Hoe dicht mogen jagers komen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Hoe dicht mogen jagers komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 00:04

Geen idee als het topic juist staat? Vond niet echt iets waar het anders bij hoorde.

Vandaag zag ik jagers zitten op een paar meter van de paarden, en ik vroeg me eigenlijk af hoe dicht ze mogen komen?

Sorry als hier al een topic over is, maar kon niks vinden..

tamary

Re: Hoe dicht mogen jagers komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:08

Bel/ga langs bij lokale politiebureau en vraag het na.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:09

Goede vraag, ik ga dit even volgen, afgelopen september meegedaan aan een wedstrijd op gras, en daar werd aan de andere kant van de weg op een ander veld gejaagd en dus ook geschoten, sommige paarden schrokken daar dus flink van.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:10

Dat is bij mij ook :j.
Het weiland naast ons, is vrij gegeven om even zo te zeggen, om te jagen. Hier hebben zij een vergunning voor gekregen van de weiland eigenaar en de politie/gemeente.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:12

Bedoel je bij paarden in de wei of terwijl je aan het rijden bent?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:12

hier ook bij ons jagen ze ook. vanmorgen liepen ze ook nog geen 100 meter van de stallen vandaan...ik liep echt te smeken dat ze niet zouden gaan schieten terwijl ik de paarden naar buiten deed :=

maar precieze afstand zou ik echt niet weten

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 00:13

Vlak naast de wei van de paarden, de oprit zit ertussen.
Als ik aan het rijden ben hoor ik wel overal schoten -O- , maar geen idee waar precies.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:16

Als ze zich maar niet vergissen onder invloed van het royale openings"slokje" > he ik zie: 2 oren aan bovenkant, 4 poten eronder, staart eraan, kop aan de voorkant > verrrek zeg, dat mot toch echt een ree /3 zijn daar los in die bak daar..... >> PANG << 8)7

verhipt, het gebeurd nog echt ook zeg: [VN] Jager ziet veulen voor wild zwijn aan :(
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 18-11-12 00:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:16

Er is geen precieze afstand hiervoor.
Maar procedure wanneer ze mogen jagen staat hierboven :D

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:18

Peetstap schreef:
Als ze zich maar niet vergissen onder invloed van het royale openings"slokje" > he ik zie: 2 oren aan bovenkant, 4 poten eronder, staart eraan, kop aan de voorkant > verrrek zeg, dat mot toch echt een ree /3 zijn daar los in die bak daar..... >> PANG << 8)7

jaa daar ben ik ook heel vaak bang voor, dat ze zo op m'n paardjes gaan schieten ;(

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:34

Als er vaak in de omgeving van het weiland wordt gejaagd dan went het paard daar snel aan volgens mij. Dat is bij mijn paard wel zo en die is niet bepaald koel in zijn hoofd. Jagers mogen volgens niet in de richting van een personen schieten, hoe dat naar de richting van paarden zit weet ik niet maar het lijkt me niet dat er volgens het jachtdiploma in de richting van vee geschoten mag worden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:35

Ik vraag me dat ook af op hoeveel afstand ze van huizen mogen jagen.
Hier wordt het regelmatig gedaan achter op het maisland :(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:36

Volgens mij is er geen wettelijke afstand voor. Het is zo dat ze geen overlast mogen veroorzaken maar ja wat is overlast. Als hun toestemming hebben om op die grond te jagen mag dat, ze mogen nooit over de grond van een ander schieten ook niet in weides dus mocht er een konijntje in je weide zitten mogen ze die niet schieten wat me logisch lijkt.
Verder zou ik me niet druk maken dat ze verkeerd schieten de meeste jagers zijn niet dom en die zetten niet "alles" op het spel om verkeerd te schieten behalve dan die in de Fijnaart die was vast blind. Maar het over grootte deel kijkt echt wel goed voordat hij schiet daarnaast zouden ze ook niet mogen schieten als ze het dier niet direct kunnen doodschieten verder mag je ook niet schieten in de richting van bebouwing als ze daar vlakbij zijn. Er is dus wel verschil of de jager met de rug naar de bebouwing staat of niet.
Hier jagen ze de woensdag hij is zelf een jager en jagen dus regelmatig paarden rennen wel en zijn onrustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:41

In belgie is het 100 meter vanaf een woonhuis of weg dat ze mogen schieten.Alleen houden ze zich helaas er niet aan.Wij hebben heel veel last er van gehad.De hagel vloog tegen het dak aan als we in de stal bezig waren.
Toen ze het zo bont maakte en op het erf schoten waar toen kinderen kiepen ,heeft de boer zijn toestemming tot jacht ingetrokken.Maar dan nog schoten z evan de overkant van de straat tot aan de boerderij.Dan kan je alleen maar aangifte doen bij de politie.
Helaas beland je vaak in een politiek gemeente spelletje

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:41

Die regels ken ik ook niet, maar ik weet wel dat jagers die een geweer dragen een jachtdiploma moeten hebben en dat er duidelijke regels zijn rond dit soort zaken. Jagers willen ook geen 'Ongelukken'
Heb je wel eens gegoogeld op dit soort steekwoorden? Misschien kun je de regels online vinden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:47

Bianca41 schreef:
In belgie is het 100 meter vanaf een woonhuis of weg dat ze mogen schieten.Alleen houden ze zich helaas er niet aan.Wij hebben heel veel last er van gehad.De hagel vloog tegen het dak aan als we in de stal bezig waren.
Toen ze het zo bont maakte en op het erf schoten waar toen kinderen kiepen ,heeft de boer zijn toestemming tot jacht ingetrokken.Maar dan nog schoten z evan de overkant van de straat tot aan de boerderij.Dan kan je alleen maar aangifte doen bij de politie.
Helaas beland je vaak in een politiek gemeente spelletje

Ik weet niet hoe dit in België geregeld is maar durf toch wel te zeggen dat ze dat in NL niet moeten flikken want dan kunnen ze zowel hun jachtvergunning als hun wapenvergunning inleveren.
Jammer dat je geen aangifte gedaan hebt want dat kan echt niet. Ik weet niet of er in België soepelere regels zijn maar we zitten vlakbij de grens en eerlijk gezegd vrees ik dat de Belgische jagers wel minder rekening houden met andere, mens en dier ook waar ze op jagen. Kan ook puur aan de groep liggen maar als ze in België soepelere zijn verklaard dat wel een boel natuurlijk.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 01:10

Wat je nog zou kunnen doen, is eens een praatje maken met de jagers in je buurt (op een open manier dus niet aanvallend ;-) ). Dan kunnen ze je vast een hoop helderheid verschaffen over zaken die voor jou onduidelijk zijn. Ik denk dat ze dat ook wel willen. Onbekend maakt immers vaak onbemind, en dat willen ze vast niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:38

Tigra_ schreef:
Ik weet niet hoe dit in België geregeld is maar durf toch wel te zeggen dat ze dat in NL niet moeten flikken want dan kunnen ze zowel hun jachtvergunning als hun wapenvergunning inleveren.

Was dat maar waar. De jachtwet zit voller met gaten dan de dieren waar op gejaagd wordt. Wij hadden hier afgelopen zomer de hagel dagelijks tegen de ramen kletteren. Politie laten komen, er is NIETS aan te doen. Jagers staan op hun pachtgrond, en daarmee in hun recht.
Ze mogen niet op wild dat op mijn land loopt of boven mijn land vliegt schieten, maar verder mogen ze alles.
Flora- en faunawet, jachtregeling ed staan overigens allemaal online.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:40

Als ze hier rond de stal komen jagen geven ze dat altijd aan en zorgen wij ervoor dat de paarden een dagje op stal blijven. :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:40

Je raam zou maar open staan :x

Dat is toch te gek voor woorden ...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:43

De valhagel lag zelfs in het zwembadje van de kinderen van de buren.
"Nee mevrouw, kunnen we níets tegen doen. Mag allemaal volgens de wet..."

Overigens schijnt niemand inzage te hebben (ook de politie niet) in of die jagers hier wel écht die jachtpacht hebben - maw, of al die landeigenaren wel echt toestemming hebben gegeven. Ik heb dat niet nl, maar kan niet controleren of die jagers mijn hectares niet toch meerekenen...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:48

Ibbel schreef:
Overigens schijnt niemand inzage te hebben (ook de politie niet) in of die jagers hier wel écht die jachtpacht hebben - maw, of al die landeigenaren wel echt toestemming hebben gegeven. Ik heb dat niet nl, maar kan niet controleren of die jagers mijn hectares niet toch meerekenen...

Ben ik ook wel eens benieuwd naar of dat ergens op te vragen is.
Lijkt me van wel, de jachtpacht (wat in Belgie 40 aaneengesloten hectare dient te zijn om te mogen schieten) moet immers in Brussel zo geregistreerd worden vertelde me iemand.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:53

ik weet dat ik ook enkele jaren heb moeten tekenen voor het jagen in de buurt van mijn wei. heb ze wel dringend gewaarschuwd niet richting de paarden te schieten. hebben ze zich goed aan gehouden. nu schieten ze niet meer bij ons in het achter gelegen bos want er zijn mensen elders die niet tekenen en dus kunnen ze niets meer. ook hier moeten ze bepaald aantal hectares aan een gesloten hebben is er een eigenaar die tengen werkt kunnen ze niks meer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:54

Dat aaneengesloten is ook maar relatief. Mijn stuk weiland ligt ingesloten in wat een kennelijk aaneengesloten stuk jachtterrein is. Doe je ook mooi niets aan. In NL geldt overigens ook 40 ha.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:55

Ibbel schreef:
Tigra_ schreef:

Was dat maar waar. De jachtwet zit voller met gaten dan de dieren waar op gejaagd wordt. Wij hadden hier afgelopen zomer de hagel dagelijks tegen de ramen kletteren. Politie laten komen, er is NIETS aan te doen. Jagers staan op hun pachtgrond, en daarmee in hun recht.
Ze mogen niet op wild dat op mijn land loopt of boven mijn land vliegt schieten, maar verder mogen ze alles.
Flora- en faunawet, jachtregeling ed staan overigens allemaal online.

Je moet ook niet bij de politie zijn maar bij de KNJV ik ken er wel die voor minder hun jachtvergunning zijn kwijt geraakt.
Het enige is dat je hebt moeten zien wie het gedaan heeft anders is het onbegonnen werk wie de hagel tegen je raam geschoten heeft.