Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

StalNollie schreef:lijkt me van niet. het paard is van de koper en hij mag er mee doen en laten wat hij /zij wil.. stel dat de nieuwe eigenaar stellen op sprong paard de deur uit moet doen... oude eigenaar is op vakantie en niet te bereikten wat dan...

melaniepk schreef:En als je het paard nou "weggeeft" of in bruikleen ? Dan is het vast een ander verhaal...
Ik zou mijn paarden niet snel verkopen maar eerder in bruikleen geven om ze zo in de gaten te kunnen houden.
Als je er geld voor vraagt dan kun je in mijn ogen geen eisen stellen
Douraque schreef:Het is juridische rechtsgeldig om een dergelijk beding in je contract op te nemen. Maar er zit een grote maar aan.
Stel het paard wordt door A verkocht aan B met een dergelijk beding. Stel B verkoopt het paard door aan C zonder melding te maken van het beding, dan is C rechtmatig de eigenaar geworden van het paard indien aan de overige leveringsvoorwaarden is voldaan (titel + levering). Alleen B was in dit geval beschikkingsonbevoegd, dus mocht niet leveren. Alleen doordat er geen melding van B is geweest, is C te goeder trouw en is dus gerechtigd om het paard te houden.
B is dan A schadevergoeding ter hoogte van de waarde van het paard verschuldigd.
Dus antwoord op je vraag: ja, het beding is rechtsgeldig. Nee, het is totaal niet effectief in de praktijk

Tiggs schreef:Douraque schreef:Het is juridische rechtsgeldig om een dergelijk beding in je contract op te nemen. Maar er zit een grote maar aan.
Stel het paard wordt door A verkocht aan B met een dergelijk beding. Stel B verkoopt het paard door aan C zonder melding te maken van het beding, dan is C rechtmatig de eigenaar geworden van het paard indien aan de overige leveringsvoorwaarden is voldaan (titel + levering). Alleen B was in dit geval beschikkingsonbevoegd, dus mocht niet leveren. Alleen doordat er geen melding van B is geweest, is C te goeder trouw en is dus gerechtigd om het paard te houden.
B is dan A schadevergoeding ter hoogte van de waarde van het paard verschuldigd.
Dus antwoord op je vraag: ja, het beding is rechtsgeldig. Nee, het is totaal niet effectief in de praktijk
Volgens mij is B wel beschikkingsbevoegd. Hij handelt wel in strijd met de overeenkomst, maar dat maakt hem m.i. niet beschikkingsonbevoegd.
Meer dan schadevergoeding of eventueel een overeengekomen boete kan A echter niet krijgen, hij kan het paard niet terugvorderen oid.
Sowieso moet je dit soort overeenkomsten waterdicht maken en dit dus eigenlijk door een jurist laten doen, niet zelf gaan knutselen.
justdiesel schreef:Stel nou dat iemand zijn paard wil verkopen maar de oude eigenaar geeft er bijv maar 700 euro voor maar iemand anders wil er 1500 euro voor geven. Hoe zit dat dan?
(is voor mij niet aan de orde hoor, vroeg me het alleen af)