Hoi ik heb een probleem en vroeg me af wie dezelfde ervaring heeft en hoe hij dat opgelost heeft. Ik heb mijn paard aan een vriendin van een vriendin verkocht, voor een vriendenprijsje. Voor haar heb ik een uitzondering gemaakt en ze mocht in termijnen betalen. We hebben een koopovereenkomst gesloten en getekend. Ze heeft besloten dat ze geen klik met hem heeft en komt met smoezen dat ze het geld van haar werkgever niet krijgt etc. Heel lastige situatie, ik krijg gewoon geld van haar maar zij geeft mij de indruk dat ze gewoon niet wil betalen. Ik heb geen rechtsbijstand verzekering en heb een incasso bureau gevraagd om bij haar langs te gaan met een officiele brief maar dat kost 300 euro wat ik dan zelf moet betalen. Een officiele juridisch geschreven brief heb ik haar al gestuurd (waarin ik het bedrag opeis) en ze heeft mij laten weten dat ze dat gelezen heeft (heeft zij verklaard per email).
Je wilt hem niet terug dus je laat het dier maar aan zijn lot over? Dat vind ik echt sneu...
Ik denk niet dat je een andere optie hebt...
BigOne
Geplaatst: 17-09-12 15:11
Paard terug halen en niets terug betalen. Zij blijft in gebreke dus heb je volgens mij het recht om de geleverde goederen weer terug te halen, zit je niet op te wachten maar je kan er vanuit gaan dat je je geld pas krijgt als zij het paard weer verpatst heeft, het is maar net wat je wilt.
niek_aaron
Geplaatst: 17-09-12 15:12
toch terughalen en te koop zetten hoor.....paard is toch meer waard dan 100 euro benzinegeld
Maar terug halen is optie 1, daarbij het aanbetaalde bedrag als onkosten zien en dus het paard weer op stal zetten bij jou, koop ontbinden.
Of het zo laten en dus wachten of fluiten naar je geld. Vermoed als zij het paard niet wil houden (geen klik) dat het dus wachten is dat zij hem verkocht heeft. Zou ik mijn paard niet aan willen doen dat gesleep en er zelf een eigenaar voor zoeken maar kan niet in jou planning kijken.
Lante
Geplaatst: 17-09-12 15:16
Paard ophalen en weer te koop zetten. Anders kost het je straks alleen maar meer.
Dan kan je fluiten naar je geld of een incasso bureau inschakelen voor €300,- die je uiteraard wel ook bij haar zal gaan claimen.
Angela
Geplaatst: 17-09-12 15:20
Dan kun je niet anders al hopen dat ze alsnog gaan betalen, of kosten maken voor een deurwaarder..
fanci_mike
Geplaatst: 17-09-12 15:21
Dan heb je gewoon pech denk ik..... Komop zeg.
MarliesV
Geplaatst: 17-09-12 15:23
Als paard ophalen geen optie is dan wordt het inderdaad een lastig verhaal. Kan me wel situaties voorstellen dat het paard ophalen geen optie is hoor.
Wat heb je al op papier staan? Is er een koopcontract opgesteld?
Je kan altijd eens kijken wat je via het juridisch loket te weten kunt komen, eerste gesprek is daar volgens mij gratis.
Je hebt geen 'pressiemiddel' als ik het zo lees, hoop voor je dat je het geld nog krijgt.
Zelf het paard verkopen iom met haar en ondertussen het dier daar laten staan ook geen optie? Moet de koper wel aan mee willen werken natuurlijk. Maar dan kan je je geld krijgen van de nieuwe eigenaar en later met haar afrekenen.
AaronYve
Geplaatst: 17-09-12 15:24
alexandravdl schreef:
hoi paard terughalen is geen optie. groetjes
En wat staat er in het contract? en van wie is het paard totdat volledig bedrag is betaalt? Moet in contract staan.
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 17-09-12 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt
mylittlejoy
Geplaatst: 17-09-12 15:25
Ik denk dat je haar niet kan verplichten tot het nakomen van de overeenkomst als ze daar niet toe in staat is. Enige oplossing is dan toch overeenkomst ontbinden en paard terughalen en opnieuw verkopen. Maar zelfs al is er een juridische mogelijkheid om je geld te krijgen, wil je daadwerkelijk je (vorige) paard achterlaten bij zo'n persoon zonder geld, die je vervolgens zelf ook nog eens financieel wilt uitkleden? Vind je dat niet een beetje sneu voor het paard?
Maar er staat niet in de overeenkomst wat er gebeurd als ze dus niet betaald?
Anoniem
Geplaatst: 17-09-12 15:28
Idd als je hem niet ophalen kan ben je net zo slecht als de koper.... , staat ie in het noorden ofzo 100 euro benzine ?
Selka
Geplaatst: 17-09-12 15:28
@MarliesV: ik kan me dat dus echt niet voorstellen.. Desnoods op een weitje bij een boer, maar je laat het paard toch niet aan zijn lot over?
@TS, desnoods doe je een oproep op bokt voor een tijdelijke verzorger of stalling? Waar een wil is, is een weg. Anders heb je inderdaad pech. Het is of €100 bezinekosten of €300 incassokosten. Maar van een kale kip kun je niet plukken. Een paard opnieuw verkopen kan echter wel..
AaronYve
Geplaatst: 17-09-12 15:29
alexandravdl schreef:
hoi, ze heeft wel geld, ze heeft namelijk 3 paarden en werkt gewoon. in de koopovereenkomst staat wat ze wanneer betaalt, etc.
Wat staat er specifiek? Van wie is het paard totdat het volledige bedrag is betaalt?
Muronia
Geplaatst: 17-09-12 15:30
Waar staat het paard ergens dan? Lijkt me ook een lastige zaak worden zo. Ik heb het geluk dat ik een kennis heb met een incassobureau. Dat heeft me al een aantal malen geholpen om mijn geld te krijgen bij slecht betalende klanten.
angell81
Geplaatst: 17-09-12 15:30
Ik heb er verder geen ervaring mee maar je kunt de kosten Van de deurwaarder toch op haar verhalen? Volgens mij zijn er nu ook bureau's die het no cure no pay hanteren?
Andere optie is je paard terug halen en opnieuw te koop aan te bieden. Is er geen goedkope tijdelijke stalling bij jou in de buurt? Weet ook niet om wat voor soort paard het gaat, Misschien kan iemand hem voor jou verkopen?