwege het geld als vanwege het paard toch even een deskundige raadplegen op juridisch gebied.

ze functioneerde niet goed voor de lessen.

Lissol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 16:46

git schreef:
Als Ts tot eind van de maand stalgeld moet betalen, is het paard ook tot eind van de maand van Ts en kan de stal eigenaar het dus niet weer direct inzetten in de lessen. Dat btw verhaal? Laat het hem maar aantonen. Grote kans dat hij daar af moet haken. Meid...je wordt genaaid!!
Ga even bij je rechtsbijstand, of bij de wetswinkel horen hoe dit in elkaar zit.
Ts heeft impulsief en onverstandig gehandeld, en betaald daar nu het schoolgeld voor. Ik denk dat Ts veel geleerd heeft in een korte periode. Ik heb echter wel het gevoel dat de stalhouder er nu gewoon nog wat extra uit probeert te persen.

Dat heb ik zeker.
Omdat ik der twee weken eerder had ontvangen, dan ik had gezegd heb ik dat gekregen van de eigenaar die 2 weken.
Op 16 oktober kreeg ik der en op 17 november is zij opgezegd. ik heb over maand 1 nov t/m 30 nov stallingsgeld betaald.
Hij zei in gesprek toen wij dit wilde ontbinden, dan wordt het per direct gestopt, omdat je 2 weken gratis van mij heb gekregen en nu 2 weken is samen een maand. Daarom was ik der gelijk kwijt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:47

Ik weet geloof ik precies over welke manege jij hebt hebt.

En ik vind TWEEDUIZEND euro voor een afgereden manegepaard veeeeel te veel!
Mag ik vragen om welk paard dit gaat?

Is er niet iemand die haar wil kopen?
Zou je haar niet op de weide kunnen zetten? (Daarmee bespaar je flink in de kosten)

Je word genaaid waar je bij staat!
Als ze dit dier naar de slacht hadden moeten brengen kregen ze er nog geen 100 euro voor..
Maar omdat jij zo onwijs gek op dit diertje bent hebben ze hem weten te verkopen aan je voor veel te veel.

Wat een rotsituatie!
Ik zou zeker even juridisch advies gaan inwinnen als ik jou was.
Eventueel wil ik je helpen, dan moet je maar even een pb-tje sturen. Heb iemand in de familie dier hier goed zaken van weet.

edit : 101 euro voor EEN keer de hoefsmid?????
Is dat niet een béétje veel geld?

Je word compleet leeggerukt door die manege-eigenaar joh... -O-
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 23-11-12 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:49

Bij mijn weten is de btw op paarden nog steeds 6% en geen 21% of is dat veranderd :?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:50

Zit er op een paard überhaupt btw?
Nog nooit van gehoord.

Lissol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 16:51

Misschien handig om voor jullie te weten.

Mijn vriend heeft de eigenaar opgebeld om te vragen waarom wij die 400 euro moesten betalen.
En waarom het niet in contract is vermeld als wij haar terug zouden brengen.

De antwoorden die hij gaf waren er wazig over die 400 euro en waarom niet in contract is, omdat hij dacht dat wij niet zo snel er vanaf zouden stappen. Toen vroeg de eigenaar dus je wilt die 400 euro niet betalen.

Toen zei mijn vriend nee, inderdaad niet. En toen hij prima, wat je wilt jongen. En toen zei mijn vriend je krijgt het geld van de verhuur van de kluisjes nog wel.. jongen wat je wilt en hing toen de telefoon op.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:54

Typisch de manege-eigenaar..
Alles om geld... En als het hem niet zint kapt ie je op deze manier af...

Bekend!

renatemh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:56

Even als boekhouder over de BTW: prijzen afgesproken met particulieren zijn altijd incl. BTW.
Jij had het paard voor € 2.000 gekocht (toch correct?). Dit is dus € 1.653 (afgerond) excl. 21% BTW.
Bij niet betalen van een debiteur (jij dus) mag de ondernemer (manegehouder dus) een verzoek richten aan de Belastingdienst tot teruggaaf van de BTW over het niet-geïnde bedrag.

Over het reeds ontvangen bedrag moet hij BTW afdragen, BTW is alreeds door hem in vraagprijs ingecalculeerd, dus ook in de te betalen termijnen door jou.
Jij bent hem niet het BTW-bedrag verschuldigd.

Succes.

renatemh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:58

Inzake BTW-tarief paarden:

Op de leveringen van paarden is per 1 juli 2012 het algemene btw-tarief van toepassing.

Het verlaagde btw-tarief geldt vanaf die datum nog alleen voor de levering van:

paarden die kennelijk zijn bestemd voor de slacht met het oog op menselijke consumptie
paarden die kennelijk zijn bestemd voor gebruik in de landbouw
paarden die kennelijk zijn bestemd voor het fokken van paarden
Totdat definitief beleid is geformuleerd over de reikwijdte van het verlaagde btw-tarief na 1 juli 2012 voor de leveringen van paarden die kennelijk zijn bestemd voor gebruik in de landbouw, mag dat tarief worden toegepast op de leveringen van paarden in de leeftijd tot en met 4 jaar (de opfokfase).

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:58

Ik vind 2000€ een hoop geld voor een oud manege pony! Maar goed daar gaat het hier niet over.
Ik denk dat de beste man er een slaatje uit probeert te slaan.....

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:13

renatemh schreef:
Inzake BTW-tarief paarden:

Op de leveringen van paarden is per 1 juli 2012 het algemene btw-tarief van toepassing.

Het verlaagde btw-tarief geldt vanaf die datum nog alleen voor de levering van:

paarden die kennelijk zijn bestemd voor de slacht met het oog op menselijke consumptie
paarden die kennelijk zijn bestemd voor gebruik in de landbouw
paarden die kennelijk zijn bestemd voor het fokken van paarden
Totdat definitief beleid is geformuleerd over de reikwijdte van het verlaagde btw-tarief na 1 juli 2012 voor de leveringen van paarden die kennelijk zijn bestemd voor gebruik in de landbouw, mag dat tarief worden toegepast op de leveringen van paarden in de leeftijd tot en met 4 jaar (de opfokfase).

Ah dat is dus inderdaad veranderd, wist wel dat ze ermee bezig waren, maar dus 1juli ingegaan.

Ts: mooi als het nu is afgedaan. Volgende keer beter nadenken, maar dat doe je denk ik ook wel.