Een paard met bemerking/ probleem nog verkoopbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Een paard met bemerking/ probleem nog verkoopbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 20:37

Een poosje terug waren er veel berichten over dat de handel in paarden momenteel enorm slecht is wegens enerzijds de crisis en anderzijds wegens een te groot aanbod van paarden (ook natuurlijk inherent aan elkaar). Ik kijk regelmatig op marktplaats, sporthorses en boktmarkt naar het aanbod paarden en het valt me (al jaren trouwens) op dat er enorm veel paarden zijn met een "vlekje". (beengebrek, stalgebrek, moeilijk karakter, etc)
Komen deze dieren nog aan een nieuw huis momenteel en zo niet, wat gebeurd er dan mee? Ik zie steeds vaker paarden met een gebrek gratis aangeboden worden voor een goed tehuis, maar zijn er wel genoeg goede tehuizen?
Ik ben erg benieuwd naar de praktijkervaringen van jullie en hoe jullie het probleem van een ongeschikt of afgekeurd paard dat echt weg moet hebben opgelost en hoe jullie het zouden oplossen als het aan de hand zou zijn?

troi

Re: Een paard met bemerking/ probleem nog verkoopbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:40

Of ik zou hem houden of hij ging naar de slacht. Ik hoor teveel nare verhalen over zogenaamde goede rusthuizen die een kapot paard toch doorverkopen voor veel geld als rijpaard .

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:43

Eens met troi, ik zou hem houden, tenzij er pijn bij komt kijken.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:46

Niet iedereen wilt graag een braaf paard of rijpaard, maar cijfers heb ik niet.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:23

Ik heb zo'n paard met "een vlekje", zeg maar gerust VLEK!.
in zijn hoofd niet in orde door verkeerd en te vroeg inrijden, krampentrekker, ernstige hanetred en een luchtzuiger. Paardje stond op MP "tegen elk aannemelijk bod" en heb hem voor een drol gekocht, bewust niet gekeurd.
Ik zocht een weidemaatje voor mijn andere paard en nu, na 3 jaar kan ik er nog redelijk mee rijden ( mits een goede bui en alles meezit).
Dit paard kan ik wil ik nooit verkopen! Hij komt óf slecht terecht of mensen verongelukken met hem.
Hij blijft bij mij of gaat naar de slager.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:04

Zo lopen er zat kostbare paarden hoog in de sport met een ,,bemerking of zoals hier genoemd vlekje,, dit hoeft niet altijd een belemmering te zijn en doet deze paarden niet in waarde dalen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:11

Ik heb mijn pony gekocht terwijl ik wist dat ze dampig was.
Ze doet t prima.
Een bemerking hoeft dus niet altijd t einde van een paardje te betekenen,maar oppassen is t wel, t is moeilijker om een geschikt baasje voor je paard te vinden, of je hebt de kans dat ze alsnog voor dingen ingezet worden waar ze eigenlijk niet meer geschikt voor zijn

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:14

Ik heb een achttienjarige ruin gehad met hoefkatrol, artrose en ook nog eens dampig en kreeg toen hij 21 jaar was nog een paar keer mensen aan de deur die hem graag wilden kopen (en ja, ze wisten van de gebreken). Nou scheelt het wel dat hij onder het zadel heel erg fijn toonde en nog steeds actief in de sport liep (met aangepast beleid uiteraard).
Heb het nooit gedaan. Je weet hoe je er zelf mee omgaat, maar hoe een ander het doet is het maar afwachten. Voor hetzelfde geld komt zo'n dier in de handel terecht of moet het pijn lijden.

Dat is wel al wat jaren geleden en de markt ligt inmiddels anders. Ik denk dat de potentiele kopers in de huidige tijd minder risico's nemen, ook omdat de dierenartskosten ook nog eens gestegen zijn en de markt al op z'n kant ligt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:21

Ik heb hier meerdere paarden staan en gehad met een 'vlekje'.
Sommige waren op te knappen,sommige niet (medisch) en deze zijn dan ook gebleven.het enige andere thuis waar deze heen zouden gaan is naar bekenden en anders de dood.Ik wil geen risico lopen dat er misbruik van ze word gemaakt.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:25

Moeilijker verkoopbaar denk ik.

Waarschijnlijk zou ik zo'n pony naar de slacht brengen of dood laten spuiten (het ligt eraan of het leefbaar is of niet) en anders blijven ze bij mij.

Een stalgebrek of slecht karakter MOET verteld worden en zou ik zelf nooit kopen. Zulke pony's/paarden wil ik niet op stal! Ook niet als ze voor niets aangeboden worden :D en helaas.... dat gebeurt tegenwoordig steeds vaker.

Paarden zijn nu eenmaal geen weg-werp-artikelen en ze leven ook niet van lucht, dus.... "bezint eer gij begint" :D

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:01

Inderdaad zijn er veel gezelschap paarden op t moment en te weinig huisjes

Onze merrie paar maanden ook aangeboden, recreatie, maar weinig serieuze mensen, vooral veel die op gratis reageerde en andere bedoelingen hadden dus besloten haar te houden

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:05

Een gezond paard raak je al stukken moeilijker kwijt dan een jr of vijf terug. Laat staan eentje die wat mankeert.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:24

Ik heb ook een paard met een vlek... Paar jaar geleden gratis gekregen omdat ze mankementen ging vertonen, Artrose en andere ouderdomsverschijnselen.

De eigenaren deden haar schijnbaar graag van de hand want tja ze ging geld kosten. De 20 jaar dat zij hun heeft gediend waren plots vergeten en er werd een jong gezond dier aangeschaft de dag nadat ik haar op heb gehaald.

Ik heb nog 4 jaar met haar serieus kunnen rijden, nu oefenen we vooral het wandelen :') en ze blijft bij me totdat ze of neervalt of het niet meer diervriendelijk is.

Nu staat ze samen met mijn jongere merrie en die twee zijn twee handen op één buik.. best vervelend soms ;)

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:33

Geld is niet altijd de reden, waarom een paard met mankementen en ouderdomsverschijnselen weg moet. Je hebt genoeg mensen, die er paarden op na houden om er intensief mee te rijden. Ik vind het juist heel humaan dat zo'n eigenaar dan besluit het oudere paard niet te forceren, maar weg te geven aan een liefhebber. En voor het echte werk een jonger en fit dier aanschaft.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:38

troi schreef:
Of ik zou hem houden of hij ging naar de slacht. Ik hoor teveel nare verhalen over zogenaamde goede rusthuizen die een kapot paard toch doorverkopen voor veel geld als rijpaard .

eens eens eens *\o/*

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:39

Ligt er heel erg aan wat dat vlekje is. Er worden momenteel nog veel paarden met beperkingen verkocht, voornamelijk sportpaarden of van mensen die het niet meer kunnen betalen en dan naar recreatieve ruiters of iets dergelijks.

Ook worden bijvoorbeeld oude "gezonde" paarden die het werk bijvoorbeeld niet meer aankunnen vaak naar zorgboederijen e.d gebracht.

Er is zeker wel een plekje voor zulke paarden te vinden als ze pijnloos door het leven kunnen gaan alleen worden deze paar, den vaak voor weinig verkocht of soms zelfs weggegeven.

Ze houden er wel niets aan over dan maar ze zijn wel uit de kosten als het financieel iet meer gaat.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:43

Soms is het ook een reden, dat een paard gewoon niet genoeg talent heeft voor je gebruiksdoel. Ik vind het ook geen schande, om er dan een andere eigenaar voor te zoeken.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:43

@Willemke2, ik ben het met je eens.

Offtopic: Ik had misschien duidelijker moet zijn, de oude eigenaren hadden genoeg grond om een ouder beestje een leuke dag te gunnen, anyway ik had haar gehouden zeker na 20 jaar lief en leed.

Het is inderdaad een keuze die je maakt en ik ben blij dat ik ze toen heb gekregen. Waarom ik zo negatief ben is ook omdat ze nooit meer op bezoek zijn geweest, nooit meer een berichtje met "hoe gaat het met haar?"

Ik probeer mijn paarden te houden totdat het einde daar is. Dat is tot nu toe gelukt en ik hoop dat dat zo blijft.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:48

Maar Majolein, het kan best dat ze bewust niet meer hebben geïnformeerd. Je weet nooit, hoe de emoties zijn bij een ander na zo'n lange tijd. We zijn daar in allemaal verschillend.
Genoeg grond is ook geen reden een paard aan te houden. Wie weet vonden de vorige eigenaren het fijner, dat het paard ook nog wat aandacht kreeg?
Wel mooi dat het oudje het bij jou nog een aantal jaartjes leuk heeft gedaan onder het zadel, hoor!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:50

Willemke2 schreef:
Geld is niet altijd de reden, waarom een paard met mankementen en ouderdomsverschijnselen weg moet. Je hebt genoeg mensen, die er paarden op na houden om er intensief mee te rijden. Ik vind het juist heel humaan dat zo'n eigenaar dan besluit het oudere paard niet te forceren, maar weg te geven aan een liefhebber. En voor het echte werk een jonger en fit dier aanschaft.

Dit is ook wat ik gedaan heb.
Maar ik moet zeggen, mijn merrie die ik verkocht heb had geen gebrek en was heel braaf.

Ik kon alleen niet meer de sport in met haar.
Ze heeft haar grens van kunnen bereikt en daarnaast was ze niet de jongste meer (14)
Ik dacht, ik kan haar houden of ik kan nu ze gezond en fit is nog een leuk baasje voor haar zoeken die lekker recreatief wil rijden.
Dat laatste heb ik gedaan.

Bij mij zou ze weg kwijnen op de wei omdat ik andere ambitie's heb.
Ik heb nog een jonger paard wat ik uitbreng in de sport, die zijn grenzen nog niet bereikt heeft.

Mijn merrie heeft nu een goed plekje met een meisje die helemaal weg van haar is.
Ik heb er niet veel voor gekregen, maar een goed plekje is belangrijker.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 02:40

rapido schreef:
Zo lopen er zat kostbare paarden hoog in de sport met een ,,bemerking of zoals hier genoemd vlekje,, dit hoeft niet altijd een belemmering te zijn en doet deze paarden niet in waarde dalen.

Dat laatste is natuurlijk niet waar, zo'n vlekje maakt het altijd iets minder waardevol.
Maar bij een bepaald niveau heb je niet meer zoveel om uit te kiezen en dan neem je zo'n gebrek voor lief.

Ik vind dat het er heel erg aan ligt, wat er nu aan de hand is.
Want een totaal afgekeurd paard is natuurlijk heel wat anders dan een paard wat alleen een stalgebrek heeft.
Een paard met een stalgebrek zou ik nog wel verkopen, bij een groter gebrek moet ik er wel zeker van zijn dat een ander er nog wat aan heeft. Ik zou bv geen afgekeurd paard weg doen als gezelschapspaard, dan scheep je een ander op met je afdankertje. En een paard met een gedragsprobleem ook niet, die gaat gewoon voor een normale prijs naar de perfekte eigenaar en anders niet.
Dan laat ik dergelijke paarden wel een laatste zomer op het land en daarna inslapen of slager.

Maar een paard wat enkel afgekeurd is voor de sport kan nog prima als recreatiepaard dienst doen dus daar zou ik het nog wel voor proberen.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 03:37

ik heb zo'n moeilijk verkoopbaar paard. helaas staat ze ook nog te koop.

een paard die iets mankeert ( pijn of geen pijn) verkoop ik niet als het in het nadeel van het paard kan worden. daarmee bedoel ik mankementen die tot pijn kunnen lijden bij een paard. echt gebreken dus. als ik zo'n paard niet kan houden gaat hij naar de slacht. ik wil een ander daar niet mee opzadelen.

het paard dat ik heb heeft de stempel lastig onder het zadel. het is een paard dat moeilijk rijbaar is maar wel heel eerlijk en altijd rechtvaardig. maar ze moet niet in verkeerde handen terecht komen. ze staat te koop omdat ons geld op begint te raken ( ik ben helaas werkloos geworden) maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dit paard te verkopen naar iemand waar ik geen goed gevoel bij heb. ik wil een eerlijk plek voor haar waar ze goed tot haar recht komt bij ervaren mensen niet met haar om kunnen gaan. ik weet namelijk wel dat dit paard in een goede combinatie de kwaliteit heeft om te presteren in de sport. daarbij stel ik de optie tot lease/bruikleen en een koop op proef open. ook vind ik het belangrijk om contact te houden met de nieuwe eigenaren. zodat mochten er in de toekomst problemen komen dat er samen een oplossing gevonden kan worden en ik evt het paard terug neem als dat nodig is.
mocht ik door geld nood echt genoodzaakt worden met spoed afstand van dit paard te moeten doen dan gaat mijn keuze toch naar zelf weg brengen naar de slacht. ik vind dat eeuwig zonde om een gezond paard naar de slacht te brengen. maar dat liever dan dat ze in verkeerde handen terecht komt waar zowel de koper als het paard niet beter van zullen worden.

daarbij heb ik ook nog een super leuke D-pony. erg leuk dier en eigenlijk iedereen zou er wel wat mee kunnen. bij deze pony zou ik er niet zo moeilijk over doen om haar te verkopen. die komt weg goed terecht omdat ze alles heeft wat een pony in zich moet hebben. maar juist daarom verkoop ik haar niet :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:39

ligt er heel erg wat voor vlekje het is ...
mocht mijn paard iets oplopen, dan blijft ze zolang ze vrolijk en pijnvrij door het leven kan, zodra dta niet kan is het einde verhaal.
maar ik ga een dier met vlek die bruikbaarheid ernstig beperkt niet weg doen, risico's voor het dier zijn te groot.
paard met vlekje zou ik zelf nog wel overwegen als de vlek ene opgelopen iets is en geen aangeboren/erfelijk iets is , maar dan als fokmerrie die bewezen niets erfelijks heeft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:08

anneliesdj schreef:
rapido schreef:

Dat laatste is natuurlijk niet waar, zo'n vlekje maakt het altijd iets minder waardevol.
Maar bij een bepaald niveau heb je niet meer zoveel om uit te kiezen en dan neem je zo'n gebrek voor lief.

Ik vind dat het er heel erg aan ligt, wat er nu aan de hand is.
Want een totaal afgekeurd paard is natuurlijk heel wat anders dan een paard wat alleen een stalgebrek heeft.
Een paard met een stalgebrek zou ik nog wel verkopen, bij een groter gebrek moet ik er wel zeker van zijn dat een ander er nog wat aan heeft. Ik zou bv geen afgekeurd paard weg doen als gezelschapspaard, dan scheep je een ander op met je afdankertje. En een paard met een gedragsprobleem ook niet, die gaat gewoon voor een normale prijs naar de perfekte eigenaar en anders niet.
Dan laat ik dergelijke paarden wel een laatste zomer op het land en daarna inslapen of slager.

Maar een paard wat enkel afgekeurd is voor de sport kan nog prima als recreatiepaard dienst doen dus daar zou ik het nog wel voor proberen.

Mag dan in waarde wat dalen vanwege het vlekje (en dan bedoel ik bijv luchtzuigen) als ze goed in de sport lopen blijven deze paarden nog steeds in de hoge prijsklasse!
Moet je eens gaan kijken op een meerdaagse wedstrijd in de stallen wat je tegen komt aan gebreken, zijn echt niet allemaal 100% gezond :j

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:26

XxLMMxX schreef:
Ik heb mijn pony gekocht terwijl ik wist dat ze dampig was.
Ze doet t prima.
Een bemerking hoeft dus niet altijd t einde van een paardje te betekenen,maar oppassen is t wel, t is moeilijker om een geschikt baasje voor je paard te vinden, of je hebt de kans dat ze alsnog voor dingen ingezet worden waar ze eigenlijk niet meer geschikt voor zijn

Maar dit heeft ook te maken met de verkoper (weggever) van zo'n paard. Als iemand eerlijk is over gezondheid en het karakter heb je de grootste kans dat het paard bij een geschikte nieuwe eigenaar terecht komt.