transport veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

transport veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 09:48

Ik zou graag wat tips willen voor het volgende:

Over een paar weekjes kan ik mijn veulen komen ophalen. Ze staat nu nog bij de merrie en ze wordt bij de huidige eigenaar ook niet afgespeend verder. Wel wil hij de week voordat ik haar ophaal, gaan oefenen met merrie en veulen op de trailer. Nu is de vraag hoe ik het veulen het beste kan vervoeren bij het ophalen. Ze moet dan (alleen) een rit van ongeveer 40 km maken in de trailer (1 1/2 paards).

Is het wijs om haar iets te versuffen met tranquigel zodat het geheel iets minder spannend wordt? Het is EN een rit alleen op de trailer EN afscheid van haar mama, dus ik kan me voorstellen dat het een enorme impact gaat maken.

Het is voor mij ook niet echt mogelijk om van te voren al een paar keer te gaan oefenen omdat ze niet echt naast de deur staat.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:19

Zorgen dat de deuren en klep goed afgesloten zijn (bovenkant dicht, met harde afdichting ipv zeil), stangen er uit, dik pak stro er in en gewoon los vervoeren. Meestal gaan ze lekker liggen.

En anders met merrie naar jou brengen en daar het veulen er af halen. Het is niet ver 40 km, misschien vind de eigenaar van de merrie het niet erg om het veulen te brengen (met of zonder merrie).

Als het veulen direct bij andere veulens komt te staan zijn ze moeder al snel vergeten. En ze zijn al een heel stuk zelfstandiger tegen de tijd dat ze afgespeend worden hoor. ;) Misschien heeft de eigenaar de merrie er ook af en toe al enige tijd af (bv met rijden).

friesiszwart

Re: transport veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:48

Vervoeren van het veulen:

tweepaardstrailer met een veulenrek en een voor en achterstang, veulenrek dicht.
Indien het niet te ver is dan merrie mee met het veulen (veulen los in de trailer).

of

alle stangen en schotten uit de trailer
Veulen los in de trailer en natuurlijk veulenrek dicht
Op deze manier worden onze hengstveulen vervoerd naar de opfok (een afstand van meer dan 200 km) en al jaren zonder problemen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 15:05

Bravura, hoe bedoel je harde afsluiting? Ik heb niet anders dan zeil boven de laadklep zitten? Stanger eruit ok, stro er in? Er zit een rubberen gietvloer in dus antislip.

Weet je.. als ik dit zo lees, kan ik dan niet beter proberen te regelen met de huidige eigenaar dat hij hem komt brengen? Dan kan de merrie mee, en neemt hij op de terugreis alleen de merrie mee naar huis. Die kan overigens geen sedalin krijgen, omdat ze alweer drachtig is. De huidige eigenaar heeft wel een 2 paards trailer en ik niet.. Zou het veulen (en mij ook) een hoop stress schelen denk ik zo... ?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:59

Jij hebt dan denk ik een 1 1/2 paards trailer? Stangen eruit halen en het zeiltje achter dicht. Wat stro op de bodem en meteen na het laden gaan rijden. Je zult zien dat als je thuis aankomt de kleine met z'n billen in de rijrichting is gaan staan, omdat hij/zij dit prettiger vond.
Mijn veulens waren altijd al gewend om vast te staan, dus toen de koper ze kwam ophalen zijn ze ook vastgezet in de trailer. Dit ging altijd prima, wel met het zeiltje dicht voor de zekerheid.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 17:29

Deze meneer wil merrie en veulen een week voordat ik haar kom ophalen bij huis halen en leren halsteren, vaststaan en oefenen met de trailer, dus ik weet niet wat dat precies uit gaat halen. Ik ga morgen eerst naar het adres waar ze naartoe gaat en daarna neem ik even contact met hem op met de vraag of hij haar misschien zou willen brengen.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:33

Ik weet geen proffesionele manier, maar wij (heb nu 2 keer een veulen moeten vervoeren) laten het veulen niet alleen op de trailer staan. dus of met de moeder, of met een rustig (oud) paard erbij, maar weet niet of dat mogelijk is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 17:37

Niet op mijn eigen trailer nee.. dat is een anderhalf paards, daar kan echt geen paard met veulen op. We hebben nog wel een 2-paards trailer, maar daar mag ik niet mee rijden en mijn auto mag hem ook niet trekken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:40

dik pak stro in de trailer, sedalin erin half uurtje van tevoren, veulen er los op, zeiltje dicht en direct gaan rijden, gaat altijd goed.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:41

niet gaan kloten met een vreemd volwassen paard erbij in, is allen maar angstig in zo'n kleine ruimte.

ander gespeend veulen kan wel.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:45

Ik heb mijn veulen (van me eigen merrie, maar veulen ging naar opfok) en werd in 1 x afgespeent, meteen dus de trailer in. Zorgen dat het zeiltje dicht zit (en liefst en harde klep ipv zeiltje)
nu was mijn veulen wel een trailer gewend(+ ritten in de trailer) dus dat scheelt heel veel. achterstang heb ik er zelf altijd liever wel op,en mijn voorstang kan er niet uit dus die zat er ook. veulen wel los vervoeren

Geen problemen gehad

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:57

Eigenaar gaat een probleem krijgen met een merrie alleen terug in de trailer die er uit wil om naar haar veulen te gaan. Zou dat dus niet doen, kan een hoop problemen geven.
Gewoon veulen inladen, zorgen dat-ie er niet uit kan, niet vastzetten en rijden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 17:58

Ja toch wel he? Dan kijk ik even hoe het zit met de stangen. Met name de voorstang (even kijken of en hoe die los moet).

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:12

Alweer bijna 4 jaar geleden heb ik ook een veulen gekocht en nu nog steeds mijn lieve pony. De mensen waar ik haar van gekocht heb, hebben haar gebracht met de merrie en daarna de rit terug gereden met moeders alleen. Ik heb daarna nog een bericht gehad dat de terugreis goed verlopen was. Helaaa weet ik alleen niet meer hoe hun dat gedaan hadden met trailer etc.. Maar iig ging dit ook goed mijn pony is toen vanuit Lopik naar Nunspeet vervoerd dus heb je ook een idee van de afstand. Ook mijn pony kwam bij 2 andere veulens te staan.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:42

Als een veulen los staat en vervelend doet weerhoud een zeiltje het gewicht niet. Een vast rek of bovenklep wel. Stro is voor het geval een veulen gaat liggen, en het geeft geen hol geluid van de hoeven.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 10:43

Ik heb alleen geen vast rek of bovenklep in mijn trailer, wel een zeiltje. dus wat is dan wijs?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:45

Ik zou er geen sedalin in proppen, het beestje gaat alle helderheid nodig hebben om te kunnen blijven staan.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:47

Zeiltje is niet verstandig, als het veulen wil komt ze eruit.
Vastzetten bij een veulen die dit nog niet kent is best tricky.

Indien de eigenaar het veulen niet wil komen brengen zou ik zorgen voor een 2 paards trailer en een rustig paard ernaast zetten, zo heeft het veulen iets om tegen aan te hangen.
Sederen zou ik wel iets doen, houd er wel rekening mee dat sedatie niet alle minuut werkt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:48

Tja kan je alleen vertellen hoe het met mijn veulens ging maar die gingen niet koud van de merrie een trailer in.
Veulens stonden altijd gewoon vast in de trailer.
Als een volwassen paard.
Maar deze waren dan wel al gewent om a. vast te staan. en b. in de trailer te staan. Veulens gingen altijd mee op wedstrijd en naar de keuringen. Dus met 6 maand waren ze al zeker 12-15 keer vervoert met de trailer. Veulens liepen er ook zonder problemen op.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 10:49

Ik wou er ook geen hele ladingen inproppen ofzo hoor.. dacht meer aan de stress iets verminderen, maar idd, staan kunnen blijven is wel belangrijk.

Ik heb in principe alleen deze trailer ter beschikking, dus hier moet ik het wel mee gaan doen. Blijft dus wel even een lastig issue. Ik wil niet dat ze er een slechte ervaring mee opdoet, ook voor later :(:)

De eigenaar wil haar wel leren halsteren en vaststaan voordat ik dr kom halen, maar ik weet eerlijk gezegd niet wat ik daarvan moet verwachten, dus pff...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:50

Leorah schreef:
Ik heb alleen geen vast rek of bovenklep in mijn trailer, wel een zeiltje. dus wat is dan wijs?

Niet moeilijk doen. Gewoon zeiltje dicht.

Veulen opladen, stangen er uit. Als de voorstang er niet uit kan de ruimte voorin opvullen met hooi/strobalen en vastzetten zodat ze niet onder de stang vast kan komen zitten. Veulen er los in, hele boel dicht en gelijk gaan, dus niet blijven staan om nog even bv het geld te regelen, opladen en rijden.

Thuis rekening er mee houden dat je gelijk een veulen om de oren krijgt. Dus bij voorkeur even iemand er bij in om het veulen vast te houden als je de klep los doet anders kun je nare ongelukken krijgen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:51

stangen er niet uithalen, die zorgen voor de stabiliteit van je trailer.

Merrie vooral ook thuis laten, je wil echt niet met de merrie alleen op de terugweg.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:53

Nu pas leren halsteren en vaststaan geeft al de nodige stress. En zal ook zeker niet zo zijn dat je het veulen in de trailer vast kan zetten.
Wat ik persoonlijk zou doen in zo'n geval (krijg waarschijnlijk heel bokt over me heen nu) is iemand in de trailer bij het veulen laten. Het veulen wel vast houden maar wel ruimte bieden om te doen wat ze wil. Alleen niet om laten draaien.
Sedalin zou ik er niet in doen als het niet nodig is. Veulen kan beter meteen leren dat zo'n trailer wel spannend is maar niet inhoudt dat je de weg kwijt bent. En dat zijn ze wel met sedalin.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:54

Lastig veulen heeft in een 1,5 paards trailer natuurlijk veel meer ruimte als dat het zou hebben in een 2 paards waar al een paard bij in staat.
voor het zeiltje zou ik toch wat regelen.

Om het halsteren en vast staan binnen een week te leren gaat niet werken, paardje word overdonderd en moet als klap op de vuurpijl straks ook nog bij mama weg en een trailer in.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:55

Ik heb vorig jaar mijn veulen opgehaald. Deze was ook nog niet afgespeend. Wij hadden ook een anderhalf paardstrailer met een zeiltje achter. Wij hebben gewoon alle stangen eruit gehaald en een dik pak stro in de trailer gedaan. We hebben hem opgeladen en alles dicht gedaan en zijn direct gaan rijden. het was een rit van ruim anderhalf uur. thuis aangekomen stond hij rustig op de trailer alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Hij heeft geen verdoving gehad.