Hoe ver ga je in het verkopen van een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe ver ga je in het verkopen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 04:47

Goede nacht :D
Of laten we er maar een slechte nacht van maken. Geteisterd door een zware verkoudheid waardoor ik niet kan slapen....

Een week geleden is mijn paard verkocht voor 7500 euro inclusief zadel en hoofdstel. Dezelfde combinatie kostte mij 9 maand geleden 12.000 euro. Maar het zijn lastige tijden, en tijden de verkoop van mijn paard kwam ik erachter dat ik ze eigenlijk te duur heb betaald.
Maar toen begon het... De koop was nog niet goed en wel overeen gekomen of ik had een bericht. Wat het precies inhield. Wat zat er allemaal bij.

Vriendelijk terug gestuurd dat dat zadel, hoofdstel en halster was. Maar omdat ik ze kende, ik ze een plezier wou doen en toch nog een zadeldekje had liggen met haar naam erop, erbij gezegd dat ze dat zadeldek kregen, met peesbeschermers en springschoenen.
Helaas eindigde het daar niet. Alles wilden ze erbij, alles! Van dekens van kieffer, tot het allerkleinste dingetje. Hele setten, bontje, gelletje etc. Want ja, ik gebruikte dat bij haar. Tot maar liefst 5 mails heb gehad! Telkens vriendelijk gebleven, uitgelegd waarom niet. Dat ze al blij mochten zijn want ik deed me een verlies van 4500 euro! In die tussentijd had ik al het bloedonderzoek betaald in hun plaats etc.

Nu kan je zeggen, hun zaak niet, maar zo kwamen ze ook bij mij aan, want ja, ze konden dat er maar voor geven want dit en dit en dat. De laatste mail werd ik toch wel wat boos, en heb duidelijk gemaakt dat genoeg genoeg is!
En toen was het stil, maar liefst 3 hele dagen...
Gisteren waren we het beu. Een week na de mondelinge overeenkomst hebben we maar gebeld. Of ze nog interesse hadden.
Ja hoor, hadden ze zeker. Meer nog, ze reden er al mee! Mijn mond viel bijna open. Ik kom dagelijks, maar niemand die me dat eens zei... En nee, op haar zie je nu niet direct duidelijk zadelafdrukken.

En nu, eindelijk bericht terug. Ze zouden volgende week betalen, maar... De hoefsmid moest nog komen (ja, die afspraak lag al 2 weken vast, kan ik eraan doen dat hij in de tussentijd geen tijd had) en de ontwormingen waren nog niet betaald. Ik vriendelijk: welke ontwormingen? Ja, die voor het komende halfjaar! Nou, mijn mond viel dus open! Nee logisch, want dat is voor de nieuwe eigenaar! Maar, ze wouden MIJ een PLEZIER doen! Zij gingen dat wel betalen, als ik, uiteraard, weer dingen erbij geef. Die uiteraard weer meer dan het dubbele waard zijn dan hoefsmid en ontworming. Nou dit gaat niet door. We hadden een overeenkomst, willen ze weer alles veranderen.

En het beste van al: Ja, we vinden het zadel toch niet zo lekker zitten, we willen het niet meer, hoeveel gaat er dan weer van de prijs af. Hallo, prijs voor het paard was 7500, zadel was erbij omdat het op maat is gemaakt door een professionele zadelmaker en ik jullie ken! Is dit nu de truck: Zadel er niet bij kunnen we nog wat van de prijs doen? Paard springt verdorie vliegende wissels etc. Wat willen ze? Nou, heb nu maar eens diep ingeademd en gemaild: Zo kan dit niet verder, mijn vader belt morgen (want daar hebben ze meer respect voor, ik ben maar een 19 jarige, komaan, wat stelt dat voor :z :z ) Hoe ver willen ze gaan, hoe ver willen ze nog zakken? Willen ze me tot het uiterste drijven?

Alle paarden die ik koop ontworm ik standaard als ze komen. Bloedonderzoek? Koper betaald! Maar nee, ik moet dit allemaal doen en dan nog voor 2000 euro aan gratis spullen erbij geven? Hoeveel denken ze dat ik verdien? Ik heb nog 4 andere lopen en binnenkort 5. Ik maak al zoveel verlies, maar in de redenatie: Als ze nog een winter blijft kost ze me toch nog zoveel stalgeld... Maar dit gaat niet meer... Het is toch niet de gewoonte alles erbij te geven? En als je een prijs afspreekt, contract opstelt etc. Ondertussen rijden ze er lekker mee maar ik heb nog geen geld, en zoals dit doorgaat zal ik ook niet veel geld meer overhouden aan dit paard. Dit kan zo niet verder...

Bzoem

Re: Hoe ver ga je in het verkopen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 04:53

Hoe kunnen ze met jouw paard rijden, als jij er nog geen geld voor ontvangen hebt?
Dan is het toch nog steeds jouw paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 04:56

Inderdaad, wist hier ook niet van. Maar ze hadden haar nog een tijd testgereden en wisten de code van mijn kast nog. Maar had iets van: Ach, ze betalen het stalgeld voor deze maand omdat ze haar gaan kopen. Laat het nu maar zo... Maar zoals ze nu bezig zijn heb ik er geen zin meer in. En het stalgeld? Dat heb ik ook nog niet gezien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-10-12 05:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 05:03

Zolang ze niet verkocht is, zou ik zelf het stalgeld blijven betalen. Dan tref je daar achteraf maar een regeling mee, die mensen nu voor haar kosten laten opdraaien vind ik ook niet kunnen. Daar zou ik dan ook het idee van krijgen dat ze haar nu al mogen 'hebben'.
Verder gewoon de code van je slot veranderen dan maar en duidelijk communiceren dat het paard van jou is tót de koop gesloten is.
En neem aan dat in het contract staat welke spullen erbij horen voor het totale bedrag? Niet van afwijken, of ze moeten een meerprijs betalen.

Ik zou echt pissig zijn als mensen zo een slaatje uit je proberen te slaan en zonder toestemming het paard gaan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 05:06

Mensen stelden dit zelf voor. Overigens is het stalgeld nog niet betaald, ze gingen dit nog doen ;) Dus hier wacht ik ook nog op. Denk inderdaad dat het zo iets gaat zijn. Ze willen het zadel er ook niet meer bij dus dit ga ik morgen gaan halen, maar ga er dan maar van uit dat ze het zadeldoek ook niet meer willen. Kunnen ze sowieso niet meer rijden want ze hebben geen passend zadel :)

Ik ben ook pissig. Koop regelmatig een paard maar ben zelf zo helemaal niet. Vandaar dit topic, want ik vraag me af of ik nu altijd te braaf ben bij het kopen van een paard. Of is dit nu echt normaal?

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 05:21

Ik heb geleerd dat wanneer er geen sprake is van een aanbod en de aanvaarding daarvan (deze moeten dus overeenstemmen!) , er in feite geen koopovereenkomst gesloten is :). Dus wanneer jouw aanbod (in dit geval paard + zadel + hoofdstel) niet overeenkomen met wat zij willen aanvaarden, is er geen koopovereenkomst. Bovendien staat er nog niets op papier, toch? (De prijs en wat ze daar in ruil voor krijgen).

Ik zou dit ook absoluut niet tolereren.. Dan had ik mijn paard liever nog eventjes gehouden.
Sterkte ermee!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 05:23

Wat een draken van kopers.. dit is niet normaal :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 05:28

DeMolenhoek schreef:
Inderdaad, wist hier ook niet van. Maar ze hadden haar nog een tijd testgereden en wisten de code van mijn kast nog. Maar had iets van: Ach, ze betalen het stalgeld voor deze maand omdat ze haar gaan kopen. Laat het nu maar zo... Maar zoals ze nu bezig zijn heb ik er geen zin meer in. En het stalgeld? Dat heb ik ook nog niet gezien.

Ik vind het een vreemd verhaal. Ze hebben zonder jouw toestemming proefgereden?

Wat betreft het 'grote verlies'. Tja meid, dat is ook in een ander topic al besproken. Je hebt veel te veel voor dit paard betaald en daar was je het zelf ook mee eens. Ik ben het ermee eens dat deze kopers vreemd reageren, maar dat verlies heb je vooral aan jezelf te wijten natuurlijk ;)

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 05:35

Dat jij je paard nog aan hun wil verkopen snap ik niet? Ik zou het ze niet eens meer gunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 05:39

Cayenne schreef:
DeMolenhoek schreef:

Ik vind het een vreemd verhaal. Ze hebben zonder jouw toestemming proefgereden?

Wat betreft het 'grote verlies'. Tja meid, dat is ook in een ander topic al besproken. Je hebt veel te veel voor dit paard betaald en daar was je het zelf ook mee eens. Ik ben het ermee eens dat deze kopers vreemd reageren, maar dat verlies heb je vooral aan jezelf te wijten natuurlijk ;)

Nee, proefrijden was met mijn toestemming. Maar nu rijden ze er dus gewoon mee wanneer ze zin hebben. Ik weet dat ik er veel verlies aan doe en dit paard te veel heb betaald. Gaat me niet direct om het verlies, was er anders ook niet akkoord. Het gaat me erom dat er een prijs was afgesproken waar iedereen mee akkoord was en sindsdien ze er als maar meer en meer bij willen. Ook het ontwormingsverhaal van hun kant? Is dit normaal dat ik dit als eigenaar nu nog moet betalen voor de komende 6 maand?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 06:56

Geen geld geen paard. Logisch toch?

Ik zou ze het hele paard niet meer gunnen en geld van de hs en ontwormingen opeisen! Wie denken ze wel niet dat ze zijn. Als ze wel respect hebben voor je pa laat hem mrt ze praten.
Zou ook een ander slot eromheen hangen.
Waarom zou jij je nog aan de afspraak houden als zij dat niet doen? Bij mij zouden ze echt verkeerd zijn met die streken hoor :7

verlies maak je toch wel, dus waarom niet verkopen aan een oprechte koper? :)
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 06-10-12 06:59, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 06:59

Afblazen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 07:06

Ander slotje op de kast en op de stal paard. Eerst geld en dan pas paard.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 07:11

Ik snap niet dat je hun je paard nog wilt verkopen wat een raar verhaal. Ik heb nog liever minder geld voor me paard dan haar aan zulke opdringerige mensen meegeven. Maar dat is mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 07:13

Het is dat ik ze ken, anders was ik er ook klaar mee. Ik weet dat ze er een goede thuis krijgt. Maar mijn geduld begint op te raken.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 07:18

Bzoem schreef:
Zolang ze niet verkocht is, zou ik zelf het stalgeld blijven betalen. Dan tref je daar achteraf maar een regeling mee, die mensen nu voor haar kosten laten opdraaien vind ik ook niet kunnen. Daar zou ik dan ook het idee van krijgen dat ze haar nu al mogen 'hebben'.
Verder gewoon de code van je slot veranderen dan maar en duidelijk communiceren dat het paard van jou is tót de koop gesloten is.
En neem aan dat in het contract staat welke spullen erbij horen voor het totale bedrag? Niet van afwijken, of ze moeten een meerprijs betalen.

Ik zou echt pissig zijn als mensen zo een slaatje uit je proberen te slaan en zonder toestemming het paard gaan gebruiken.

Hier ga ik helemaal in mee!!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:24

Wat een nare mensen!
De kast had ik inderdaad ook een ander slot op gedaan (of code veranderd) wat onbeschoft om zomaar op een paard te gaan rijden terwijl de koop nog niet rond is. Stel je voor dat er iets met hun of het paard gebeurd tijdens het rijden?
En al die extra spullen zou ik echt niet mee akkoord gaan, als ik het goed begrijp heb je meer paarden dus dan kan je de spullen daar zelf ook goed voor gebruiken lijkt mij.
Zoals je zelf al zegt heb je al verlies, dat hoeft niet alleen maar groter worden gemaakt.
Wormenkuur zou ik dus ook niet meer betalen, paard heeft immers (als het goed is) dan een andere eigenaar, als de hoefsmid nog moet komen zou ik die wel betalen maar eigenlijk ook alleen als het paard nog voor de verkoop gedaan kan worden.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:38

Ik zou ook het slot veranderen. Stel dat er iets gebeurt met het paard, willen ze die straks ook niet meer en zit jij er mee. Eerst het geld en dan pas maar weer rijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:47

Wat een asociale lui! Je wordt als oud vuil behandeld. Ik zou acuut alle codes ed veranderen en de koop afblazen. Dit soort mensen verdienen je paard niet eens.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:00

Oeh, die zouden aan mij een hele slechte hebben. :o Geen geld, geen paard lijkt me. Vind het echt veel te ver gaan dat ze er zomaar mee gaan rijden en steeds meer spullen opeisen. Heb je de overeenkomst niet op papier vast laten leggen?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:07

Sorry hoor maar ik vind het een vreemde situatie. Ik heb eerlijk gezegd een beetje de indruk dat je aardig " genomen" wordt. Verander de code van je kast, zet op papier wat er bij het paard zit en maak de prijs af.. Je laat je aardig in de luren leggen...Korte metten met zulke mensen, of het nu bekenden zijn of niet.. Succes.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:11

Wat is dit voor achterlijk gedoe? Je verkoopt je paard, mét een aantal toebehoren. Ik neem aan dat je er meteen bijgezegd hebt wat die toebehoren zijn? Dan is daarmee de kous af en wat ze verder nog allemaal verzinnen (hoefsmid, wormkuren etc.) is hun eigen zaak.
Snap overigens niet dat zij kennelijk jouw paard al in handen hebben: niet betalen is geen eigendom. Ze zijn nog alleen maar aan het proefrijden? Dan hebben ze helemaal niks te eisen.

Met zulke profiteurs zou ik de koop meteen afblazen, al was het alleen maar om van dit gezeur af te zijn.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:15

Laurie schreef:
Oeh, die zouden aan mij een hele slechte hebben. :o Geen geld, geen paard lijkt me. Vind het echt veel te ver gaan dat ze er zomaar mee gaan rijden en steeds meer spullen opeisen. Heb je de overeenkomst niet op papier vast laten leggen?

Inderdaad, als mensen er geen geld voor over hebben om te kopen, dan wel voor de verzorging?
Rare situatie, heb je zo'n hangslot met cijfertjes? Die kan je makkelijk veranderen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:16

Ik zou zeker mijn paard niet aan hun verkopen, en heb er een bloed hekel aan als mensen aan mijn spullen komen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:19

je zegt al een paar keer dat je deze mensen kent? had je dit gedrag verwacht? waarschijnlijk niet, anders had je je afspraken wel veel duidelijker afgebakend..
Dat deze mensen gewoon maar alvast op het dier rijden vind ik hondsbrutaal en echt niet kunnen, als ze er nu iets mee uitvreten dat misloopt zit jij met een geblesseerd paard [dat zij dan ondertussen niet meer willen] en de daarbij behorende kosten.
ik ga mee met iedereen hier -ander slot op de kast en de mensen een ultimatum stellen, of nu graag en betalen wat afgesproken is of niet en dan opnieuw te koop aanbieden.

over het stukje moet ik mn paard nog wel aan deze mensen verkopen wat iedereen aanhaalt ga ik niet -ik wil alleen zeggen je dacht ze te kennen en gaat ervanuit dat ze het heel goed gaat krijgen,...maar ze doen nu anders dan verwacht, dus je veronderstelling dat je paard het goed gaat krijgen bij deze mensen zou in mijn ogen onderuitgehaald zijn.